arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel enz

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door Johndc »

Even afwachten wat de verzekering doet. (want er is hier aardig wat schade)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Johndc schreef:Hans, in de toekomst heb ik ook interesse in die datalogger van jou. Maar voor het ogenblik zit ik volop in de verhuis én heb een stroompanne gehad waardoor er veel toestellen stuk zijn. Waaronder mijn SR1188 (zoals die van Ruuben)
Ooit, als ik door alle ellende door ben, neem ik wel contact met je op. Mooi zou zijn dat je het kan linken naar je GSM oid. :wink:
Ook al is dat eigenlijk meer speelgoed dan nuttig.
Laat maar weten!

Ik ben momenteel aan het uitzoeken wat ik dan moet hebben.
Een wifi module e.d.
Valt niet mee, volgens mij.
Het probleem is, dat het dan ook gekoppeld moet worden aan een app of internetpagina.
En op dat gebied moet ik het wiel opnieuw gaan uitvinden...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door kockie »

Kun je niet over op een ESP8266 (of NodeMCU)? Kost <3 euro en heeft wifi (en meer geheugen) aan boord.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door Ruuben »

hanskraayeveld schreef:
Johndc schreef:Hans, in de toekomst heb ik ook interesse in die datalogger van jou. Maar voor het ogenblik zit ik volop in de verhuis én heb een stroompanne gehad waardoor er veel toestellen stuk zijn. Waaronder mijn SR1188 (zoals die van Ruuben)
Ooit, als ik door alle ellende door ben, neem ik wel contact met je op. Mooi zou zijn dat je het kan linken naar je GSM oid. :wink:
Ook al is dat eigenlijk meer speelgoed dan nuttig.
Laat maar weten!

Ik ben momenteel aan het uitzoeken wat ik dan moet hebben.
Een wifi module e.d.
Valt niet mee, volgens mij.
Het probleem is, dat het dan ook gekoppeld moet worden aan een app of internetpagina.
En op dat gebied moet ik het wiel opnieuw gaan uitvinden...
kan gratis naar thingspeak

http://community.thingspeak.com/tutoria ... h-arduino/
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door JantjeV8 »

Johndc schreef:Even afwachten wat de verzekering doet. (want er is hier aardig wat schade)
maak de borst maar nat en leg alvast een pilletje onder je tong... :|
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

kockie schreef:Kun je niet over op een ESP8266 (of NodeMCU)? Kost <3 euro en heeft wifi (en meer geheugen) aan boord.
Ik zou graag naar wat anders overstappen. Alleen weet niet wat.
Ik vraag me af of ik met die ESP8266 wel genoeg poorten heb voor een tft beeldscherm, 3 ds18b20s, en een pulsin en out.
Ik moet gewoon eigenlijk een basisstation hebben, waar mijn tempsensoren bij elkaar komen en de rest van alle meet gegevens, en dat die dat dan draadloos naar een scherm en/of telefoonapp/internetpagina stuurt....

Liefst met ook nog wat meer tempsensoren uitbreidbaar.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door kockie »

Ik heb er (bewust) voor gekozen om meten, opslag en presenteren van elkaar los te koppelen. Zeker toen ik met arduino's bezig was. Mijn buurman heeft inmiddels meten, opslaan en genereren van grafieken (en schakelen) in een raspberry voor elkaar. Hij is nog aan het finetunen. Indien er interesse is kan de image gedeeld worden.

Ik heb wat experimenten met esp's gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik alle software gedownload heb en niets zelf heb gemaakt, maar het is wel een leuk ding met een bizar goed wifi bereik. Er zijn verschillende versies van. 3 sensoren moet zeker geen probleem zijn. TFT kan ook: https://www.youtube.com/watch?v=VraLl8XK1CI
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Ik weet gewoon niet wat het beste is. Ik heb thuis een raspberry liggen, ik heb r nog niet in geprogrammeerd, om de simpele reden, dat ik een toetsenbord nodig heb en die heb ik gewoon niet.
Ik zit gewoon te twijfelen of ik verder gaat met een arduino mega, lekker vertrouwd, ik weet bijna alles ervan, of ik begin opnieuw. Ik ben bang dat wat ik wil, het ook niet helemaal is of gaat worden met een raspberry.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Eindelijk, eindelijk, eindelijk.

Ik weet niet of jullie er wat van meegekregen hebben. Ik zal het even kort uitleggen.
Ongeveer elke houtcvkachel levert minder naar cv dan door de fabrikant wordt opgegeven.
Dat was mijn stelling(name).

Om een kort verhaal samen te vatten:

Bij verschillende fabrikanten, waar ik mijn arduino meetsysteem aan gekoppeld heb, test rapporten aangevraagd. Een heel gedoe! Meer als een half jaar leuren, leuren leuren.
Ook bij rrf die ze test.
Geen respons.
Van alles beloofd.
Nu, uit het niets, 4 weken na mijn laatste contact, wat overigens niet zo netjes meer was, eindelijk de eerste testresultaten.
Ik weet niet of er liefhebbers zijn die er iets mee kunnen.
Ik heb weinig/niks met het rendement gebeuren.
Des te meer met het opgegeven vermogen naar cv.
Ik ben benieuwd wat jullie opvalt. Misschien zien jullie weer heel andere dingen.
Ik ben natuurlijk maar op 1 ding gefocust.
Het gaat om de houtkachel broseley evolution 26.
Ook wel verkocht als nordic fire sagrada xl.

Edit:

De beste man zei dat de kachel op 2 manieren getest is.
1 om een strengere norm te halen. Er zit dan in de kachel een kleine plaat, die met 1 handbeweging weg te halen is voor meer opbrengst naar cv.
Bijlagen
wp_ss_20170217_0007 (2).png
wp_ss_20170217_0006 (2).png
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door Johndc »

JantjeV8 schreef:
Johndc schreef:Even afwachten wat de verzekering doet. (want er is hier aardig wat schade)
maak de borst maar nat en leg alvast een pilletje onder je tong... :|
Het valt nog "relatief" mee wat ik uitbetaald kreeg. Zeker als ik zie wat ik zelf heb kunnen herstellen. want het meeste was voedingen die de geest hadden gegeven.
(alhoewel! Die "miserie" houd blijkbaar niet op! Vandaag mij flatscreen plat gelegd op de tafel om een Vogel muursteun te monteren en de TV doet het niet goed meer. Veel te licht scherm)
Dat is dus weer balen als een stekker!

Maar goed...ik heb dus onder andere mijn SR1188 terug aan de praat gekregen zonder kosten. Er is dus wat geld over om me binnenkort bezig te houden met Hans zijn ding. Dus Hans, ik hou me nog steeds aanbevolen voor je ... :wink:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door holtere »

@ Hans,
Ongeveer elke houtcvkachel levert minder naar cv dan door de fabrikant wordt opgegeven.
Dat was mijn stelling(name).
Je blijft een beetje in dezelfde modus hangen met je meetsysteem.
Je meet achter je kachel de aan- en afvoer van warmwater en het verschil daartussen is je opbrengst. Die opbrengstmeting klopt op zich natuurlijk en levert ook info op maar jouw interpretatie gaat mank. Bij zo een meting is de afdrachtkant t.o.v. de opbrengstkant (kachel) van enorme invloed, je meet halverwege. Heb je een onbeperkte buffer of juist een hele kleine en hoe is de overdracht naar die buffer toe. Je meet zowel de opbrengst als de afdracht min of meer tegelijk.
Hang je eigen kachel met de jouw bekende gegevens eens aan een ander systeem. Ik snap wel dat kachelfabrikanten hier niets mee kunnen. Zij verkopen immers alleen de kachel en niet de configuratie waar die in komt te zitten.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

holtere schreef:@ Hans,
Ongeveer elke houtcvkachel levert minder naar cv dan door de fabrikant wordt opgegeven.
Dat was mijn stelling(name).
Je blijft een beetje in dezelfde modus hangen met je meetsysteem.
Je meet achter je kachel de aan- en afvoer van warmwater en het verschil daartussen is je opbrengst. Die opbrengstmeting klopt op zich natuurlijk en levert ook info op maar jouw interpretatie gaat mank. Bij zo een meting is de afdrachtkant t.o.v. de opbrengstkant (kachel) van enorme invloed, je meet halverwege. Heb je een onbeperkte buffer of juist een hele kleine en hoe is de overdracht naar die buffer toe. Je meet zowel de opbrengst als de afdracht min of meer tegelijk.
Hang je eigen kachel met de jouw bekende gegevens eens aan een ander systeem. Ik snap wel dat kachelfabrikanten hier niets mee kunnen. Zij verkopen immers alleen de kachel en niet de configuratie waar die in komt te zitten.
Okee.
Mijn vraag aan jou, wat moet ik doen om beter/secuurder de opbrengst te meten?

Heb je trouwens naar de testrapporten gekeken, en valt je niks op?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door holtere »

Okee.
Mijn vraag aan jou, wat moet ik doen om beter/secuurder de opbrengst te meten?
Die okee is al een boel waard! Ik zou zeggen: Gebruik je metingen om de werking van de systeem te verbeteren en niet om je kachel in beeld te krijgen. Ik denk zelf dat er in de overdracht m.b.v. water van kachel naar cv-systeem heel veel foutjes en slordigheden kunnen zitten. Veel aannames kloppen niet of maar half en jouw metingen helpen daar goed bij. Er moet een beter inzicht komen in wat wel en wat niet of in ieder geval minder werkt.
Het enige wat je aan je kachel moet doen is het meten van de rookgassen met b.v. een Testo. Verbranding en warmteafgifte binnen de schil is het rendement van de kachel of die nu naar warm water gaat of zo opstijgt van de kachel.
Heb je trouwens naar de testrapporten gekeken, en valt je niks op?
Nu, vertel!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Klopt. Je hebt veel meer aan een testo meting als aan een opbrengst naar cv meting.
Ik heb het "ding" enkel gemaakt voor mensen die nieuwsgierig zijn wat er nu werkelijk omgezet wordt in "nuttige" energie. Het mooie is, dat het relatief simpel te meten is, in tegenstelling tot ruimte opbrengst.

Een goed presterende houkachel die schoon is, met weinig of geen opbrengst naar de cv , is meer waard dan een slecht presterende houtkachel met veel opbrengst naar cv. Ik ben het daar helemaal mee eens.

Maar daar heb ik mijn arduino niet voor geprogrammeerd.
Vergelijk het met een slimme gasmeter.
Je kan beter een HR cvketel hebben zonder inzicht, dan een VR cv ketel met inzicht.
Het gaat mij om het inzicht krijgen.

En het heeft mij al veel inzicht in het stoken gegeven!
Zo heb ik bijvoorbeeld gemerkt, dat als ik via mijn schudrooster een klein beetje onderbeluchting geeft en met hout het zoveel mogelijk "afsluit", je van die mooie snijbrandervlammen krijgt, die tegen het vermiculiet aan de zijkant aanslaan, waardoor de vlammen dwars gaan, de opbrengst naar de cv heel goed wordt, en toch de rookgastemperatuur laag blijft.
Dus voor mij is het al een heel handig middel geweest.
Ook de aluminiumdeur werkt perfect voor het afremmen van de stralingswarmte en het verhogen van de cv opbrengst.

Okee over de test.

Kijk eens naar het vermogen naar cv, ruimte en delta rookgastemperatuur.

Waarom schommelt het afgegeven vermogen naar de ruimte zo erg, en naar de cv niks?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: arduino meetsysteem zonneboiler, houtcvkachel, cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Wat ook zo grappig is aan het rapport:

Ze gebruiken hout met een stookwaarde van 4,72 kwh per kilo.
Oftewel bijna geen vocht. Tussen de 5 en 10%.

Zie berekening:

Total heat output: 25.9 en 25.0
Total efficiency: 77.9 en 76.4
Mass of test fuel hourly: 7.04 en 6.94

Effe stoeien:

25.9 / 0.779 = 33.25 kWh
33.25 / 7.04 = 4.72 kWh/kg

25.0 / 76.4 = 32.72 kWh
32.72 / 6.94 = 4.72 kWh/kg
Plaats reactie