Hulde aan de aardpeer

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Hulde aan de aardpeer

Bericht door Dutch John »

Ik kan me vergissen, maar er lijkt mij geen dankbaarder eetbaar gewas te zijn, dan de Aardpeer of Topinamboer. De smaak is weliswaar niet uitgesproken hoogstaand, maar de aardpeer is alleszins te verteren mits goed bereid. Uitermate geschikt voor diabetici. Bevat veel vitamine C en eiwit. De stengels zijn geschikt als veevoer.

Maar het belangrijkste vind ik de waarde als ultiem crisisvoedsel. Als alle andere oogst verdroogt, verrot, door beesten aangevreten of gewoon niet opkomt, dan is er altijd nog de aardpeer. Hij is ongevoelig voor ziektes, beestjes, droogte en teveel water. Je hoeft hem niet in te maken of anderszins te conserveren. Eenvoudig poten en bemesten en in het najaar tot en met voorjaar haal je uit de grond wat je nodig hebt. En poten is vaak niet eens meer nodig. Je komt er nooit meer vanaf....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door David86 »

Ik sluit me aan bij deze hulde aan dit "armenvoer". Tijd om dit draadje een beetje glans te geven met wat foto's en recepten :)

Voor hen die het wat intresseren kan: De aardpeer is byzonder goed voedsel voor drachtige voedsters (vrouwtjes konijnen). Het loof leent zich dan weer als prima voer voor oudere konijnen en andere herkauwers. (het is geen schrijffout dat ik het konijn onder de herkauwers plaats).

De aardpeer is als gewas ook een buitengewoon "windscherm" gepoot aan de kant waar men de meeste wind kan verwachten beschermt zij "tere" gewassen tegen de wind en maakt de plaats in de zon en in de luwte een ideaal plekje voor bijvoorbeeld komkommer paprika tomaat etc. een aardpeer word ongeveer 2 meter hoog.

Zij is familie van de zonnebloem, die ook als "dubbeldoel gewas" zeker niet onderschat moet worden. Met haar zaden voor olie of kippenvoer en stengels die als veevoer opgevoert kunnen worden is zij ook zeker het planten waard. Ook zij beschikt over de windscherm eigenschappen van haar zusje de aardpeer.

Ik zal een kleine sfeerimpressie maken van onze aardperen en ben erg nieuwsgierig naar verwerkingswijzen voor de aardpeer. Zij is van zichzelf niet erg byzonder van smaak, maarja dat is een aardappel ook niet :)

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door Anne2 »

Op dit moment bloeit hij. Ik vind hem erg mooi.

Het eerste jaar heb ik een aardig portie gegeten ook rauw. Midden in de nacht werd ik wakker van gigantische buikkrampen en diaree. Ik heb heel wat gereisd en elke voedselvergiftiging verbleekte bij deze ervaring. Het jaar erop at ik ze 1x, matig en geroerbakt, dat ging goed. De rest heb ik toen in de grond laten zitten en daar ben ik nu blij mee.

De smaak is ook lekker, maar wees dus voorzichtig.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door David86 »

het beloofde plaatje

De oplettende kijker ziet dat de stengels naar de camera toe hangen, hij heeft in zijn functie als windscherm behoorlijk geleden onder de herfststormen van afgelopen weken.
PIC_0201.JPG
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door kockie »

David,

Schil je de aardpeer wel, of kan die ook ongeschild gegeten worden?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door David86 »

Ik wel, toch een lastig klusje :)

Volgens onze zuiderburen hoeft het niet maar mag het wel, een klein verslagje van een Belg over aardperen:

http://www.wilfriedrobert.be/GROENTEN/aardpeer.html
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door Anne2 »

Gisteren gebakken aardpeer gegeten, pfff elke keer denk ik er kan niets meer in mijn darmen zitten, mis.

Dit is wat de Dikke Vegetarier er over schrijft: "Helaas bevatten aardperen een soort suiker, insuline, die kan leiden tot ernstige gasvorming bij mensen die daar gevoelig voor zijn (je komt er snel genoeg achter of jij tot die categorie hoort)."

Gasvorming? Was het maar waar.

Ik wil het nog 1x proberen, eerst koken en dan bakken, volgend jaar misschien...hoewel...

Ik vraag mij af als je lichaam het zo heftig uitstoot, dan is het vast niet goed voor je. En als de een er gevoeliger voor is dan de ander, wil nog niet zeggen dat het dan bij die ander goed is om te eten....

Ik raad aan om er eerst bij de groenteboer te kopen, uitproberen of je er tegen kan, voor je deze in je tuin zet. Zoals DJ schreef, je komt er niet meer vanaf.

Overigens zo heel bijzonder smaakt hij niet. En hij is vrij bewerkelijk met schoonmaken en schillen. Met schil vind ik niet lekker, het is een wat dikke taaie schil.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door David86 »

Ze verdwijnen bij ons waarschijnlijk in de soep.

Wortel-aardpeer of pompoen-aardpeer soep.

Van de week eens aardappel preisoep proberen, schijnt ook goed te zijn.

De tuin blijft maar geven :)
..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door benthuis »

Hier in de buurt is een biologische varkenshouder die de aardperen gebruikt als voedsel voor zn dikke zwijnen. Beesten zijn er mooi druk mee! Ze zijn de hele dag hun kostje bij elkaar aan het wroeten.

Had ze afgelopen week in mn groentepakketje zitten, hier wat info en recepten:

Aardperen kun je zowel rauw als gestoofd eten. Aardperen schoonboenen, wassen en grof raspen. Besprenkelen met citroensap en mengen met stukjes appel en walnoot. Peper en zout naar smaak toevoegen. Of mengen met een dressing van mayonaise en yoghurt. Schijfjes gestoofde aardpeer beleggen met plakjes kaas en dan even gratineren in de oven. Bak aardperen samen met bijvoorbeeld ui, spruitjes, peper en zout. Puree koken van aardperen. Klontje boter, scheutje room, peper en kruidenzout erdoor. Lekker bij zuurkool. Aardperen drogen snel uit. Daardoor kun je ze maar maximaal een week bewaren. (het bevordert de darmwerking wel)


Aardperen in knoflook
30 g boter of 2 eetl. olijfolie, 100 g tofu in blokjes, 400 g aardperen, 6-8 gepelde knoflookteentjes, 90 g rode ui, 3 eetl. water, 1 eetl. olijfolie, 20 g vers broodkruim, 2 eetl. fijngehakte peterselie.

Smelt de helft van de boter in een zware koekenpan. Voeg de bacon of tofu toe en bak deze bruin en knapperig. Schep de helft uit de pan en zet deze apart. Voeg aardperen, knoflook en sjalotten toe en roerbak het geheel tot de aardperen en knoflook bruin worden. Breng dit op smaak met peper en zout en voeg het water toe. Kook dit met een deksel op de pan 8 – 10 min. Neem het deksel van de pan en kook nog 5 min. door met extra vuur om al het vocht te laten verdampen. Verhit de andere helft van de boter met 2 el olijfolie in een andere koekenpan. voeg het broodkruim toe en bak dit bruin en knapperig. Voeg de peterselie en achtergehouden bacon / tofu toe. Meng de aardperen nu met het broodkruimmengsel en serveer het gerecht in een schaal met wat extra peper en zout.

Aardperen: aardpeerfrites voor 2 personen
de Echt grote aardperen kunt u als aardappelen frituren,als frites, in plakken of als dunne staafjes. Frites geven het beste resultaat, omdat je dan het contrast hebt tussen het heerlijk zacht binnenste en de krokante buitenkant. Bij dun gesneden plakjes overheerst het krokante effect de smaak.


Aardperen: aardperen met prei en kaassaus voor 2 personen
450 g aardperen, 300 g prei, 2 dl water, (kruiden)zout, klontje boter, 1 teentje knoflook, peper, 1/2 theel. Kerrie, 100 g geraspte kaas, 1 eetl. Bloem.

Boen de aardperen goed schoon en snijd ze in stukken of schijfjes van 2 cm dik. Maak de prei schoon en snijd ze in brede ringen. Kook de groenten samen in een laag water met een klontje boter en (kruiden)zout beetgaar. Giet het kookvocht over in een sauspannetje en bind het met bloem. Voeg al roerende geraspte kaas, kerrie, geperste knoflook en peper naar smaak toe en blijf roeren tot er een gladde saus ontstaat. Dien de groentemix op met een gekookte graansoort en serveer de saus erover.

Aardperen: aardperen met kaassaus voor 2 personen
450 g aardperen, 300 g prei, 2 dl water, (kruiden)zout, klontje boter, 1 teentje knoflook, peper, 1/2 theel. Kerrie, 100 g geraspte kaas, 1 eetl. Bloem.

Boen de aardperen goed schoon en snijd ze in stukken of schijfjes van 2 cm dik. Maak de prei schoon en snijd ze in brede ringen. Kook de groenten samen in een laag water met een klontje boter en (kruiden)zout beetgaar. Giet het kookvocht over in een sauspannetje en bind het met bloem. Voeg al roerende geraspte kaas, kerrie, geperste knoflook en peper naar smaak toe en blijf roeren tot er een gladde saus ontstaat. Dien de groentemix op met een gekookte graansoort en serveer de saus erover.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door Tim »

Hey,

Wie o wie wil er voor mij een paar kleine knollen of een uitloper meenemen op de forum dag?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door kockie »

Als niemand wat heeft kunnen we ook even onze buren beroven; die hebben er flink wat staan en willen wel wat afstaan voor het goede doel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door David86 »

Tim,

Ik kom niet naar de komende forumdag maar kan je evt. wel wat knollen opsturen. Ik heb ze in overvloed.

Groeten,
..
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door Lunch »

Tim schreef:Hey,

Wie o wie wil er voor mij een paar kleine knollen of een uitloper meenemen op de forum dag?

Tim
Ik heb nog wel wat voor je.
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Hulde aan de aardpeer

Bericht door Tilia »

Ik vind aardperen persoonlijk heerlijk! Vooral met een sausje van yoghurt met mierikswortel, dan komt de smaak helemaal tot zijn recht. Ik kook ze dan goed gaar, vaak gemengd met aardappel en pompoen en afhankelijk van het ras en de versheid schil ik ze of borstel ik ze.
Plaats reactie