Financieële crisis, wat is de kern?
Moderator: Moderators
-
Dutch John
Re: Financieële crisis, wat is de kern?
Is het niet zo dat monetaire systemen die gebaseerd zijn op een goudstandaard, in het verleden best aardig werkten? Totdat de beheerder de spelregels veranderde? Het Romeinse rijk begon te wankelen, omdat oorlogen gefinancierd moesten worden. De goudstandaard liet het niet toe meer geld te creëren, dus werd het edelmetaalgehalte van de munten stapsgewijs verlaagd. Nixon en voorgangers hadden (ook om oorlogen te financieren) papiergeld bijgedrukt. Nadat Engeland en Frankrijk hun papieren dollars wilden ruilen voor goud, nam Nixon afscheid van de goudstandaard, want anders zou Fort Knox in een paar maanden leeg zijn. Zie waar de Yankees nu staan. Ze doen niet onder voor Griekenland, ook al overschreeuwen ze hun eigen problemen.
Een goudstandaard kan goed werken. Het probleem ligt meer bij overheden die de spelregels oprekken of veranderen. En teveel oorlog voeren. In Barataria was ook een goed werkend systeem, totdat bepaalde machten het aanpasten. De mens is nu eenmaal zelfzuchtig. Dat zal nooit veranderen, dus monetaire levenscycli zullen wel van alle tijden blijven.
Groet,
DJ
Een goudstandaard kan goed werken. Het probleem ligt meer bij overheden die de spelregels oprekken of veranderen. En teveel oorlog voeren. In Barataria was ook een goed werkend systeem, totdat bepaalde machten het aanpasten. De mens is nu eenmaal zelfzuchtig. Dat zal nooit veranderen, dus monetaire levenscycli zullen wel van alle tijden blijven.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
OBL-Rien
Ja, goud zal dan inderdaad en standaard worden. Maar het zal vooral de waarde van fiat geld meten. En de relatie tussen goud en fiat zal vrij zijn. Dus het is een standaard, maar de waarde die de standaard reflecteert fluctueert.Gandalf wrote:Dat is het punt wat ik niet vat in de freegold-theorie.Op zijn persoonlijke website las ik dat Rien wrote:Hoe zit het met andere edelmetalen dan goud?
Freegold gaat enkel over goud. Alle andere edelmetalen zijn in de freegold theorie “slechts” grondstoffen. De reden hiervoor is het argument dat de samenleving waarde wil kunnen vergelijken middels 1 standaard. Die standaard is goud, niet zilver, niet platina, palladium of een van de andere edelmetalen. Dit wil niet zeggen dat bijvoorbeeld zilver geen goede investering kan zijn, maar het betekend wel dat zilver een speculatieve investering is.
En daar kom ik dan weer op de vergelijking met het linnen: 10 el linnen = 10 el linnen en is ook inhoudloos.
Als goud(gewicht) de standaard is, is het een maat voor de prijzen. Zoals de 'meter' een maat voor afstand is. Als de 'meter' ook zou kunnen varieren, zou het niet gelijktijdig 'standaard' kunnen zijn. Toch ?
Dus: Goud reflecteert (een flink deel van) het gespaarde vermogen op de wereld. De waarde van het fiat wordt daartegen gemeten. Maar voor de functies "waardebepaling" en "transactie" blijft het fiat dominant. (Natuurlijk vooral omdat de overheden nog steeds in fiat hun belasting willen ontvangen)
Ik geef toe dat dit concept niet gemakkelijk is. Het ondermijnt het menselijk verlangen naar zekerheid, en lijkt ook in tegenspraak te zijn met de alledaagse wereld. Daarin denken we een stabiele referentie te ervaren omdat het zich maar zo langzaam wijzigt.
Het een sluit het andere niet uit. En een beleggingstrucje is het zeker niet. Het is eerder een alles of niets gok.Gandalf wrote:Heel eerlijk gezegd denk ik dat de free-gold-aanhangers vooral mensen zijn met veel cash geld die geen goede, veilige haven meer zien voor hun geld. De free-gold theorie is hun hoop op een 'zelfwaarmakende voorspelling'. En eentje die in financieel onzekere tijden zeker kans maakt om waarheid te worden.
Maar meer dan een (slim)beleggingstrucje (met zeer beperkt risico) zie ik er niet in.
Zelf denk ik dat we uiteindelijk bij vrijgoud zullen uitkomen. Maar ik durf geen voorspelling te doen over het wanneer. In het beste geval wordt dit door de overheden geïntroduceerd. Dat kan dan overnacht gaan. In het ergste geval gaan we eerst terug naar een goudstandaard. In ieder geval zou ik er voor hoeden om "all in" te gaan!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
-
OBL-Rien
Omdat het vrijgoud enkel fysiek zal worden verhandeld.Gandalf wrote:Goud(prijs) wordt inderdaad gemanipuleerd (door oa FED), maar hoe ga je vermijden dat in de toekomst grote spelers dat zullen blijven doen ? "Vrij" in de meest ruime zin, betekent meestal 'recht van de sterkste' in de praktijk.
De fed kan fiat printen maar geen goud. Indien men probeert om het goud te manipuleren zullen ze uiteindelijk al hun goud verliezen en daarmee komt er een einde aan de manipulatie.
Klopt. Hoewel de hoeveelheid goud die hier in omgaat verwaarloosbaar klein is.Gandalf wrote:Zilver-goud en gebruikswaarde: veel high-tech toepassingen in oa electronica gebruiken ook goud als een echte grondstof.
Trouwens ook al eeuwen in de juwelenindustrie.(zoals bijvoorbeeld edelstenen die hierbuiten ook weinig praktische waarde hebben)
Je hebt het vast al eens gehoord, maar er zijn schattingen dat > 80% van alle ooit gedolven goud nog steeds beschikbaar is.
Stel daar het zilver tegenover: hiervan zijn bijna alle bovengrondse voorraden verbruikt.
Dat is aan de bevolking. Niet aan een centraal orgaan.Gandalf wrote:En hoe definieer je het "wereld spaarvermogen" ? Dat is toch geen vast gegeven ? Immers zowel het bevolkingsaantal is onstabiel(sterk stijgend) als de grondstoffen, energie, ... (afnemend) ? Hoe kan daar dan een vaste eindige hoeveelheid (de hele wereldvoorraad zowel gedolven als dat wat nog in de mijnen zit) hier tegenover staan ?
Dat is precies het leuke aan vrijgoud: er is niemand die zegt hoeveel het waard moet zijn.
En dat is ook de enige reden waarom het kan werken: de waarde van goud zal een uitdrukking zijn van de wereldbevolking door met hun zuurverdiende surplus goud te kopen.
-
OBL-Rien
Precies. Het probleem ligt niet bij het geld, fiat of goud. Het probleem ligt bij de mens.Dutch John wrote:Een goudstandaard kan goed werken. Het probleem ligt meer bij overheden die de spelregels oprekken of veranderen. En teveel oorlog voeren. In Barataria was ook een goed werkend systeem, totdat bepaalde machten het aanpasten. De mens is nu eenmaal zelfzuchtig. Dat zal nooit veranderen, dus monetaire levenscycli zullen wel van alle tijden blijven.
Daarom is vrijgoud zo'n leuk vooruitzicht. De politici kunnen hun spelletjes blijven spelen, maar tegelijk is het mogelijk om echt te sparen. Uiteindelijk is het mijn hoop dat ook politici overbodig worden. Maar dat zal nog langer duren dan vrijgoud denk ik.
-
Krelis
-
deleted
Over de fluctuerende waarde van goud, gecombineerd met het standaard-zijn van 'fiatgeld' ga ik nog eens nadenken.
Is me in het geheel niet helder
Maar naar aanleiding van een andere draad heb ik nog een praktische vraag:
Iemand die zijn spaarvermogen gaat omzetten in fysiek goud, hoe bewijst hij zijn eigendom van dit fysiek goud ?
Via contracten ?
Hebben deze contracten niet exact dezelfde nadelen als fiatgeld ?
Of gaat hij ze zelf manu militari moeten beschermen ?
Als het laatste het geval is, lijkt het me evenmin een goede format voor de 'oude dag'.
G
Is me in het geheel niet helder
Maar naar aanleiding van een andere draad heb ik nog een praktische vraag:
Iemand die zijn spaarvermogen gaat omzetten in fysiek goud, hoe bewijst hij zijn eigendom van dit fysiek goud ?
Via contracten ?
Hebben deze contracten niet exact dezelfde nadelen als fiatgeld ?
Of gaat hij ze zelf manu militari moeten beschermen ?
Als het laatste het geval is, lijkt het me evenmin een goede format voor de 'oude dag'.
G
- Tim
Heren,
Waarom zou je spaarvermogen willen hebben? Om wederom te gaan verzamelen? Econoom worden? Macht?
Volgens mij verdwalen jullie in je eigen discussie, waar de stapel flappen is vervangen door goud.
Ik heb liever 10 paar goeie sokken
. Of een paar kuub hout.
Tim
Waarom zou je spaarvermogen willen hebben? Om wederom te gaan verzamelen? Econoom worden? Macht?
Volgens mij verdwalen jullie in je eigen discussie, waar de stapel flappen is vervangen door goud.
Ik heb liever 10 paar goeie sokken
Tim
-
OBL-Rien
Fysiek goud = Fysiek goud. Dat is goud dat je zelf ergens bewaard. (Het beste niet thuis!)
Tim, je hebt in principe gelijk. Maar je moet wel sparen voor je kunt kopen (IMO). Zeker bij dure zaken als bv een huis moet je jarenlang sparen voor je kunt kopen.
Ook de oude dag voorziening vraagt om sparen.
Tim, je hebt in principe gelijk. Maar je moet wel sparen voor je kunt kopen (IMO). Zeker bij dure zaken als bv een huis moet je jarenlang sparen voor je kunt kopen.
Ook de oude dag voorziening vraagt om sparen.
-
deleted
Ik ga daar dan mee speculeren op de internationale hout- en sokkenmarkt.Tim wrote:Heren,
Ik heb liever 10 paar goeie sokken. Of een paar kuub hout.
Tim
G
-
deleted
-
Dutch John
Hoe leg je een kind, of je oude oma, uit dat het economische systeem aan de vooravond van een grote revisie staat? Juist, laat hem of haar een paar spelletjes Monopoly spelen.
De economen die momenteel over elkaar heen buitelen om uit te leggen wat en hoe, zijn dus volstrekt overbodig....
Groet,
DJ
De economen die momenteel over elkaar heen buitelen om uit te leggen wat en hoe, zijn dus volstrekt overbodig....
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
deleted
Bij monopoly maken ze de kinderen wél wijs dat de financiële speculanten ook in slecht vaarwater kunnen komen.
Zie ik niet zo dadelijk in de echte wereld, dan spreken ze meestal over "ontslagvergoeding".
Zie ik niet zo dadelijk in de echte wereld, dan spreken ze meestal over "ontslagvergoeding".
-
cjm
Wie in loondienst is en met andermans geld gokt noem ik geen speculant.
Ik noem dat legale witteboordencriminaliteit ten top.
Ik noem dat legale witteboordencriminaliteit ten top.
-
deleted
Ruilhandel viert hoogtij bij Grieken
• dinsdag 12 juni 2012, 13u03
• Bron: Telegraph/Preppers
• Auteur: jta
Nu de crisis in Griekenland ongenadig toeslaat en armoede op de loer ligt, zoeken de Grieken hun heil in alternatieve overlevingsstrategieën. Coöperatieve landbouwverenigingen steken de kop op en ruilhandel voor goederen en diensten moet tegemoet komen aan de basisbehoeften van de Griekse burgers.
In enkele Griekse steden zoals Volos en Chania hebben een aantal Grieken een ruilhandelsysteem voor goederen en diensten uitgedokterd. Het concept is eenvoudig en gebaseerd op een soort puntensysteem. Mensen moeten zich inschrijven op een online database en krijgen daar een virtuele rekening.
Die rekening staat bij inschrijving op nul en kan gespijsd worden door het aanbieden van goederen en diensten. Wanneer mensen genoeg punten hebben verzameld kunnen zij zelf goederen en diensten aankopen.
Het aanbod van het systeem varieert van tastbare voedingswaren, kleding en luxeproducten tot lessen wiskunde en taalopleidingen.
Bovendien heeft het systeem een limiet. Eénmaal die limiet bereikt moeten de punten worden gebruikt. Op die manier wordt oppotten verboden, worden misbruiken uitgesloten en wordt vermeden dat het systeem ontspoort.
'Het is bevrijdend om niet met geld te moeten betalen'
'Het is erg bevrijdend om niet te hoeven betalen met geld', zegt Maria Choupis, één van de oprichters van het systeem in de Griekse havenstad Volos. Volgens haar zijn er nu bijna 15 netwerken in Griekenland actief, die het alternatieve puntensysteem gebruiken om goederen en diensten te verhandelen.
Volgens Choupis zou het netwerk nog sneller zijn gegroeid als mensen niet zo bang waren. 'Het is alsof ze murw zijn geslagen, alsof ze duizelig zijn', legde ze uit. 'Op het moment dat mensen zien hoeveel ze zonder geld kunnen doen, zijn ze overtuigd.'
Onlangs nam het Griekse parlement een wet aan die ‘alternatieve vormen van ondernemerschap en lokale ontwikkeling’ aanmoedigt. Choupis benadrukte dat er een nieuwe wind waait in Griekenland. Dat mensen vastbesloten zijn boven de woede uit te stijgen en creatieve oplossingen bedenken.
-
OBL-Rien
Kijk kijk, alweer een poging om betaal functie en spaar (oppot) functie van elkaar te scheiden.Gandalf wrote:Ruilhandel viert hoogtij bij Grieken
...
Bovendien heeft het systeem een limiet. Eénmaal die limiet bereikt moeten de punten worden gebruikt. Op die manier wordt oppotten verboden, worden misbruiken uitgesloten en wordt vermeden dat het systeem ontspoort.
...
Het klopt, want daar zit de kern van het probleem van de financiële crisis van vandaag.