Hoeveel energie halen we binnen?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Hoeveel energie halen we binnen?

Bericht door mickenhans »

Beste mensen,
Het is zomer, en dat merken we! Bijvoorbeeld aan de "oogst" aan zonne-energie die we binnen halen.
Wat heeft iedereen binnengehaald? En met wat voor installatie? Ik ben benieuwd naar de cijfers! Zowel voor de zonneboiler als het PV systeem.
Ikzelf heb 4 vierkante meter opgelapte collector voor de zonneboiler. 6 personen thuis, elke morgen water van 35-45 graden na het douchen van iedereen, en nu ( 's avonds 18:00) water van 88 graden, 160 liter, in het midden gemeten.
Helaas heb ik geen PV :(
O ja, de stekker van de CV ketel heb ik er uit getroken :oops:
Groeten,
Hans[/b]
Joland

Energie zaaien en oogsten

Bericht door Joland »

Hans,
Hier wat cijfers, wij oogsten en zaaien:
Wij hebben een PV-installatie van 3460Wp, deze produceert nu per dag ongeveer 20kWh. Dit is niet het maximaal haalbare, want:
  • a] het is te warm, de opbrengst loopt per graad temp. stijging met ongeveer 1% terug
  • b] 4 panelen zitten achter oke4's en deze inverters laten het af en toe afweten
Maar we zaaien ook: De warmtepomp staat in de passieve koeling, waardoor we met ongeveer 400W aan pompvermogen, 3600W aan warmte de grond inpompen. Deze warmte wordt dan in de winter weer gebruikt voor verwarming.
Voor meer gegevens kijk eens op: http://solarhouse.xs4all.nl/domo

Veel zon toegewenst.
Joland
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Helaas, maar behalve een paar probeerseltjes ondergaan en benutten wij tot op heden de zonneschijn vooral "passief". Ik heb wel genoeg mogelijkheden om actief zonne-energie te vangen, onder andere een groot dakoppervlak op het zuiden, maar voorlopig hebben wij andere kosten te maken, voor veel noodzakelijker dingen. Wij oogsten wel zonne-energie door regelmatig brandhout te verzamelen. Dit is, denk ik, trouwens ook de enig lonende manier voor mensen met een beperkt budget. De hoeveelheid opgeslagen zonne-energie in biomassa is zeker niet gering: ruim 4 kWh per kilogram! Die energie zit verliesloos opgeslagen tot op het moment dat men ze nodig heeft.

Dirk
Plaats reactie