Zonnepanelen in serie met lange kabel

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door Arnold »

Hallo,

Ik ben van plan om 5 zonnepanelen in serie op mijn dak neer te leggen. Nou wil ik er eigenlijk 6, maar daar is op het dak geen geschikte ruimte voor. Nou denk ik erover om het 6e paneel op een andere plek te plaatsen, zodat er 5 panelen naast elkaar liggen en de 6e op een afstand van 10 meter. Wel in serie met de overige 5. Zou dit kunnen?

Alvast weer bedankt voor een reactie!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door Paul Joosten »

Alles kan maar je moet wel kijken of alle panelen steeds ongeveer evenveel zon krijgen. In serieschakeling bepaalt de stroom door het op dat moment minst producerende paneel de stroom door alle panelen. Als die ene dus schaduw heeft om het moment dat de andere wel zon hebben is die opbrengst misschien wel slechter dan wanneer je alleen die vijf zou hebben aangesloten. Lange kabels hebben ook een hogere weerstand, kies dus (bijvoorbeeld via de link die ik je eerder als eens gaf) wel voor voldoende dikke kabel. Een alternatief (vooral zinnig als er behoorlijk verschil is in lichtval) is om voor dat ene paneel er een te nemen met micro-omvormer en die apart aan te sluiten op het lichtnet.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door Arnold »

Ah prima: goeie tips, bedankt!
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door Arnold »

Nog een vraag....
Het principe van de strings is me nog niet helemaal duidelijk: ik heb gelezen over serie en parallel en ook een combinatie daarvan en de voor-en nadelen. Maar wat me nog niet duidelijk is: moeten alle strings een gelijk aantal zonnepanelen hebben; moeten alle strings hetzelfde voltage en amperage leveren aan de omvormer om mogen er verschillen tussen zijn?
Ik hoop op duidelijkheid!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door Paul Joosten »

Lees daar even de documentatie op na van je omvormer. De meeste gaan uit van alleen een serieschakeling en dan geldt mijn verhaal van hierboven. Als je al panelen parallel mag schakelen moeten dat wel gelijke aantallen zijn anders komen de spanningen van de verschillende strings niet overeen en dat gaat geheid problemen opleveren. Met 5 panelen zou ik sowieso gewoon een string gebruiken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door JantjeV8 »

Een vraag die hier denk ik wel bij past:

Stel je wil 22 panelen leggen, maar de breedte van de beschikbare ruimte gaat tot 9 panelen--> 2 rijen van 9 in verticale richting, en 4 daar nog boven maar in horizontale richting, een kwartslag gedraaid dus. Wel in hetzelfde vlak. Alles op 1 omvormer. Wordt dan de opbrengst ineens door de war geschud?

Is een inverter trouwens hetzelfde als een omvormer?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door Paul Joosten »

Volgens deze uitleg zijn het synoniemen. Horizontaal of verticaal gelegde panelen hebben dezelfde opbrengst dus die kan je rustig met elkaar in serie schakelen. 22 in een string is echter wel erg veel, dat wordt denk ik beter 2x11 met 2 enkelfase omvormers. Zelf heb ik zo 2x12 panelen liggen. Mogelijk kan je ook een omvormer gebruiken met een sterkstroomaansluiting (3x16A) maar dat was voor mij duurder indertijd.

Kijk in de documentatie van je omvormer wat die maximaal aankan en houdt rekening met de maximale stroom in je lichtnet thuis, meestal 16A per fase. Zwaarder kan alleen als je een huisaansluiting hebt met een hogere toegelaten maximale stroom dan de standaard 3x25A die de meeste moderne(re) aansluitingen toelaten. Een groep moet altijd lichter gezekerd zijn dan je hoofdzekering.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door JantjeV8 »

Ik moet nog m'n keuzes gaan maken, je gaat er steeds dieper in.

Er wordt geschreven dat je een set zonnepanelen met omvormer op een aparte groep moet aansluiten. Een set wat je deelt over 2 of 3 omvormers, zijn dat 3 groepen? Of mag je dat wel optellen en op 1 groep aansluiten?
Stel dat je de zonnepanelen op een groep aansluit waarop eigenlijk enkel verlichting zit. Die verlichting is nooit aan tegelijk met dat de zon op je panelen schijnt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door kockie »

Zo lang je de maximale belastbaarheid van een groep niet overschrijdt mag je meerdere omvormers op een groep aansluiten. Het is net als een gewone verbruiker, alleen levert deze ipv dat ie afneemt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door pelletpower »

Een beetje achterliggende gedachte is dat bij gebruik en levering de stroom in een kabel plaatselijk te hoog kan worden, denk ik. Zolang je de set niet groter dan de automaat maakt, zal dit niet gebeuren.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Zonnepanelen in serie met lange kabel

Bericht door CvP »

pelletpower schreef: 20 mar 2020, 09:30 Een beetje achterliggende gedachte is dat bij gebruik en levering de stroom in een kabel plaatselijk te hoog kan worden, denk ik. Zolang je de set niet groter dan de automaat maakt, zal dit niet gebeuren.
Gebruik en levering tegelijk is het probleem niet
Als je 10A levert en in dezelfde groep 10A gebruikt, gebeurt er bij de zekering niets.
Het gevaar ontstaat als er een storing (kortsluiting) bij de gebruiker ontstaat. Een zekering van 16A zou de stroom beperken tot 16A. Echter met de 10A levering van de panelen kan er dus 16+10 =26A door de gebruiker. En dat maakt het zo gevaarlijk!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Plaats reactie