Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

diamond schreef: 18 jan 2023, 20:07 Ik stook nu denk 4 jaar met de Attack slx 55 er is geen stook hetzelfde .
Stook pallets dus plankhout daar houd dit systeem niet zo van.
Rond of gekloofd rolt/schuift makkelijker naar de brander.
De 4000lt wordt lange na niet warm met 1 vulllng .
Ik ben altijd aanwezig met de stook.
Op een slechte dag 5 of 6 keer poken voor dat ie lekker doorpakt naar de 200gr.
Boven de 200 is de rookuitstoot zeker nihil.
Hij blijft verrassen gister kleine vulling gestart brandde prima toen afgevuld in no time op 240 gr kachel 89gr
Vandaag weer zelfde methode gestookt /geladen maar nu weer 3 x moeten poken.
Ik gebruik altijd het zelfde soort (gratis)hout.wel redelijk veel hars met dit verse hout.
Hij wil graag zakken als er een plank terecht komt op de sleuf.
Gebruik dan een lange koevoet een beetje rommelen aan het hout onderin en dan stookt ie weer lekker door.
Mede door het plankhout wat ik gebruik heb ik regelmatig een "hanger"van het hout.
Ik contoleer elk uur even de temperatuur.
Ik heb de stook stand op 90 gr. na 2 of drie keer navullen staat het "record"op 96 gr in de tanks boven in en 76 onderin de grootste tank.
Er zijn ook stook dagen bij dan wil het voor geen meter doorpakken.
Hij wil wel graag snel doorpakken als er een smeulende gloedrode stookbeurt onderin ligt en dan bijvullen vliegt ie omhoog :D
Vorig jaar nog even een dikke stork ventilator (buis 25cm) geinstalleerd voor de rook als je de nieuwe vulling erin doet,wat een verschil geen rook meer in de schuur en iets gezonder?:lol:
Ik heb zeker geen spuit van de aanschaf en geniet elke keer ook weer va het feit dar ie 32 cm omhoog staat van de vloer.
Zo heerlijk met as scheppen of vullen en as zuigen van de zijklep.
Ik leeg pas na 5 tot 10 x stoken gebruik een sterke plastic strandschep en trek hiermee de resten naar voren en laat dit liggen onder de vulopening.
Daarna zet ik een rvs bak op de sleuf en schep met een troffel de as resten en de giga hoeveelheid spijkers en nieten in de bak.
De verbrandingskamer onderin maak ik maar 1 keer in de maand schoon dan ligt er nog steeds weinig stof wel gevallen spijkers en nieten.
Aardgas heb ik al 4 jaar niet meer en kook op buta/lpg
Ik verbaas mij altijd over dit soort berichten. Ik heb een Fröling van bouwjaar 1999, ik stook ook pallethout. Bij mij is juist iedere stook hetzelfde omdat het altijd het zelfde soort hout betreft. Mijn rookgas temperatuur regelt zich tussen de 150 en 200 graden en de watertemperatuur staat ingesteld op 77 graden.
De 3weg mengventiel staat tussen de 65 a 70 graden. Ik heb eigenlijk nooit last van rook, ja misschien 5 a 10 minuten met de vergasser aanmaken. Ik stook met 1 lading 2000 liter buffer op ongeveer 75 graden.

De rookgas regelt zichzelf al zo snel het kan richting de 150 graden.

Het betreft een heel eenvoudige vergasser zonder lamba regeling
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

Ik ben zelfs aan het kijken of ik nog lager kan gaan met de temperaturen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door dormos »

Idem hier, rookgas tussen 150 en 200 graden.
Blijft de vraag wat het nut van een hogere temperatuur patroon is. Kachel heeft toch geen watermantel die de kachel koelt? Warmte wordt toch alleen aan de rookgassen onttrokken?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door pelletpower »

Op aanraden van Kockie ben ik ook van 60 naar 85 gr patroon gegaan. Wereld van verschil. Geen rook meer uit de schoorsteen en super gelaagdheid in 2 m3 buffer. Eerst naar 80 graden, dan is kachel op temp. Vervolgens zie je de buffer van boven naar beneden gevuld worden met 80 gr.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Dat zal geen 85 graden patroon zijn....

Bij een 85 graden patroon is de retour temperatuur richting de kachel 85 graden, de aanvoer vanaf de kachel naar buffer zal dan eerder 95 graden zijn....
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door pelletpower »

Zou kunnen. Buffer zie je naar 80 gr gaan bovenin. Als ie 80 is, zie je die grens lager en lager kruipen. Laag eronder gaat dan van 45 naar 80.

Atmos heeft totaal mantel volgens mij. Is wel fijn dat dat wat warmer blijft. Aanvankelijk kreeg ik hem niet lekker voor elkaar. Met 85 patroon wel. Het kan natuurlijk heel goed aan t poppetje liggen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

diamond schreef: 18 jan 2023, 20:07 Ik stook nu denk 4 jaar met de Attack slx 55 er is geen stook hetzelfde .
Mijn ervaring met de Attack is eigenlijk hetzelfde. Ik had een DPX 35, zonder lambda.
Die stookte ik ook veel op pallethout en wilg.
Ook geen stook was hetzelfde. Die vergasser is gewoon niet elke dag in de juiste stemming.
(en ik waarschijnlijk ook niet)

Wel had ik door een hogere mixtemperatuur geen last van rokende kachel, in de zin van een slechte verbranding.
Kachel draaide altijd rond 84 graden C.

De rook die je bij koud weer ziet is hoofdzakelijk stoom er ruikt in de verte een beetje naar houtrook.
Maar er komt dan wel een behoorlijke stoompluim uit.


Verder altijd veel as in de kachel na de stook. Regelmatig een "hanger".
Zelf vermoed ik dat ook het type hout uitmaakt. Van wilg en pallethout krijg je slechte houtskool.
Zolang er een flink gloeibed van houtskool is, heb je een mooi brandende stook. Dan krijg je ook geen hanger, want dat voorkomt het gloeibed.
Kleine stukken hout zullen ook voor problemen zorgen.
Beste is alleen gekloofd hout of desnoods een mix van gekloofd en pallethout.

Waarschijnlijk ligt het ook aan het ontwerp van de Attack. Want ik hoor van andere merken betere verhalen. Maar heb zelf nooit een ander merk geprobeerd.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

pelletpower schreef: 19 jan 2023, 12:38 Op aanraden van Kockie ben ik ook van 60 naar 85 gr patroon gegaan.
Zoals Ramon al zei, is het waarschijnlijk een patroon met een lagere waarde.

Als je de code op het patroon niet gecheckt hebt, is het mogelijk een 78 graden patroon. Die geeft ca. 80 graden zolang de retour uit de buffer niet boven de 70 graden C komt.
Ik bestelde vorig jaar een 53 graden patroon en kreeg een 63 graden.
Niet de ingedrukte code gecheckt maar gewoon erin gedraaid.
Als dan de boel eindelijk ontlucht is en weer draait, heb je geen zin om weer het spulletje uit elkaar te halen om te checken of je vermoeden klopt.

Na herbouw van de kachel vorig jaar zag ik dat het thermostaatpatroon dus verkeerd was. Niet dat ik iets anders verwachtte. Je kan het zien aan het gedrag van de kachel.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door pelletpower »

Zou kunnen. 80 ipv 85. In ieder geval een groot verschil met de standaard 60 gr in Laddomat. Nu zie je de buffer heel gelaagd vullen met hogere temp. Dat bevalt me beter dan die lage temp.

De kachel doet het ook beter, maar dat zou , zoals al gezegd, ook het poppetje kunnen zijn.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door LeaD »

@pelletpower, had je ook kunnen bereiken door de pompsnelheid te verlagen of een bolkraan er tussen en in te snoeren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

LeaD schreef: 20 jan 2023, 09:35 @pelletpower, had je ook kunnen bereiken door de pompsnelheid te verlagen of een bolkraan er tussen en in te snoeren .
Het kan zeker, maar het is niet zo 'foolproof'.
Wanneer je een keer droger, kleiner of zwaarder hout stookt, kan je met een lagere pompsnelheid in de problemen komen omdat je ketelwater te heet wordt. Dan moet je dus op tijd de pompsnelheid verhogen.

En met een bolkraan ben ik voorzichtig. Bij mij zijn alle hendels en draaiknoppen van de bolkranen verwijderd. Zeker een uitstekende hendel kan zomaar per ongeluk in een verkeerde stand terecht komen doordat er iets tegenaan komt/valt.

Met die twee mogelijkheden moet je altijd extra blijven opletten.
Het werkt zeker ook maar dan is een patroon met een hogere thermostatische waarde toch wel een simpele oplossing. Want het regelt zichzelf.
Change, before you have to.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door LeaD »

Dus met je patroon regel je en de toevoertemperatuur en de uitgangstemperatuur ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

In feite wel ja.
Je patroon regelt de temperatuur van het toevoerwater naar je kachel.
Dat doet hij aan de hand van koud buffer of cv-water dat hij mengt met opgewarmd water uit de kachel.
En daarmee ook de uitgangstemperatuur. Want hoe warmer die is, hoe meer volume aan koud water hij kan bijmengen. Gevolg is dat de uitgangstemperatuur vrij lang constant blijft. Totdat het toevoerwater ook warmer wordt en een graad of 10 kouder is dan de mixtemperatuur van het patroon. Dan zie je de uitgangstemperatuur langzaam oplopen.
Maar met een beetje volume aan koude buffer, duurt dat wel even.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door pelletpower »

Precies. Eerst wordt de buffer gevuld met temp afhankelijk van het patroon. Als die bereikt is, stijgt de temp verder. Er zijn verschillende scenario s denkbaar of je dat wilt. Ik ben er blij mee. Een beetje aan kranen zitten prutsen of de pompsnelheid omlaag zetten wil ik niet. Dat is zoals aangegeven vragen om problemen als je een keer niet oplet.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door rob21tq »

Ik ben juist heel blij met mijn mixventiel met afstandvoeler. Zeer degelijk. En makkelijk aan te passen.
Je kunt naderhand gewoon et een draai an de knop verschillende temperaturen proberen.

En ik ben hiermee ook eerst begonnen op hoge temperatuur en vulde mijn buffer ook mooi gelaagd naar 85 graden.
Echter mix ik hierna weer terug naar ongeveer 70 graden naar de woning.
Omwile hiervan ben ik stap voor stap gaan kijken om lager met temperaturen te gaan en ook te gaan kijken dat mijn vergasser zo snel mogelijk op bedrijfs temperatuur is en dan gaat de vergasser heel rustig terug toeren (moduleren) en zo heel zuinig en schoon branden.

Ik vul mijn buffer nu met 70 / 75 graden, de vergasser draait heel rustig, heb veel minder as en verbruik veel minder hout.
Plaats reactie