lambda sensor voor houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

lambda sensor voor houtkachel

Bericht door TLS »

Hallo, In m'n bestaande woning wil ik de open haard vervangen door een inbouwcassette. Ik weet dat velen hier voor massakachels zijn, maar ik zit beperkt in mogelijkheden waarvan behoud van de reeds afgewerkte schouw en de belangrijkste is.
Ook zoek ik een systeem dat snel warmte geeft na aansteken. Enige twijfel heb ik nog of ik nu een cv gekoppeld systeem zou nemen of niet. Het grote aanbod op de tweedehandsmarkt van goedkope standaard inbouwcassettes is verleidelijk. Een rendement van 75-80% voor goedkope systemen lijkt me aanvaardbaar tov 85-90% voor de zeer dure en complexe systemen.

Als elektronicus zijnde, vroeg ik me af of het nuttig zou zijn om temperatuur van uitlaatgas en het gehalte O2 te meten?
Met sensoren uit de auto-industrie lijkt me dit vrij goedkoop te realiseren. Wat ik me dan wel afvraag is of de sensor nog correct zou werken na aanslag van roet...

Zou het nuttig zijn als concept? Heeft iemand reeds ervaring hiermee?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door kockie »

Ik heb een lamdacheck in de uitgang van mijn houtcv geprikt. Dit heeft mij veel informatie (en aanpassingen) gegeven.... Kost wel wat, maar zelfbouw is voor mij weer geen optie met een breedbandsonde. De gewone autodingen zijn ongeschikt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door nck »

Ik heb ook een lambdacheck, werkt feilloos, en is bij de leverancier ook te bestellen als een ls-11 emulator, mocht iemand deze breedband sensor gebruiken.
De ls-11wordt niet meer gemaakt maar deze breedband sensor is erg veel in hout-cv installaties verwerkt. Onder andere de frohling en eta ketels.
Ze waren echter exorbitant duur.
Vliegas en roetaanslag vernielen de sensor, met name het verwarmingselement, wat dan kortsluiting maakte.

Ik heb een kleine aanpassing gedaan aan de ketel en de sensor i.p.v. horizontaal, vertikaal gemonteerd. scheelt tot nu toe behoorlijk in de vervuiling en de sensor is eenvoudiger te demonteren om te reinigen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door TLS »

Bedankt voor de link

De sonde zelf is met 79 Euro niet zo heel duur, maar dit is gewoon een sonde(LSU 4.2) die uit de automotive industrie komt:
http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 435pdf.pdf


Wat ik me afvraag: de optionele PT1000 sonde, is die maximale temperatuur van 400°C niet een stuk lager als wat te verwachten is bij een goede houtverbranding? Ik dacht dat dit tot 700°C ging?

Plaatsen jullie deze sondes gewoon vlak bij de aansluiting met de schoorsteenpijp? waar het zo warm mogelijk is
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door kockie »

Je moet de sensor in de schoorsteen plaatsen; niet in de vuurhaard.... Als de schoorsteen 700 graden wordt, wordt het tijd voor de brandweer of voor een nieuwe kachel (mogelijk een combi van die 2)

Ik heb voor de lambdasensor een gat geboord in het uitlaatgedeelte van de ketel. De pt100 zit een klein stukje verder.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door nck »

De rookgas temperatuur schommelt tussen de 160 - 200 graden C
Om vervolgens te stabiliseren rond de 170 in mijn ketel.

Dat van die LSU 4.2 klopt. Echter de oorspronkelijke LS-11 kostte tegen de 300 euries via de leverancier en om en nabij de 240 op Ebay.
Dus dit is een betere optie, vooropgesteld dat de sonde op enig moment vervangen moet worden.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door dormos »

Kockie,

Wat voor servo heb jij gebruikt op je ketel? Zat zelf te denken aan een lineaire om de bestaande stang in en uit te schuiven, maar zie vooral voorbeelden met een roterende Belimo 24SR.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door kockie »

Ik heb een belimo gebruikt, type weet ik zo niet; hij was 15 euro op MP.

Ik zal een foto maken hoe ik van rotatie een lineaire beweging heb gemaakt, als je belooft niet te lachen ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door dormos »

Ben heel benieuwd :D
Ben ook al op Marktplaats aan het zoeken.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door kockie »

Klep dicht!
Klep dicht!
Klep open
Klep open
De basisplaat zit om de originele "buis" waardoor de klepsteel steekt geklemd. De servo zit met 2 lijmklemmen vast op de basisplaat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door dormos »

Belimo is inmiddels besteld, Lambdacheck gaat ook besteld worden.
Nu regelt de Lamdacheck mbv van de Belimo alleen de secundaire lucht. Ik zou eigenlijk ook graag de primaire lucht regelen met een Belimo, en ben na wat zoeken op Internet PID temperatuur regelaars tegengekomen.
Zou het mogelijk zijn om zo'n regelaar op basis van een ingestelde rookgastemperatuur de opening van de primaire lucht te laten regelen?
Vraag is dan ook of dit samen kan met de bestaande besturing van mijn Pyroburn/Burnit. Die probeert volgens mij alleen mbv het toerental van de fan de rookgas temperatuur enigszins te regelen.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door kockie »

Dan kun je misschien beter kijken naar de flammtronic. Die is alles in 1. (linkje op de site van de lambdacheck)

Ik heb nog niet echt uitgezocht of die ook kleppen kan sturen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door edvdvoort »

nck schreef:Ik heb ook een lambdacheck, werkt feilloos, en is bij de leverancier ook te bestellen als een ls-11 emulator, mocht iemand deze breedband sensor gebruiken.
De ls-11wordt niet meer gemaakt maar deze breedband sensor is erg veel in hout-cv installaties verwerkt. Onder andere de frohling en eta ketels.
Ze waren echter exorbitant duur.
Vliegas en roetaanslag vernielen de sensor, met name het verwarmingselement, wat dan kortsluiting maakte.

Ik heb een kleine aanpassing gedaan aan de ketel en de sensor i.p.v. horizontaal, vertikaal gemonteerd. scheelt tot nu toe behoorlijk in de vervuiling en de sensor is eenvoudiger te demonteren om te reinigen.

Jan
Een sonde hoort ALTIJD verticaal gemonteerd te zijn met het voelerpuntje omlaag . Hoe kunnen frohling en eta dit nu fout doen ? :shock:
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door RuudBalk »

Dag Ed,

Kan jij aangeven waar dat staat?

Groet,
Ruud.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door nck »

edvdvoort schreef:Een sonde hoort ALTIJD verticaal gemonteerd te zijn met het voelerpuntje omlaag . Hoe kunnen frohling en eta dit nu fout doen ?
Daar heb ik mij dus ook over verwonderd. Iets met boerenverstand zeg maar.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie