Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door LeaD »

Waarom slechts 0,5 bar voordruk ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

LeaD schreef: 13 jan 2021, 14:17 Waarom slechts 0,5 bar voordruk ?
Dat lees ik bijna overal.
Voorbeeld: https://www.verwarminginfo.nl/cv-ketel/expansievat
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door LeaD »

Kan u ook mededelen wat de gewenste insteldruk van uw systeem is bij kamertemperatuur .
We mogen verwachten dat het expansievat in de nabijheid staat van de ketel en aangesloten op de koude zijde .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

LeaD schreef: 13 jan 2021, 15:06 Kan u ook mededelen wat de gewenste insteldruk van uw systeem is bij kamertemperatuur .
We mogen verwachten dat het expansievat in de nabijheid staat van de ketel en aangesloten op de koude zijde .
Mijn cv ketel verlangt een druk tussen de 0,8bar en 2,5bar.
Ik dacht dat de voordruk afhankelijk is van het hoogte van de afstand tussen cv ketel En hoogte radiator (hoogste te verwarmen punt is het huis)
Misschien beter om op mijn eigen draadje hierop verder te gaan:

https://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... 7&start=30
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

Ik was even benieuwd hoe het nu met stoken gaat, haal je nu wel goede temperaturen?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Sinds ik de secundaire luchtklep op 10 heb staan brand hij eigenlijk altijd goed. Gemiddelde output is ruim 75 graden meestal en op het einde van de stook loopt dit nog op naar 80/85 graden. Als ik thuis ben (en dat is tegenwoordig best vaak s'avonds) dan pook ik tussendoor meestal nog wel een keer. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat mijn houtblokken wat kort zijn. Dat zakt dan wat slechter dan langere blokken van dezelfde lengtes.

Tijdens de vorstperiode in februari heb ik dagelijks gestookt, andere dagen kom ik altijd uit met om de dag stoken. Gasverbruik is niet meer dan 2 m3 per maand geweest afgelopen 3 maanden. Dit is puur voor af en toe wat naverwarming van het warmwater. Ik ga dit jaar eens kijken wat ik nog aan elektra overschot heb en dan eens kijken wat voor oplossing ik wil om helemaal afscheid te nemen van het gas. Op zich is het wel fijn om back up te hebben maar dat kan ook nog wel anders.

Als ik nu nogmaals alles opnieuw zou moeten doen weet ik niet of ik exact dezelfde keuzen zou maken. Misschien zou ik dan toch een vergasser kopen die je wat sneller alleen kan laten. Nu ben je er toch telkens best even tijd mee kwijt. Maar voorlopig zie ik het nog als hobby, dus dan is het goed :D.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Als ik nu nogmaals alles opnieuw zou moeten doen weet ik niet of ik exact dezelfde keuzen zou maken. Misschien zou ik dan toch een vergasser kopen die je wat sneller alleen kan laten. 
Waarom kan je hem niet alleen laten?
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

Ik weet niet of het aan het merk ligt, of aan de besturing, of aan gebruikers fouten.

Ikzelf heb sinds kort mijn eerste houtvergasser, een 50Kw Fröling 3000 Turbo van bouwjaar 1999 met een zeer beperkte simpele besturing. Aangesloten op een buffervat van 2000 liter.

Ik gooi de vergasser vol hout, doe onder bij het kleine luikje wat kleiner hout en duw de opening van het deurtje dan vol papier. Ik steek dit aan, laat het deurtje tegen het slot aanstaan, dus niet volledig dicht. Wacht een paar minuten tot ik goede verbranding heb en loop dan weg.

In het begin is er wat rook. Een minuut of 10 denk ik.

Daarna niks geen rook meer, ook bijna niet als de vergasser moet smoren en later weer moet op toeren.

- Vergassings temperatuur is ingesteld op min 180 graden, max 220 graden.
- mix vetiel is ingesteld tussen de 65 a 70 graden.
- pomp begint te draaien bij 65 graden.

Ik merk dat ik vrij snel een aanvoer temperatuur richting mijn buffer heb van 80 a 85 graden.
Retour temperatuur vanuit de buffer is dan 20 graden.

Mijn buffer is ongeveer binnen 3uur vol.

Ik hoef aan de vergasser eigenlijk nooit iets te doen, niet te porren of niks.

Verhouding primair / secundair is nu volgens mij 75 procent.
Origineel eigenlijk 100procent, maar dan heb ik wat meer rook in het begin dacht ik.

Ikzelf ben zeer content over zo’n oud beestje.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 12 mar 2021, 21:21
Als ik nu nogmaals alles opnieuw zou moeten doen weet ik niet of ik exact dezelfde keuzen zou maken. Misschien zou ik dan toch een vergasser kopen die je wat sneller alleen kan laten. 
Waarom kan je hem niet alleen laten?
Ik bedoel daarmee de tijd van aanmaken en vol laden. Daarna blijf ik er niet meer bij. Ik ben ook eens bij iemand geweest met een frohling. Daar ging het aansteken gewoon wat makkelijker als bij mij bij de Attack.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door dormos »

Heb sinds 2012 een Pyroburn/Burnitt 55Kw ketel staan met 4000 liter buffer. Loop nu tegen het probleem aan dat het water in de kachel heet is, (+85) terwijl de buffer nog lang niet vol is. Soms schakelt de ketel zelfs uit vanwege een te hoge watertemperatuur. Ik vermoed dat de 60 graden patroon in de "laddomat" direct achter de ketel de geest heeft gegeven. Het betreft een apparaat van LK Armatur, en ik kan daarvan in Nederland nergens een leverancier vinden. Iemand een suggestie?
Verder biedt dit de mogelijkheid om voor een patroon met een andere temperatuur te gaan. Wat zouden jullie adviseren?
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

Ik heb op mijn houtvergasser gewoon een 3 weg mengventiel met afstandvoeler gemonteerd. Voordeel hiervan is: kan weinig kapot en ik kan de temperatuur eenvoudig wijzigen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door kockie »

Ik had een 72 graden patroon, nu een 85 graden, buffer wordt in 1 keer genoeg opgewarmd om ook goed warm water te kunnen produceren.

Suggestie voor een patroon: ebay.de
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

Ik stook nu denk 4 jaar met de Attack slx 55 er is geen stook hetzelfde .
Stook pallets dus plankhout daar houd dit systeem niet zo van.
Rond of gekloofd rolt/schuift makkelijker naar de brander.
De 4000lt wordt lange na niet warm met 1 vulllng .
Ik ben altijd aanwezig met de stook.
Op een slechte dag 5 of 6 keer poken voor dat ie lekker doorpakt naar de 200gr.
Boven de 200 is de rookuitstoot zeker nihil.
Hij blijft verrassen gister kleine vulling gestart brandde prima toen afgevuld in no time op 240 gr kachel 89gr
Vandaag weer zelfde methode gestookt /geladen maar nu weer 3 x moeten poken.
Ik gebruik altijd het zelfde soort (gratis)hout.wel redelijk veel hars met dit verse hout.
Hij wil graag zakken als er een plank terecht komt op de sleuf.
Gebruik dan een lange koevoet een beetje rommelen aan het hout onderin en dan stookt ie weer lekker door.
Mede door het plankhout wat ik gebruik heb ik regelmatig een "hanger"van het hout.
Ik contoleer elk uur even de temperatuur.
Ik heb de stook stand op 90 gr. na 2 of drie keer navullen staat het "record"op 96 gr in de tanks boven in en 76 onderin de grootste tank.
Er zijn ook stook dagen bij dan wil het voor geen meter doorpakken.
Hij wil wel graag snel doorpakken als er een smeulende gloedrode stookbeurt onderin ligt en dan bijvullen vliegt ie omhoog :D
Vorig jaar nog even een dikke stork ventilator (buis 25cm) geinstalleerd voor de rook als je de nieuwe vulling erin doet,wat een verschil geen rook meer in de schuur en iets gezonder?:lol:
Ik heb zeker geen spuit van de aanschaf en geniet elke keer ook weer va het feit dar ie 32 cm omhoog staat van de vloer.
Zo heerlijk met as scheppen of vullen en as zuigen van de zijklep.
Ik leeg pas na 5 tot 10 x stoken gebruik een sterke plastic strandschep en trek hiermee de resten naar voren en laat dit liggen onder de vulopening.
Daarna zet ik een rvs bak op de sleuf en schep met een troffel de as resten en de giga hoeveelheid spijkers en nieten in de bak.
De verbrandingskamer onderin maak ik maar 1 keer in de maand schoon dan ligt er nog steeds weinig stof wel gevallen spijkers en nieten.
Aardgas heb ik al 4 jaar niet meer en kook op buta/lpg
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door dormos »

Ik heb inmiddels bericht van LK Armatur dat ze in Nederland geen dealer meer hebben. Patroon kunnen ze wel leveren, maar gaat ruim 100 Euro kosten door order- en transportkosten. Ik denk dat ik 'm inmiddels ook gevonden heb op een duitse webshop, dit weekend even demonteren en kijken hoe 'ie er in het echt uitziet (welk type).
Ik had een 72 graden patroon, nu een 85 graden, buffer wordt in 1 keer genoeg opgewarmd om ook goed warm water te kunnen produceren.
Wat is het nut van de patroon met een hogere temperatuur? Armatuur is er toch voor bedoeld dat eerst het water in de kachel een bepaalde temperatuur bereikt voor dat koud bufferwater wordt bijgemengd? Verder wordt de warmte ontrokken door een warmtewisselaar en is het dan niet gunstiger dat de delta T zo groot mogelijk is? Dus liever water van 60 graden door de wisselaar dan water van 85 graden?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door kockie »

Voor het rendement zal een 85 graden patroon minder gunstig zijn, maar dat neem ik voor lief. Ik wil graag de buffer direct op de gewenste temperatuur hebben. Mijn ouders hebben een (te) hoge temperatuur nodig om het aangenaam warm te krijgen in huis, 60 graden is dan echt te laag.

Nu hoef ik niet de hele buffer heet te stoken om toch een voldoende aanvoertemperatuur te hebben. Voorheen moest ik eerst de hele buffer op 72 graden stoken, waarna de buffer dan heter gestookt kon worden. Nu ben ik in eens op de juiste temperatuur, ook om warm water te maken (naverwarmen van een te kleine zonneboiler). Bij de bouw van het verwarmingssysteem moesten helaas concessies gedaan worden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie