Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door Sandman79 »

Allemaal goed, maar zijn er aandachtspunten betreffende de systeem D ventilatie die in de woning gebruikt is?
Is de woning ook luchtdicht ? of net niet? :)
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

Er is tijdens de bouw niet echt aandacht besteed aan de luchtdichtheid, maar de woning is toch wel redelijk dicht denk ik.

Vandaar dat ik ook eerst aan een gesloten systeem dacht (nu moet ik wel zeggen dat de houthaard waar ik momenteel mee stook ook zijn lucht uit de woonkamer neemt.

@ wouter : dat zou idd wel meer ideaal zijn maar dat zou wel een enorme ingreep betekenen denk ik zijnde een nieuwe schouw voorzien (plus esthetisch gezien buiten weet ik ook niet direct waar ik de schouw zal moeten laten uitkomen, ik zou dan ook al moeten gaan werken met een ventilator daar deze dan zal uitkomen op het plat dak achter mijn zadeldak).

Mijn vrouw wenst ook het open gevoel van de woning te behouden (vooral dat weegt ook door :( ) .
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

@ritsaert snijder ; Als ik die muur ook moet meetellen ga ik misschien beter voor een Rocket 314 daar deze dan ook ineens de correcte diameter is wat kanalen betreft?
Hoeveel m² mag deze hebben qua binnenwerk?
Hoeveel Kg moet met hier ongeveer rekenen voor stookbeurt (die, zoals ik uit het forum afleid,voor een 12 Hr warmte)

Wat startte met het trachten om te bouwen van mijn bestaande haard om er meer rendement uit te halen is als het waren een obsessie aan het worden van de massakachel :P ik ben in elk geval overtuigd en kan niet wachten op mijn eigen exemplaar.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door MaartenB »

Aangezien je een massakachel wilt, ga je niet de hele dag stoken. Mocht je huis te luchtdicht zijn (wat niet blijkt uit je verhaal) dan kan je gedurende de stook een raampje open zetten. Een alternatief zou zijn zo'n ventilatierooster, die af te sluiten is, in de vloer dicht bij de kachel te monteren, en dat met buiten te verbinden (buis via kruipruimte naar 2 kanten van het huis). Na de stook kan je het rooster dicht doen, en je trekt niet de koude lucht van buiten andere vertrekken in die dan koud worden. Mooier is dat dat de luchttoevoer van de kachel is aangesloten op dit systeem, maar energetisch maakt het denk ik weinig uit. Waarschijnlijk wil je in zo'n situatie toch ook een of andere klep bedienen om er voor te zorgen dat je massakachel niet afkoelt, dus veel zal het in de praktijk niet uitmaken denk ik.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Naets,
Volgens mij waren we blijven hangen bij de isolatie en de warmteverliesberekening. Dat getal van de EPB gaat over de hele woning. Laten we het ook even beredeneren vanuit de huidige kachel. Die is 6 kw? Wat doet die kachel met de ruimte met heel koud weer? En een dag als vandaag? Hoeveel stook je dan, heb je daar een beeld van (in kilo's hout). Als je dat niet weet kan je dat een dag bijhouden met de temperatuur?
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

ritsaert: ik zou dit idd een keertje moeten bijhouden. De kachel die ik nu in gebruik heb heeft niet echt het doel de ruimte te verwarmen, het is meer een vlammenspel. Indien ik hier de ruimte mee wil verwarmen moet ik bij temperaturen als deze dagen al continu stoken. Wanneer ik het verbrandingsproces teveel wil remmen (smoren zoals men dat noemt als ik me niet vergis) gaan de ruit na een tijd wel aanslaan. Continu stoken vind ik dan zoveel rendementsverlies.

Vandaar dat ik wens over te gaan naar een massakachel en hier dan ook de woning mee wens te verwarmen.
Ik heb liever een teveel aan vermogen dan te weinig (daar ik de dubbele deur recht tegenover kan openen en de warmte dan zo ook naar het verdiep kan :mrgreen: )
Ik zal waarschijnlijk ook een groter vermogen nodig hebben daar de plaats waar de kachel gaat komen ook niet ideaal is?

Als ik dan snel redeneer naar aanleiding van het getal van de EPB (80kWh/365dagen)x100m²= 22 kWh/dag voor de benedenverdieping.

Daar een rocket 314 een 28kW levert lijk ik ook in die richting te gaan, zo past deze ook qua rookkanaal diameter. Dit kan dus wel kloppen, of niet?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door kockie »

naets schreef:Als ik dan snel redeneer naar aanleiding van het getal van de EPB (80kWh/365dagen)x100m²= 22 kWh/dag voor de benedenverdieping.
Dit is iets te snel geredeneerd. In de zomer stook je immers niet....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door ritsaert snijder »

naets schreef: ik zou dit idd een keertje moeten bijhouden. De kachel die ik nu in gebruik heb heeft niet echt het doel de ruimte te verwarmen, het is meer een vlammenspel. Indien ik hier de ruimte mee wil verwarmen moet ik bij temperaturen als deze dagen al continu stoken. Wanneer ik het verbrandingsproces teveel wil remmen (smoren zoals men dat noemt als ik me niet vergis) gaan de ruit na een tijd wel aanslaan. Continu stoken vind ik dan zoveel rendementsverlies.
....Als ik dan snel redeneer naar aanleiding van het getal van de EPB (80kWh/365dagen)x100m²= 22 kWh/dag voor de benedenverdieping
Dus met de huidige kachel kan je het bij de huidige temperaturen warm stoken? Dan is 6 kw ongeveer het benodigde vermogen? En dat is dan 144 kw per 24 uur. Dat klopt niet met jouw berekening op grond van de EPB. Die EPB is het warmteverlies van de hele woning, kan je niet zomaar vertalen naar de benedenverdieping. Die 144 kw ga je niet halen met een massakachel. Laat staan als we rekenen met een hele koude dag. Maar wil je alleen op de houtkachel gaan verwarmen?
naets schreef: Ik heb liever een teveel aan vermogen dan te weinig (daar ik de dubbele deur recht tegenover kan openen en de warmte dan zo ook naar het verdiep kan :mrgreen: )
Ik zal waarschijnlijk ook een groter vermogen nodig hebben daar de plaats waar de kachel gaat komen ook niet ideaal is?
Het opwarmen van de rest van het huis door het openen van de deur wordt met een massakachel, met veel stralingswarmte heel veel minder. De plaatsing tegen een buitenmuur geeft zeker verlies. De plaatsing is onvoordelig door de buitenmuur en omdat de kachel niet centraal staat.
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Naets,

Ik kom toch nog even terug op de locatie. Zoals Ritsaert aanhaalt, wordt het met een massakachel vooral warm in de ruimte waar de kachel staat. En aangezien je waarschijnlijk toch veel in de keuken bent, wil ik je uitdagen om de locatie toch nog even te laten bezinken en/of erover te debatteren :)
dat zou idd wel meer ideaal zijn maar dat zou wel een enorme ingreep betekenen denk ik zijnde een nieuwe schouw voorzien
een nieuwe schouw hoeft enkel te bestaan uit een geïsoleerd inox kanaal. Hoeft dus niet zoveel werk te zijn.
plus esthetisch gezien buiten weet ik ook niet direct waar ik de schouw zal moeten laten uitkomen
Weet je het je niet goed in te beelden of wil je überhaupt geen (bijkomende) schouw. Puur persoonlijk vind ik een inox kanaal op het dak niet storen maar dat is natuurlijk persoonlijk.
ik zou dan ook al moeten gaan werken met een ventilator daar deze dan zal uitkomen op het plat dak achter mijn zadeldak).
heb je dit al van naderbij bekeken? Wat is het verschil in hoogte, In welke windrichting ligt het zadeldak? Stelt dat je 3 meter getuide inox kanaal met een goede trekkap voorziet?
Mijn vrouw wenst ook het open gevoel van de woning te behouden (vooral dat weegt ook door)


Ik denk dat de massakachel strakker kan zijn op die plaats (zie tekening misschien de kachel wat groot getekend) dan op de plaats waar de huidige schouw staat. Je kan een massakachel visueel licht en (bijna) frivool maken door de constructie en gebruikte afwerking. Ikzelf heb 2à3 jaar gekneed vooraleer ik de vrouw meehad. Maar nu is ze enthousiast...
haard%20(verschaald).jpg
Voor alle duidelijkheid, ik wil je niets in de maag splitsen enkel triggeren.


Groet
Wouter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door kockie »

TIP om vrouw "mee te krijgen"... ga een keer op bezoek bij iemand met een massakachel. Duurt meestal 1/4 seconde, dan zijn ze om ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

@ kockie; misschien wel een goed idee

@Wouter; Ben het volledig met je eens qua plaatsing ven de kachel. Qua constructie is de door u aangehaalde plek wel een serieuze ingreep denk ik. Een radiator verplaatsen + het stukje muur dat weg zou moeten is het steunpunt voor een grote betonbalk. Ook het schouwkanaal moet eerst nog het verdiep passeren (boven het gelijkvloers nog een volwaardig verdiep) het kanaal gaat aldus net wel of net niet door de deur en zo simpel is het niet een gaatje te maken in mijn plafond (daar ik alles zelf gedaan heb weet ik wel alle leidingen lopen maar geloof me ik heb het propvol gestoken, fotos zijn jammer genoeg te groot)

Ik had thuis het volgende reeds voorgesteld, werd al direct afgewimpeld. Ik ben volledig akkoord dat de plaats elders zou moeten maar ben van de andere kant ook reeds blij dat zij hier akkoord gaan met het idee dat ik de bestaande afbreek om daar een massakachel te plaatsen. Weliswaar die verlies geeft langs de muurkant (ik zou er wel een reflecterende aluminium plaat en extra isolatie tussen plaatsen om het verlies proberen te beperken.
Bijlagen
haard (verschaald).jpg
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door deleted »

Kachel tussen bureel en living en met een bankje tot aan de bestaande schoorsteen ?

G
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

@Gandalf; Ik veronderstel dat bij u idee de schouw aangesloten word op de bank maar hoe integreer ik dan een by-pass ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door ritsaert snijder »

bouwen zonder dat een bypass nodig is!
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door Wouter Gillis »

Goed idee, en dan eerder naar de keuken opschuiven ipv naar bureel?
Plaats reactie