2 bells in serie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pieke

2 bells in serie

Bericht door Pieke »

Ik heb afgelopen stookseizoen de geneugten van de bell mogen ervaren.Toch gaat er nog boel warmte door de schouw naar de mussen.Oplossing zou zijn een grotere bell,bekleden met leem of een warmte muur/bankje toevoegen. Ik wilde een tweede bell plaatsen op een verdieping hoger.
Bell in serie.jpg
De eiervormen zijn de Bells

Dien ik nu het rookgaskanaal vanaf (rode lijn) de verdiepingsdoorvoer ( begane grond-eerste verdieping ) volledig DW RVS uit te voeren?
P.s. Je ziet rook, maar dat is om te illustreren dat het hier om een schoorsteen gaat.Ik probeer natuurlijk niet te klungelen.

Gr. Pieke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Paul Joosten
Contacteer:

Re: 2 bells in serie

Bericht door Paul Joosten »

Als volslagen leek op dit gebied zie ik misschien spoken maar loop je hiermee niet een enorm risico? Wanneer je beneden wel stookt en boven niet kunnen de afvoergassen dan niet je bovenverdieping binnendringen? Hoe denk je bij het opstoken voldoende trek te krijgen in dat geval? Altijd beiden stoken lijkt me niet zo praktisch en hoe zeker ben je er van dat wanneer je er zelf eens niet bij bent alles goed gaat?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Pieke

Bericht door Pieke »

Sorry Paul, ik realiseer me dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.Alleen op de begane grond komt een kachel met bell.In plaats van dat de schoorsteenpijp direct verticaal naar buiten gaat laat ik de pijp op de eerste verdieping via een riser door de tweede bell gaan.Ik zal het tekeningetje vervangen door een duidelijkere weergave.
Edit>>>
2 bells, 1 kachel.jpg
Ontwerp aangepast.

Wellicht plaatst ik ( begane grond ) er een soort van bypass bij ( blauw ) met een klep in het ( omgekeerde )T-stuk, omdat een bovenverdieping niet voortdurend verwarmt hoeft te worden.

Gr. Pieke
Laatst gewijzigd door Pieke op 12 jul 2013, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul Joosten
Contacteer:

Dat stelt me al grotendeels gerust Pieke! Toch vraag ik me af hoe je bij het opstoken voldoende trek kan hebben om het goed te laten werken. Extra lange schoorsteen?
Pieke

Bericht door Pieke »

Paul Joosten schreef:Dat stelt me al grotendeels gerust Pieke!
Gelukkig maar.Kan ik weer met een hart gerust gaan werken.

Of het geheel voldoende trek geeft, weet ik ook nog niet zeker.Ik wil één meter boven de daknok aanhouden.

Gr. Pieke
Laatst gewijzigd door Pieke op 12 jul 2013, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

@Pieke,

Het is niet nodig, zelfs contra-productief om in de tweede bell een riser te gebruiken. Als de inlaat in de bell een beetje hoger zit dan de uitlaat is het al voldoende. En die uitlaat uiteraard zo laag als je maar voor elkaar kunt krijgen.

Wat de schoorsteen betreft: 30 cm onder het plafond moet het dubbelwandige kanaal beginnen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat die niet demontabel is. De pijp van de eerste bell naar het rookkanaal is per definitie uit elkaar te halen en kan om die reden enkelwandig zijn. Om dezelfde reden kan de pijp van de tweede bell naar de schoorsteen ook uit kale pijp bestaan.

Het is wel verstandig om een bypass te hebben zodat je sneller de schoorsteen opwarmt. Die tweede bell is eigenlijk effectiever dan de eerste omdat er wel echt stratificatie ontstaat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pieke

Bericht door Pieke »

peterberg schreef:
Het is niet nodig, zelfs contra-productief om in de tweede bell een riser te gebruiken. Als de inlaat in de bell een beetje hoger zit dan de uitlaat is het al voldoende. En die uitlaat uiteraard zo laag als je maar voor elkaar kunt krijgen.
Dit had ik al 'ns opgestoken van een groot denker, Pierre de la Mont. Riser is een afkorting van RISE just al little bit above the Rear exit.
peterberg schreef:
Wat de schoorsteen betreft: 30 cm onder het plafond moet het dubbelwandige kanaal beginnen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat die niet demontabel is. De pijp van de eerste bell naar het rookkanaal is per definitie uit elkaar te halen en kan om die reden enkelwandig zijn. Om dezelfde reden kan de pijp van de tweede bell naar de schoorsteen ook uit kale pijp bestaan.
Ik heb een 2e tekening gemaakt.
2 bell met bypass.jpg
Kan ik dan volstaan met DW in de rode secties? ( plafonddoorvoer en dakdoorvoer )
peterberg schreef: Het is wel verstandig om een bypass te hebben zodat je sneller de schoorsteen opwarmt. Die tweede bell is eigenlijk effectiever dan de eerste omdat er wel echt stratificatie ontstaat.
Ik had een bypass ingetekend om de 2e bell "buitenspel"te zetten. Maar bedoel je dat ik een bypass moet realiseren om beide bells buitenspel te zetten? Dus direct kachel>schoorsteen.Afgelopen stookseizoen, nadat ik de bell bijgeplaatst had, had ik bij de opstartfase idd wat veel rook.
Nog bedankt voor je visie en bijdrage,
gr. Pieke
Paul Joosten
Contacteer:

Opstoken buiten de (bovenste) bell om zal in ieder geval de rookoverlast verminderen. In de geschetste situatie krijg je parallel twee pijpen en doorvoeringen van beneden naar boven. Wat let je om de klep pas boven te plaatsen, al of niet met een afstandsbediening (stangenstelsel) door het plafond naar beneden? Scheelt heel wat duur schoorsteenmateriaal, pijn aan je ogen en een dubbelwandige doorvoer en er hoeft maar één pijp op te warmen bij opstoken. Het is te overwegen boven alles dubbelwandig uit te voeren, zeker wanneer je e.e.a. een beetje uit het zicht wilt monteren en/of er niet-temperatuurbestendig materiaal in de nabijheid geplaatst kan worden.
Pieke

Bericht door Pieke »

Paul Joosten schreef: In de geschetste situatie krijg je parallel twee pijpen en doorvoeringen van beneden naar boven. Wat let je om de klep pas boven te plaatsen, al of niet met een afstandsbediening (stangenstelsel) door het plafond naar beneden? Scheelt heel wat duur schoorsteenmateriaal, pijn aan je ogen en een dubbelwandige doorvoer en er hoeft maar één pijp op te warmen bij opstoken.
Nu ik het zo terug bekijk is het inderdaad allemaal wat omslachtig, Paul. Maar het zijn per slot van rekening maar wat schetsjes.Ik ga met je reactie in het achterhoofd een en andere proberen aan te passen.
Paul Joosten schreef: Het is te overwegen boven alles dubbelwandig uit te voeren,
Kom ik dan toch uit op het eerste tekeningetje? Vanaf de rode lijn alles DW?

Gr. Pieke
daniel

Bericht door daniel »

kijk eens op deze site van de rus Kuzznetsov
http://stove.ru/index.php?lng=1&rs=84
Veel info over meerdere bellen in een huis en op een rookkanaal.
Afbeelding
Pieke

Bericht door Pieke »

Hey Daniel, ik moet bekennen dat ik je nu pas voor de eerste keer tegenkom hier.Maar voor mij iig een mooie binnenkomer.Ga ik straks zeker beter bekijken..... maar ja... tis BBQ-time he... :wink: Thx voor de link.

Gr. Pieke
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@Peter,
Dus die regel is gebaseerd op de demontage van de pijp? Maar is dat de enige reden? Wat ik kan vinden is vrij strikt (geen uitzonderingen).

@ Pieke,
Wat is ongeveer je rookgastemperatuur na de eerste bell? De boel moet ook niet gaan condenseren (neem ik aan). Je geeft zelf aan dat je boven niet altijd hoeft te verwarmen. Kun je die tweede bell niet beneden plaatsen. De warmte gaat toch rap naar boven (destemeer omdat een bell normaliter boven in de meeste warmte geeft).

ps ...het is fijn om af een toe een klungel te zijn...
groet!

Ritsaert
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:@Peter,
Dus die regel is gebaseerd op de demontage van de pijp? Maar is dat de enige reden?
Dat zal wel niet de enige reden zijn, dit heb ik alleen maar afgeleid uit de volgende gebeurtenissen:
Ongeveer 10 jaar geleden, kort na de bouw van de eerste bergkachels had de brandweer het een en ander in de melk te brokkelen toen die dingen in de Grote Pyr werden geplaatst. Dat oude schoolgebouw heeft lokalen van 5 meter hoog met een rookkanaal opening vlakbij het plafond. En alle bewoners hadden een andere mening over de ideale plaats van de kachel, dus werden er de meest vreemde constructies gebouwd van kachelpijp. De brandweer keurde verreweg de meeste goed, zolang als de boel maar demontabel bleef. Een enkele bewoner had de pijp botweg tegen een houten balk gemonteerd, dat moest wel even gewijzigd worden. Maar voor de rest voldeed het blijkbaar aan de normen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pieke

Bericht door Pieke »

ritsaert snijder schreef: @ Pieke,
Wat is ongeveer je rookgastemperatuur na de eerste bell? De boel moet ook niet gaan condenseren (neem ik aan).
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik heb wel 'ns met de IR thermometer aan de buitenkant gemeten. Niet echt betrouwbaar natuurlijk, maar toch altijd wel minimaal 100 graden.Let wel, met dat kleine k#t-kacheltje van me. In de toekomst gaat er zeker wat beters komen. Toevalligerwijs heb ik gisteren goed inkopen gedaan bij de oud ijzerboer én ook een BBQ thermometer op de kop getikt, met zo'n pennetje eraan,]max. 400 gr., dus ik zou tzt een betrouwbare meting kunnen doen. Schoorsteen trekt overigens altijd prima.
ritsaert snijder schreef: Kun je die tweede bell niet beneden plaatsen. De warmte gaat toch rap naar boven (destemeer omdat een bell normaliter boven in de meeste warmte geeft).
Bedoel je gewoon de deur ( niet kacheldeur! :wink: ) openzetten? Dan herinner ik me dat iemand opperde in één van mijn eerste topics om dan met rechte pijpen door het plafond te werken. Wat ik nog overweeg is de ww in mijn bells te combineren met de membraam luchtpompen. Ik heb vanmorgen een beetje gespeeld om de gloeiend hete lucht door een kleine radiator te pompen.Ging prima!! De verf begon na 5 minuten te bubbelen en te stinken. Ik heb het al eerder gezegd:Met recht verfafbrander-temperaturen :D
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, nee ik bedoelde dat de meeste plafonds-vloeren niet zijn geisoleerd en dat de warmte vaak snel in de bovenvertrekken komt...waar je het ook niet te warm wil hebben.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie