windenergie en zelfbouw

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Ophanging van de wieken.
Bijlagen
met wiekassen.JPG
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Even een paar stapjes terug omdat ik wil proberen de wiek ophanging lichter te maken.
Te beginnen met de naaf.
Bijlagen
modificatie.JPG
modificatie.JPG (12.94 KiB) 7156 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Nieuwe naaf in de vaste magneetring.
Bijlagen
vaste ring 18-10.JPG
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Deze wiekophanging weegt minder. En de wiekdiameter wordt iets groter.
Bijlagen
wiekophanging 20-10.JPG
wiekophanging 20-10.JPG (11.69 KiB) 7074 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Spinner met 3 m. diameter bladen.
Bijlagen
bladen 23-10-18.JPG
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

De stalen assen in de bladen vormen een groot deel van het totaalgewicht van het blad.
Een bladophanging en lagering in composiet lijkt mij veel beter.
Bijlagen
composietlager.jpg
composietlager.jpg (6.79 KiB) 6841 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Ook het 3D printen van kleine lichte draaikransen voor de wiekophanging lijkt mij een mogelijkheid.
Bijlagen
draaikrans.jpg
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

In Windnieuws nr. 5 een mooi artikel over de toekomstvisie van Enercon ( en Lagerwey)
Bijlagen
nieuw type enercon..jpg
nieuw type enercon..jpg (18.45 KiB) 6140 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Adriaan Kragten »

Je ziet op de foto goed dat de nieuwste Enercon weer lijkt op de allereerste direct drive die Enercon op de markt gebracht heeft. Hoewel de huidige Enercon met zijn ei-vormige gondel er mooi uitziet, blijkt deze gondel toch wel erg zwaar te zijn en is er toch nogal wat te verdienen door de gondel alleen breed te maken ter plaatse van de generator. De eerste Lagerwey had dit ook alleen ontbrak daarbij de puist aan de achterkant waardoor ik dat concept toch mooier vind dan dat waar Enercon nu mee komt. Men is ook weer afgestapt van de erg brede bladen vlak bij de naaf. Waarschijnlijk is de meeropbrengst daarvan zo gering dat dit de meerkosten van de bladen niet rechtvaardigt. Het kan ook zijn dat het alleen goed werkt bij een ei-vormige gondel of dat de erg brede bladen te veel transportproblemen gaven.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Wel veel minder wervelingen bij de ei-vorm lijkt mij.
Bijlagen
gondelvorm.jpg
gondelvorm.jpg (8.6 KiB) 6030 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Maar waarom haaks afgekapte wiekflappen?
Bijlagen
wiekflappen.jpg
wiekflappen.jpg (3.96 KiB) 6005 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Professionele turbines hebben vaak een radiaal direct drive generator.
Een axiale uitvoering is elektromagnetisch superieur aan radiaal, en ook mede daardoor wellicht meer geschikt voor zelfbouw.
Bijlagen
opbouw 13-09.JPG
opbouw 13-09.JPG (11.47 KiB) 5954 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Afgelopen week op Fieldlines: https://www.fieldlines.com/index.php/to ... 684.0.html
met een heel ander type zelfbouwgenerator.
Bijlagen
bigrockcandymountain.jpg
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Adriaan Kragten »

m.bouwer schreef: 25 nov 2018, 11:43 Professionele turbines hebben vaak een radiaal direct drive generator.
Een axiale uitvoering is elektromagnetisch superieur aan radiaal, en ook mede daardoor wellicht meer geschikt voor zelfbouw.
Dat een axial flux generator elektromagnetisch superieur zou zijn aan een radial flux generator lijkt mij een onzinnige bewering. Wat is elektromagnetisch superieur?

Als het om het rendement gaat dan hangt dit af van de ijzerverliezen en de koperverliezen. De meeste kleine axial flux generatoren hebben geen ijzer in de spoelen, daardoor geen ijzerverliezen en daardoor een hoog piekrendement. Maar je kunt ook radial flux generatoren ontwerpen zonder ijzer in de spoelen (zie mijn rapport KD 644) en die hebben dan ook een hoog piekrendement en geen kleefkoppel waardoor de rotor gemakkelijk aanloopt. Ik ben momenteel bezig met een grotere versie van een radial flux generator zonder ijzer in de spoelen.

Het grote nadeel van geen ijzer in de spoelen is dat door de grote luchtspleet de fluxdichtheid door de spoelen veel lager wordt dan bij generatoren die wel ijzer in de spoelen hebben. Je hebt daardoor veel grotere en dikkere magneten nodig om hetzelfde veld door een spoel te verkrijgen en hogere magneetkosten is nu niet iets dat ik elektromagnetisch superieur zou willen noemen. Door de lagere veldsterkte heb je ook meer windingen per spoel nodig om een bepaalde spanning op te wekken en dit vereist weer grotere spoelen en de koperkosten zijn daardoor ook hoger.

Een groot voordeel van radial flux generatoren waarbij uitgegaan wordt van de behuizing van een kortsluitankermotor is dat de magneten en de spoelen goed beschermd zijn tegen weersinvloeden. Voor de axial flux generatoren zoals die door Hugh Piggott zijn ontworpen moeten de spoelen ingegoten worden en de magneten erg goed met epoxy beschermd worden anders laat de lijmverbinding tussen de magneten en de stalen schijven het na een paar jaar afweten. Het is wel mogelijk om axial flux generatoren te ontwerpen die wel goed afgedicht zijn maar die zien er heel anders uit. Ik heb er een paar jaar geleden één besteld in China en die doorgemeten (zie mijn rapport KD 595).

Ik denk dat het te verdedigen is wanneer een generator zonder ijzer in de spoelen behoorlijk wat duurder is dan een qua koppelniveau vergelijkbare generator met ijzer in de spoelen omdat het hogere rendement en het betere startgedrag over de gehele levensduur van de molen een hogere opbrengst geeft. De meerprijs van de generator is ook maar beperkt t. o. v. de prijs van de gehele molen.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Het idee is dat je bij axiaal de kortste weg van magneet naar magneet hebt voor de magnetische flux.
Bijlagen
axiaal.jpg
Plaats reactie