Worden KD-rapporten gelezen?

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

Paul Joosten schreef: 09 apr 2021, 13:39 Niet iedereen deelt kennelijk de mening van @Adriaan t.a.v. verticale assen. https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/ ... s~a053c517
Een windmolen zonder wieken. Het is maar wat je wieken noemt. Hoe de rotor er werkelijk uit ziet wordt wijselijk niet uitgelegd. Het zal wel weer een weerstandsmachine of een soort Savonius rotor zijn. De statische constructie die om de rotor heen zit bevat zoveel materiaal dat je daar een heel dorp van kan bouwen. Als je niet gehinderd wordt door gebrek aan kennis dan kun je van alles verzinnen. Het zoveelste maffe idee dat nooit wat zal worden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door kockie »

@Paul Joosten: ik denk niet dat het alleen een mening van Adriaan is, maar een professionele conclusie.

Dat iets er op een plaatje leuk uitziet en er een heel marketingverhaal omheen geschreven wordt, maakt het nog geen goed werkende machine; misschien wel een geldmachine...

We zien overal om ons heen "mooie plannen" ontstaan. Zonnepanelenbloemen, windmolentjes voor op dak, op bedrijfsgebouwen etc. Greenwashing is hier een mooi woord voor.

Ik heb in de kast een paar decenia oud boek staan over windmolens (volgens mij het windwerkboek), waar zulke molens al uitgelegd worden. Ook molens van een km hoog met meerdere rotors, molens aan vliegers (lijkt me leuk om mee te experimenteren, zeker met een parapente vliegveldje in de buurt :mrgreen: ), verschillende savonius en darrieus rotoren. Mooi, leuk, maar het is het allemaal niet geworden en naar wat Adriaan uitlegt zal het ook niets worden. De wetmatigheden zijn voor dit soort molens gewoon minder gunstig dan voor de mega windmolens/vogelhakselaars/vleermuismeppers/insectenpletters etc.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Paul Joosten »

Heb me er onvoldoende in verdiept, laat staat mee geëxperimenteerd, om mijzelf een bepaalde mening over de verschillende mogelijkheden voor windenergie te kunnen vormen en dat zal ik waarschijnlijk ook nooit gaan doen, teveel andere zaken die mijn tijd opslokken. Het artikel viel me gewoon op net nadat ik delen van dit topic had gezien en ik wilde dat graag met jullie delen. Er is een mooi gezegde dat we hier in de praktijk brengen: onderzoek alles en behoud het goede. Ik volg het verder vanaf de zijlijn. We zijn het in ieder geval al wel eens dat er wat moet veranderen aan de manier waarop we met energie omgaan. Was iedereen alvast maar zover...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

Dat er soms vogels tegen windmolens aanvliegen is niet te ontkennen maar er is een zeer selectieve verontwaardiging over. We slachten hier in Nederland meer dan 100 miljoen kippen per jaar en dat zijn ook vogels. Vogels vliegen ook tegen auto's, vliegtuigen, hoogspanningsdraden en ramen en dat wordt gewoon geaccepteerd. Daarbij wordt er ook nog op sommige vogels gejaagd. En laten we niet het grote aantal vogels vergeten dat jaarlijks door een kat gepakt wordt. De manier van leven van de huidige mens gaat nu eenmaal ten koste van een heleboel dieren. Bijna iedereen vindt het normaal dat er onbeperkt energie uit het net komt en voelt zich niet verantwoordelijk voor de manier waarop die energie opgewekt wordt. Als je daarvoor fossiele brandstof gebruikt dan kost dat uiteindelijk veel meer dierenlevens dan de vogels die tegen de bladen van windmolens aan vliegen. Daarbij leren vogels ook dat ze de rotoren daarvan moeten ontwijken. Men zou ook een soort detectie voor vogels kunnen ontwikkelen waarmee de vogels weggejaagd worden als zij te dicht in de buurt komen.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 10 apr 2021, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door kockie »

Het was bedoeld als een teaser Adriaan,niet als mening of feit. Wel weer een helder betoog van je!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

Hoewel ik een voorstander ben van windmolens met een rotordiameter van minder dan 10 m zullen we niet onder windparken met zeer grote windmolens uitkomen als we in Nederland een groot deel van onze energie duurzaam wil opwekken. De meeste mensen zijn dan voorstander van windparken op de Noordzee maar daar zitten toch zeer grote nadelen aan. De nadelen zijn o.a. 1) De zeer zoute omgeving waardoor alles extreem goed beschermd moet worden tegen oxidatie. 2) De grote diepte van de zeebodem waardoor een hoge fundatie nodig is. 3) De zeer sterke golfslag bij storm waardoor de fundatie ook nog eens zeer sterk moet zijn. 4) De grote afstand tot de kust waardoor een zeer dure kabel nodig is om het park met de vaste wal te verbinden en waardoor je de molens per helicopter moet bereiken als er plotseling problemen mee zouden zijn. 5) De hinder die het zeeleven ondervindt bij het aanleggen van de fundaties. Wel blijkt dat het zeeleven rond het park floreert als het er eenmaal ligt.

Plaatsing van grote windmolens op land geeft overal veel weerstand als mensen er dicht bij in de buurt wonen. Maar wij hebben een Afsluitdijk van meer dan 30 km lang en in het zoete water van een 3 km brede strook in het het ondiepe IJselmeer zou plaats zijn voor duizenden grote windmolens waar geen mens last van heeft. Alleen vogels hebben daar last van en daarom zijn plannen in die richting in het verleden al bij voorbaat afgeblazen. Als vogelhinder het grote bezwaar is, dan zou men toch technisch in staat moeten zijn om daar wat op te vinden. Stel nu eens dat men op de neus van elk blad een rij LED lampen zou aanbrengen. De energie die nodig is om die te laten branden is maar een fractie van de energie die de molen opwekt. In de buurt van woningen hoef je zoiets niet voor te stellen want men schildert de wieken bij voorkeur in die kleuren waarbij ze zo weinig mogelijk opvallen. Maar wie maalt erom dat je, als je 's nachts over de Afsluitdijk rijdt, van elke molen de bladen als lichtende strepen ziet ronddraaien? Dat kon nog wel eens een toeristische trekpleister worden. De meeste vogelslachtoffers vallen in het donker als de vogels de bladen niet kunnen zien en ik denk dat het aantal vogelslachtoffers bij oplichtende wieken zeer sterk zal afnemen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door benthuis »

Adriaan Kragten schreef: 10 apr 2021, 12:25 een groot deel van onze energie duurzaam wil opwekken...
Zonder je post geweld aan te willen doen. Ik zou het fraai vinden als we duurzaam zouden kwantificeren of weglaten. Niet fossiel of iets dergelijks. Beestje moet wel een naam.hebben, maar duurzaam is zo'n heerlijk woord waar je alle kanten mee op kan.

In de landbouw is het zelfs duur-zamer... daarmee kan je eigenlijk gewoon eindeloos doorknoeien. Proberen is ok sympathiek.

Als.we besluiten dat het anders moet dan inderdaad zoals jij aangeeft keuzes maken, daar de beste opties bij uitwerken. En GAAN!

Het polderen zal ons niet om een ecologische crisis leiden. Betalen voor niet fossiele stroom en door. Evenzo voor duurzamer voedsel. Keuze maken, betalen en door.

Las een uitspraak van een bekende boer: "laten we het KODAK effect inzetten. Niet meer.kopen, dan is het snel over en zoekt wat was een nieuw verdienmodel."
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door pelletpower »

Hoewel ik een voorstander ben van windmolens met een rotordiameter van minder dan 10 m
Verklaar je nader Adriaan. Tot dusverre kan ik je verhaal helemaal volgen, maar waarom kleiner dan 10 m? Heeft dat een technische reden?
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

pelletpower schreef: 10 apr 2021, 22:44
Hoewel ik een voorstander ben van windmolens met een rotordiameter van minder dan 10 m
Verklaar je nader Adriaan. Tot dusverre kan ik je verhaal helemaal volgen, maar waarom kleiner dan 10 m? Heeft dat een technische reden?
Die kleiner dan 10 m heeft met mijn rapport KD 713 te maken waarin in hoofdstuk 6 de VIRYA-9 beschreven wordt. Bij deze rotordiameter is nog een standaard PM-generator te vinden en kan het hinged side vane safety system gebruikt worden waarbij de rotor bij hoge windsnelheden uit de wind gedraaid wordt en je dus geen gecompliceerde naaf met bladverstelling nodig hebt. Een dergelijke molen kan bij vier woonhuizen geplaats worden in de achtertuinen op het snijpunt van de perceelgrenzen. Bij een rotordiameter van 9 m hoort een ongeveer18 m hoge toren en voor deze rotordiameter is de toren niet extreem duur t.o.v. de totaalprijs van de molen. Grotere molens dan ongeveer 10 m kun je niet meer naast een gewoon woonhuis zetten en dan kom je op windparken uit waar niemand vlak bij wil zitten omdat men er geen direct belang bij heeft. Voor echt kleine windmolens met een rotordiameter tussen de 2 m en 3 m is de opbrengst te laag om een substantiële bijdrage te leveren aan het energieverbruik van een warmtepomp en is de inverter een relatief te dure component. Daarbij is toch een behoorlijk hoge toren nodig omdat de rotor een flink eind boven het dak van het huis moet uitsteken en die toren maakt dan een te groot deel uit van de totaalprijs van de molen.

Tot nu toe winnen zonnepanelen het nog van kleine windmolens maar dat komt in belangrijke mate door de salderingsregeling. Als je niet meer mag salderen en 's zomers maar een paar eurocent terug krijgt voor een kWh, dan kan een molen zoals de VIRYA-9 een veel goedkopere oplossing worden dan zonnepanelen omdat de opbrengst veel beter in de pas loopt met de energiebehoefte in de winter. In KD 713 wordt de VIRYA-9 gebruikt in combinatie met zonnepanelen op het dak en een warmwaterbuffer achter in de tuin. Het kan zijn dat dat niet economisch verantwoord is en dat het goedkoper is om de warmwaterbuffer weg te laten en als er geen zon en geen wind is, de energie voor de warmtepomp toch gewoon uit het net te halen. De windmolen maakt dan dat er 's winters toch veel minder energie ingekocht zal moeten worden dan met alleen zonnepanelen. Het is wel zo dat het probleem van de grote behoefte aan elektrische energie in de winter als iedereen overstapt op warmtepompen dan verlegd wordt naar de overheid. Maar tegen de tijd dat dat gaat spelen dan zijn er misschien al grote efficiënte accu's om de energiefluctuaties in op te vangen.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

benthuis schreef: 10 apr 2021, 13:56
Adriaan Kragten schreef: 10 apr 2021, 12:25 een groot deel van onze energie duurzaam wil opwekken...
Zonder je post geweld aan te willen doen. Ik zou het fraai vinden als we duurzaam zouden kwantificeren of weglaten. Niet fossiel of iets dergelijks. Beestje moet wel een naam.hebben, maar duurzaam is zo'n heerlijk woord waar je alle kanten mee op kan.
Ik ben vanaf de oprichting tot een jaar geleden lid geweest van de ODE, Organisatie voor Duurzame Energie. Ik vind duurzaam een prima woord als het om energie gaat. Dat men dit woord de laatste tijd is gaan gebruiken voor allerlei zaken die daar eigenlijk weinig mee te maken hebben doet daar niets aan af. Er zijn de laatste tijd een aantal woorden in de Nederlandse taal waarbij telkens vraagtekens gezet worden terwijl ze voor mij gewoon een bestanddeel vormen van de Nederlandse taal. Zo' n woord is bijvoorbeeld Ontwikkelingsland. Op een gegeven moment mocht je dat niet meer gebruiken en moest het Derdewereldland worden. Maar tien jaar later was dat ook niet goed meer en moest je het over Het Zuiden hebben. Ik zou niet weten wat op het ogenblik gebruikt wordt maar ik heb het gewoon nog over een ontwikkelingsland ook al is er in westerse landen (of misschien toch beter noordelijke landen) ook behoefte aan een bepaalde ontwikkeling. Dus laten we niet moeilijk doen over wat met duurzaam in relatie tot energie bedoeld wordt.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door benthuis »

Ben het met je eens zover het politiek correct gebruik van woorden betreft.

Waar ik last van heb is dat voor mij inhoudelijk belangrijke begrippen worden gekaapt en ontdaan van de kern van de inhoud.

Iets is niet duurzaam als het alleen de problemen verlegt of een bijdrage levert aan de duurzaamheid van de portemonnee van de bedenker...

Iets is geen kringloop als er een lek aan zit een de kringloop niet gesloten is. Dus partijen die praten over het sluiten van kringlopen maar stelselmatig een enorm gat blijven ontkennen mogen van mij die wordt niet gebruiken als ze zichzelf neerzetten als "het antwoord...

Grondgebonden is een hoax als je de hectares grondgebruik in het buitenland niet mee telt..

Wat jij schets over een 10m molen met lokale beperkte gebruikers, dat zijn doordacht concepten die een bijdrage leveren aan invullen van een werkelijke oplossing. Geen gegreanwashde 100m torens met een lulverhaal...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door pelletpower »

Adriaan Kragten schreef: 11 apr 2021, 10:49
benthuis schreef: 10 apr 2021, 13:56
Adriaan Kragten schreef: 10 apr 2021, 12:25 een groot deel van onze energie duurzaam wil opwekken...
Zonder je post geweld aan te willen doen. Ik zou het fraai vinden als we duurzaam zouden kwantificeren of weglaten. Niet fossiel of iets dergelijks. Beestje moet wel een naam.hebben, maar duurzaam is zo'n heerlijk woord waar je alle kanten mee op kan.
Ik ben vanaf de oprichting tot een jaar geleden lid geweest van de ODE, Organisatie voor Duurzame Energie. Ik vind duurzaam een prima woord als het om energie gaat. Dat men dit woord de laatste tijd is gaan gebruiken voor allerlei zaken die daar eigenlijk weinig mee te maken hebben doet daar niets aan af. Er zijn de laatste tijd een aantal woorden in de Nederlandse taal waarbij telkens vraagtekens gezet worden terwijl ze voor mij gewoon een bestanddeel vormen van de Nederlandse taal. Zo' n woord is bijvoorbeeld Ontwikkelingsland. Op een gegeven moment mocht je dat niet meer gebruiken en moest het Derdewereldland worden. Maar tien jaar later was dat ook niet goed meer en moest je het over Het Zuiden hebben. Ik zou niet weten wat op het ogenblik gebruikt wordt maar ik heb het gewoon nog over een ontwikkelingsland ook al is er in westerse landen (of misschien toch beter noordelijke landen) ook behoefte aan een bepaalde ontwikkeling. Dus laten we niet moeilijk doen over wat met duurzaam in relatie tot energie bedoeld wordt.
Klopt, ook lang lid van geweest. Een tig jaren terug werd er een omslag gemaakt en werd het globaal geleuter ipv direct toepasbaar. Niet lang daarna lidmaatschap opgezegd.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door pelletpower »

Adriaan Kragten schreef: 11 apr 2021, 09:43
pelletpower schreef: 10 apr 2021, 22:44
Hoewel ik een voorstander ben van windmolens met een rotordiameter van minder dan 10 m
Verklaar je nader Adriaan. Tot dusverre kan ik je verhaal helemaal volgen, maar waarom kleiner dan 10 m? Heeft dat een technische reden?
Die kleiner dan 10 m heeft met mijn rapport KD 713 te maken waarin in hoofdstuk 6 de VIRYA-9 beschreven wordt. Bij deze rotordiameter is nog een standaard PM-generator te vinden en kan het hinged side vane safety system gebruikt worden waarbij de rotor bij hoge windsnelheden uit de wind gedraaid wordt en je dus geen gecompliceerde naaf met bladverstelling nodig hebt. Een dergelijke molen kan bij vier woonhuizen geplaats worden in de achtertuinen op het snijpunt van de perceelgrenzen. Bij een rotordiameter van 9 m hoort een ongeveer18 m hoge toren en voor deze rotordiameter is de toren niet extreem duur t.o.v. de totaalprijs van de molen. Grotere molens dan ongeveer 10 m kun je niet meer naast een gewoon woonhuis zetten en dan kom je op windparken uit waar niemand vlak bij wil zitten omdat men er geen direct belang bij heeft. Voor echt kleine windmolens met een rotordiameter tussen de 2 m en 3 m is de opbrengst te laag om een substantiële bijdrage te leveren aan het energieverbruik van een warmtepomp en is de inverter een relatief te dure component. Daarbij is toch een behoorlijk hoge toren nodig omdat de rotor een flink eind boven het dak van het huis moet uitsteken en die toren maakt dan een te groot deel uit van de totaalprijs van de molen.

Tot nu toe winnen zonnepanelen het nog van kleine windmolens maar dat komt in belangrijke mate door de salderingsregeling. Als je niet meer mag salderen en 's zomers maar een paar eurocent terug krijgt voor een kWh, dan kan een molen zoals de VIRYA-9 een veel goedkopere oplossing worden dan zonnepanelen omdat de opbrengst veel beter in de pas loopt met de energiebehoefte in de winter. In KD 713 wordt de VIRYA-9 gebruikt in combinatie met zonnepanelen op het dak en een warmwaterbuffer achter in de tuin. Het kan zijn dat dat niet economisch verantwoord is en dat het goedkoper is om de warmwaterbuffer weg te laten en als er geen zon en geen wind is, de energie voor de warmtepomp toch gewoon uit het net te halen. De windmolen maakt dan dat er 's winters toch veel minder energie ingekocht zal moeten worden dan met alleen zonnepanelen. Het is wel zo dat het probleem van de grote behoefte aan elektrische energie in de winter als iedereen overstapt op warmtepompen dan verlegd wordt naar de overheid. Maar tegen de tijd dat dat gaat spelen dan zijn er misschien al grote efficiënte accu's om de energiefluctuaties in op te vangen.

Eens even de tijd voor genomen. Goed verhaal. Leuk dat je EAZ noemt. Heeft dit ontwerp iets met jou te maken? Toen ze net gestart waren wel eens contact met ze gehad. Nu blijkt dat ze echt een plaatsje veroverd hebben. Langs de A27 thv Meerkerk staat een molen. Het jeukt al een tijdje om daar eens aan te bellen, maar ja, niet in deze tijd.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door TLS »

EAZ molen heeft een stevig prijskaartje, heeft véél subsidies nodig...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

benthuis schreef: 11 apr 2021, 11:09 Ben het met je eens zover het politiek correct gebruik van woorden betreft.

Waar ik last van heb is dat voor mij inhoudelijk belangrijke begrippen worden gekaapt en ontdaan van de kern van de inhoud.

Iets is niet duurzaam als het alleen de problemen verlegt of een bijdrage levert aan de duurzaamheid van de portemonnee van de bedenker...

Iets is geen kringloop als er een lek aan zit een de kringloop niet gesloten is. Dus partijen die praten over het sluiten van kringlopen maar stelselmatig een enorm gat blijven ontkennen mogen van mij die wordt niet gebruiken als ze zichzelf neerzetten als "het antwoord...

Grondgebonden is een hoax als je de hectares grondgebruik in het buitenland niet mee telt..

Wat jij schets over een 10m molen met lokale beperkte gebruikers, dat zijn doordacht concepten die een bijdrage leveren aan invullen van een werkelijke oplossing. Geen gegreanwashde 100m torens met een lulverhaal...
Een nadeel van het gebruik van "niet fossiel" i.p.v. "duurzaam" is dat kernenergie nu niet uitgesloten wordt (hoewel het kernafval ontzettend duurzaam is). De slogan van de ODE uit de begintijd was dan ook: "Geen kernenergie of kolen, koop een molen". Maar het geleidelijk veranderen van de betekenis van woorden is van alle tijden. Iemand die niet kon spreken was stom en iemand die niet kon horen en spreken was doofstom. Maar instituten voor doofstommen hebben hun naam moeten wijzigen omdat stom op een gegeven moment synoniem werd met dom. Vooral namen die een menselijk ras of volk aanduiden staan constant ter discussie.

Ik ben ook jaren abonnee geweest op Windnieuws maar heb dat gelijk met mijn lidmaatschap voor ODE opgezegd omdat het alleen nog maar over hele grote molens ging. Nu heet het Zon&Wind. Ik heb hen geïnformeerd over KD 709 en KD 713 maar ze geven geen enkele reactie. Het is dus nog meer een blad voor grootschalige opwekking geworden dan Windnieuws al was.

Ik heb nooit iets met het ontwerp van EAZ te maken gehad. Ik denk wel dat ze daar gebruik gemaakt hebben van kennis uit de CWD-tijd. Ik vind het een heel aardig ontwerp met een mooie generator en een slimme bladverstelling. Ik kan me voorstellen dat het een interessant concept is voor boeren die een aanzienlijk eigen verbruik hebben voor verlichting, ventilatie of verwarming en die op plaatsen zitten waar behoorlijk wat wind is. Als er subsidie voor beschikbaar is waarom zou je die dan niet aanvragen? Mensen die zonnepanelen aanschaffen krijgen ook subsidie. Subsidie zou uiteindelijk niet nodig moeten zijn maar dan zou de fossiele- en de kernenergielobby ook geen subsidie moeten krijgen en zouden de schadelijke effecten daarvan ook in rekening gebracht moeten worden. Wat dat betreft lijkt de zaak een beetje op de manier waarop het luchtverkeer wordt voorgetrokken doordat daar geen belasting op brandstof betaald hoeft te worden.
Plaats reactie