Worden KD-rapporten gelezen?

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

De afgelopen vijf jaar heb ik op dit forum onder Windenergie melding gemaakt van ongeveer vijftig KD-rapporten. Ik kan zien dat de post over een bepaald rapport na enige tijd duizenden keren geopend is maar er komt nagenoeg nooit een inhoudelijke reactie op een rapport. Ik vraag me dan ook af of er mensen zijn die de rapporten werkelijk lezen. Nu zijn de meeste rapporten Engelstalig (behalve KD 35, KD 709 en KD 713) maar ik denk dat de meeste mensen op dit forum voldoende Engels spreken en dat dat de reden niet is dat er niet gereageerd wordt. Wel zie ik dat ik de laatste jaren zowat de enige ben die nog post plaats onder Windenergie en dat geeft aan dat dit onderwerp niet erg meer leeft op dit forum. Ik kan haast niet geloven dat er geen reacties zijn omdat iedereen die een bepaald rapport werkelijk leest daar geen vragen of opmerkingen over zou hebben. Er hoeft echt geen angst te zijn om er iets over te vragen; ik ga graag in op inhoudelijke vragen. Ik schrijf deze rapporten omdat ik het leuk vind om bepaalde zaken over windturbines uit te zoeken en die vast te leggen in een openbaar rapport zodat de kennis voor iedereen beschikbaar is. Ik meld een nieuw rapport ook altijd op het forum van Otherpower en ik krijg daar of via een persoonlijke e-mail redelijk vaak reacties van mensen die bepaalde rapporten wel bestuderen.

Mijn twee laatste Nederlandstalige rapporten KD 709 en KD 713 gaan over de energietransitie die gaande is en ik denk dat kleine windmolens daar een grote rol in kunnen spelen. Het grootste aandeel van de energieconsumptie van huishoudens ligt bij verwarming en momenteel is het zo dat alle nieuwe huizen standaard uitgevoerd worden met zonnepanelen en een vloerverwarming met een warmtepomp. Maar zonnepanelen wekken maar ongeveer 10 % van de jaaropbrengst op gedurende de drie wintermaanden december, januari en februari. Voor windmolens is dit misschien wel 40 % en een redelijke windmolen kan daarom een aanzienlijk deel van de benodigde energie opwekken die 's winters nodig is. Maar er zijn nu eenmaal perioden dat er geen zon en geen wind is en dan heb je een warmtebuffer nodig of moet je de benodigde energie uit het net halen. Ik heb er grote twijfels over of het net in de toekomst 's winters voldoende duurzaam opgewekte energie kan leveren.

KD 713 beschrijft een combinatie van wind, zon en een warmtebuffer met water. In dit rapport werd ook berekend of een warmtebuffer technisch haalbaar is en het blijkt dat een behoorlijk volume nodig is, zeker als geen windmolen gebruikt wordt en dat het erg lastig is om een redelijk rendement te halen. Het onderwerp warmtebuffer heb ik ook op een andere plaats op dit forum aangekaart als: "Opslag van zomerse warmte voor de winter" en daar wordt er wel op gereageerd. Alleen gaat 95 % van de reacties niet over het onderwerp van de post en zitten bepaalde mensen elkaar constant in de haren waardoor ik de discussie zo onaangenaam vond dat ik er mee gestopt ben. Ik heb met de voorzitter van het project CEZAR in Boekel contact gehad en gevraagd waarom de berekeningen over dit project niet openbaar zijn en het antwoord was dat men niet in een oeverloze discussie over dit onderwerp verzeild willde raken zoals die op dit forum gevoerd werd. Men heeft de warmtebuffer door een energiebureau laten doorrekenen en het zou moeten kunnen werken. Gemeentes kunnen wel achtergrondinformatie krijgen. Maar omdat het een prototype is geloof ik ook alleen maar dat het echt werkt als het werkelijk gebouwd is en in de praktijk bewezen is. Maar hetzelfde geldt voor een waterbuffer. Het is niet alleen belangrijk of het technisch kan werken maar ook of het economisch aantrekkelijk is. Een warmtebuffer of een windmolen is een hele investering met een aanzienlijke jaarlijkse afschrijving en als het goedkoper is om de benodigde energie uit het net te halen dan gaat niemand er aan beginnen.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door TLS »

Dag adriaan, ik heb al eens in die rapporter rondgeneusd, maar heb persoonlijk weinig met windmolens. Ik dacht dat je die rapporten voornamelijk openbaar maakt om te beletten dat er patentrechten kunnen worden op geëist door een derde partij.

Wat is de bedoeling eigenlijk? Kan je geen 'kit' aanbieden ofzo? Ik denk dat de meesten het niet zien zitten om een windmolen from scratch te bouwen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Albert van WdJ »

Adriaan,

Ik kijk meestal wel even naar jouw rapporten.
En vind het heel goed dat je ze openbaar maakt, zodat degene die daar interesse in heeft ook de nodig informatie kan halen.
Bedankt daar voor. Want goede info vinden en ook nog eens iemand op het forum hebben die je kunt benaderen met vragen is toch wel heel fijn.

Verder denk ik dat de interesse in windmolens hier op het forum tot nu toe niet heel groot is.
En ja, soms verzand een discussie hier wel eens in een richting die niet gewenst is. Maar dat is een beetje inherent aan een open forum.

Ik heb zeker wel interesse in windenergie. Want zonnepanelen geven in de winter veel te weinig energie. (Wanneer de saldering eraf gaat, moet er toch een andere oplossing komen voor mijn overschot aan zonnestroom.)
En windmolens draaien gewoon dag en nacht door.

Maar in de gebouwde omgeving waar ik woon is er weinig mogelijkheid om een windmolen te plaatsen. Tenzij het een klein model is. Maar die heb ik nog niet in jouw rapporten gezien.
Verder heb ik weinig/geen verstand van elektrotechniek. Wieken maken en andere mechanische componenten is geen probleem. Maar alles wat met elektra te maken heeft, anders dan in een gewone huisinstallatie, is voor mij abracadabra.

Dus ik zou eerder een windmolen kopen, dan er zelf eentje helemaal fabriceren.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door kockie »

Ik zou best een windmolen willen, maar de achterhoek is niet het meest windrijke gebied. Komt nog bij dat ik zoveel andere projecten af te werken heb, de vergunning die aangevraagd moet worden, geld en materiaal bij elkaar gesprokkeld moet worden etc. Net als Albert lees ik wel eens wat, maar zeker niet alles wat je publiceert.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door benthuis »

De gegevens en je kijk op de praktijk is waardevol!
Zelfbouw is denk alleen al door het feit dat het per definitie op hoogte plaats vind een dingetje... Binnen mensen toch eng/lastig etc....

Misschien is een bundeling van de opties voor een kleine consument (of groepje) wel interessante materie om te posten hier?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door TLS »

Adriaan, toen ik eens zat te freewheelen met een glas in de hand. Zou ik geen array van kleine tubines langs de nok van m'n dak kunnen plaatsen? In een vaste orientatie een 5-tal turbines van max 50cm diameter. Dat is recht op de dominante windrichting hier bij ons. moest ik er paar honderd watt uit krijgen zou dat al wat zijn.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

TLS schreef: 29 mar 2021, 12:15 Dag adriaan, ik heb al eens in die rapporter rondgeneusd, maar heb persoonlijk weinig met windmolens. Ik dacht dat je die rapporten voornamelijk openbaar maakt om te beletten dat er patentrechten kunnen worden op geëist door een derde partij.

Wat is de bedoeling eigenlijk? Kan je geen 'kit' aanbieden ofzo? Ik denk dat de meesten het niet zien zitten om een windmolen from scratch te bouwen.
Totdat ik met pensioen ging heb ik de rapporten verkocht. Aan bepaalde rapporten, zoals KD 35, heb ik behoorlijk wat verdiend. Ik heb nu voldoende inkomsten uit pensioen en AOW en geen inkomsten uit commerciële activiteiten meer nodig. Ik weet hoe lastig het is om bepaalde informatie te vinden en daarom heb ik de rapporten openbaar gemaakt. Ik denk niet dat er ook maar iets octrooieerbaar is en het gaat er dus niet om om te voorkomen dat iemand anders patentrechten kan opeisen. De rapporten zijn niet primair bedoeld voor zelfbouwers. Er is zelfs een tijd geweest dat ik geen licenties meer leverde aan zelfbouwers omdat die zich vaak niet aan de tekeningen hielden. De rapporten zijn primair bedoeld voor kleine bedrijven in ontwikkelingslanden maar iedereen die de kennis nodig heeft kan er gebruik van maken.

Ik heb nooit een fabrikant van windmolens willen worden. Het fabriceren van onderdelen vereist heel andere vaardigheden dan het ontwerpen. Het op de markt brengen van een kit zou mij toch weer een soort fabrikant maken. Maar sommige kleine windmolen waarvan ik tekeningen lever, zoals de VIRYA-1.04, (zie menu VIRYA-folders) zijn zo eenvoudig dat ze door iedereen gebouwd kunnen worden.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

Albert van WdJ schreef: 29 mar 2021, 18:50 Adriaan,

I

Ik heb zeker wel interesse in windenergie. Want zonnepanelen geven in de winter veel te weinig energie. (Wanneer de saldering eraf gaat, moet er toch een andere oplossing komen voor mijn overschot aan zonnestroom.)
En windmolens draaien gewoon dag en nacht door.

Maar in de gebouwde omgeving waar ik woon is er weinig mogelijkheid om een windmolen te plaatsen. Tenzij het een klein model is. Maar die heb ik nog niet in jouw rapporten gezien.
Verder heb ik weinig/geen verstand van elektrotechniek. Wieken maken en andere mechanische componenten is geen probleem. Maar alles wat met elektra te maken heeft, anders dan in een gewone huisinstallatie, is voor mij abracadabra.

Dus ik zou eerder een windmolen kopen, dan er zelf eentje helemaal fabriceren.
De salderingsregeling maakt inderdaad dat zonnepanelen nu nog economisch aantrekkelijker zijn dan een windmolen. Maar windmolens in de bebouwde omgeving hebben nog meer nadelen die ik ook helemaal niet ontken. Ik denk wel dat er een molen te ontwerpen is die aan de meeste nadelen tegemoet komt. Als de molen voornamelijk gebruikt wordt om de energie te leveren die de warmtepomp nodig heeft dan heb je toch een behoorlijke rotordiameter nodig en dat is waarom ik voor vier huizen op een rotordiameter van 9 m uitkom. Om geen last te hebben van wervels die van de daken af komen heb je dan een torenhoogte van ongeveer 18 m nodig. Als je de molen zonder kraan wilt kunnen installeren dan moet je wel een inschuifbare toren hebben maar dat zou technisch moeten kunnen. De hoge toren maakt ook dat je toch een eind van de rotor af zit als de molen achter in de tuin staat en dit beperkt de geluidshinder.

Ik lever wel degelijk rapporten, tekeningen en handleidingen van kleine acculadende windmolens. Kijk maar eens onder VIRYA-folders. Het nadeel van echt kleine molens is dat je bij een normaal woonhuis toch een behoorlijk hoge toren nodig hebt als je een behoorlijke windsnelheid wilt hebben. De toren wordt dan een relatief duur onderdeel. Dit is één van de redenen waardoor windmolens in de bebouwde westerse omgeving geen succes zijn geworden. Maar er zijn open plaatsen met hoge windsnelheden waar kleine windmolens het glansrijk winnen van zonnepanelen.

Ik ben werktuigbouwer en heb ook weinig kaas gegeten van elektronica maar ik weet er net genoeg van om de spanningsregelaar te begrijpen die voor acculaden nodig is. Een netgekoppelde inverter voor een windmolen moet iemand anders maar bedenken.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

TLS schreef: 30 mar 2021, 08:54 Adriaan, toen ik eens zat te freewheelen met een glas in de hand. Zou ik geen array van kleine tubines langs de nok van m'n dak kunnen plaatsen? In een vaste orientatie een 5-tal turbines van max 50cm diameter. Dat is recht op de dominante windrichting hier bij ons. moest ik er paar honderd watt uit krijgen zou dat al wat zijn.
Ik ben bang dat dat niets wordt. In hoofdstuk 4 en 7 van rapport KD 35 worden de formules gegeven waarmee je het opgewekte vermogen kunt berekenen afhankelijk van de rotorstraal en de windsnelheid. Bij een rotordiameter van 0,5 m krijg je maar een hele lage opbrengst. Daarbij komt nog dat je bij een hele kleine rotor ook een hele kleine koorde van de wieken krijgt en dit resulteert in heel lage Reynoldswaarden (zie formule 5.5). Een lage Rijnoldswaarde maakt dat het profiel erg veel weerstand krijgt en heel snel overtrekt. De Cp van de rotor zal daardoor erg laag worden. Alleen gewelfde plaatwieken presteren dan nog redelijk. Je moet niet lager gaan dan een rotordiameter van 1 m en dan treedt dit effect ook al op bij lage windsnelheden.

Als je de rotoren vast opstelt en dus geen draaibare kop gebruikt waarmee de rotor haaks op de wind gehouden wordt, dan zal de rotor toch vaak scheef aangestroomd worden. Formula 7.10 uit KD 35 geeft het vermogen bij scheve aanstroming onder een hoek delta en daarin kun je zien dat het vermogen afneemt met cos^3 delta. Bij een beetje scheefhoek heb je daardoor al een behoorlijke vermogensafname. Daarbij komt nog dat je de molen niet kunt beveiligen door de rotor bij hoge windsnelheden uit de wind te draaien. Een ander nadeel van een molen op het dak is dat je een eventueel geluid dat de generator of de lagers veroorzaken rechtstreeks doorgeeft aan het dak en dat je dat binnen dan goed kunt horen.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door TLS »

ok, dat wordt inderdaad niets. En wat met die verticale-as turbines? ALi en banggood staan er vol van.
https://www.banggood.com/500W-Peak-12V- ... mds=search

of
https://www.banggood.com/1000W-Power-Wi ... mds=search
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

Als mensen iets met windturbines willen dan raad ik ze altijd aan om eerst mijn notitie "Sequence of KD-reports for self-study" (of de Nederlandstalige versie van deze notitie) te lezen. In deze notitie wordt al in het begin aangegeven dat men een keuze moet maken tussen horizontale as windturbines (HAWT's) of verticale as windturbines (VAWT's). Ik raad ten strengste af om wat voor VAWT dan ook te gebruiken en ik vind de discussie daarover ook verspilling van tijd en energie. Ik heb meerdere rapporten over verschillende typen VAWT's geschreven en daarin wordt aangegeven wat de nadelen zijn. Zelfs de beste VAWT (de Darrieus rotor, zie KD 215 en KD 601) is veel slechter dan een goede HAWT en heeft daarnaast nog een heleboel nadelen. Maar een VAWT spreekt op één of andere manier tot de verbeelding en men komt er telkens weer mee aanzetten. Darrieus rotoren starten niet uit zichzelf en hebben inherent trillingsproblemen. Alle Darrieus rotoren die ik in mijn leven gezien heb stonden stil. Als iemand per se een Chinese VAWT wil kopen dan moet hij dat maar doen en dan komt hij er vanzelf achter dat het een miskoop zal blijken te zijn.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door CvP »

Hallo Adriaan,

Ik lees de KD niet want ze zijn behoorlijk technisch.
En dus eigenlijk alleen interessant als je zo'n specifiek model wil bouwen.

ik wil je wel meegeven dat ik grote bewondering heb voor je kennis en de manier waarop je dit deelt.

Zelf heb ik een jaar lang een Lakota op het dak gehad. Gewoon in een woonwijk. Zeer tevreden over het functioneren en de opbrengst.
Helaas dat de buren en de gemeente daar anders overdachten.
Ben ook ruim een jaar met de gemeente in de slag geweest om hem toch te kunnen behouden maar helaas niet kunnen winnen.

Op dit moment heb ik wel de ruimte voor een molen maar helaas ook veel bomen die de wind tegenhouden.

ik lees met veel plezier je doeltreffende technische analyses en beoordelingen van molens welke hier als suggestie op het forum langs komen.

Ga zo door en ik hoop dat je een plek op het web hebt om deze kennis te borgen.

Hartelijke groet,

Chris
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

CvP schreef: 08 apr 2021, 12:54 Hallo Adriaan,

Ga zo door en ik hoop dat je een plek op het web hebt om deze kennis te borgen.

Hartelijke groet,

Chris
Ik meld een nieuw KD-rapport ook altijd op het Amerikaanse forum van Otherpower en daar zitten veel meer mensen die speciaal belangstelling hebben voor windturbines. Ik heb maatregelen genomen om mijn website zo lang mogelijk in de lucht te houden o.a. door te maken dat de kosten van de website automatisch afgeschreven worden en door mijn erfgenamen op te dragen de website niet te heffen als ik kom te overlijden. Maar op een gegeven moment gaat de kennis weer verloren behalve voor degenen die bepaalde rapporten zelf opgeslagen hebben.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Sandman79 »

Ik heb er zelf wel een paar keer in zitten lezen. iid redelijktechnisch, maar dat is geen probleem. EEn windmolen zou nog wel eens ooit op mijn to do lijstje kunnen komen staan. :) Zeker met de huidige situatie in Belgie waar het salderen plotsklaps is afgeschaft en we mede gaan moeten betalen met het hoogste piekkwartier verbruik dat we gemiddeld over 12 maanden verbruiken...
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Paul Joosten »

Niet iedereen deelt kennelijk de mening van @Adriaan t.a.v. verticale assen. https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/ ... s~a053c517
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie