Pellet cv installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesg
Contacteer:

Pellet cv installatie

Bericht door keesg »

Zoals al geschreven in het voorstel topic hier een beschrijving van onze Pellet CV installatie.

We hebben nu op 1 adres 2 woonhuizen en een kantoor. Het kantoor en 1 woonhuis is daar al lang het tweede woonhuis staat er nu een maand. Het woonhuis en kantoor wordt verwarmd met propaan. Voor het tweede woonhuis was ook een installatie nodig.

Waarom een alternatieve brandstof. Wel het probleem op de locatie waar we wonen is dat er geen aardgas aanwezig is. Het alternatief is oliestook of propaangas. Oliestook is geen alternatief we zijn daar jaren geleden al mee gestopt. Propaan is best prijzig in stookkosten verder moest er vanaf de tank een lange leiding gelegd worden (of een extra tank). De huidige tank is voor 2 woonhuizen + kantoor best klein, ze moeten dan elke 14 dagen komen vullen.
Na geruime tijd rondkijken op internet leek pellets als brandstof een goede keus
1. Pellets zijn handig te verwerken.
2. Een Pellet installatie werkt behoorlijk autonoom.
3. Installatie is redelijk te vergelijken met een oliestook installatie.

Waarvoor gaan we de installatie gebruiken:
1. Verwarmen 2de woning
2. Verwarmen tapwater tbv 2de woning
3. In de toekomst verwarmen kantoor + eerste woning

Een verreiste voor een installatie met een alternatieve brandstof is mijns inziens wel dat er een plek moet zijn waar dat ding kan staan. Vlak bij het huis staat een grote loods waarin de installatie een plek kan vinden. Tevens voldoende ruimte voor opslag van de pellets.

Installatie

Simpelste is, koop een pellet cv laat hem neerzetten en je bent in zaken.
Nadelen:
1. Niet leuk
2. Duur
3. Waarschijnlijk net niet wat je wil hebben.

Op enig moment kwam ik op een website terecht waar tekeningen voor een pelletbrander werden aangeboden dit voor een bedrag van € 80,= . Heb deze aangeschaft met de gedachten gaat het niet lukken is het niet al te veel geld weggegooid. Deze brander zou te plaatsen zijn op bv een ex olieketel.
Na bestudering van de tekeningen en documenten besloten de brander te gaan maken. Onderdelen besteld en e.e.a. in elkaar gelast gezet etc.

Met de ketel + boiler had ik minder geluk, ergens een Viessman ketel met boiler op de kop getikt. Na tests met de brander had ik niet gevoel dat de ketel geschikt was. Vervolgens een andere ketel gevonden een Buderus Logano. Deze leek en blijkt veel beter geschikt. Een kleine aanpassing aan de deur en de brander paste.

Vervolgens een voeding gemaakt voor de brander. Deze eerst uitgetekend, platen laten snijden en in elkaar gelast. Dit is een trechter met daarin een vijzel die de pellets in de brander draait. De vijzel wordt aangestuurd door de ketelregeling. In deze bak kan ongeveer 60 kg aan pellets.

Ketelregeling + pompen

Voor de koppeling van het achterliggende deel (CV en Boiler) had ik het advies gekregen om dat met een open verdeler te doen. Heb deze 1 gemaakt en aan de Ketel gekoppeld expansievat + overdruk erop, tevens een automatische ontluchter. Je kunt dan makkelijk zonder electrische kleppen werken.
Heb alleen maar pompen en terugslagkleppen gebruikt
• pomp tussen de verdeler en de ketel
• Pomp voor het cv water
• Pomp voor het tap water
• Pomp voor het vloerverwarmingscircuit.
De pompen worden allemaal gestuurd vanuit de ketelregeling in combinatie met een zelf toegevoegde PLC.

De ketel regeling is in staat twee pompen te sturen, de CV pomp en de pomp voor de boiler. Verder heeft de regeling nog een thermisch contact.
Zelf heb ik 4 pompen. Wil deze pompen niet 24 om 7 aan hebben staan. Heb dus een programma gemaakt dat de pompen alleen maar aanstaan indien noodzakelijk.
1. De pomp tussen de ketel en de verdeler draait alleen maar als de brander brand en de ketel temp > 40
2. CV pomp alleen als er warmtevraag komt vanuit het huis
3. Pomp tapwater alleen als het water in de boiler verwarmd moet.
4. Vloerverwarmingspomp draait gelijktijdig met de cv pomp + half uur naloop.

Daar er nu geen warmtevraag komt vanuit het huis is er in het programma ook nog opgenomen dat de cv en vloerverwarmingspomp elke dag een paar minuten draaien.

Als veiligheid gaan de cv pomp en de vloerverwarmingspomp ook lopen indien de ketel temperatuur boven de 90 graden komt. Als de keteltemp boven de 90 komt treed de beveiliging in werking. De brander wordt geforceerd gestopt en de cv + vvw pomp gaan draaien om de ketel te koelen.

Verder zitten er in de PLC nog diverse tellers.
1. Branduren
2. Aantal onstekingen
3. Aantal onstekingen per dag
4. Draaiuren cv pomp
5. Draaiuren hoofdpomp

Boiler

Aan de verdeler de boiler gekoppeld. Het zaakje gekoppeld en afgevuld met water. Het boilervat gevuld met water.
Toen was het tijd om gaan testen. In een uur tijd had ik het water in de boiler op 70 graden (160 liter) Door het verwarmen loopt de druk op in de boiler, daardoor openbaarde zich een lekage. Heb het plaatwerk losgemaakt, bleek de deksel waarmee je in de tank kunt komen volledig verrot  niet te repareren. Ik durfde met deze boiler dan ook niet goed verder.

Na weer wat zoeken een 200 liter boiler gevonden. Deze aangeschaft. Deze was met minimale aanpassingen weer aan te sluiten aan het systeem. Dit was ook een Viessman, leiding diamters identiek alleen de hoogtes tov de vloer wat anders. Deze boiler voldoet prima duurt ongeveer even lang om hem volledig op te warmen. Warmte verlies van deze boiler is ongeveer 10 graden per 24 uur.

Todo

• Isolatie van de open verdeler + leidingwerk achter de ketel.
• Voltooien rookgaskanaal.
• Temperatuur registratie van de diverse waterstromen.
• Koppeling met het andere woonhuis en kantoor. Hiervoor zal een ondergrondse leiding moeten komen van ca 60 meter.
swake

Re: Pellet cv installatie

Bericht door swake »

Fotooooooooossss !!!! :D
Want klinkt echt wel schoon allemaal dus daar zie ik graag een plaatje van.

Die Logano dingen hebben inderdaad de reputatie van een relatieve easy conversie te zijn naar pellets. Mooi dat je het ook deed. Hoe gaat het ivm uitkuisen? Valt dat beetje mee?

40°C en dan al rondpompen klinkt wat vroeg. Beter 60 à 65°C. Dit ivm condensatie in de ketel vermijden. kwestie dat hij over korte tijd al niet helemaal rot en verroest is.

Een extraatje voor uw todo lijst: de warmwaterboiler nog een supplementaire laag isolatie geven. 10°C verlies op 24u is best veel. 1°C is haalbaar., dat is dan misschien ietwat extreem. Iets van 10cm rotswol zal het verlies al halveren, kost ook niet veel en misschien heb je zelfs nog wat liggen.
keesg
Contacteer:

Bericht door keesg »

Ik heb de 40 graden al op 60 gezet. Dit is het minst moeilijke :D Neemt niet weg dat de regeling de ketel nu gewoon op 65 graden vasthoud. Hij heeft maar 1 x de weg naar 65 graden mee mogen maken en dat is een maand geleden.
Dit is ook meteen het nadeel van de regeling in mijn ogen. De temp van de ketel valt wel redelijk snel terug. De ketel gaat niet branden op basis van de warmtevraag van tapwater maar op basis van de ingestelde tapwater temp.
Als de ketel kouder wordt dan die ingestelde temp gaat ie weer stoken dit terwijl de boiler nauwelijks gezakt is in temperatuur. De pomp tussen de ketel en de boiler gaat ook niet draaien.
Ik ga meer verdienen met het extra isoleren van de logano dan met het isoleren van de Boiler.

foto volgt even vogelen hoe ik die in een bericht krijg.

vwb het schoon maken: Installatie draait nu bijna een maand heb hem vorige week een keer schoongemaakt. dwz het as eruit geschept.
een emmer voor 10 cm vol dit is het resultaat van 9 zakjes van 15 kg. Het schoonmaken is nauwelijks moeite, de slang van de pellet feeder losmaken. Drie moeren losmaken de deur openzwenken en scheppen maar.
keesg
Contacteer:

Bericht door keesg »

overzicht installatie_.jpg
ketel+feeder_.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
swake

Bericht door swake »

Mooi is dat.
De ketel staat op pootjes. Is het een idee om de bodem eruit te halen en er een bak/schuif onder te monteren en zo de as op te vangen? In de winterperiode zal het volume wel wat groter zijn. En dan moet je ook niks meer demonteren. Of iets verzinnen met een stofzuiger.

Extra isoleren van die ketel is zeker een goed idee!
En inderdaad, pas gaan stoken wanneer je effectief warmtevraag hebt (of dat nu voor het SWW is of de verwarming). De ketel opgewarmd houden is volgens mij een maat voor niks en dus puur verlies. Tegelijk is het ook zaak van de ketel zo weinig mogelijk op te starten. Telkens hij opgestart wordt moet die zichzelf opwarmen en dat betekend ook verlies wanneer hij weer af slaat. Met 200Liter sanitair warm water reserve kan je het waarschijnlijk de hele dag uithouden.
keesg
Contacteer:

Bericht door keesg »

Die pootjes zijn uit nood geboren. De uitlaat van de ketel zit zo net boven het betonnen gedeelte van de muur. Op deze manier kon ik met de schoorsteen door de damwand plaat.
De bodem kan er niet uit, de ketel is voorzien van een volledige watermantel rond de verbrandingskamer.

vwb de regeling moet ik nog eens in discussie met de leverancier van de regeling. Daar heb ik zelf geen invloed op. Maar als ik de ketel wat beter isoleer (daar komen de pootjes wel van pas kan dan ook iets aan onderzijde doen) dan gaat ie al minder vaak aanslaan. De blauwe beplating voelt ook warm aan, dat zegt genoeg.
De ketel gaat ontsteken bij 65 graden en stookt dan op tot 75 en slaat dan weer af, voordat de ketel dan echt uit is, is de temp 80 graden.
Vervolgens zakt de temp van de ketel in een uur of drie weer naar de 65. Hij stookt denk ik al met al een uur per dag.

Verder in de winter is dit probleem ook minder hij zal dan nagenoeg de hele dag branden in Maintain mode.
En zoals je zegt 200 liter warm sanitair water is voldoende voor de gehele dag.
keesg
Contacteer:

Bericht door keesg »

Even een kleine update:

De installatie draait nu vanaf 12-07-2015 en tot volle tevredenheid. Enige weken geleden de open verdeler en het leidingwerk beter geïsoleerd. Dit resulteerde meteen in 1 a 2 ontstekingen minder per dag.
Het max vermogen van de brander verlaagd naar 20 kW. Het hele verwarmingsproces gaat hierdoor iets langzamer maar de temperatuur van de ketel schiet ook minder door. Als deze doorschiet schakelt de brander helemaal uit en moet dan vervolgens na 15 minuten weer opnieuw opstarten.

Vorige week de controller ingesteld op wintermodus. Dit omdat het 's avonds toch wel wat frisser begint te worden en het wenselijk was de verwarming aan te hebben. Hierdoor is het verbruik begrijpelijk wel wat toe genomen. Heb nog niet echt een beeld hoeveel het is toegenomen.

Heb een paar weken geleden ook het ontstekingselement moeten vervangen daar deze het niet meer deed. Omdat daarvoor de brander uit elkaar moest heb ik de ontsteking iets aangepast. Dit met het gevolg dat de ontsteking iets sneller verloopt. De ontstekingstijd is gereduceerd naar 3 a 4 minuten ipv 5 a 6. Tevens minder rook ontwikkeling tijdens de ontsteking.

Ben nu begonnen met de uitwerking van het leidingwerk naar het kantoor. Wil mijn kantoor ook gaan koppelen aan de installatie. Moet hiervoor een afstand van ongeveer 80 meter overbruggen. Hoop dit nog voor de jaarwisseling gereed te hebben.

Later meer.

Groet
Johndc

Bericht door Johndc »

Prachtig gemaakt hoor! Maar had je nog even verder gedacht kon het allemaal (wat stookkosten betreft) nòg goedkoper!
Ik heb hier een brander werkend die gebruik maakt van SZ (Schavelingen en Zaagsel) uit het schrijnwerk gebeuren (timmerbedrijf)
Dat kan je meestal gratis verkrijgen en zodoende stook ik hier 750m³ zo goed als gratis warm. En dan wel degelijk écht warm! 24° gemiddeld.
Er is een nadeeltje...je hebt ruimte nodig. Zowel voor opslag als voor "de stook". Maar die ruimte heb je wist je te vertellen.
Dus wil je écht goedkoop in alle comfort je ruimtes verwarmen? Ik weet het ondertussen wel hoor! :D
Dit vraagt wel wat aanpassingen aan je installatie, maar het kan.

Kijk hier maar even;
http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=19&t=567
keesg
Contacteer:

Bericht door keesg »

Wellicht zou ik dan wat stookkosten betreft idd lager uitkomen. Maar zoals in de topicstart al aangeven was het gemak en er niet al te veel naar om hoeven kijken ook een overweging. Ik kom van propaangas af dus dat bespaart nu al e.e.a.

Ik ga vanavond je topic op technologie forum eens op mijn gemak lezen, wel indrukwekkend!
keesg
Contacteer:

Bericht door keesg »

zo vandaag nieuw lading pellets ontvangen, kan ik weer stoken, ben benieuwd

@pelletpower, dank voor de snelle levering
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Graag gedaan.

Jammer dat mijn passagiers haast hadden. Meestal is het andersom.

Mooie installatie. Daar kom ik nog een keer rustig voor terug. Knap gemaakt die brander.
keesg
Contacteer:

Bericht door keesg »

Zo gisteren de besturing van de installatie omgeklust.
Sinds ik de regelaar op winterstand heb gezet werkte de installatie niet meer naar mijn tevredenheid.
Ik denk dat de firmware geupdate moet worden oid of ik heb wat verkeerd ingesteld gehad, maar lekker werkte het niet.
Tapwater prioriteit aan dan had ie geen zin in verwarmen van het huis. Tapwater prioriteit uit dan had ie geen zin in verwarmen van het tapwater.

De thermostaat draad nu aan de pompschakeling gekoppeld en de regelaar weer op zomerstand gezet.Zomerstand wil zeggen dat de ketel het tapwater op de ingestelde temperatuur gaat houden. Dit heeft tot gevolg dat de ketel zelf ook op de tapwater temperatuur blijft. Maw het energie verlies in de ketel wordt gecompenseerd door af en toe de brander in te schakelen (een paar keer per dag enkele minuten).
Vervolgens het pompschakeling programma aangepast. De cv pomp had al de mogelijkheid om aangestuurd te worden via de pompschakeling. Dit zit parallel aan de aansturing van de ketelregelaar.

De thermostaat schakelt nu de cv pomp --> energie wordt ontrokken aan de ketel en dan schakelt de brander in. Nu nog even kijken of het brandervermogen hoog genoeg is ingesteld om gelijktijdig het huis te verwarmen en het tapwater.
Dit is ook al handig in aanloop tot de koppeling van het kantoor. Doe dit dadelijk op gelijke wijze, heb nog een paar ingangen over op de Logo.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Foto binnenzijde besturingskastje?
keesg
Contacteer:

Bericht door keesg »

IMG_20151025_114308.jpg
IMG_20151025_114257.jpg
Kastje is eigenlijk een beetje te klein voor hetgeen erin zit. Verder ben ik een werktuigbouwer ipv een panelenbouwer :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie