neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik heb weer wat geknutseld en gesoldeerd :fff
de foto laat zien hoe het is geworden tot nu toe. ik kwam erachter bij de spoelen verbinden. dat de aansluit draadjes die dan over zijn ook op te wikkelen dit moet om de einddraad van de volgende spoel worden gedaan. dit gaat alleen als de spoel nog niet aan de volgende spoel is verbonden dus vandaar dat ik 1 spoel per fase (lus van spoelen) aan elkaar maak. hier moet rekening worden gehouden met een richting en een volgorde ik doe het met de klok mee :wink: ik soldeer het na dat ik de isolatie eraf heb geschuurd en een schone draad om de verbinding heb gewikkeld dit omdat het dan makkelijker te solderen is. achteraf als de soldering is gedaan maak ik het schoon en dompel ik het onder in de epoxy zodat het is geisoleerd :D hier wat fotos van men projectje.
stator opbouw
stator opbouw
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

foto van de stator waar ik net de laatste 5 spoelen op heb gemaakt. nu wachten tot dat de epoxy is uitgehard en ik vind het weer genoeg geweest voor vandaag :lol:
opbouw stator
opbouw stator
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

dit is de stator die het is geworden. in het midden liggen wat diodes om de spanning gelijk te richten. ik ben van plan om per ader (uiteinde) van een lus en of (fase) een brugje van een diode paar te verbinden, dit wil zeggen dat ik van elke ader een plus en min wil. ik denk dat dit het beste werkt omdat een lus (fase) 5 spoelen bevat stel de magneet geeft een min spanning in de laatste spoel die daarna gelijk word gericht in een plus spanning dan moet de min spanning door de 4 voorgaande spoelen gaan om alsnog zijn kracht te kunnen af geven aan de hooft min ader. dit zal dan verholpen kunnen worden met een diode paar (brugje).dit word vervolgd misschien zit ik verkeerd te denken :roll: :wink: hier een foto van het project :D
Bijlagen
stator compleet qua spoelen.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

foto van stator.
Bijlagen
stator compleet qua spoelen 2.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

het ziet er al zeg ik zelf wel geinig uit alleen het zit vol met fouten en verkeerde materiaal keuzes ik had de statorplaat van een minder buigzaam en star materiaal moeten maken. dit geld ook voor de lagering en de as diameter. en de rotor is mischien wel te genbruiken. maar met deze magneten en deze spoelen gaf hij in een kwart a 1/3 draai 4 volt op de meter aan en na die 1/3 draai kwam de magneet tegen de spoelen aan en moest ik de draai stoppen omdat ik de spoelen graag nog wil gebruiken :( :D van fouten moet ik leren :roll: :fff dus dit is het projectje tot nu toe nu heb ik weer iets te verbeteren en hopen dat het dan wel lukt
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

dus mijn doel is nu om de u zo zie ik het en het kan ook de H zijn zo star en stijf mogelijk te maken zo als ik het zie de rechter zijde van de u of H is de stator de onderkant van de u en of het middenstuk van de H de lagering en dan de linker zijde van de u en of de H de rotor. en dit moet allemaal haaks ten opzichte van elkaar staan. :wink: :( :D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik heb een foto van mijn molentje gemaakt wel grappig. diameter van schoep tot schoep is 400mm de radius van de schoep is 24mm en de hoogte van de schoep is 300mm en het draaid op een enkel lagertje van as 7mm. :D
De bijlage molentje 1.jpg is niet meer beschikbaar
molentje 1.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Adriaan Kragten »

Slooij schreef: 28 jun 2021, 23:48 dit is de stator die het is geworden. in het midden liggen wat diodes om de spanning gelijk te richten. ik ben van plan om per ader (uiteinde) van een lus en of (fase) een brugje van een diode paar te verbinden, dit wil zeggen dat ik van elke ader een plus en min wil. ik denk dat dit het beste werkt omdat een lus (fase) 5 spoelen bevat stel de magneet geeft een min spanning in de laatste spoel die daarna gelijk word gericht in een plus spanning dan moet de min spanning door de 4 voorgaande spoelen gaan om alsnog zijn kracht te kunnen af geven aan de hooft min ader. dit zal dan verholpen kunnen worden met een diode paar (brugje).dit word vervolgd misschien zit ik verkeerd te denken :roll: :wink: hier een foto van het project :D
Ik tel 25 spoelen en dat is wel een heel ongebruikelijk aantal waarmee je het jezelf wel erg moeilijk gemaakt hebt. Met dit aantal spoelen kun je geen 3-fasenstroom opwekken omdat daarvoor het aantal spoelen deelbaar moet zijn door drie. Je kunt wel een 5-fasenstroom opwekken maar dat is erg ongebruikelijk. Om een 5-fasenstroom gelijk te richten, heb je een gelijkrichter nodig met tien diodes maar die bestaan niet. Je kunt wel twee 3-fasengelijkrichters naast elkaar zetten en één wisselspanningspunt niet gebruiken. Je moet dan de plussen met elkaar en de minnen met elkaar verbinden. Gelijkrichting van een 3-fasenstroom wordt uitgelegd in mijn rapport KD 340 voor ster en voor delta maar ster is het meest gebruikelijk omdat er dan geen rondlopende hogere harmonischen zijn die het rendement verlagen.

Stel ik noem de fasen U, V, W, X en Y. Je krijgt dan vijf bundels met ieder vijf spoelen. De eerste bundel heeft dan de spoelen U1, U2, U3, U4 en U5. Als de spoelen U1, U3 en U5 rechtsom gewikkeld zijn, dan moeten de spoelen U2 en U4 linksom gewikkeld zijn. Het anker kan 24 of 26 polen hebben. Stel je kiest 24 polen want dan zitten de magneten om de 15° en dat is gemakkelijk bij het aftekenen. Stel een noordpool staat recht tegenover spoel U3. Omdat het anker één pool minder heeft dan het aantal spoelen, is de ankersteek iets groter dan de spoelsteek. Het gevolg is dat er ook een noordpool bijna tegenover de spoelen U1 en U5 staat en dat er een zuidpool bijna tegenover de spoelen U2 en U4 staat. Er treedt een beetje faseverschuiving op tussen de spanningen die in deze vijf spoelen worden opgewekt maar dat is niet erg als alle vijf de spoelen met elkaar in serie staan. Het is aan te tonen dat er een fasehoek van 72° zit tussen de spanningen die opgewekt worden in de spoelen U3, V3, W3, X3 en Y3 en er wordt daarom een 5-fasenspanning opgewekt.

Het voordeel van een 5-fasenstroom is dat er na gelijkrichting een kleinere rimpel op de gelijkgerichte stroom en spanning zit dan bij een 3-fasenstroom. Alleen de spoelen van de fasen die op een bepaald moment de hoogste en de laagste spanning hebben geleiden stroom. Het nadeel van 5-fasenwikkeling is daarom dat een spoel maar over 2/5 deel van de tijd stroom voert terwijl dat bij een 3-fasenstroom 2/3 van de tijd is. Daarom wekt een fase bij 5-fasengelijkrichting behoorlijk wat minder vermogen op dan wanneer elke fase apart door een weerstand belast zou worden.

Je hebt voor de door mij beschreven uitvoering dus geen diodes nodig tussen de spoelen van een spoelbundel. Maar het is veel eenvoudiger om een 3-fasenwikkeling te maken. De wikkeling voor een 8-polige 3-fasenwikkeling zonder ijzer in de spoelen wordt beschreven in hoofdstuk 9 van mijn rapport KD 341.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 05 jan 2022, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door dormos »

Dit projectje heeft dus niets met ecologie te maken. Wellicht leuke hobby voor een enkeling maar net zo nuttig als postzegels verzamelen.
Wat is je doel met het delen hier op het forum? Niemand heeft er iets aan want Adriaan heeft al diverse keren aangetoond dat het een kansloos iets is.
Meer iets voor in de zandbak of het cafe, maar in zelfopwek < windenergie heeft dit niets te zoeken.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Adriaan Kragten »

dormos schreef: 04 jan 2022, 22:59 Dit projectje heeft dus niets met ecologie te maken. Wellicht leuke hobby voor een enkeling maar net zo nuttig als postzegels verzamelen.
Wat is je doel met het delen hier op het forum? Niemand heeft er iets aan want Adriaan heeft al diverse keren aangetoond dat het een kansloos iets is.
Meer iets voor in de zandbak of het cafe, maar in zelfopwek < windenergie heeft dit niets te zoeken.
De gebruikte windmolenrotor zou mijn keus niet zijn maar de ontwikkeling van de generator is wel leuk. Nog nooit ergens eerder gezien dat iemand met een 5-fasen generator bezig is geweest. Ik heb zelf vorig jaar het rapport KD 712 geschreven: "Ideas about a 5-phase and a 9-phase PM-generator" maar dat niet openbaar gemaakt omdat het voordeel van een kleinere rimpel op de gelijkgerichte stroom waarschijnlijk niet opweegt tegen de grotere complexiteit en het kleinere deel van de tijd dat er een stroom loopt door de spoel van een fase in vergelijking met een 3-fasen wikkeling.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Adriaan Kragten »

Misschien is het leuk om iets meer te vertellen over 5-fasengelijkrichting omdat je dat normaal nergens tegen komt. De versie die ik bekeken heb in KD 712 maakt gebruik van een statorblik zoals dat ook in asynchrone motoren gebruikt wordt en dit is dus geen axial flux maar een radial flux generator. Bij een 4-polig anker heb je vier statorsleuven per fase nodig en dus 5 * 4 = 20 statorsleuven voor een 5-fasenwikkeling. Bij een 6-polig anker heb je 30 statorsleuven nodig. Bij een 8-polig anker heb je 40 statorsleuven nodig. Hoeveel polen je ook neemt, je vindt nooit een aantal statorsleuven dat voorkomt in beschikbare statorblikpakketten. Daarom viel voor mij de 5-fasenwikkeling af en heb ik ook een 9-fasenwikkeling bekeken. Bij een 4-polig anker heb je dan 4 * 9 = 36 statorsleuven nodig en dat is zeer standaard. Een 9-fasenwikkeling kan dus wel voor dit generatortype. Bij een axial flux generator heb je geen statorblik en daarom is een 5-fasenwikkeling geen probleem.

Het spanningsverloop voor een 5-fasenwikkeling wordt gegeven in figuur1 van KD 712 die ik toegevoegd heb als bijlage.
KD 712 figuur 1.pdf
(31.42 KiB) 115 keer gedownload
In deze figuur is te zien dat er van de vijf fasen bij een bepaalde fasenhoek alfa altijd één fase de hoogste spanning heeft en één de laagste. Kijken we naar fase U, dan heeft die de hoogste spanning voor 54° < alfa < 126°. In dit alfa gebied heeft fase W de laagste spanning voor 54° < alfa < 90° en fase X de laagste spanning voor 90° < alfa < 126°. De diodes uit de gelijkrichter maken dat alleen die fasen een stroom geleiden die op een bepaald moment de hoogste en de laagste spanning hebben en er wordt daarom elke 36° van fase gewisseld. De gelijkgerichte spanning is gelijk aan het verschil tussen de hoogste en de laagste spanning. Dit verschil is het kleinst voor alfa = 54°, voor alfa = 90° en voor alfa = 126°. Dit verschil is het grootst voor alfa = 72° en voor alfa = 108°. Het gevolg hiervan is dat er een rimpel op de gelijkgerichte spanning zit waarbij de spanning telkens na 36° een maximum heeft. Bij 3-fasengelijkrichting is dit na 60° en is de rimpel aanzienlijk groter. Bij 9-fasengelijkrichting is dit na 20° en is de rimpel nagenoeg verdwenen.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Adriaan Kragten »

Rapport KD 712 werd toch openbaar gemaakt omdat een manier van gelijkrichten van de 9-fasenwikkleing gevonden werd waarbij toch net zoveel vermogen gewonnen wordt als bij een 3-fasenwikkeling (zie nieuwe post)
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik ben nog is gaan rekenen en ik ben tot de 360 graden gegaan en niet lager dan 1 graden van een cirkel waar in een cirkel gedeeld kan worden. naar mijn berekening zijn 36 stator qwa graden verdelingen mogelijk van een homopulaire dynamo tot aan een 360 polige dynamo😁
dit is alleen een mogelijkheid ik denk dat deze mogelijkheden ook bij tandwielen het meest voor de handliggend zijn. de computers kunnen dit nauwkeuriger natuurlijk maar zonder computer aangestuurde besturing van de graden verdeling is dit bovenste (onderste) mogelijk😉
Laatst gewijzigd door Slooij op 13 jan 2022, 23:52, 2 keer totaal gewijzigd.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

360:1=360
360:2=180
360:3=120
360:4=90
360:5=72
360:6=60
360:8=45
360:9=40
360:10=36
360:12=30
360:15=24
360:16=22,5
360:18=20
360:20=18
360:24=15
360:25=14,4
360:30=12
360:36=10
360:40=9
360:45=8
360:48=7,5
360:50=7,2
360:60=6
360:72=5
360:75=4,8
360:90=4
360:100=3,6
360:120=3
360:144=2,5
360:150=2,4
360:180=2
360:200=1,8
360:225=1,6
360:240=1,5
360:300=1,2
360:360=360
ik weet niet of dit onderste mogelijk is met op de handbediening maat maar het is wel grappig :fff
nu onder de 1 graden
360:400=0,9
360:450=0,8
360:600=0,6
360:720=0,5
360:900=0.4
360:1200=0.3
360:1800=0.2
360:3600=0.1
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie