Massakachel voor dummies

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mongo

Massakachel voor dummies

Bericht door Mongo »

Hoi,

bij mijn zoektocht naar informatie over een finoven ben ik hier op het forum terecht gekomen. Zelf ben ik nog nieuw in dit onderwerp, maar hier worden duidelijk al discussies over de details en eigen experimenten gevoerd. Wij plannen volgend jaar te verbouwen en ik zou graag een finoven hebben, zelfbouw of meebouwen is nog geen uitgemaakte zaak.. Ondertussen heb ik ook al wat gelezen over de rocket bell, we willen alleszins een lemen kachel, aan de buitenkant toch. Ik ga ervan uit dat dit bij beide types kan.

Is er ergens een topic met beginnersinformatie te vinden, over opbouw, warmtegeleiding / geleiding van verbrandingsgassen, do's en dont's,... Ik zou het appreciëren moest iemand mij op weg kunnen zetten om de juiste topics, websites, literatuur te vinden, want wat ik zelf vind duikt direct teveel in de details.

Enkele concrete vragen die ik alvast heb:
* Welk budget moet ik voorzien bij zelfbouw? Recuperatiebaksteen zal geen probleem zijn...
* Ik zie dat veel van jullie eerst een test setup maken. Is het zo complex dat dit een aanrader is of kan je makkelijk een eerder uitgetest ontwerp overnemen?
* Zijn in zowel finoven als rocket bell een bankje en een bakoven mogelijk en heeft dit ook nadelige effecten?

Alvast bedankt voor alle hulp!
Dutch John

Re: Massakachel voor dummies

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Mongo,

Een beginnerstopic is er niet, misschien dat dit er één kan worden? Het is raadzaam jezelf een aantal avonden te gaan inlezen. Zo complex is de materie niet, dus op een gegeven moment zullen de puzzelstukjes op hun plek gaan vallen.

Meestal wordt de basis van de kachel gemetseld. Dat kan met cement of kleispecie. Mijn voorkeur gaat uit naar kleispecie. Afwerking naar believen, leem gaat prima.

Het budget is puur afhankelijk van de omvang, de complexiteit en hoe creatief en vaardig je bent met metselwerk, leemstuc, wat laswerk voor de deuren en het vinden van de materialen (afval of nieuw). Ik zou zeggen tussen een paar honderd en paar duizend euro?

Een test setup kan onzekerheid wegnemen.

Een finoven is een massakachel. Die worden ook wel uitgerust met een bankje en een oven. Diverse forumleden zijn bezig dit te combineren met een rocket-bell. Alles kan, alleen elke toevoeging maakt het geheel complexer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
marini

Re: Massakachel voor dummies

Bericht door marini »

Ik heb deze weg net bewandeld , de laatste twee weken intensief gelezen.
Kort samengevat zijn er drie topics die je zeker moet bestuderen.
Die van mij :lol:

De sticky wie bouwt mee http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2975
en de meest uitgebreide rocket stove maar dan anders: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2467
Plaats reactie