cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boiler
Moderator: Moderators
-
mvanooije
Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi
[thumbnail]http://i1383.photobucket.com/albums/ah3 ... z9rgox.jpg[/thumbnail]
[thumbnail]http://i1383.photobucket.com/albums/ah3 ... 7k79ya.jpg[/thumbnail]
en vanavond weer verder
[thumbnail]http://i1383.photobucket.com/albums/ah3 ... 7k79ya.jpg[/thumbnail]
en vanavond weer verder
Laatst gewijzigd door kockie op 25 okt 2016, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afbeelding verkleind
Reden: afbeelding verkleind
-
JantjeV8
Hennep heb ik nooit mee gewerkt, dus dat vergelijk kan ik niet maken.kockie schreef:Wat is het voordeel boven teflontape? (ik heb alleen ervaring met hennep en teflon)
Doordat het draadje uit het potje komt, en je dus het potje vasthoud, draai je het makkelijk om je werkstuk. Op het potje staat beschreven hoeveel omwentelingen je bij welke maat koppeling minimaal moet maken, dus gewoon de slagen tellen. Het teflon rolletje wil nog wel eens uit m'n vingers glippen en dat rolt het helemaal tot de grond toe af..
Beter of slechter, tja, moeilijk te zeggen. Het werkt gewoon simpel en prima.
-
Ruuben
hoi Paul,
dat expansievat heeft de loodgieter er tussen geplaatst omdat de spiraal in de ketel zijnsinziens veel druk creëert op de waterleiding.
expansie:hoe controleer ik of de voordrukken gelijk zijn en hoe pas ik die eventueel aan?[/quote]
=====================================================================================
Dat expansievat voor drinkwater is wel wat ongebruikelijk. als je het doet, doe het dan aan de koude kant. Normaliter heb je een waterinlaatcombinatie onder je cv omdat het een heetwatertoestel is; dat laat water in en geen water door uitzetting en oplopende druk weer teruglopen in het drinkwaternet; er druppelt dus water uit om druk te reduceren.
Hetzelfde moet je dus doen bij de ingang van je drinkwaterspiraal/buffer. Het is zelfs verplicht te verhinderen dat er water terug kan vloeien het drinkwaternet in.
Je koopt een buffervat geselecteerd op voordruk. Dus 0,5, 1 of 1,5 of 2 of (solar varianten meestal 2,5 bar) Bovenop/onderop zit een ventiel. Daar kun je een voordruk meter opzetten om te zien wat de druk is om zo nodig aan te passen. is echt overbodig.
Verder adviseer is je keerkleppen rechtstreeks aan je buffer op elke in en uitgang om ongewenste warmteuitwisseling (inwendige stroming in de buis) en afkoeling te voorkomen.
dat expansievat heeft de loodgieter er tussen geplaatst omdat de spiraal in de ketel zijnsinziens veel druk creëert op de waterleiding.
expansie:hoe controleer ik of de voordrukken gelijk zijn en hoe pas ik die eventueel aan?[/quote]
=====================================================================================
Dat expansievat voor drinkwater is wel wat ongebruikelijk. als je het doet, doe het dan aan de koude kant. Normaliter heb je een waterinlaatcombinatie onder je cv omdat het een heetwatertoestel is; dat laat water in en geen water door uitzetting en oplopende druk weer teruglopen in het drinkwaternet; er druppelt dus water uit om druk te reduceren.
Hetzelfde moet je dus doen bij de ingang van je drinkwaterspiraal/buffer. Het is zelfs verplicht te verhinderen dat er water terug kan vloeien het drinkwaternet in.
Je koopt een buffervat geselecteerd op voordruk. Dus 0,5, 1 of 1,5 of 2 of (solar varianten meestal 2,5 bar) Bovenop/onderop zit een ventiel. Daar kun je een voordruk meter opzetten om te zien wat de druk is om zo nodig aan te passen. is echt overbodig.
Verder adviseer is je keerkleppen rechtstreeks aan je buffer op elke in en uitgang om ongewenste warmteuitwisseling (inwendige stroming in de buis) en afkoeling te voorkomen.
-
mvanooije
=====================================================================================Ruuben schreef:hoi Paul,
expansie:hoe controleer ik of de voordrukken gelijk zijn en hoe pas ik die eventueel aan?
Verder adviseer is je keerkleppen rechtstreeks aan je buffer op elke in en uitgang om ongewenste warmteuitwisseling (inwendige stroming in de buis) en afkoeling te voorkomen.[/quote]
bedankt voor je antwoorden!
ik werk voor de cv geheel zonder keerkleppen.
vanwege de driewegklep kan het water maar 1 kant op stromen.
is dit wat jij bedoelt of bedoel je iets anders?
-
Albert van WdJ
Kun je wat data aanleveren van die mengklep?mvanooije schreef:ik heb deze
Want deze klep moet je anders aansluiten. Maar ik kan zo niet zien of bij sluiten van de klep ingang A of B wordt gesloten.
Change, before you have to.
-
mvanooije
het is de oventropAlbert van WdJ schreef:Kun je wat data aanleveren van die mengklep?mvanooije schreef:ik heb deze
Want deze klep moet je anders aansluiten. Maar ik kan zo niet zien of bij sluiten van de klep ingang A of B wordt gesloten.
113 17 06
-
Albert van WdJ
Ik lees in de beschrijving deze tekst:
Je moet even testen wat het ventiel doet, op het moment dat de externe voeler een hogere temperatuur krijgt.
Dat is een kwestie van thermostaatknop even monteren op de driewegklep en de externe voeler in een beker/blik met warm water plaatsen.
Dan kun je inwendig waarnemen wanneer A of B wordt afgesloten of opengezet.
Dan weet je dus nog niet wat jouw ventiel op welk moment wat doet.Werking in combinatie met „Tri-D”-driewegventielen, artikel-
nr. 113 .... :
als de temperatuur bij de voeler stijgt, wordt de rechte door-
gang gesloten en de haakse doorgang geopend. Bij een
dalende temperatuur gebeurt het omgekeerde.
De haakse doorgang wordt alleen gesloten als de instel-
waarde ten minste 10 K boven de benedengrens van het
regelbereik wordt ingesteld.
Werking in combinatie met „Tri-M”-driewegventielen, artikel-
nr. 113 .... :
als de temperatuur bij de voeler stijgt wordt de rechte door-
gang geopend en de haakse doorgang gesloten. Bij een
De rechte doorgang wordt alleen gesloten als de instel-
Je moet even testen wat het ventiel doet, op het moment dat de externe voeler een hogere temperatuur krijgt.
Dat is een kwestie van thermostaatknop even monteren op de driewegklep en de externe voeler in een beker/blik met warm water plaatsen.
-
mvanooije
ga ik testen.Albert van WdJ schreef:Ik lees in de beschrijving deze tekst:Dan weet je dus nog niet wat jouw ventiel op welk moment wat doet.Werking in combinatie met „Tri-D”-driewegventielen, artikel-
nr. 113 .... :
als de temperatuur bij de voeler stijgt, wordt de rechte door-
gang gesloten en de haakse doorgang geopend. Bij een
De haakse doorgang wordt alleen gesloten als de instel-
Werking in combinatie met „Tri-M”-driewegventielen, artikel-
nr. 113 .... :
als de temperatuur bij de voeler stijgt wordt de rechte door-
gang geopend en de haakse doorgang gesloten. Bij een
De rechte doorgang wordt alleen gesloten als de instel-
-
mvanooije
even een grote tegenvaller.
mijn loodgieter had tijdens de bouw van de bovenverdieping van het huis een flexibele henco leiding in de vloer gemaakt.
nu blijkt deze een maximaal toegelaten temperatuur van 70graden te hebben.
mij lijkt dit voor de warme aanvoer vanuit de hout kachel naar het buffervat niet voldoende.
mijn idee is om koper op rol te leggen over de vloer boven, wel gebeugeld.
deze kom ik tegen en kan ik dinsdag in huis hebben:
Kme Wicu-flex koperen buis, uitwendige buisdiameter 22mm, wanddikte 1.1mm, hardheid koper zacht, handelslengte 25m, hardheid koper uiteinde zacht, KIWA-keur, gastec QA, met bekleding, soort bekleding thermische isolatie.
is hier iets op tegen naast het feit dat het prijzig is?
ter vergelijking heb ik ook de prijs samengesteld als ik gewone cv buis zou gebruiken, met losse isolatie.
het verschil op 25 meter totaal is circa 50,-
het staal is aanzienlijk meer werk.
mijn loodgieter had tijdens de bouw van de bovenverdieping van het huis een flexibele henco leiding in de vloer gemaakt.
nu blijkt deze een maximaal toegelaten temperatuur van 70graden te hebben.
mij lijkt dit voor de warme aanvoer vanuit de hout kachel naar het buffervat niet voldoende.
mijn idee is om koper op rol te leggen over de vloer boven, wel gebeugeld.
deze kom ik tegen en kan ik dinsdag in huis hebben:
Kme Wicu-flex koperen buis, uitwendige buisdiameter 22mm, wanddikte 1.1mm, hardheid koper zacht, handelslengte 25m, hardheid koper uiteinde zacht, KIWA-keur, gastec QA, met bekleding, soort bekleding thermische isolatie.
is hier iets op tegen naast het feit dat het prijzig is?
ter vergelijking heb ik ook de prijs samengesteld als ik gewone cv buis zou gebruiken, met losse isolatie.
het verschil op 25 meter totaal is circa 50,-
het staal is aanzienlijk meer werk.
-
Ruuben
Is je retour temperatuur daadwerkelijk veelal boven de 70?
Bij mij niet. Mijn ventiel gaat open bij 63, Max open bij. 65. En 70 tik ik eigenlijk niet aan. Daarnaast gelden de tabellen inderdaad bij 70 graden... Maar dan wel enkele jaren 70 is nog gegarandeerd. Onder de 70 is langer dan 50 jaar. Dus geen paniek. En zeker geen koper! Veel te onnodig duur. Gewoon cv staalbuis nemen. Als je de buis niet goed passend op je haard krijgt kun je dikkere maat rvs ribbelbuis of metaal omvlochten rubberslang gebruiken.
Zoek op keerklep .
Kijk in het schema voor meer begrip.
http://www.zonnecollectoren-zonnepanele ... Pakket.htm
Zachtkoper op rol is lastig strak te leggen. Gebruik buigveer en bij snelkoppelingen; steunhuls wicubuis.
Bij mij niet. Mijn ventiel gaat open bij 63, Max open bij. 65. En 70 tik ik eigenlijk niet aan. Daarnaast gelden de tabellen inderdaad bij 70 graden... Maar dan wel enkele jaren 70 is nog gegarandeerd. Onder de 70 is langer dan 50 jaar. Dus geen paniek. En zeker geen koper! Veel te onnodig duur. Gewoon cv staalbuis nemen. Als je de buis niet goed passend op je haard krijgt kun je dikkere maat rvs ribbelbuis of metaal omvlochten rubberslang gebruiken.
Zoek op keerklep .
Zachtkoper op rol is lastig strak te leggen. Gebruik buigveer en bij snelkoppelingen; steunhuls wicubuis.
-
mvanooije
jij zou dus ook alleen de warme uitgang van de houtkachel vervangen door cv-buis?!Ruuben schreef:Is je retour temperatuur daadwerkelijk veelal boven de 70?
Zoek op keerklep .
-
Ruuben
Nee. Waarschijnlijk niets vervangen.
hangt wat mij betreft dus af van hoe heet je water is vanuit je kachel. weet je dat? Wat is maximum laad temp van je buffer?
hangt wat mij betreft dus af van hoe heet je water is vanuit je kachel. weet je dat? Wat is maximum laad temp van je buffer?
-
Albert van WdJ
Wat ik me ineens bedacht is dat ik niet helder had welk type hout-cv kachel je eigenlijk hebt.
Dat is dus de Hunter Herald 80B.
En zoals ik al verwachtte, mag je die niet in een gesloten druksysteem aansluiten volgens fabrikant.
Dus als je alles safe wilt aansluiten moet er een scheiding zijn tussen druksysteem van de gas-cv en drukloos systeem van de hout-cv.
En de hout-cv heeft dan ook een open expansievat nodig.
Volgens mij is het zo nu niet aangesloten.
En zoals ik al verwachtte, mag je die niet in een gesloten druksysteem aansluiten volgens fabrikant.
Dus als je alles safe wilt aansluiten moet er een scheiding zijn tussen druksysteem van de gas-cv en drukloos systeem van de hout-cv.
-
mvanooije
dat klopt, het gaat nu in een gesloten systeem.Albert van WdJ schreef:Wat ik me ineens bedacht is dat ik niet helder had welk type hout-cv kachel je eigenlijk hebt.
-
mvanooije
albert, je hebt gelijk.
quote uit hun boek:
Do Not – Under any circumstances connect the stove to a sealed (pressurised)
heating system or unvented hot water cylinder.
de zoveelste tegenvaller.........
maar ik wil nog niet opgeven.
paul ik heb bij jou ook een ombouw naar open systeem plaats zien vinden.
wat heb ik nodig?
een platenwisselaar, hoe groot?
een open vat, zelf maken?
wat zijn de eisen van deze onderdelen, het is toch eigenlijk allemaal nieuw voor mij.
quote uit hun boek:
Do Not – Under any circumstances connect the stove to a sealed (pressurised)
heating system or unvented hot water cylinder.
de zoveelste tegenvaller.........
maar ik wil nog niet opgeven.
paul ik heb bij jou ook een ombouw naar open systeem plaats zien vinden.
wat heb ik nodig?
een platenwisselaar, hoe groot?
een open vat, zelf maken?
wat zijn de eisen van deze onderdelen, het is toch eigenlijk allemaal nieuw voor mij.