Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Keon »

Ingir schreef: Voor mij dus geen ingewikkelde verwarmingssystemen met buffervaten, pompen en regeltechnieken maar liever veel bouwmassa (= massieve buffer) en simpele technieken.
Die bouwmassa gaat u wel geen warm water kunnen aanmaken :wink:
Vergeet niet dat simpele technieken vaak het meeste energie verbruiken... je kan een elektrische warme luchtblazer aanslepen op koude dagen maar met het elektriciteitsverbruik van zo'n ding kan je 3 keer zoveel warmte genereren met een wp. Plus dat getuigt weer niet van een geïntegreerde aanpak sww + rv.
Idem met elektrische boilers of doorstromers...

Geen idee waar het in Nederland naartoe gaat met de slimme meters maar de kans is groot dat de tarieven voor elektriciteit sterk gaan variëren volgens het seizoen, de zonneschijn en de windsnelheid... Je haalt dus best dingen in huis om dan energie te bufferen... ofwel doe je dat middels een elektrische batterij ofwel doe je dat middels massa en dan is een watertank het meest geschikt (water heeft een zeer hoge specifieke warmte en je kan het lustig rondpompen).
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

peterberg schreef: 05 sep 2019, 20:27 . Al voordat de bouw begon heb ik een topic gestart wat knap lang is geworden. Zie viewtopic.php?f=5&t=2778&hilit=passiefhuis

Het is een heerlijk huis geworden, we zijn er nog steeds heel blij mee.
Wij gaan een kleiny huis bouwen ....off grid. Bouwopp. 32m2 en verdieping van 16m2. Wel Extra een berging van 6 en van 12m2. We kiezen voor een massakachel en zijn ons aan het oriënteren bij een camperinbouwer voor allerlei kleine snufjes.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Keon »

Krelis,
Spannend project!
Wordt het een verplaatsbare constructie?
Hoe ga je uw sanitair warm water aanmaken in de winter en tussen seizoenen? Via de massakachel?
En hoe ga je elektriciteit maken in de winter? Via een wkk?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

Dat is allemaal nog in ontwikkeling en voorbereiding. Ik lees nu dit artikel https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/27/te ... m-a3995155 We hebben een Tesla powerwall als norm genomen, dus het wordt met accu. Wat betreft panelen was al besloten om ook de oostkant niet ‘onverzorgd’ te laten. De werktitel is ‘tiny kapberg’ en wordt opgetrokken rond een ‘vierkant’ Van 4 bij 5 meter met een hooizoldertje. Het wordt wel relatief hoog voor een ‘tiny’: 8 meter en dat is ook meteen de maximaal toegestane hoogte. Omdat er gebouwd wordt volgens permanent bouwbesluit is verplaatsbaarheid niet meteen een streven, we kunnen bij vertrek het te koop aanbieden immers.

Ook geen aansluiting op de gemeentelijke riolering, dus gekozen voor separet villa 9020. Verder komt er een helofytenfilter (verplicht). De cursus ‘helofyten’ gaat helaas niet door ivm corona....
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Keon »

Op het internet circuleert ondertussen al menig verhaal uit de Tiny House-praktijk. Alles draait om het minimaliseren van uw elektrisch verbruik in de winter en het maximaliseren ervan in de zomer (de PV-panelen leveren dan meer dan voldoende elektriciteit).

Met batterijen kan je veel opvangen maar in de winter kom je niet onder een generator uit.
Mij lijkt een wkk op houtgas daarom een betere oplossing dan een massakachel, een massakachel maakt u immers geen elektriciteit.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door kockie »

Keon schreef: 29 mar 2020, 13:48 Mij lijkt een wkk op houtgas daarom een betere oplossing
Iemand met veel ervaring met die dingen (2 auto's, een maaimachine en een generator) heeft gezegd dat je dan slaaf van de machine wordt. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat mijn hersenspinsels in deze richting hersenspinsels zijn gebleven...

Dat is overigens ook gebeurd met een wkk op slaolie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Keon »

Als het over zulke wkk's op houtgas gaat, denk ik in de richting van http://www.allpowerlabs.com/ Die dingen werken op houtchips en zijn *in theorie* in staat om autonoom te werken... beetje zoals een pelletketel die automatisch gevoed wordt.

De vermogens die APL aanbiedt, zijn wel fors (25 à 30kWe tot zelfs 100kWe)... dat is nogal veel voor een modale woning maar vermits APL zijn systemen zeer goed heeft beschreven (veel is open source) moeten er toch handige Harries zijn die een kleiner model kunnen fabrieken.

APL is hier wel eens voorbij gekomen in het subforum over houtvergassing maar verder werd er blijkbaar weinig aandacht aan besteed. Ook niet in de "Zelfopwek"- sectie... jammer.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Ingir »

Ik zie in deze topic regelmatig de voorkeur om energie met een veelvoud aan techniek op te wekken of op te slaan. Dat staat volgens mij haaks op het principe van een passiefhuis dat vooral bedoeld is om verspilling te voorkomen en het vangen van zonnewarmte (in de winter) te maximaliseren met low-tech... dus veel isolatie, hoogwaardige luchtdichting, optimale benutting van zoninstraling (oriëntatie van ramen/functies) en buffering van zonnewarmte in bouwmassa. Een dergelijke woning heeft geen complexe SWW/verwarmingsinstallatie nodig... een passiefhuis kan bij wijze van spreken perfect verwarmd worden met een lullig ventilatorkacheltje en het SWW met een kleine elektrische boiler/doorstromer. Voorwaarde is dan wel dat de bewoners genoegen nemen met een een energiezuinige levensstijl en een minimale vloeroppervlakte van de woning.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Keon »

Ingir schreef: 30 mar 2020, 21:17 ...een passiefhuis kan bij wijze van spreken perfect verwarmd worden met een lullig ventilatorkacheltje en het SWW met een kleine elektrische boiler/doorstromer. Voorwaarde is dan wel dat de bewoners genoegen nemen met een een energiezuinige levensstijl en een minimale vloeroppervlakte van de woning.
Maar - ik val ook in herhaling - zulke verwarmingssystemen gaan net het minst efficiënt om met elektriciteit. Straks komt de digitale meter en betaal je dat letterlijk cash, plus, ga je off grid dan ga je toch moeten investeren in een generator om die elektriciteit aan te maken in de winter... waarom dan niet meteen ook de warmte van die generator gebruiken?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door kockie »

Ik ben het niet vaak/altijd met Ingir eens, maar deze keer wel. Wat je niet nodig hebt hoef je ook niet op te wekken. Ik heb een hele santekraam aan ketel/buffer/warmtewisselaar/boiler etc staan, maar sta te kwijlen bij een simpelheid zoals bij Peterberg... Mijn droom is nu om mijn huis te verbeteren zodat ik de hele santekraam kan afdanken... Noem het maar voortschrijdend inzicht... Nu nog een plan maken om beter te isoleren/kierdichten etc.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Keon »

Eenvoud siert... daar ben ik het mee eens.

Maar wat zou je dan voorstellen voor zij die net als Krelis off grid wensen te gaan?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door remco d »

Sww is het moeilijkst. Eigenlijk zou je naar het idee moeten dat je in de winter gewoon minder warm water gebruikt. Dus een washandje ipv de regendouche. Dan is het probleem zo opgelost. Fluitketel op de kleine houtkachel, klaar. Anders is een fles of tank gas nog een optie. Wel fossiel maar wel offgrid, en een behoorlijk schone verbranding.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik offgrid wel een aardig streven vind, maar in een land als Nederland, met onze perfecte infrastructuur qua gas water en stroom, is het bijna verspilling om daar geen gebruik van te maken. Die kabel waarmee je je Tiny House aan het lichtnet koppelt is vele malen milieuvriendelijker dan een batterij systeem.

Mvg Remco
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

Dat staat volgens mij haaks op het principe van een passiefhuis
.....en op Tiny. Het forum moet toch ook nog een beetje het 12Ambachten gedachtegoed in ere houden😏
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

maar sta te kwijlen bij een simpelheid zoals bij Peterberg...
De wiki van Peter (Lange draad) maar goed bestuderen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

is het bijna verspilling om daar geen gebruik van te maken.
Graag wil ik verwijzen naar het nrc artikel welke ik hier eerder heb gekwoot. Teneur is thuisaccu. Vergoeding voor terugleveren gaat eindigen.
Plaats reactie