Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

JantjeV8 schreef: Hierboven staat een foto van de onderste kamer na 2 keer stoken. Die hoop as herken ik niet. Ik schep eens in de 3 a 4 weken de kachel leeg, dan komt er 1 emmer as uit, niet meer. Ik merk weinig verschil met stoken voor en na het leegscheppen.
Ik onderhoud de kachel volgens de handleiding van Attack. Die zegt iedere 3-5 dagen as verwijderen, reinigen warmtewisselaar met borstel en roet verwijderen onderuit de warmtewisselaar. En dat is bij mij echt nodig. Houtvochtigheid varieert bij mij tussen 12-20% (want vochtig hout boven 20%) produceert meer as.

Ik merk wel dat de hoeveelheid as (in de onderste kamer) na de eerste stookbeurt niet echt lijkt toegenomen. Waarschijnlijk sintert de as door de hitte.
JantjeV8 schreef:Voor het seizoen heb ik de schoorsteen leeg geveegd. Van onderaf met een telescoop-schoorsteenbezem van kunststof. Onderste dop van het T-stuk af met een emmer er onder. Daarna de bezem stukje voor stukje invoeren en weer terug. Bij elkaar een half emmertje as, kurk en kruk droog.
In de schoorsteen heb ik eigenlijk ook weinig vervuiling. Denk ongeveer net zoveel als dat jij eruit haalt.
JantjeV8 schreef:De wisselaar achterin maak ik voor het stookseizoen schoon. Tijdens het stookseizoen niet. Er zit kurkdroge vliegas op, er vormt zich een laagje, maar niet meer dan dat. Als ik het verwijder zit het de volgende beurt er al weer op. Het 1e stookseizoen ben je daar iedere week mee bezig. Daarna niet meer, ik merk er geen verschil door...
Bij mij is dat geen as maar meer roet. 1 mm roet geeft 4% minder rendement.
Ligt mogelijk aan mijn manier van aansteken.

Vraag: Hoe steek jij de kachel aan? Wat zet je open, wat hou je dicht, hoeveel gaat er in en welk soort materiaal etc.
JantjeV8 schreef:Ik zet tijdens het leeg scheppen wel de kachel aan, de ventilator trekt dan veel stof naar binnen, werkt veel fijner.
Staat in de handleiding dat je dat moet doen ja. Heb echter wel het idee dat je schoorsteen er behoorlijk van vervuilt.

JantjeV8 schreef:Ja, er is wat creosoot vorming in de stookkamer, maar die wordt niet meer of minder. Het blijft op een bepaald niveau.
Ik heb ook niet het idee dat het toeneemt. Wel moet ik soms wat plakken roetachtige aanslag verwijderen. Maar dat valt gewoon los met de schraper.
JantjeV8 schreef:De geur van de rookgas kan ik niet anders beschrijven dan een typische hout-rooklucht. Niet hinderlijk, niet scherp of gemeen van aard. Als de rookpluim niet meer zichtbaar is, komt er bij tijd en wijlen wel eens een houtlucht langs gewaaid. Ook dan een typische hout-rooklucht. Vergelijkbaar met een open haard in huis.
Ik moet wel naar de windrichting kijken, want die lucht kan ook zomaar van de buren, hun buren, de achterburen, of een stuk of wat andere houtstokers in de buurt af komen... :P
Ik heb sterk het idee dat vooral afvalhout een rotlucht geeft.
En ja, de stooklucht is zeker niet altijd (alleen) van mij.
JantjeV8 schreef:Of je bij de afloop van de stookcyclus veel verlies hebt betwijfel ik. Weliswaar blijft de aanjager en de pomp (in de bypass) draaien, maar de bypass sluit de retour verder af naarmate de deltaT oploopt. Hij pompt dus niet onnodig warm bufferwater de kachel in.
Heb ik volgens mij wel eens een draadje over opgezet. Ligt ook sterk aan de afstelling van je mengventiel.
Maar dat ze dit aangepast hebben in de nieuwste DPX spreekt toch ook wel boekdelen.
JantjeV8 schreef:Dat de besturing verder weinig te verregelen valt is een keus die bij aanschaf is gemaakt, althans door mij. De aanschafprijs voor de kachel lag factor 4 lager dan die van een geregelde kachel. Die investering was mij die paar kruiwagens extra hout op het jaar niet waard.
Is ook mijn overweging geweest. Toch heb ik me verkeken op het feit dat deze kachel ook veel rookgas produceert. Je wilt je buffer snel vullen,dus stoken met hoog vermogen, dus veel rookgas. Soms problematisch omdat ik midden in het dorp zit.
JantjeV8 schreef:Natuurlijk ben ik benieuwd naar optimalisaties. Maar in algemene zin stookt de kachel probleemloos, rustig en (zonder te meten) schoon.

De Attack stookt nu voor het 5e jaar. In die periode 0 problemen met de hele installatie gehad. Het eerste jaar leer je stoken. Het 2e jaar gaat beter, het 3e jaar en verder loopt het helemaal van zelf.
Het enige wat ik recent zag aan de kachel, is het metalen schildje aan de binnenzijde van de deur van de onderste stookkamer is krom getrokken. Dat moet ik eens herstellen. Voor de rest nog nooit iets hoeven herstellen/vervangen of wat dan ook. Ook geen speling op deuren, grendels, geen kapotte knopjes, simpelweg alles in orde.
Qua techniek kan er maar weinig kapot. Ik zie alleen dat er echt wel wat te verbeteren is.
Maar dat kan natuurlijk ook (gedeeltelijk) door fouten komen in mijn stooktechniek of houtsoorten.
Hoop dat er ook ander Attack gebruikers reageren.

Albert
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

michel schreef: Als je van een verbrandings temperatuur uitgaat en zet daarachter de schoorsteen temp, dan :

Als je kijkt naar rendement : Rendement = T1 - T2 / T1
( 1273 K (1000 graden) - 523 K (250 graden)) / 1273 K = 56%
( 1273 K (1000 graden) - 423 K (150 graden)) / 1273 K = 67%
Daar is dus wel wat winst te behalen.

Ben ondertussen ook bezig om wat andere parameters te wijzigen.
Mogelijk zit daar ook nog wel wat in.

Probleem is dat er weinig gebruikservaringen worden gegeven. (behalve dan door JantjeV8)
Deze vergasser staat volgens mij toch op heel wat plaatsen in Nl.
Dus er moet een hoop ervaring te melden zijn.

Albert
Change, before you have to.
AvR
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2011, 14:12

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser

Bericht door AvR »

Ik heb een Attack van 95 kw gehad!!!!
deze heb ik 2,5 jaar gestookt en gerookt !!.
bedrijfsmatig wilde wij er ook een droogkamer op zetten om pallets te behandelen voor de export buiten europa
het zogenaamde ispm 15 verhaal, maar dit hebben wij maar laten gaan omdat het stoken op pallethout drama is.
waarom pallethout ?? eigen palletbedrijf en toen ik dat ding kocht zou er nooit geen probleem mee zijn want het was een echte alleseter op gebied van hout dan.
schoorsteentemperaturen van 350 graden was bij ons laag.
helemaal volgooien met hout en de kachel een 4 tal uren laten doorbranden ??? kan je met pallethout rustig vergeten bij een attack, kan wel maar als je ruzie met de buurt wil kan je dat zeker heel makkelijk krijgen.
ik heb zelfs de brandweer op de stoep gehad wegens rookoverlast doordat we aan het einde van de middag de ketel nog even volgooide.
wij konden de ketel vullen tot aan de onderste rand van de deur anders was het gevolg dat deze stond te ploffen en knallen waarbij de rookopntwikkeling zeker niet gering te noemen was.
drama apparaat anders kan ik het niet noemen.
bij een kennis van mij die had ook een 95 kw staan heeft hem er ook uit gesmeten naar 2,5 jaar en die stookte geimporteerd openhaardhout die gestapeld op pallets staan.
ventilators volledig dichtgeslibt, reinigen en drie weken laten weer opnieuw schoonmaken en dit steeds herhalende.

ook ik heb deze ketel gekocht voor de voordeligheid maar als je alle duurdere merken bekijkt hebben deze allemaal technieken er in zitten die wel bewijzen wat een goede of schone verbranding teweegbrengt.

Ik heb zeker geen goed gevoel meer over die goedkopere ketels, ik betaal wel desnoods het dubbele dan weet je ook dat gerust kan stoken zonder ellende.

gr. André
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser

Bericht door kockie »

Als ik dit lees, vraag ik mij af of het ding wel goed afgesteld is geweest. In principe moet je de verhouding primaire en secundaire lucht voor iedere houtsoort (en vorm) anders instellen. Hiervoor moet je wel (in ieder geval) rest O2 kunnen meten, liefst ook CO. 350 graden vind ik wel erg hoog. Ik heb zelf een burnit, ook een "budgetketel", kom nagenoeg nooit boven de 200 graden. Ik heb alleen af en toe ruzie met de controller.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

kockie schreef:Hiervoor moet je wel (in ieder geval) rest O2 kunnen meten, liefst ook CO. 350 graden vind ik wel erg hoog.
En dat zit dus standaard niet op deze ketel, destijds ook niet als optie.
De laatste versie heeft wel een optie voor lambda.

Alle toevoeren van lucht zijn standaard ingesteld. Zijn wel te wijzigen, maar dan moet je weten hoeveel mm de luchtspleten moeten zijn.

Maar één ding moet je in een Attack zeker niet doen: Volstapelen met plankjes en ander fijn hout. Het vermogen dat deze ketel levert is afhankelijk van de stukhout grootte. Alles groter dia dan 15 cm verminderd het vermogen, alles kleiner dan 8 cm verhoogd het vermogen. Beetje mixen kan wel. maar niet meer dan 10-15% klein spul erbij.
Doe je dat toch, dan gaat veel warmte naar de vogeltjes, en krijg je geen volledige secundaire verbranding: gevolg dus veel rook/stank en smerige ketel.


Ondertussen zijn we lekker bezig om het stookproces te verbeteren:

1-Geen hout meer in de kachel dat vochtiger is dan 20% (soms had ik wel eens wilg van 21-23%)
Ik dacht dat dat geen probleem gaf als je ook hout van 13-14% invoerde. Gemiddeld zat ik dan toch ruim onder 20% vocht. Maar zo werkt dat toch blijkbaar niet.

2-Aanmaken alleen met fijn hout, wat kranten en karton. Voorheen altijd ook een 10-tal ml aan ppo-diesel (70-30) sprenkelen voor snelle start. Hieraan kon de snelle vervuiling van de WW wel eens zijn te wijten. Die brandt gewoon nooit meer schoon.

3-Niet meer/zeer weinig verplaatsen van uitbrandend hout. Deed ik altijd om te zorgen dat er weinig hout(skool) overbleef. Hierdoor heb ik nu al veel minder as in de onderste kamer en wat meer houtskool over. Maar dat laatste is makkelijk voor de volgende stook.

4-Onderzoeken om een nieuwe ketelregeling te plaatsen, die van Defro, of die van de nieuwste Dpx met schoorsteensensor. Ze kunnen waarschijnlijk allebei, alleen die van Defro is uitgebreider qua mogelijkheden.

5-Misschien plaatsen lamda-sensor?

En mogelijk wil ik een extra warmtewisselaar bouwen voor terugbrengen rookgastemperatuur. Maar wat en hoe het beste is weet ik nog niet. (qua opbouw warmtewisselend oppervlakte: hoeveel cm2, etc)

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

In de loop der jaren heb ik ook van alles geprobeerd.
Als ik de Attack volstouw met pallethout dan loopt de temperatuur heel erg snel en heel hoog op. Hij stookt heel snel maximaal want er is ontzettend veel houtoppervlak wat brand op dat moment. De kachel gaat dan inderdaad ploffen, af en toe hoor je de luchtklep klapperen. Het gaat dus te hard, er gaat warmte verloren. Albert schrijft het al, een mix van klein en grof hout moet je in de gaten houden, vol met klein en licht hout heeft geen zin.

Ik heb hem ook een paar keer vol gepropt met Azobe en dat soort tropisch spul. Da werd zo heet dat de ventilator uit ging, de pomp pompte maximaal de warmte in het buffer terwijl de kachel zichzelf dus ging smoren. Allemaal mooi en aardig, maar ook daar is de Attack niet op ontwikkeld, gewoon in de mix met ander hout is het geen probleem.

De stookruimte vullen met vierkantige balken waar geen lucht doorheen gaat werkt ook niet. De kachel blijft roken, hij komt juist niet aan z'n vermogen.

Aanmaken moet je leren, het verschilt toch wel per 'soort' vulling.
Zwaar hout start wat moeilijk op, bodem met zwaar hout dicht leggen. Paar aanmaakblokjes er op, wat dun snipperhout er op, dan afvullen. Deur op een kier, luchtklep dicht trekken, Na 10 minuten luchtklep open zetten, deur sluiten en voorlopig niet meer aankomen.

Tijdens de stook kom ik nooit in de kachel, ik ga niet in de gloeiende massa zitten roeren. Aan de temp op de display zie ik of er hout bij kan. De display zakt dan terug naar 73grC of minder.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Zomaar een simpel aanpassinkje.

situatie:
Bij het opstoken moet de luchtklep ingesteld worden op de maximale stand.
Dat houdt in dat bij 85-86 graden C keteltemperatuur die klep praktisch dicht staat.
Die luchtklep werkt op ketelwatertemperatuur.

Maar wanneer de ketel koud is, staat die rode luchtklep dan centimeters open.
Het vuur krijgt dan veel teveel lucht. --> je krijgt veel teveel houtgas ---> je krijgt veel teveel rook.
Totdat de ketel op temperatuur is, dan staat de luchtklep op een paar mm open.

oplossing:
Ik laat de luchtklep op 8-9 mm open staan met een stukje hout.
De instelknop op de ketel blijft op de laagste stand.
Totdat de ketel op temperatuur is (84 graden C), dan draai ik de instelknop vol open, en valt het houtje er net tussenuit.
aanpassing (5).JPG
aanpassing (6).JPG
aanpassing (4).JPG
gevolg:
Veel minder rook bij opstarten;
Veel sneller witte pluim;
Opwarmtijd blijft gelijk.

Albert
Change, before you have to.
wesleydm
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2013, 11:29

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door wesleydm »

Beste,
Ik stook nu al een jaar of 6 met een attack 75dp
In het begin stookte ik met afbraak hout, dit zijnde alles wat kon branden van hout met nagels beslag en dergelijke.
Daarbij de nodige zorgen, rookontwikkeling bij opstart veel roet heel veel as en opkuiswerk binnen in de ketel.
Na 2jaar overgestapt naar afvalhout van houtzagerij, dit zijnde hout oals vezelplaat, mdf, en osb.
Het grote verschil nu is minder as minder rookontwikkeling hogere temperaturen, alsook heb ik de schouwdiameter verandert van 160mm naar 250mm wat minder rookontwikkeling met zich meebracht.
Moet wel zeggen dat na 6jaar de stenen van mijn bovenste kamer(vulkamer) zodanig opgebrand zijn dat ik er een ijzeren plaat heb moeten inleggen anders valt mijn hout in de onderste kamer.

Ik stook zonder buffervaten daar ik het hout gratis heb en reeds in stukken verzaagd ,enkel ophalen en in de brander steken.
Naar rendement toe stook ik ongeveer een 50M³ tot 60M³ hout per winter, wat ik anders aan stookolie verstook was een 2500l (vrij groot huis)

Wat ik doe om de rook ontwikkeling bij opstart te verminderen , is met klein hout starten en aanmaken met oude frituurolie (heeft een frietkotgeur) als hij een temp heeft van 70° dan vul ik hem stilaan verder vol.

S'avonds vul ik hem volledig op met platen en zet ik hem op een 70° dit brand tot s'middags de volgende dag, het huis blijft dan opgewarmd tot een 21°.

Het is een super systeem maar je moet je ketel afstemmen naar je brandhout, mijn ketel heb ik volledig afgeregeld naar plaathout en dit werkt prima.

Wat ik nu begin te ondervinden is dat de ventilator intern lawaai maakt, ik denk hem dan ook voor de volgende winter te vervangen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Sandman79 »

50 tot 60 kuub staat anders amper in verhouding tot 2500 liter stookolie hoor, 2500 liter stookolie zou ik eerder doen schatten met een 6 ton hout, of een 15 stere?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door JantjeV8 »

Plaatmateriaal bestaat doorgaans uit vuren spaanders.

Hoe sta je zelf tegenover de lijm die je verstookt?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door JantjeV8 »

Hmm, oud draadje, Wesley heeft niet meer geantwoord.

Maar goed, de Attack is nu voor het 7e seizoen in bedrijf. Nagenoeg probleemloos.

Op dit moment hapert de ventilator af en toe. Als je de kachel inschakelt blijft de fan stilstaan, je hoort dan zo'n hoog spanningsgeluidje. Hij is eenvoudig achter weg te nemen. Het asje draait probleemloos. Ik denk dat een koolborstel zijn tijd heeft gehad, dat ding moet dus los en nagezien worden.

Andere mankementen die aandacht gaan vragen:
- hitteschild in de onderste deur is voor de helft verpulverd. Moet een nieuwe op gezet worden. Heeft voor het stoken geen gevolgen.
- De asbak onderin bestaat uit een aantal betondelen. De bovenste is een dunne U-vorm. Nadat hij eerst krom getrokken was, ligt hij nu gebroken op z'n plek. Op zich ook geen gevolgen voor het stoken, maar goed is het ook niet.
- De bodem in de stookruimte, of eigenlijk de venturi is flink aan het afkalven. In plaats van een smalle sleuf is dat een aardig gat aan het worden, moet vervangen worden.

Binnenkort op onderdelenjacht. Tips zijn welkom.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Albert van WdJ »

ik zag onderdelen op deze site:

http://www.houtcvketels.nl/c-1482373/on ... vergasser/

Maar mogelijk in Duitsland of verder weg veel goedkoper te krijgen.
Change, before you have to.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door peer »

Qua ventilator zou ik de condensator eens vervangen
Deze zit meestal,op een andere plaats
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door JantjeV8 »

Kijk, dat is een goeie tip. Die moet dan ergens in de kachel zelf zijn geplaatst, waarschijnlijk in de besturingsprint opgenomen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door kockie »

Bij mijn ketel zit ie ergens onder de deksel aan het frame geschroefd. DIe dingen zijn te groot om op een print te zetten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie