Esse Ironheart condens
Moderator: Moderators
-
martinr
Re: Esse Ironheart condens
Ja het inspectievak, daar vormt de condens. De oven blijft altijd droog.
In de videos open ik steeds het inspectievak, daar ontstaat het vocht inderdaad.
In de videos open ik steeds het inspectievak, daar ontstaat het vocht inderdaad.
-
LeaD
Je zou haast gaan denken dat de kachel te proper brandt . Dit doet me denken aan een moderne dieselwagen, als die koud staat in de winter is dat ook een witte pluim van je welste, dacht eerst dat het van de Adblue injectie kwam maar nu die eventjes is afgezet komt daar dus evenveel waterdamp uit .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
martinr
Even een update:
Het gaat nu al een dag of 3/4 achter elkaar uitstekend, als ik de bypass naar de oven gewoon helemaal negeer.
Ik kan die wel open zetten, maar was als echt de gehele kachel helemaal warm is. Als de oven temp. meter `hot` aangeeft, zou die +/- 200C moeten zijn, dan kan het zonder problemen.
Ik hou dit voorlopig gewoon aan als aanpak!
Tot zover geen problemen
Het gaat nu al een dag of 3/4 achter elkaar uitstekend, als ik de bypass naar de oven gewoon helemaal negeer.
Ik kan die wel open zetten, maar was als echt de gehele kachel helemaal warm is. Als de oven temp. meter `hot` aangeeft, zou die +/- 200C moeten zijn, dan kan het zonder problemen.
Ik hou dit voorlopig gewoon aan als aanpak!
Tot zover geen problemen
-
LeaD
En dat zal voor de levensduur van de kachel ook wel te goede komen . Ijzer en vocht gaan niet zo goed samen .
Hoe was de leuze ? Wie zoekt die vindt en de aanhouder wint .
Hoe was de leuze ? Wie zoekt die vindt en de aanhouder wint .

-
Praggel
-
Praggel
Hoe is dat nu met het branden en de condens af gelopen .
Of mis ik wat
Of mis ik wat
-
martinr
Goed vraag! Het is eigenlijk nog steeds hetzelfde, ik weet inmiddels wel goed wanneer de kachel veel condens produceert en wanneer het 'normaal' is, maar condens uit de kachel heb ik nog steeds.
Ik heb voorkomen dat het op de vloer kan vallen.
Ik heb verder het probleem bij de leverancier neergelegd, ik wacht nog op antwoord.
-
martinr
We zijn inmiddels maanden verder.
Lang had ik weinig condens uit de kachel, geen druppen op de vloer. Ik vond het wel even prima zo (het probleem hield me nogal bezig) en heb het inspectieluik lang gesloten gehouden.
Nu 5 maand later dacht ik, ik waag eens een blik..
Daar schrok ik nogal van, ik weet niet wat hier exact los komt. Is dit een laag staal? Een coating?
Als ik het zelf moet beoordelen is er een laagje staal volledig losgekomen.
Lang had ik weinig condens uit de kachel, geen druppen op de vloer. Ik vond het wel even prima zo (het probleem hield me nogal bezig) en heb het inspectieluik lang gesloten gehouden.
Nu 5 maand later dacht ik, ik waag eens een blik..
Daar schrok ik nogal van, ik weet niet wat hier exact los komt. Is dit een laag staal? Een coating?
Als ik het zelf moet beoordelen is er een laagje staal volledig losgekomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
LeaD
Dat ziet er denk ik niet goed uit . 

-
martinr
De leverancier dacht dat het roet was..
Ik heb het getest op magnetisme, en het is magnetisch. Dus het komt van het plaatstaal.
Ik zit er zelf aan te denken om andere plaatstaal platen op de bodem te leggen, zodat het daar op condenseert en die platen worden aangetast ipv de kachel bodem. Omdat ik echt niet meer weet wat ik anders kan doen
Eerst dacht ik nog aan vermiculiet plaat, maar daar gaat het niet op condenseren uiteraard.
Iemand anders een beter creatief idee?
Ik heb het getest op magnetisme, en het is magnetisch. Dus het komt van het plaatstaal.
Ik zit er zelf aan te denken om andere plaatstaal platen op de bodem te leggen, zodat het daar op condenseert en die platen worden aangetast ipv de kachel bodem. Omdat ik echt niet meer weet wat ik anders kan doen
Eerst dacht ik nog aan vermiculiet plaat, maar daar gaat het niet op condenseren uiteraard.
Iemand anders een beter creatief idee?
-
martinr
De computer/AI zegt dit ervan:
Dit lijkt vooral een combinatie van condenscorrosie en thermische oxidatie in het ovenkanaal van de Ironheart. Tijdens de opstart blijft die zone relatief koud terwijl er al vochtige rookgassen langsstromen, waardoor lokaal condens ontstaat. Bij elke stookcyclus krijg je dan het patroon nat → heet → droog → afkoelen, waardoor de oxidehuid steeds dikker wordt en uiteindelijk in schollen loskomt. Omdat ijzeroxide een groter volume heeft dan het oorspronkelijke staal ontstaan er spanningen en exfoliatie van de oxidelaag. Dat het staal eronder nog circa 5 mm dik is wijst erop dat het vooral om oppervlakkige scaling gaat en niet om diepe doorcorrosie. De bypass tijdens opstart gebruiken is daarom juist verstandig: daarmee warmt het rookkanaal sneller op en verkort je de tijd dat de ovenzijde onder het dauwpunt blijft. Verder helpt het om snel heet op te stoken, niet langdurig te smoren, droog hout te gebruiken en losse oxide/as regelmatig te verwijderen zodat vocht zich daar minder kan vasthouden.
Dit lijkt vooral een combinatie van condenscorrosie en thermische oxidatie in het ovenkanaal van de Ironheart. Tijdens de opstart blijft die zone relatief koud terwijl er al vochtige rookgassen langsstromen, waardoor lokaal condens ontstaat. Bij elke stookcyclus krijg je dan het patroon nat → heet → droog → afkoelen, waardoor de oxidehuid steeds dikker wordt en uiteindelijk in schollen loskomt. Omdat ijzeroxide een groter volume heeft dan het oorspronkelijke staal ontstaan er spanningen en exfoliatie van de oxidelaag. Dat het staal eronder nog circa 5 mm dik is wijst erop dat het vooral om oppervlakkige scaling gaat en niet om diepe doorcorrosie. De bypass tijdens opstart gebruiken is daarom juist verstandig: daarmee warmt het rookkanaal sneller op en verkort je de tijd dat de ovenzijde onder het dauwpunt blijft. Verder helpt het om snel heet op te stoken, niet langdurig te smoren, droog hout te gebruiken en losse oxide/as regelmatig te verwijderen zodat vocht zich daar minder kan vasthouden.
-
martinr
Wat ik nog wou vragen is:
Kennen jullie iemand in Nederland die ook een Ironheart heeft?
Ik zou zo graag eens in iemand anders zijn kachel willen kijken! Dat zou echt enorm kunnen helpen.
Kennen jullie iemand in Nederland die ook een Ironheart heeft?
Ik zou zo graag eens in iemand anders zijn kachel willen kijken! Dat zou echt enorm kunnen helpen.
-
JantjeV8
Ik vnd het er niet als staaloxide uit zien. Eerder een opgedroogde creosootkoek, althans foto 2. Foto 1 niet, dat is krokant staal.
-
martinr
-
LeaD
Ga eens met een magneet door de houtasse, je zal versteld staan hoeveel magnetisch materiaal daar allemaal inzit, en dan heb ik het niet over nagels en dergelijke maar van zuiver brandhoud afkomstige asse .