The Age of Healing

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

The Age of Healing

Bericht door Gargouille »

In 1995 schreef John Seymour onderstaand pamflet.
De origineel Engelstalige tekst staat hier publiek: https://www.pantryfields.com/john-seymour



Het Tijdperk van Genezing


Het Tijdperk van Plundering is bijna ten einde.
Het Tijdperk van Genezing breekt weldra aan.
Of het er komt of niet, hangt af van twee mensen: Jij en Ik.

Het Tijdperk van Plundering volgde uit het Tijdperk van de Rede: het tijdperk waarin de mensheid besloot dat ze het beter wist dan God. Al 200 jaar plunderen hebzuchtige en meedogenloze mensen de planeet, maar hun tijd zal spoedig om zijn. Het systeem staat op instorten.

Het had sowieso niet lang meer kunnen duren, want binnenkort valt er niets meer te plunderen. De bomen zijn bijna allen omgehakt, de zeeën bijna leeggevist, de lucht om ons heen en het water van de aarde zullen binnenkort geen giftig afval meer kunnen opnemen en, het ergst van alles, de vruchtbare bodem zal verdwenen zijn. Voor ons ,bodemorganismen, zal dit fataal zijn.

Zolang er oliereserves bestaan, zal de landbouwindustrie in staat zijn om de chemicaliën te produceren die nodig zijn om een soort productie van bedorven voedsel op de dode grond op peil te houden, maar de olievoorraden - die doos van Pandora- zullen uiteindelijk opgeraken en dan zal de laatste, lang uitgestelde rekening uiteindelijk betaald moeten worden. De deurwaarders die ons de rekening presenteren zullen vreemde namen hebben als: Hongersnood, Virusziekten en Oorlog.

Maar, godzijdank, misschien hoeft de Oude Aarde niet te wachten tot dit gebeurt. De Megamachine van internationale handel en financiën - de machtige plundermachine - zal zeer waarschijnlijk barsten als een opgeblazen zeepbel. Het systeem wordt onhoudbaar: het wordt onbeheersbaar groot.

Vanwege de onverbeterlijke neiging tot kannibalisme van de Multinationals - de neiging van de grotere om de kleinere op te slokken - worden deze Molochs te groot voor mensen om nog te controleren of voor de planeet om te dragen. Tien jaar geleden zou geen econoom de volledige ineenstorting hebben voorspeld van de machtige Sovjetmachine die de halve aarde in z’n greep had. Multinationaal Kapitalisme zal volgen.

Het ligt in de eigen aard van een “Naamloze Vennootschap” dat zij geen verantwoordelijkheid kan dragen, niet voor de omgeving, noch voor de mensen die er werken. Het heeft geen zin om de bestuurders de schuld te geven - als ze iets doen dat de winst voor de aandeelhouders zou kunnen verminderen, zullen ze immers snel worden vervangen. En de aandeelhouders zijn niet alleen niet aansprakelijk voor schulden van het bedrijf, maar nemen ook geen verantwoordelijkheid voor de de natuur om hen heen. Als de bestuurders grotere winsten kunnen behalen door gif in de dichtstbijzijnde rivier te dumpen, zullen ze dit moeten doen. Want als ze dat niet doen, zullen ze zeer snel worden vervangen. Als ze meer winst kunnen maken door het personeelsbestand te halveren, zullen ze dat moeten doen of zullen ze opnieuw worden vervangen. Als zowel aandeelhouders als bestuurders zouden lijden aan dat hoogst onkapitalistische ding: “een geweten “, in de mate dat het de winst in de weg zou staan , dan zal dat bedrijf worden opgeslokt door een andere Moloch die niet zulke ongemakkelijke scrupules kent.

Een van de meest dramatische gevolgen van het Tijdperk van Plundering was dat het grootste deel van de wereldbevolking naar uitgestrekte agglomeraties werd gedreven. Deze enorme verzamelingen van ontwortelde mensen, die we “steden” noemen, zijn niet alleen lelijk maar ook gevaarlijk. De miljarden mensen die erin leven, kunnen alleen in leven worden gehouden door enorme transportsystemen van water, voedsel, stroom, brandstof en alle noodzakelijke levensbehoeften, vaak over grote afstanden. Elke storing in de aanvoer van dit alles zou rampzalig zijn. En de grote plunderende Molochs van Multinationals die het allemaal runnen zijn steeds met minder en worden steeds groter. En steeds meer mensen zitten zonder werk, voelen zich overbodig, vervangbaar en machteloos.

En ondertussen is de kleine groep van mensen die op het land zijn actief gebleven (het land dat de enige bron van echte rijkdom is), door hun kleine aantal gedwongen hun toevlucht te nemen tot steeds meer destructieve methoden om de enorme hoeveelheden voedsel te produceren die nodig zijn om deze miljarden mensen te onderhouden. Ze zijn gedwongen om de wetten van de natuurlijke landbouw te negeren, wetten die de vruchtbaarheid van de grond hadden kunnen behouden tot het einde der tijden, en in plaats daarvan te bewerken met chemicaliën en enorme machines. De grond raakt vergiftigd en uitgeput. De enigen die hiervan profiteerden waren de enorme Chemische Bedrijven, maar ook die zullen zichzelf uiteindelijk vernietigen omdat ze de gans met de gouden eieren aan het doden zijn.

Als we onze ogen openen, zullen we beseffen dat dit uiteindelijk allemaal onhoudbaar is. Dan, in de assen van het Tijdperk van Plundering, zou een nieuw tijdperk kunnen ontstaan. De echte Nieuwe Tijd: het Tijdperk van Genezing!

We zullen eraan beginnen, alleen jij en ik, om de verwoeste Aarde te genezen. Als we dat niet doen - als we falen - dan zal er geen Tijdperk van Genezing zijn, dan zal er een Tijdperk van Chaos zijn en het zal niet leuk worden.

We hoeven niet te wachten op het einde van het Tijdperk van Plundering om met het werk te beginnen. We moeten nu beginnen. En hoe kunnen wij - alleen wij tweeën, jij en ik, die zo klein en machteloos zijn - dit grote werk dan alleen beginnen?

Ten eerste maak jezelf (en ik beloof je dat ik hetzelfde zal doen) de volgende belofte: 'Ik ben maar alleen. Ik kan maar alleen doen wat één persoon kan doen. Maar dát wat één persoon kan doen, zál ik doen!'

Bedenk vervolgens wat u zoal kan doen.

Weiger te werken voor de Plunderaars. Weiger hun slordige goederen te kopen. Geef de ambitie op om te leven als een Texaanse miljonair. Boycot de Loterij, niet omdat je denkt dat je hem niet zult winnen, maar omdat je hem niet wilt winnen! Weiger te winkelen in de ‘supermarkten’ van de Plunderaar. Werk altijd voor een gedecentraliseerde economie. Steun lokale handelaren en -producenten, zoek wat u nodig heeft in uw eigen omgeving.

Neem deel aan de lokale politiek - boycot de grootschalige politiek die afstandelijk en ver weg is. Het huidige geweldloze verzet tegen de wet door mensen die protesteren tegen de export van levende dieren uit Groot-Brittannië is een mooi voorbeeld van burgermacht.

Werk voor een economie waarin land en eigendommen eerlijk onder de mensen worden verdeeld, zodat "iedereen genoeg heeft en niemand te veel". We moeten ons werk, onze gewoontes en onze investeringen beschermen tegen de plunderende industrie. Dit kan ons "financiële zorgen" geven: dan zullen we die zorgen doorstaan.

Wegvervoer is het meest destructieve van alles. Als je in een stad woont, heb je geen auto nodig. (Als je naar het land gaat, kan je er een huren , dat is veel goedkoper.) Als je op het platteland woont, heb je er misschien een nodig, maar gebruik het dan zo min mogelijk.
Boycot de goederen die van ver komen. Neem wat moeite om lokaal geproduceerde goederen te vinden en te kopen. Zwaar wegvervoer is enorm vervuilend. Verzet je tegen nieuwe wegenbouw. Het aanleggen van nieuwe wegen verlicht nooit verkeersproblemen - het genereert gewoon meer verkeer. De enige manier om het verkeersprobleem op te lossen, is door minder verkeer te hebben.

Werk indien mogelijk niet voor grote organisaties. Als we hen onze arbeid onthouden, zullen ze wegkwijnen. (Wees niet bang dat hierdoor "banen" verloren gaan. Het zal juist meer banen creëren - een groot aantal kleine bedrijven creëren meer "banen" dan een paar grote).

Ondersteun lokale culturele activiteiten. Boycot massacultuur uit verre landen. Moedig, ondersteun en start lokale krediet- en financieringsorganisaties. Als je niet zelf kan telen, koop biologisch geproduceerd voedsel. Zo help je mee de vervuilende chemische industrie te vernietigen - en word je gezonder. Boycot absoluut consequent alle producten waarbij dierenmishandeling is betrokken.
Ondersteun het lokale en kleinschalige. Ik zal hetzelfde doen als ik u vraag.

Het kleine deeltje dat u en ik kunnen doen, zal de enorme wereldwijde Moloch van plunderende industrie waarschijnlijk niet ten val brengen?
Wel, als jij en ik het niet doen, zal het niet gebeuren, en zal het Tijdperk van Plundering eindigen in het Tijdperk van Chaos. We moeten het doen – zelfs alleen wij tweeën - alleen jij en ik. Er is geen "zij" - er is niemand anders. Alleen jij en ik. Op onze zwakke schouders moeten we deze zware last nu nemen - de taak om de gezondheid, de heelheid, de schoonheid en de integriteit van onze planeet te herstellen.

Wij moeten nú het Tijdperk van Genezing beginnen!
Morgen zal het te laat zijn.


John SEYMOUR 1995
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: The Age of Healing

Bericht door jwardenier »

G bedankt voor deze wijze les , Ik vind dit een hele toepasselijke Nieuwjaars boodschap / voornemen , jij en ik ,zij zijn er niet .
Voor iedereen ,een goed en gezond nieuwjaar waarin jij en ik werken aan het tijdperk van genezing ,jij en ik , zij zijn er niet .
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: The Age of Healing

Bericht door Woz »

Ik ben ook van mening dat de essentie van het probleem zit in het concept ’rechtspersoon’.
Als er geen notie is van persoonlijke aansprakelijkheid bij (klimaat)fouten dan wordt er enkel naar de winstkant gekeken.

Ik probeer zelf te evolueren naar een levensstijl met zo weinig mogelijk materiële behoeften en focus op vrijheid, gezondheid en sociale contacten.

Dit voorbeeld heb ik onlangs gevonden: robgreenfield.org en spreekt mij best wel aan. Maar ik heb best wel nog een weg te gaan.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: The Age of Healing

Bericht door Gargouille »

jwardenier schreef: 01 jan 2021, 07:34 G bedankt voor deze wijze les
John mij moet je niet bedanken, het was de wijze les van John Seymour.
Ik zie het als een eerbetoon aan de Johnnen die ik ken en waarvan ik weet dat ze al aardig aan het nieuw tijdperk aan het timmeren zijn.
Ik wens dat ze in het nieuwe jaar meer navolging zullen krijgen.
Dus ik dank de Johnnen.
Woz schreef: 01 jan 2021, 17:40 Dit voorbeeld heb ik onlangs gevonden: robgreenfield.org
Bedankt Woz, men kan nooit genoeg inspiratiebronnen hebben.
Voor het tuinier-gedeelte volg ik de laatste tijd zelf Richard Perkins. Ik ben 100% voor natuurlijke landbouw, dus zonder chemicaliën en bodemverstoring, maar de hardline permaculturisten zijn me soms toch ook net iets te holistisch voor m'n rationele hersenhelft. Richard Perkins is dan vaak een goede inspiratiebron om no-nonsense rendement te halen uit al het werk in de tuin.
https://www.youtube.com/c/RichardPerkin ... /playlists

Voor degene die liever in het Nederlands lezen: ik heb ook veel aan de blog van Frank Anrys gehad. Je gebruikt best de zoekfunctie want hij heeft al over heel wat onderwerpen geschreven en ervaringen gedeeld. https://yggdra.be/blog/

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: The Age of Healing

Bericht door Keon »

Ik reageer in dit topic even op uw bericht uit een ander topic, de reactie past immers beter hier.
Gargouille schreef: 30 dec 2020, 13:28 Aanvankelijk was de invulling van 'ecologisch' in de naam van het forum:
-De Twaalf Ambachten (Sietze Leeflang)
-De Kleine Aarde
-Hou het klein (E.F. Schumacher)
-Gedachtegoed van John Seymour

Dat zegt veel huidige deelnemers wellicht niets meer. Ze kunnen het bij deze eens opzoeken.
Dit ideeëngoed werd op een bepaald moment ingeruild voor een forum in het 'open platform' -idee waar iedereen het zijne kan insteken en uithalen.

Nu moet je vandaag vaststellen dat van de oorspronkelijke ideologie niet veel meer overblijft. De aanhangers daarvan hebben hier vooral afgehaakt.
De overblijvers krijgen het begrip 'ecologie' niet meer uitgelegd, toch niet op een sluitende manier. De overgebleven invulling(en) is (zijn) een bijeenraapsel van wat persoonlijke keuzes, goedkoop verwarmen, techno-optimisme. Een samenhang of onderbouwde visie ontbreekt totaal.

Het forum is eigenlijk de greenwash-versie geworden van een ecologisch geweten: Ieder het zijne werd ieder zijn "Feel good" ecologie en het werd een publiek platform voor degene die behoefte heeft om z'n laatste 'eco'-aankopen eens te showen of bespreken.
Schumacher, Seymour, Leeflang draaien zich om in hun graf.

G
Van John Seymour zijn boek "Leven van het land" heb ik een exemplaar (van mijn vader) maar ik kende eerlijk gezegd de achtergrond niet van die man...

Over de beweging van "De Kleine Aarde" (DKA) bestaat er een documentaire uit de reeks "Andere Tijden" (NPO). Die documentaire geeft aan hoe moeilijk "The Age of Healing" is... het zal toch echt "The Era of Healing" worden, vrees ik.
De geschiedenis van DKA toont aan de je op teveel maatschappelijke vlakken veranderingen in gang moet (of wil?) zetten, in de hoop dat er dingen gaan wijzigen.

John Seymour maakt er (in eerste instantie) een individuele keuze van, daar kan ik inkomen en ik geef u gelijk dat het forum meer om zijn principes en die van DKA mag draaien om anderen bij te staan in hun persoonlijke keuzes, ook al zijn die beperkt, en dat we daarbij wat strenger in de leer mogen zijn...
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: The Age of Healing

Bericht door Woz »

Voor mijzelf heb ik ecologie vertaald naar 1 enkele vraag die ik mij meermaals per dag stel: ’kan het eenvoudiger?’.

En die vraag stel ik bij quasi alles: voeding, wonen, energie, financiën,....

Het is voor mij een (langzame) zoektocht naar uiteindelijk niets hebben, niets willen en daarmee ook tevreden zijn, qua geld en andere materiële zaken bedoel ik dan.

Daarmee ga ik mee in de strekking van Rob Greenfield: je belangrijkste 'bezit’ is je sociaal kapitaal.
Focus op anderen helpen zonder geld in ruil te vragen en vertrouw er op dat anderen jou zullen helpen wanneer nodig.
Dit vergt best wel oefening want zo zijn we niet (meer) opgevoed. Momenteel wordt er door de samenleving op steeds meer zaken een waarde geplakt uitgedrukt in geld met als doel om te verhandelen. Het kapitalisme vreet alles op.

Nu vind ik niet persé alles slecht aan kapitalisme maar er moeten dringend grenzen aan gesteld worden. Een meer duidelijke grens tussen een ’gewone’ samenleving en een kapitalistisch ’wilde westen’.
Misschien evolueren we daar wel min of meer vanzelf naar toe omdat de virtuele wereld steeds groter wordt?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: The Age of Healing

Bericht door benthuis »

Ik vraag me af hoe we de focus krijgen op wat jij en ik goed doen. Wat jij en ik kunnen doen om het beter te doen.
Elkaar inspireren...

Alles om.ons heen is gericht op het zoeken naar extremen. De toeslagen affaire is een mooi voorbeeld. Samenleving breed is er iets mis. Echter de focus gaat naar de excessen en die krijgen we te zien. Een oplossing hiervoor ligt niet enkel bij een kabinet dat zichzelf van haar taak ontslaat, maar zouden we denk ik breder moeten zoeken. De schuld aanwijs, jullie/zij cultuur....

Elkaar hier inspireren is in mijn ogen een positieve weg die stapjes zet richting echte oplossingen. De aandacht blijven focussen op de eenvoudige, lokale, kleinschalige oplossing.

Een mooie beweging waar ik zelf veel mee bezig ben krijgt veel aandacht de laatste tijd: Voedsel Cooperatieso of zoals wij het hier noemen: Buurtmarkt. In België al veel groter. Groepen burgers verdelen het werk, maken afspraken met lokale boeren en ondernemers. Verbinding met de mensen die je voedsel maken en werken aan lokale duurzame kringlopen. Volgens mij een van de grootste voordelen: de macht van de sterkste wordt doorbroken. Iedereen kan leverancier worden, ook de kleine moestuinder die wat van z'n oogst overhoudt. Hiermee keren we de beweging naar groot, groter grootst om!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: The Age of Healing

Bericht door pelletpower »

Dankjewel Ben, focus op het positieve is inderdaad de manier. Hoewel G natuurlijk gelijk heeft, blijft dat schieten op het globale. terwijl als je echt iets wil doen, het toch echt in je eigen kleine wereld begint. En voor velen hier is dat je eigen verwarming verzorgen. En inderdaad wil dt nog wel eens gecompliceerd worden. Het permacultuur gebeuren en zo mis ik wel. Hier kom ik echt niet aan toe, wel leuk om te lezen hoe een ander hier wel succesvol in is.
Kortom, verbeter de wereld en begin met jezelf. Als je het goed doet volgt de rest vanzelf. DJ liep gewoon te hard, die was niet bij te houden.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: The Age of Healing

Bericht door benthuis »

Ik denk dat team John m gewoon echt het hoekje om gehaald hebben. Je hikt makkelijk te lang tegen de drempel, terwijl je weet dat het gras aan de andere kant groener is...

Hier is het consuminderen en het minder willen op een punt dat we ook echt minder nodig hebben. Werken voor een baas hoeft niet meer voor mij, scharrel genoeg bij elkaar. M'n meisje houdt het bij 2 dagen onderwijs (wat erg goed verdient bij zo'n klein contract). We vullen tegen de stap naar een echt kleine woning met groot perceel (een schuur). Ook hier een drempel: een plek zonder woonbestemming gaan bewonen. Deze plekken hebben 2 voordelen: Veel grond met klein huis is te vinden (groot perceel met groter huis is per definitie niet betaalbaar) en daarmee bijna hypotheek loos te betalen.

Beetje agroforestry op kleine schaal en ik ben tevreden!
Pakje voor door de week, zondags pak en klaar!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: The Age of Healing

Bericht door Gargouille »

Keon schreef: 17 jan 2021, 03:01 Over de beweging van "De Kleine Aarde" (DKA) bestaat er een documentaire uit de reeks "Andere Tijden" (NPO). Die documentaire geeft aan hoe moeilijk "The Age of Healing" is... het zal toch echt "The Era of Healing" worden, vrees ik.
Keon schreef: 17 jan 2021, 03:01John Seymour maakt er (in eerste instantie) een individuele keuze van, daar kan ik inkomen en ik geef u gelijk dat het forum meer om zijn principes en die van DKA mag draaien om anderen bij te staan in hun persoonlijke keuzes, ook al zijn die beperkt, en dat we daarbij wat strenger in de leer mogen zijn...
ik denk dat de analyse die Seymour en Leeflang maakten nog steeds hout snijdt en dat we vooral veel tijd verloren hebben sindsdien.
De oplossing(en) die ze (DTA) zochten waren zeker niet altijd ideaal, maar dat had ook een leerproces kunnen zijn.

Seymour zie ik persoonlijk als succesrijker in z'n oplossing(en), hoewel er vandaag ook weinig navolging is.
Ik zie in hem geen individualist, gezien zijn vele publicaties voor het brede publiek. Weinig navolging of weinig breed succes maakt hem geen individualist, net zo min als het grote succes of de meute aanhang van een Facebook,Tesla of Ikea het ook geen sociale personen/bedrijven maken.

G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 18 jan 2021, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: The Age of Healing

Bericht door Gargouille »

Woz schreef: 17 jan 2021, 08:45 Voor mijzelf heb ik ecologie vertaald naar 1 enkele vraag die ik mij meermaals per dag stel: ’kan het eenvoudiger?’.
En die vraag stel ik bij quasi alles: voeding, wonen, energie, financiën,....
Het kapitalisme vreet alles op.
Voor mij ook de essentie van de boodschap hierboven van Seymour en ook het urgentste probleem.
Enkel sinds de tekst van Seymour nog zovele malen groter geworden en nog zoveel meer opgevreten ...

G
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: The Age of Healing

Bericht door Gargouille »

benthuis schreef: 17 jan 2021, 09:35 De schuld aanwijs, jullie/zij cultuur....
Ik lees Seymour Zij/Wij niet als een schuldaanwijzing, eerder als de boodschap van een ontgoocheld persoon die beseft dat hij alleen of toch met zeer weinig aanhang staat. Het is er denk ik op dat vlak niet veel op vooruit gegaan in de afgelopen 25 jaar. Dus hij had gelijk.

G
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: The Age of Healing

Bericht door Gargouille »

benthuis schreef: 17 jan 2021, 21:47 Ik denk dat team John m gewoon echt het hoekje om gehaald hebben. Je hikt makkelijk te lang tegen de drempel, terwijl je weet dat het gras aan de andere kant groener is...
De analyse deel ik voor een groot stuk, zo denk ik ook dat het met het verstrijken van de tijd het er zeker niet makkelijker op wordt (bijvoorbeeld voor jongere generaties). Maar dat neemt niet weg dat er ook vaak door velen ook nog eerst ver in de omgekeerde richting gemarcheerd wordt. Dan wordt het natuurlijk ook moeilijk om nog ooit op tijd de drempel te nemen.

G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 18 jan 2021, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: The Age of Healing

Bericht door Gargouille »

pelletpower schreef: 17 jan 2021, 11:44 Dankjewel Ben, focus op het positieve is inderdaad de manier. Hoewel G natuurlijk gelijk heeft, blijft dat schieten op het globale. terwijl als je echt iets wil doen, het toch echt in je eigen kleine wereld begint. En voor velen hier is dat je eigen verwarming verzorgen. En inderdaad wil dt nog wel eens gecompliceerd worden. Het permacultuur gebeuren en zo mis ik wel. Hier kom ik echt niet aan toe, wel leuk om te lezen hoe een ander hier wel succesvol in is.
Kortom, verbeter de wereld en begin met jezelf. Als je het goed doet volgt de rest vanzelf. DJ liep gewoon te hard, die was niet bij te houden.
Het is altijd gevaarlijk om in beeldspraak te spreken. Maar ik denk dat als iemand op een pad helemaal de andere kant opgaat hij nooit bij te houden is voor mensen die de andere kant opgaan. De kloof vergroot niet door de snelheid, maar door de gekozen (tegengestelde)" richting.
Idem voor de 'focus op het positieve'. Dat wil uiteraard iedereen, maar wat je positief vindt is dan weer afhankelijk van je wereldbeeld of je langetermijnvisie. Iedereen zal wel overtuigd zijn van de door hem gekozen richting, maar degene die het omgekeerde doet of zegt zal nooit als 'positief' ervaren worden door de ander.
G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: The Age of Healing

Bericht door pelletpower »

G, lastige post, doe er ook even over. De algemene consensus deel ik hier wel, de uitvoering is des te moeilijker. Dit heeft aardig tot innerlijke conflicten geleid. Ik was er vaak bij om een vinger naar iemand anders uit te steken hoe fout iets was. Daar ben ik eigenlijk wel klaar mee. Ik ga eerst eens met mezelf beginnen, voordat ik verwijten naar een ander maak. Zo, dat is eruit.

En hoe zit dat met jou? Mag ik dat vragen? In hoeverre doe je ook echt wat je uitdraagt? Minderen? Geen auto? Grote moestuin? Voor mij ben je nog steeds Gandalf, de grote tovenaar gehuld in mysterie. Puur belangstelling, niet om je de kast op te jagen.
Plaats reactie