neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

de rechtmatige eigenaar kan de foto standaard terug krijgen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik heb een foto van mijn ligger dit is een (doorsnee) voor mijn molentje gemaakt. er zit ook weer een heel verhaal aan toen ik deze ligger aan het vijlen was :o :D hier is de foto deze ligger draait horizontaal ps. de haakse kant van de ligger vangt ook weer kracht op vanuit de wind en vangt de kracht op die de schoep (verticaal) levert en brengt deze kracht naar de as. de as zet deze kracht weer om in een rotatie. het gevolg is een krachtig roterende as. haha een grappig proces als ik het zo omschreven lees. het enige nadeel is dat de wind niet geheel gemakkelijk overal te benutten is.
Bijlagen
vawt ligger doorsnee.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

https://m.youtube.com/watch?v=HThgAQksAjI
dit is ook een goed liedje haha
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

kijk dit is een foto wat ook een deeltje van mijn windmolen project betreft. de schaduw ben ik! ik ben niet zo goed in foto's maken maar dit is wel een foto wat die tijd het duidelijk maakt.
Bijlagen
foto vught2.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

deze foto maakt de situatie duidelijker hoe ik toen geconfronteerd werd met mijn daden.
vandaar dat ik misschien rare forum onderwerpen begin ik weet ook niet precies hoe dat komt.
Bijlagen
foto vught 1.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

dit is wel een toepaselijk liedje :fff
https://www.youtube.com/watch?v=5IpYOF4Hi6Q
ja de bijbehorende clip kan ik niet vinden
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik zat weer eens te experimenteren maar met een kaasschaaf aluminium afschaven gaat best goed en is nog energie neutraal ook op een paar boterhammen na dan. :D nu is het ook wel grappig om te zien hoeveel krullen op het oppervlak waar boven geschaaft is te zien liggen haha ik heb er nog veel te gaan. ik ben bezig om ronde kanten aan mijn liggers te maken en dit moet omdat mijn liggers dit zijn er 10 varieren van 83 gram alu tot 89 gram met een lengte van 400mm. ik denk dat ik ze allemaal 83 gram schaaf en daarna 82gram maak met afwerken.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik ben weer bezig geweest met het ombouwen en verbeteren van het molentje maar hiervoor wil ik ook een dynamo maken. ik had mijn magneten weer uit de lakens gewikkeld en mee geëxperimenteerd en het ging voor de zoveelste keer fout :lol: eerst mijn hand er tussen en veder geëxperimenteerd toen mijn velletje ertussen en ik had weer een bloed uitstorting :o het valt allemaal wel mee ik ben wel wat gewend in de techniek. de magneten staan op internet vermeld met een houdkracht van 360 kilogram enkel dit is als het goed is op staal maar 2 magneten die elkaar aantrekken hebben nog meer kracht. nu heb ik ook een manier gevonden de spade is gevonden bij toeval toen ik in de bossen keek. die spade om de magneten van elkaar te krijgen gebruik ik hiervoor. dit gaat om een messing spa schep ik vond het wel grappig toen ik hem vond omdat deze legering niet vaak voorkomt in de schepen wereld die bij mij bekend is. okee dit is weer een verhaal op zich. ik probeer dan de spade tussen de magneten te krijgen zodat de kracht van de magneten minder word ten opzichte van elkaar. dan vervolgens met een platte schroevendraaier wip ik de magneet van de spade af en kan ik de magneet weg trekken van de andere magneet. hier een deel van de werkwijzen in foto's en de spade (schep) zonder heft want deze was niet meer te gebruiken doordat de spade (schep) daar al een hele tijd lag.
magneten afschuiven 2.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

het lijkt een geluk te zijn maar meestal zit er iets tussen de magneten en dit keer was het een meetlint en mijn velletje :fff dit meetlint is op 89mm kapot gegaan. het grapje dat er iets tussen zit is dat anders de magneten egt direct op elkaar zitten en het nog moeilijker is om de 2 magneten weer uit elkaar te krijgen. hier vervolgd nog een foto na deze afschuiving gebruik ik een platten schroevendraaier om de magneet omhoog te wippen en weg te trekken van de andere magneet.
magneten afschuiven.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik was dus bezig om de dynamo in te meten zodat ik weet hoe het magnetisch veld het sterkste is. ik ben nog niet klaar met de dynamo dat is voor mij nog moeilijk omdat ik hier nog meer bezig mee moet zijn met stalen spoel kernen of juist zonder staal in de spoelen . ik heb mij meer bezig gehouden met de aandrijving van de dynamo (magneten) hier heb ik ook een foto van.
molentje 10 schoepen.jpg
het is een molentje die het doet zonder dat het iets aandrijft :D het is alleen in die gedachte jammer dat het niet altijd waait en de luchtstroom beperkt is door bebouwing en bossen maar ik geef de moed niet op met het project.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik heb weer een testje gedaan naar aanleiding van iets wat werd gezegd en ik het zo opvatten. nu de test ging om het volgende de foto zal voor verduidelijking zorgen, nu de kopse kanten van de windvanger zijn afgeplakt en dicht zijn gaat hij horizontaler dan zonder afgeplakte kopse kanten van de windvanger. hier een foto.
windvanger teste.jpg
ik heb dit met een natuurlijke windstroom getest en met een ventilator. bij de test met de ventilator ging de windvanger met afgelakte kopse kanten trillen dit was met de natuurlijke luchtstroming niet het geval. ik heb de natuurlijke windstroom benut vanaf het haringvliet en boven op de dijk is dit het meeste. dit is de test opstelling en naar mijn weten was de windvanger met afgeplakte kopse kanten 5 graden meer naar het horizontale toe dan zonder afgeplakte kopse kanten en ook ging de windvanger met kopse kanten meer heen en weer dan zonder afgeplakte kopse kanten.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik heb afgelopen weekend mijn molentje iet groter gemaakt dan de voorgaande foto's. maar hierdoor is een probleem ontstaan hij is van het dag gewaaid. jammer maar dat is het risico als zelfbouwer. ik heb hier een foto hoe hij op de grond lag. de schoepjes waren eerst 300mm maar nu waren ze 960mm dus daar had ik denk ik wat meer rekening mee moeten houden qua fundering :fff :lol: :wink:
molen gevallen.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door LeaD »

VAWG werd plots een drone :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ja zo kun je het wel noemen! er was ook nog een zichtbaar nadeel dat het ging trillen zoals al eerder op dit forum over aluminium en windmolentjes werd gezegd.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

het is een beetje beschamend hoe die nu op het dak staat hoor :lol: maar ik weet zeker dat ik en nog een paar molentjes gisteren de meeste draaiuren had en of hebben. ik denk dat het komt omdat het geen dynamo aandrijft.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie