Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
le_pilaf

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door le_pilaf »

Hallo Michel .
Na heel veel omzwervingen van stoom/sterling motoren weer terug bij een turbine in de vorm van een turbo compound I.C.M de Rocket 177 en vlampijpwisselaar.
Dit gaat leuk worden met de turbo jaag je de rocket naar zeer hoge temperaturen die de turbo aanjagen en je vlampijpwisselaar versterkt dit effect door een soort van vacuüm te creëren.
De onderdelen die je gaat gebruiken zijn standaard te verkrijgen en al langdurig in de praktijk beproeft (natuurlijk niet voor een hout turbine)maar ze zijn ontworpen om lang mee te gaan.
Ik heb veel vertrouwen in dit project en en het gaat je lukken om er nu meer dan 1 kw elektrisch uit te halen.

Suc6 Frank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
je bespaaart door niet te verbruiken .
pelletpower

Bericht door pelletpower »

De opstellingen die ik heb gezien gebruikten generatoren van om en nabij de 30kW! Dus Michel, het dak kan eraf.
x21r

Bericht door x21r »

Scale down mischien de M54 jet engine ..onderdelen zo verkrijgbaar
http://www.modelbouwforum.nl/forums/zel ... ost2463233
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Eigenlijk maak je dus dit na met een rocket?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Ja dat klopt, en dan later de compound turbo erop schroeven. Dit filmpje en deze club hebben ervoor gezorgd dat het turbine idee blijft hangen. Een paar maanden terug nog eens prijs opgevraagd, maar was niet interessant. Ze doen wel leuke dingen overigens.
Verder zijn er in bovenstaand filmpje nog wel een paar nadelen te vinden die Michel gelijk oplost. Tevens heb ik wat ideeen geopperd over de grootte van de turbo i.c.m. de compound. Als dat een beetje klopt, kunnen we eens gaan rekenen aan een mechanisch aangedreven inlaatturbine.
le_pilaf

Bericht door le_pilaf »

de turbo compound.
rode pijltjes aansluiten op de schoorsteen en blauwe pijltjes naar de lucht toevoer.

groet frank
x21r

Bericht door x21r »

lees voer http://sine.ni.com/nipdfgenerator/nipdf ... AppName=dz

Maar eigenlijk gebruikt iedereen de verbrande gassen zelf om door de turbo te jagen...
Die BG50 doet het niet ..(geeft dit een lager rendement ? ...en voordeel is wel geen vuil op de turbine )
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Heb vast het pijpwerk gelast vandaag, al heb ik niet heel veel gedaan vandaag. :fff

Ik heb de aansluitingen boven en onder gemaakt op de vlampijpwisselaar, dit lijkt mij het beste.

Voor de test zou ik een cv pomp kunnen gebruiken om de olie naar de turbo te pompen, alleen weet ik niet of dit goed genoeg is.

Verder zal de praktijk wel uitwijzen welke functie de vervroeger (rotorstand verdraaiing) op de turbo heeft.

Ik denk dat ik morgen wel kan gaan testen.
Verwijderd
pelletpower

De vervroeger is de wastegate om de turbodruk te beperken. Willen we niet, het dak moet eraf. :lol:
Geintje, super Michel. Functie is vermogenregeling.
Hou morgen even contact, dan ga ik achter de compound aan als je zover bent.
Met een beetje geluk blijft de turbo heel met cv pomp, tandradpompje is beter natuurlijk.
Wat heb je aan generatorvermogen staan?
account verwijderd

@Pelletpower,

Gereratorvermogen is 3kw en heb de keus uit 3000 t/m of 800 t/m.
Verwijderd
pelletpower

Ok, is meer dan ik heb staan, maar te weinig (hoop ik). Als je nog een buis aan de uitlaatturbo fixt met ergens in het midden een gat van 12 mm dan kunnen we daar een pitotbuis inhangen voor snelheidsmeting. Eventueel een schroefgat in het gedeelte tussen in- uitlaatturbine voor drukmeting. Anders heb ik daar wel een m10 koppelmoer voor.

Zal eens kijken voor een tandwielpompje.
account verwijderd

Ik heb net getest, maar er gebeurt nog niets bij 200 graden, ook niet als ik met de luchtspuit de turbo op gang help.
De turbo draait wel met de luchtspuit, maar gaat daarna langzaam terug in toeren, binnen 5 seconde staat de rotor stil.
Als ik de temperatuur naar 800 graden wil hebben, dan gaat dat niet lukken met de vlampijpwisselaar.
Verwijderd
pelletpower

K.. met peren. Warmtewisselaar werkt dus niet. Eens even denken, kom ik op terug.
le_pilaf

Bericht door le_pilaf »

bladblazer benzine
account verwijderd

Ik denk dat ik een fundamentele fout gemaakt, al weet ik het nog niet 100% zeker.

Als je naar het onderstaand schema kijkt, zie de inlaat turbo comprimeren, dan is nu ook het geval bij de opstelling in de schuur.
De uitlaat turbo expandeerd op het schema, en in de schuur staat hij comprimerend opgesteld.

Tevens moet ik meer info hebben over de temperatuur die deze talbot haalt in zijn lucht-lucht wisselaar.
Is het 400 graden of 800 graden? en een beetje een idee hebben van oppervlakte rookgaszijdig is ook handig.
We moeten met zijn alle maar is zoeken of er meer nog meer info over te vinden is.

Ook moet ik weten wat lucht uitzet bij een bepaalde temperatuur, liefst in een excel file.
Zodat je een beetje een idee krijgt wat de flow (expansie) zou kunnen zijn.
Verwijderd
Plaats reactie