Installatieschema houtvergasser
Moderator: Moderators
-
tgansje
Installatieschema houtvergasser
Goedenmorgen forumleden,
Ben nieuw op het forum en zal me even voorstellen.
Abel Gans, 50 jaar en woonachtig in Oostenrijk sinds 2009.
Hebben een huis gekocht die middels zogenaamde nachtspeicherofens het huis verwarmen.
Wil overgaan op een houtvergasser voor de verwarming van kelder en begane grond.
1ste en 2de verdieping zijn appartementen die worden verhuurd en dus niet altijd verwarmd hoeven te worden. Op deze verdiepingen blijven we dan ook op de huidige manier verwarmen.
Wie kan mij helpen aan een schema voor de installatie van een houtvergasser (Orlan 18 KW) met een 1000 ltr puffer als opslag. Er wordt geen gebruik gemaakt van een boiler voor heet water.
Lijkt me dus alles vrij eenvoudig qua schema, maar omdat ik nog een leek ben op dit gebied toch graag jullie hulp. Schema´s die ik op het forum vindt hebben allemaal extra features als boilers en gekoppelde olie of gasgestookte installaties.
Alvast bedankt.
Ben nieuw op het forum en zal me even voorstellen.
Abel Gans, 50 jaar en woonachtig in Oostenrijk sinds 2009.
Hebben een huis gekocht die middels zogenaamde nachtspeicherofens het huis verwarmen.
Wil overgaan op een houtvergasser voor de verwarming van kelder en begane grond.
1ste en 2de verdieping zijn appartementen die worden verhuurd en dus niet altijd verwarmd hoeven te worden. Op deze verdiepingen blijven we dan ook op de huidige manier verwarmen.
Wie kan mij helpen aan een schema voor de installatie van een houtvergasser (Orlan 18 KW) met een 1000 ltr puffer als opslag. Er wordt geen gebruik gemaakt van een boiler voor heet water.
Lijkt me dus alles vrij eenvoudig qua schema, maar omdat ik nog een leek ben op dit gebied toch graag jullie hulp. Schema´s die ik op het forum vindt hebben allemaal extra features als boilers en gekoppelde olie of gasgestookte installaties.
Alvast bedankt.
-
Albert van WdJ
Re: Installatieschema houtvergasser
Abel,
Welkom op het forum.
Heb jij je installatie al gekocht?
Want we hebben wel wat meer info nodig.
Ga je radiatoren plaatsen, vloerverwarming, hete lucht verwarming?
Of zitten die er al?
Over hoeveel kuub te verwarmen woning gaat het eigenlijk?
Moet het systeem drukloos zijn, of juist onder druk?
En zie je kans om aan de hand van een bestaand schema evt. een voor jouw aangepast schema te maken?
Groet,
Albert
Welkom op het forum.
Heb jij je installatie al gekocht?
Want we hebben wel wat meer info nodig.
Ga je radiatoren plaatsen, vloerverwarming, hete lucht verwarming?
Of zitten die er al?
Over hoeveel kuub te verwarmen woning gaat het eigenlijk?
Moet het systeem drukloos zijn, of juist onder druk?
En zie je kans om aan de hand van een bestaand schema evt. een voor jouw aangepast schema te maken?
Groet,
Albert
Change, before you have to.
-
tgansje
Hallo Albert,
We hebben inderdaad de ketel en puffer al gekocht.
Radiatoren hebben we uit NL mee genomen want die waren daar een 40 procent goedkoper.
Te verwarmen is er op de begane grond ca. 220 m3 en in de kelder een zelfde aantal m3. Kelder hoeft alleen maar vorstvrij te blijven. Bij het pakket wat we hebben gekocht zit een expansievat dus ik denk dat we praten over een systeem onder druk.
Ja moet van een bestaand schema wel iets kunnen maken voor mijn situatie zolang er maar niet teveel toeters en bellen aan hangen.
Mijn idee is om vanaf de kachel een circuit te maken naar de puffer met een ladomat ertussen. Op de ingang van de warmwatertoevoer bij de puffer een afsluitkraan te zetten zodat als ik de ketel opstook, eerst de radiatoren verwarmd worden. De warmwatertoevoer naar de puffer door te trekken en een pomp plaatsen die voor de circulatie zorgt naar de radiatoren die gekoppelt is aan de kamerthermostaat.
Hoop dat je iets hebt aan m´n verhaal.
Abel
We hebben inderdaad de ketel en puffer al gekocht.
Radiatoren hebben we uit NL mee genomen want die waren daar een 40 procent goedkoper.
Te verwarmen is er op de begane grond ca. 220 m3 en in de kelder een zelfde aantal m3. Kelder hoeft alleen maar vorstvrij te blijven. Bij het pakket wat we hebben gekocht zit een expansievat dus ik denk dat we praten over een systeem onder druk.
Ja moet van een bestaand schema wel iets kunnen maken voor mijn situatie zolang er maar niet teveel toeters en bellen aan hangen.
Mijn idee is om vanaf de kachel een circuit te maken naar de puffer met een ladomat ertussen. Op de ingang van de warmwatertoevoer bij de puffer een afsluitkraan te zetten zodat als ik de ketel opstook, eerst de radiatoren verwarmd worden. De warmwatertoevoer naar de puffer door te trekken en een pomp plaatsen die voor de circulatie zorgt naar de radiatoren die gekoppelt is aan de kamerthermostaat.
Hoop dat je iets hebt aan m´n verhaal.
Abel
-
ingmar89
Zie bijlage, en natuurlijk het expantievat en overstort en noodkoeling niet vergeten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Albert van WdJ
@ingmar89,
Mooi dat je een beginnetje gemaakt hebt voor deze installatie.
Met welk progje heb je deze in elkaar gezet?
De ontbrekende onderdelen moeten er wel bij gezet kunnen worden.
Anderszins is de afbeelding in Word2003 (of 2007) wel te bewerken.
Wat er zeker bij moet:
-stromingsrichtingen
-omschakeling wanneer Abel eerst direct over de radiatoren wil stoken. (Mooiste is als dat automatisch gaat)
-beveiligingen op de juiste plek
Zelf zou ik het systeem liever gedeeltelijk drukloos zien. Bijv. met een warmtewisselaar (WW) in het buffervat, die zo de warmte vanuit de Orlan houtketel uitwisselt.
Dan kan de Buffer gewoon onder druk staan met de radiatoren, en heb je maar een heel klein drukloos circuit (nl. dat vanaf de Orlan naar de WW in de buffer.
De juiste veiligheden essentieel! (maar dat zou onderhand een "open deur intrappen" moeten zijn)
Ze moeten dus foolproof zijn.
En dat kun je met een drukloos systeem eenvoudig maken.
Albert
Mooi dat je een beginnetje gemaakt hebt voor deze installatie.
Met welk progje heb je deze in elkaar gezet?
De ontbrekende onderdelen moeten er wel bij gezet kunnen worden.
Anderszins is de afbeelding in Word2003 (of 2007) wel te bewerken.
Wat er zeker bij moet:
-stromingsrichtingen
-omschakeling wanneer Abel eerst direct over de radiatoren wil stoken. (Mooiste is als dat automatisch gaat)
-beveiligingen op de juiste plek
Zelf zou ik het systeem liever gedeeltelijk drukloos zien. Bijv. met een warmtewisselaar (WW) in het buffervat, die zo de warmte vanuit de Orlan houtketel uitwisselt.
Dan kan de Buffer gewoon onder druk staan met de radiatoren, en heb je maar een heel klein drukloos circuit (nl. dat vanaf de Orlan naar de WW in de buffer.
De juiste veiligheden essentieel! (maar dat zou onderhand een "open deur intrappen" moeten zijn)
Ze moeten dus foolproof zijn.
En dat kun je met een drukloos systeem eenvoudig maken.
Albert
-
ingmar89
ik teken die dingen met google sketchup.
Had deze toevallig nog staan vandaar.
Open of gesloten... tsjah kun je over dubben.
Maar bij een open systeem met een ww in de buffer is het onmogelijk om direct over de radiatoren te stoken.
Overigens: In mijn ogen laat je het dan ook te ver komen...
Had deze toevallig nog staan vandaar.
Open of gesloten... tsjah kun je over dubben.
Maar bij een open systeem met een ww in de buffer is het onmogelijk om direct over de radiatoren te stoken.
Overigens: In mijn ogen laat je het dan ook te ver komen...
-
Albert van WdJ
Beter is het om er eens stevig over na te denken.ingmar89 schreef:Open of gesloten... tsjah kun je over dubben.
Want de gevolgen van een falend veiligheidssysteem zijn niet gering. Hetzij dat zo'n veiligheidssysteem verkeerd gedimensioneerd is, verkeerd aangelegd of door externe factoren niet werkt.
Daar heb je inderdaad gelijk in.ingmar89 schreef:Maar bij een open systeem met een ww in de buffer is het onmogelijk om direct over de radiatoren te stoken.
Tenzij je het hele systeem open maakt.
En aangezien het toch nieuw moet worden aangelegd, zeker een overweging waard.
Open systemen hebben hun nadelen.
Maar ik vind die niet opwegen tegen de veiligheid er van.
Je bedoeld waarschijnlijk dat je het dan te ver hebt laten afkoelen in huis?ingmar89 schreef:Overigens: In mijn ogen laat je het dan ook te ver komen...
Als ik kijk naar de aangegeven ruimte die verwarmt moet worden, vind ik een 18kW ketel en 1000 l buffer eigenlijk aan de kleine kant.
Maar ik ken de isolatietoestand van deze woning niet.
Albert
-
ingmar89
Ja ik bedoel dan dat je het te ver laat afkoelen in huis inderdaad...
Drukloos kan ook, het moet nog aangelegd worden..
Je zit alleen met het vat wat hoog geplaatst moet worden, en daar zitten nu net de verdiepingen met huurders...
Drukloos kan ook, het moet nog aangelegd worden..
Je zit alleen met het vat wat hoog geplaatst moet worden, en daar zitten nu net de verdiepingen met huurders...
-
tgansje
Beste Ingmar en Albert,
Heel hartelijk dank voor jullie reakties, maar ik ben bang dat jullie mijn uitgangspunt vergeten en langzaam verzanden in een technisch verhaal. Begrijp me niet verkeerd, zonder techniek gaat niks meer, maar ik vroeg om een eenvoudig aansluitschema en wil bijv. weten of ik een 3 weg ventiel nodig heb, zo ja, waar te plaatsen en of ik de warmwatertoevoer naar de puffer gewoon kan aftappen richting radiatoren of dat het warme water eerst aan 1 kant de puffer ingaat en de toevoer naar de radiatoren op een ander punt op de puffer wordt aangesloten.
Wat betreft de kapaciteit van de ketel werd mij bij navraag bij enkele Oostenrijkse installateurs eerder gewaarschuwd dat de ketel zijn warmte onvoldoende kwijt zou kunnen en dat het aan te raden was om het hele huis van radiatoren te voorzien en een 25 KW houtvergasser te installeren.
Abel
Heel hartelijk dank voor jullie reakties, maar ik ben bang dat jullie mijn uitgangspunt vergeten en langzaam verzanden in een technisch verhaal. Begrijp me niet verkeerd, zonder techniek gaat niks meer, maar ik vroeg om een eenvoudig aansluitschema en wil bijv. weten of ik een 3 weg ventiel nodig heb, zo ja, waar te plaatsen en of ik de warmwatertoevoer naar de puffer gewoon kan aftappen richting radiatoren of dat het warme water eerst aan 1 kant de puffer ingaat en de toevoer naar de radiatoren op een ander punt op de puffer wordt aangesloten.
Wat betreft de kapaciteit van de ketel werd mij bij navraag bij enkele Oostenrijkse installateurs eerder gewaarschuwd dat de ketel zijn warmte onvoldoende kwijt zou kunnen en dat het aan te raden was om het hele huis van radiatoren te voorzien en een 25 KW houtvergasser te installeren.
Abel
-
Albert van WdJ
@Abel,
In dit soort draadjes ontstaan vaak discussies die even terzijde gaan, maar zeker wel belangrijk zijn. Te meer omdat je aangeeft dat je een leek bent op dit gebied.
Nu ik lees dat je een systeem onder druk wilt installeren, begin ik echt wat terughoudend te worden.
Zeker omdat je (nog) niet weet wat daar allemaal voor nodig is.
Zelf ben ik een overtuigd voorstander van drukloze systemen, hoofdzakelijk vanwege de veiligheid.
Ik meen zelfs dat er gebieden in Europa zijn waar je geen druksystemen op vaste brandstoffen in werking mag hebben. Dat mag alleen drukloos zijn.
Er is veel geschreven over beide systemen, zowel hier als bijv. op Atmos-forum (Ik mag aannemen dat je Duits machtig bent).
Wil je zelf gaan aanleggen dan moet je jezelf zover inlezen in deze materie, dat je hoogstens nog wat kleine opmerkingen nodig hebt om tot een goed en veilig systeem te komen.
Je moet dus professional worden wat betreft je eigen systeem.
Om het aan te kunnen leggen, te onderhouden en de fouten direct op te merken.
Zie je daar tegen op, wil je de tijd er niet aan besteden (om je in te lezen en te onderzoeken), blijf er dan van af.
Laat een installateur het systeem aanleggen en onderhouden.
Hetzelfde geldt voor drukloze systemen. Je moet weten waar je over praat, voordat je gaat aanleggen.
En wanneer je straks een installatieschema plaatst (druk of drukloos), ben ik zeker bereid er op te schieten
Succes,
Albert
In dit soort draadjes ontstaan vaak discussies die even terzijde gaan, maar zeker wel belangrijk zijn. Te meer omdat je aangeeft dat je een leek bent op dit gebied.
Nu ik lees dat je een systeem onder druk wilt installeren, begin ik echt wat terughoudend te worden.
Zeker omdat je (nog) niet weet wat daar allemaal voor nodig is.
Zelf ben ik een overtuigd voorstander van drukloze systemen, hoofdzakelijk vanwege de veiligheid.
Ik meen zelfs dat er gebieden in Europa zijn waar je geen druksystemen op vaste brandstoffen in werking mag hebben. Dat mag alleen drukloos zijn.
Er is veel geschreven over beide systemen, zowel hier als bijv. op Atmos-forum (Ik mag aannemen dat je Duits machtig bent).
Wil je zelf gaan aanleggen dan moet je jezelf zover inlezen in deze materie, dat je hoogstens nog wat kleine opmerkingen nodig hebt om tot een goed en veilig systeem te komen.
Je moet dus professional worden wat betreft je eigen systeem.
Om het aan te kunnen leggen, te onderhouden en de fouten direct op te merken.
Zie je daar tegen op, wil je de tijd er niet aan besteden (om je in te lezen en te onderzoeken), blijf er dan van af.
Laat een installateur het systeem aanleggen en onderhouden.
Hetzelfde geldt voor drukloze systemen. Je moet weten waar je over praat, voordat je gaat aanleggen.
En wanneer je straks een installatieschema plaatst (druk of drukloos), ben ik zeker bereid er op te schieten
Succes,
Albert