Rapport KD 713 vrijgegeven

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rapport KD 713 kan gratis gekopieerd worden van mijn website www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. De titel van dit Nederlandstalige rapport is: "Opslag van duurzaam opgewekte warmte in een waterbuffer voor vier door garages geschakelde vrijstaande huizen". Bij deze optie hebben vier huizen één gezamelijke warmtebuffer die ook meteen dient als fundering voor een netgekoppelde windmolen met een rotordiameter van 10 m. Elk huis heeft twee zonnepanelen waarvan er één netgekoppeld is en de andere dient om de warmtebuffer op te warmen. De huizen zijn zeer goed geïsoleerd en hebben vloerverwarming van alleen de begane grond met een warmtepomp. Omdat de windmolen 's winters een groot aandeel heeft in de energieopwekking hoeft de warmtebuffer niet zeer groot te zijn.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

De rotordiameter van de molen werd verkleind naar 9 m omdat er voor een rotordiameter van 10 m geen geschikte generator van Hefei Top Grand beschikbaar is. De molen wordt de VIRYA-9 genoemd. Er werd een nieuw hoofdstuk 6 aan KD 713 toegevoegd waarin de Pel-V kromme van de VIRYA-9 gegeven wordt. Er werd al een ontwerprapport voor de VIRYA-9 gemaakt (KD 714) maar dit rapport is niet openbaar omdat ik niet wil dat amateurs proberen om deze molen te bouwen.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Aan KD 713 werd een nieuw hoofdstuk 7 toegevoegd. De titel van dit hoofdstuk is: "Geen windmolen maar een grotere warmtebuffer". Ik denk dat het concept dat in hoofdstuk 7 beschreven wordt de meeste kans van slagen heeft.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Aan KD 713 werd een nieuw hoofdstuk 8 toegevoegd getiteld: "Controle van het rendement van de warmtebuffer". Uit de berekeningen blijkt dar het rendement voor de gekozen isolatie veel lager is dan de 80 % die oorspronkelijk werd aangenomen voor de negen maanden maart t/m november. Het hele idee van een warmtebuffer wordt hierdoor toch minder interessant.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door benthuis »

Adriaan, deze ken je vast al, maar voor de zekerheid...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

benthuis schreef: 23 mar 2021, 11:30 Adriaan, deze ken je vast al, maar voor de zekerheid...
Ik kende dit verhaal niet en ik heb het eerste deel doorgelezen. Er klopt helemaal niets van. Er wordt beweerd dat het voordeliger om de energie die een windmolen opwekt direct als warmte te gebruiken dan er electriciteit mee op te wekken. Voor directe opwekking van warmte met een windmolen is een waterrem en een roterende as in de toren nodig. In hoofdstuk 2.2 van KD 709 heb ik aangegeven dat daar toch ook de nodige nadelen aan zitten.

Als je de opgewekte warmte direct gebruikt, dan krijg je niet meer warmte dan er door de molen aan energie is opgewekt en je hebt ook nog extra leidingverliezen. Als je elektriciteit opwekt en daarmee een warmtepomp aandrijft dan krijg je ongeveer vier maar zoveel warmte als er aan elektrische energie aan de warmtepomp wordt toegevoerd om de compressor aan te drijven. Ook al heb je wat verliezen in de generator, het opwekken van elektriciteit is dus toch vele malen voordeliger. Hier komt nog bij, dat als je eenmaal een warmtepomp hebt dat je die dan ook kunt gebruiken als er geen wind is door de benodigde elektriciteit gewoon uit het net te halen. Bij gebruik van warmte heb je een warmtebuffer nodig en in hoofdstuk 8 van KD 713 heb ik aangetoond dat het heel lastig is om daarmee een redelijk rendement te halen.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Aan rapport KD 713 werd een nieuw hoofdstuk 9 toegevoegd getiteld: "Zonnecollectoren boven op de warmtebuffer". Zonnecollectoren hebben een veel hoger rendement dan zonnepanelen. De warmtebuffer bestaat nu uit vier bijna vierkante vaten van 4 * 4 * 5 m die op de perceelgrens tegen elkaar liggen. Boven op elk vat liggen acht zonnecollectoren van 1 * 2 m die gevuld zijn met glycol. De warmte wordt overgedragen aan de warmtebuffer middels een warmtewisselaar. Het voordeel van deze opstelling is dat er weinig warmteverlies is tussen de collectoren en de warmtebuffer en dat alle ruimte op de daken van de huizen nu beschikbaar is voor netgekoppelde zonnepanelen. Ik denk dat je zo iets nodig hebt als je zonder windmolen zomerse warmte wilt opslaan voor de winter.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Aan rapport KD 713 werd een nieuw hoofdstuk 10 toegevoegd getiteld: "Gebruik van de VIRYA-10". De VIRYA-10 heeft een bladverstelmechanisme dat het rotortoerental en het koppel veel strakker begrenst dan het scharnierende zijvaan mechanisme. Daardoor is een grotere rotordiameter mogelijk dan die van de VIRYA-9. Dit levert een aanzienlijk hoger vermogen op. De VIRYA-10 wordt voorlopig gebruikt zonder warmwaterbuffer.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Het hoofdstuk 10 uit KD 713 werd gewijzigd. De VIRYA-10 is nu niet meer voorzien van een bladverstelmechanisme als beveiliging om het rotortoerental en de rotorthrust te begrenzen maar van het pendulum beveiligingssystem met een torsieveer zoals dat in het openbare rapport KD 439 wordt beschreven. Bij dit systeem draait de rotor uit de wind om een horizontale as en wordt de kop haaks op de wind gehouden door een dubbele vaan. De torsieveren zitten in de pijpen van de vaanarm. Het voordeel van dit systeem t.o.v. de kantelbare zijvaanbeveilging waarmee de VIRYA-9 is uitgevoerd is, is dat het toerental en het rotorkoppel strakker begrensd worden waardoor bij dezelfde generator een grotere rotor toegepast kan worden. De opbrengst is daardoor aanzienlijk hoger.

Hoewel het pendulum beveiligingssysteem met een torsieveer een nieuw nog niet in de praktijk toegepast systeem is (dat door mij al in 2010 voor het eerst beschreven werd), wordt in KD 439 theoretisch aangetoond dat het zeer effectief is. Het kan volgens mij gebruikt worden voor rotordiameters tot ongeveer 20 m maar voor rotordiameters tot ongeveer 6,5 m kun je beter de kantelbare zijvaanbeveiliging gebruiken als je geen holle vaan wilt hebben. Doordat de rotor vaste bladen heeft is de rotor toch erg eenvoudig. Het systeem is tornado proof als de rotor in een vergrendeling loopt wanneer bij sterke windstoten de zogenaamde helikopterpositie bereikt wordt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Rapport KD 713 vrijgegeven

Bericht door Slooij »

:D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie