Klei + zand = Leem?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rikdevreese
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2013, 18:14

Klei + zand = Leem?

Bericht door rikdevreese »

Ik heb een waterput uitgegraven in zware kleigrond. Zou ik de klei kunnen mengen met zand om hiermee dan mijn eigen leem te maken?
Welk zand zou daar best voor geschikt zijn?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Klei + zand = Leem?

Bericht door ritsaert snijder »

Vrij grof zand (metselzand) en dan een vakjesplank maken met verschillende verhoudingen. Als je het dan laat drogen kan je zien welk mengsel het minste krimpt, Met de zoekfunctie is hierover veel te vinden.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Klei + zand = Leem?

Bericht door kockie »

Hier staat een artikel uit onze voormalige wiki: http://portal.ecologieforum.eu/kennisdatabase/3-leem
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Klei + zand = Leem?

Bericht door Ernest Dubois »

Het kan zeker. Als je een vergelijkbaar klei heb als ik maakt het een uitstekende middel pleister, metsel wdo. De klei is zo zwaar dat ik vind een 1:4 mengsel het best is als pleister maar het kan verschil. Grof zand kan maar ook fijn zand geeft een heel glad afwerking laag.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Klei + zand = Leem?

Bericht door ritsaert snijder »

Een voorwaarde voor optimale sterkte is een goede verhouding tussen de afmetingen van de deeltjes (of korrels) want dan passen de de korrels goed in elkaar en dan is de krimp ook minimaal.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie