Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

Ik heb ook zo een 200 mm dubbelwandige rvs schouw reeds zitten dus het zal ook zoiets worden vrees ik.

Ik wil mijn bell maken uit beton. een beetje zoals het concept dat gemaakt is bij Jammy (door Michel) op het forum. Ik zou een binnenmantel willen vervaardigen uit 5 cm dikke beton (ter hoogte van de riser vuurbeton en de rest een "compaktuna "beton (moet tussen deze overgang een soort isolatie zitten of kan ik deze op elkaar lijmen met bijvoorbeeld adhesiet A?)). Voor de buitenzijde wou ik ook 5 cm beton gebruiken maar de ga ik hier misschien best voor 3 cm of zou 5 cm wel kunnen. tussen beide mantels een minieme luchtspouw en de zijde die langst de kant van de buitenmuur staat, daar zou ik in die luchtspouw nog extra isolatie voorzien of een soort reflecterend scherm.
Tussen deze zijde en de buitenmuur zelf voorzie ik ook een luchtspouw van 10 cm.

Ik veronderstel dat (indien ik er nog leem bij op moet smeren) deze leem ook strak kan afgewerkt en zelfs geverfd kan worden?

Wat is het verschil met batchen te stoken of continu? komt daar de naam batch rocket van waarschijnlijk? (vergeef me maar ik moet nog veel leren))

Er gaat toch maar een bepaalde hoeveelheid in de vuurkamer in?

Ik veronderstel dat je de vuurkamer maar mag vullen tot aan de hoogte waar het P kanaal uit komt en steeds een goede 5 cm van de deur blijven zodat de zuurstof vlot binnen kan, of ben ik mis?
ddDolf
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2023, 12:17

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door ddDolf »

Bouwmaterialen Tichelkachel gezocht:

Voor het zelf bouwen van een Tichelkachel heb ik de afstand tussen de achterkant van de kachel en het midden van de rookgas afvoer nodig. Kan iemand die dit leest én een Tichelkachel heeft mij die maat geven?

Alvast hartelijk dank

Dolf
Plaats reactie