Rapport KD 709 over opwekking van warmte met een windmolen beschikbaar

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Rapport KD 709 over opwekking van warmte met een windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rapport KD 709 kan gratis gekopieerd worden van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. De titel van dit rapport is: "Opwekking van warmte met een windmolen in het buitengebied".

In tegenstelling tot bijna al mijn andere KD-rapporten is dit rapport in het Nederlands. De reden is dat de gemeentes bezig zijn met een plan om op den duur iedereen los te koppelen van het gasnet. Standaard wordt daarvoor meestal een warmtepomp toegepast en wordt een groot deel van het dak van het huis vol gelegd met zonnepanelen. Het voordeel van een windmolen is dat de energieopbrengst daarvan veel beter in de pas loopt met de warmtebehoefte.

Het rapport werd zo eenvoudig mogelijk geschreven zodat het begrijpbaar is door mensen zonder speciale technische kennis. Wel werd uitgegaan van andere KD-rapporten waarin de zaken meer in detail behandeld worden. Het rapport wordt aangboden aan de gemeente Meierijstad en ik woon in het dorpje Boskant dat daar onderdeel van is. Ik hoop dat men er ook in andere gemeentes aandacht voor heeft want om een werkelijk succesvolle energietransitie te kunnen realiseren zullen alle opties bekeken moeten worden.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 709 over opwekking van warmte met een windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Er werd aan KD 709 een nieuw hoofdstuk 5 toegevoegd getiteld: "Onderzoek naar een alternatieve PM-generator van Hefei Top Grand". Het blijkt dat er geen generator van Hefei Top Grand is die de originele 46-polige generator kan vervangen. Ook zijn de bekeken generatoren van Hefei Top Grand erg zwaar. In een nieuw rapport zal ik nagaan of een kleiner type van Hefei Top Grand misschien geschikt is voor een kleinere VIRYA windmolen met een rotordiameter van 5 m.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 709 over opwekking van warmte met een windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Aan KD 709 werd een nieuw hoofdstuk 6 toegevoegd getiteld: "Gebruik van één windturbine voor vier woonhuizen in een woonwijk". Hiervoor werd de windturbine van EAZ wind gebruikt die een rotordiameter van 13,2 m heeft en die geplaatst wordt op het snijpunt van de vier achtertuinen.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 709 over opwekking van warmte met een windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

KD 709 werd gewijzigd. De VIRYA-6.5 werd vervangen door de VIRYA-5B3. De molen van EAZ-wind wordt nu niet verder behandeld.
Plaats reactie