Dikte kabel zon-pv

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Dikte kabel zon-pv

Bericht door Bossie »

Momenteel ligt bij ons het erf open om HWA, riolering elektra etc aan te leggen. Omdat we van plan zijn in ieder geval een deel van het 200m2 groot dak van de stal te voorzien van een zon-pv installatie. Wil daarom ook alvast een kabel aanleggen tussen stal en woning (waar de aansluiting/meter zit).
Ik voorzie op termijn een pv installatie van om en nabij de 20KW. Een kabel van 10mm2 zou dan ok moeten zijn. Ik kan me ook voorstellen dat we de installatie gefaseerd plaatsen. Bijvoorbeeld in 2021 10kw en paar jaar later nog eens een dergelijk hoeveelheid vermogen erbij.

Is het in dit geval verstandig om één dikke kabel te leggen of kan ik straks met meerdere omvormers en meerdere (dunnere) kabels werken? Ik zou bijvoorbeeld ook best 4 3.5mm2 kabels kunnen leggen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dikte kabel zon-pv

Bericht door kockie »

Leg een dikke mantelbuis (bijvoorbeeld 110) met touwtjes erin, dan kun je later kiezen/aanpassen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Dikte kabel zon-pv

Bericht door Orbiter »

Met de veronderstelling dat je de omvormers in de schuur hangt zal de minimumdikte van de geleiders in die kabel afhangen van hoeveel stroom er door moet en hoe lang die kabel is. Laat uitrekenen wat je best gebruikt want er zit meer verlies op dan je gaat denken (en al zeker over 20 jaar gezien). Gezien het beoogde vermogen zal dat ook een sterkstroom aansluiting worden. Meerdere omvormers op één kabel kan. Eén omvormer op meerdere kabels mag niet zover ik weet. Kabel met geleiders van 3.5mm² ga je niet vinden denk ik, ofwel 2.5mm² ofwel 4mm².
Als er meer kabels zijn dan zijn er ook meer aansluitingen en zekeringen en een grotere doos, etc... dat kost ook geld.

Leg, zoals reeds door Kockie aangegeven, zeker ook een dikke mantelbuis extra. Dat kost niets vergeleken met later alles opnieuw opengooien.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Dikte kabel zon-pv

Bericht door Bossie »

Dank voor jullie input.
Omdat het zelfs met een 110 buis geen pretje is om een 10mm2 kabel van 40m lang door een buis (met wat flauwe bochten) te trekken leggen we er in overleg met een zon-pv boer en elektricien toch al een 10mm2 kabel in nu dat nog makkelijk kan.
Leg er nog wel een touw naast.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Dikte kabel zon-pv

Bericht door remco d »

Ik heb mij wijs laten maken dat voor een particulier 10kW als Max geldt. Kan ook zijn dat dat net de BTW teruggave te maken heeft. Kan zo gauw geen bron vinden. Zoek het even na, een te dikke kabel kost best wat knaken!
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Dikte kabel zon-pv

Bericht door Bossie »

Zojuist gebeld met leverancier van de kabel, is een 10mm2 geworden (8mm2 was niet leverbaar). Kosten per meter rond de € 17,- incl. btw. Met 40m afstand te overbruggen inderdaad de nodige knaken.
Voor ons is de enige beperking (naast natuurlijk €, beschikbare m2 etc) wat betreft te installeren vermogen de bestaande aansluiting. Die heeft nog ruimte zat.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Dikte kabel zon-pv

Bericht door willem »

Om verder in de toekomst te kijken zou je een Ø 75 pvc buis erbij kunnen leggen met touw erin
voor latere uitbreiding(en), en dan denk ik aan; data kabel - stuurstroomkabel - signaalkabel - etc.
Als je dit soort kabels bij/naast in de zelfde mantelbuis leg van de stroomkabel heb je grote kans op
storingen en is simpel op te lossen door hier even aandacht aan te geven. Pvc heeft nl. ook een soort
van isolerende werking tegen storings-gevoeligheid.
Plaats reactie