Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door kockie »

Volgens mij is er maar eentje. Doet een watt of 10. Gaat in het stookseizoen nooit uit, als er niet gestookt hoeft te worden wel.
Werkt inderdaad op 12V.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Kofi1 »

jgroot schreef: 20 nov 2020, 22:00

Op welke stand staat je primaire lucht en secundaire lucht?
- standaard waarden. Zou ik al wat kunnen stellen, en zo ja waaraan.
Met de draaischuiven achter de onderste deur zie blz.47 handleiding.
Heb je al antwoord gegeven op de vraag hoe hoog de ketelthermostaat staat ingesteld (= de draaiknop lang de display)?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ik weet ze te zitten, maar met welke zou ik wat testen?

Draaiknop staat gewoon op 85 graden. Maximaal open dus. Gisteren kwam ik tot 78 graden ongeveer en was de ketel leeg met een buffertemperatuur onderin de 2e buffer van 50 graden. Waarschijnlijk had ik nog wel een halve vulling erin kunnen doen maar het was laat en kon het dan toch niet meer in de gaten houden.

Ik ga morgen de tactiek van Ramon proberen als ik weer moet stoken :D .
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 20 nov 2020, 22:48
Hoe maak je m aan?
Paar blokken om de gleuf niet dicht te leggen, daarna met klein hout. Bij goed vuur de blokken erop.
Probeer dit eens:

Onder in de kachel (vukruimte), kleine lange houtblokken van circa 3x3x30 cm diagonaal OVER de branderopening heen leggen. Gewoon tegen elkaar aan, zodat circa 90 a 95% van de branderopening bedekt is. Stapel daarop weer diagonaal (haaks erop) een laag. Leg een aanmaakblokje in het midden boven de branderopening. Open de onderste deur circa 5 cm. Blokje aansteken. Nog 3 lagen van dun hout diagonaal kruislings over elkaar heen stapelen, zodat er een pakket hout van circa 30 x 30 cm bij 10 a 15 cm hoog ligt. Doe de bovenste deur op een kier, circa 1 cm. Wacht tot het vuur hoog oplaait, meestal na 5 a 10 min. Sluit de onderste deur. Wacht tot rookgas richting 100 graden gaat. Volstapelen kachel LIEFST BOVENOP branderopening, en bovenste deur ook dicht.

Kijk of dit werkt.

Het is juist HEEL belangrijk dat het hout zo dicht mogelijk op de gleuf ligt...

Daarom denk ik ook dat een rocketstove, een v vormige vukruimte heeft. Ik vind het jammer dat attack dat niet heeft, hoe verder het hout van de opening, hoe slechter het brandt.
Aanmaken ging goed op deze manier. Snel vuur inderdaad.

Maar wacht ik met volstoppen tot er echt een gloeibed is of als de rookgas meer dan 100 graden is? Want de stapel klein hout is nog niet verbrand waardoor het grote hout zo dicht mogelijk op de gleuf leggen wat lastig wordt. Tijdens de 1e stook vandaag een maximale aanvoertemperatuur van 79 graden met een rookgas temperatuur van 150. Ik heb de ketel zojuist weer volgestopt voor de 2e ronde :) . Al een beter resultaat dus.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Maar wacht ik met volstoppen tot er echt een gloeibed is of als de rookgas meer dan 100 graden is? Want de stapel klein hout is nog niet verbrand waardoor het grote hout zo dicht mogelijk op de gleuf leggen wat lastig wordt.
Gewoon bovenop het hout recht boven de gleuf.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

duidelijk Ramon. Tijdens de 2e stook liep de temperatuur goed op naar ruim 80 graden (wel een korte periode). Pompstand staat nu op 1 en dit lijkt het beste te werken. Ik heb doorgestookt totdat de 2e buffer onderin ook 65 graden was. Nu kan ik weer een dag overslaan. Dus een goed resultaat, en best tevreden overall. Tevens nog wat foto's van de installatie.
20201105_200945.jpg
20201119_211811.jpg
20201119_211804.jpg
20201119_211800.jpg
20201114_100350.jpg
20201106_190332.jpg
20201106_180345.jpg
20201105_215152.jpg
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Weer wat praktijk ervaring op kunnen doen afgelopen weken. Ik blijf moeite houden met de ketel op temperatuur te krijgen. Het aansteken en opwarmen gaat goed en vrij vlot. Ik krijg de ketel vrij snel op 70 graden.

Als ik de ketel daarna vol of halfvol doe dan komt hij maar moeilijk boven de 75 graden aanvoertemperatuur. Vaak is dat maar 70/71 graden maximaal. De rookgastemperatuur is tegenwoordig rond de 150/160 graden. Wat porren helpt vaak wel, maar is vaak van korte duur. Echt veel hoger in temperatuur gaat de kachel ook niet. Als ik al hogere temperaturen krijg, dan is mijn retour vaak ook opgelopen naar 65 graden of meer.

Wie heeft nog wat tips :D ?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Als je een hogere aanvoer temp wil, kun je een warmere patroon kopen? Ik heb een 70 graden patroon, uitgaande temp bijna altijd rond 80 graden. Ik heb slx20, levert eigenlijk altijd gemiddeld 25 kW. Schommelt meestal tussen de 20 en 30. Soms uitschieters van een half uur a uur van 35 kW, vaak extreem droog hout (soort meubelhout) en gunstige wind.

Kan dus absoluut niet zeggen dat de mijne onderpresteert. Ik krijg tegenwoordig een mail als hij onder de 15kW levert. Is nog maar 1x gebeurd.

Ik maak onder bij de turbulatoren 1x per jaar schoon, net voor het seizoen begint. Zit dan wel.aardig vol. In de vergaskamer ongeveer 1x per 2 maanden. In de brandkamer (onderin) elke stook. De uitvegen, want anders vliegt al het as naar achteren. Ligt vaak al net om de hoeken.

Tja, wat nog meer...

Heb je voor je ging stoken goed gekeken of je onderste vuurvaste betonblokken recht onder de opening staan? Helemaal tegen de achterkant?
Anders even eruit halen en schoonmaken en terugschuiven. Kan je ook je secundaire beluchtingsgaten checken
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Kofi1 »

De rookgastemperatuur is te laag: Droger hout, kleiner gekloven hout, vuren hout, betere trek = hogere schoorsteen (kan ook met een extra ventilator https://attackbenelux.nl/toebehoren-ketels/pv150.html)
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ik zal het hout eens wat kleiner kloven en kijken wat hij dan doet. Ook de vuursteen eens nakijken.
Gisteren was de hoogste rookgas temperatuur rond de 170 graden. Wel leek de ventilator bij die temperatuur wat lager te gaan draaien.
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Kofi1 »

Maar binnen 45 minuten een output naar 84 graden dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen :).
Afbeelding
Liever gewoon een open afsluitings "kap" op de schoorsteen. Deze remt te veel.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Kofi1 schreef: 23 dec 2020, 09:23
Maar binnen 45 minuten een output naar 84 graden dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen :).
Liever gewoon een open afsluitings "kap" op de schoorsteen. Deze remt te veel.
bedoel je dan enkel een regenkapje?

Inmiddels heb ik de rookgastemperatuur naar 190 graden gezet op de Attack en stook ik eerst op met kleinhout en dan 1/4 vulling. Zodra de ketel dan rond de 70 graden is vul ik alles af. Dit lijkt wat beter te werken. Mijn rookgastemperaturen liggen nu tussen de 160 en 185 graden tijdens de stook. Richting de 80 graden gaat mijn ketel meestal pas als de buffer onderin ook richting de 50/60 graden gaat.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

jgroot schreef: 13 mei 2020, 10:25 Ik heb een expansievat van 200 liter bij mijn buffervaten. Bij de vergasser zelf zou volgens het schema ook een expansievat moeten komen.
Is dit nodig? En zo ja; hoe groot zal ik deze kiezen?
Ik was benieuwd of jou systeem goed werkt met jou 200liter expansievat?
- wat is je voordruk?
- wat is je systeemdruk?
- merk je veel schommeling kwa druk?

Alvast bedankt voor je antwoord.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

rob21tq schreef: 13 jan 2021, 10:06
jgroot schreef: 13 mei 2020, 10:25 Ik heb een expansievat van 200 liter bij mijn buffervaten. Bij de vergasser zelf zou volgens het schema ook een expansievat moeten komen.
Is dit nodig? En zo ja; hoe groot zal ik deze kiezen?
Ik was benieuwd of jou systeem goed werkt met jou 200liter expansievat?
- wat is je voordruk?
- wat is je systeemdruk?
- merk je veel schommeling kwa druk?

Alvast bedankt voor je antwoord.
Hoi Rob, systeem werk naar behoren met het 200 liter vat. Ik heb een 200 liter vat met een voordruk van 0.5 bar gekozen.
Hoogste punt in mijn systeem is 3 meter. Ik heb mijn vat binnen bij de buffers staan, hier heb ik amper drukschommelingen en een minimale stijging
in druk als ik stook. Op de drukmeter op de Attack (in de garage) daar loopt de druk bij een stook op van 1,5 bar naar max 2,5 bar. De overdruk is 3 bar dus ik moet ook niet meer systeemdruk dan 1,5 bar hebben. Daar was misschien een extra expansievatje van 35 liter geen overbodige luxe geweest.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een soort gelijke situatie, alleen staat mijn buffer bij mijn vergasser. Ik heb al een 200liter expansie vat. Ik ga deze eerst proberen, mocht er teveel druk verschil zijn hang ik er nog een kleinere bij.

Mijn hoogste punt is ook ongeveer 3 a 4 meter. (Gas Cv ketel staat op begane grond) Echter zag ik gister bij mijn gas cv ketel dat men een expansie vat met 1bar voordruk heeft gemonteerd. Dit zou eigenlijk 0,5bar voordruk moeten zijn.
Plaats reactie