xychix schreef:In deze akte tussen 2 ruilpartners vergeet je dat er in het geval van de euro meer partijen zijn dan de 2 ruil partners, namelijk de bank cq. overheid die er garant voor staan dat dit vodje ook een intrensieke waarde vertegenwoordigd.
Inderdaad. En dat is ook precies de waarde ervan. Het is overigens niet anders bij een ander contract: huurovereenkomst, eigendomsakte, enz...
Zonder overheid die deze contracten 'valideert' zijn ze allen niets meer dan een 'vodje' papier. Of een hoopje bits en bytes in het geval van een Bitcoin.
xychix schreef:
nog wel, het is echter al mogelijk om de BTC als middel voor transactie te gebruiken. Ik koop voor 100E aan BTC, maak het naar jou over (of pomp het nog 100x rond als ik niet wil dat anderen kunnen herleiden aan wie ik het gegeven heb) en jij zet het weer om naar 100E.
...
Het is iig geen officiele munt. Bij officieel denk ik aan iets wat een overheid kan maken en breken, uitgeven en intrekken, belasten en weggeven. Aangezien deze, voor de overheid, krachtige middelen niet in de BTC zitten zal men de BTC niet graag als officiele munt erkennen.
Dat is ook een misverstand. De overheid belast bepaalde bezittingen of handelingen, niet het betaalmiddel.
Je mag van de overheid gerust een nieuwe wagen kopen met de Bitcoin, met zakken rijst, met aardappelen of met iets anders.
De BTW die ze opeisen zal echter in euro betaald moeten worden, onafhankelijk hoe de koop zelf gesloten en betaald werd. Ook als de boer de betaalde aardappelen eerst 100 keer heen en weer verplaatste tussen diverse opslagschuren...
Overigens ben ik het eens met de 'onvrede' met het huidige systeem, waaruit wellicht ook het project 'Bitcoin' uit ontstaan is.
Het is echter fout -volgens mij-te veronderstellen dat de 'systeemfout' het gekozen 'ruilmiddel' betreft. Bitcoin focust dan ook op het verkeerde element in het systeem.
Dutch John schreef:Als de speculatielucht niet uit de Bitcoin loopt, dan is ie ten dode opgeschreven
Het verschil met andere 'koopwaar-die-gebruikt-worden-als-ruilmiddel' is dat die bestaan uit een 'reële waarde' én een "beetje-tot-veel speculatielucht". De Bitcoin lijkt op het eerste zicht te bestaan uit 'uitsluitend speculatielucht'. Of wat blijft er van over als de speculatielucht er uit verdwenen is ?
Goud blijft een edel en zeldzaam metaal(ook gevraagd als industrieel zuiver produkt, ook gevaagd als grondstof voor juwelen) Een huis blijft een plaats waar je kan wonen. Aardappelen kan je nog eten. op grond kan je nog telen...
G