vorm geven aan een ecologische samenleving?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

dubje76

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Post by dubje76 »

ik zal me er eens in verdiepen, een camping heb ik altijd al leuk gevonden.
Ingir

Post by Ingir »

Dutch John wrote:Zomaar een stuk land of bos gaan bewonen zal een kort leven beschoren zijn als er geen gemeentelijke woonbestemming op ligt. Kun je beter een bouwval kopen en zelf van daaruit starten. Als je dat op een intrigerende, aantrekkelijke en kwalitatief hoogstaande manier gaat invullen, komen de volgers vanzelf. Zomaar een hoop volk loslaten op alternatieve methodes en verwachten dat het gaat werken, zal op een desillusie uitdraaien.
Toch zie ik wel mogelijkheden voor nieuwe samenlevingsvormen op ecologische basis. Gemeenten kunnen best wel medewerking verlenen aan initiatieven voor experimentele woonvormen. Misschien voor de zekerheid een beetje afgezonderd van de bewoonde wereld... ecologie is voor de één immers een strak aangeharkt grindtuintje bij een met warmtepomp verwarmde villa met zwembad en voor de ander een weelderige moestuin bij een woning gebouwd van hergebruikte materialen met een heliofytenvijver, denk maar aan de ecowijk in Steenwijk...

De rol van de gemeente is hierbij vaak ambivalent, naar buiten laten ze graag zien dat ze dergelijke wooninitiatieven ondersteunen en tegelijkertijd vertragen ze het proces onnodig met allerlei voorwaarden/beperkingen. Plaatselijke initiatieven zie ik daarom vaak doodbloeden in eindeloze discussies en gedoe. De truc is om de juiste schaalgrootte te vinden, een cluster van 5-10 wooneenheden is gemakkelijker te realiseren dan een complete woonwijk met 100-150 eenheden.
Pietje
Moderator

Post by Pietje »

De gemeenten zitten helemaal dichtgetimmerd als het gaat om het verlenen van woonbestemmingen. Stel dat ze een initiatief van 10 wooneenheden zouden goedkeuren, dan mogen ze 10 gewone kavels minder uitgeven dat jaar. En dat scheelt veel knaken op de begroting, dus daar zijn ze niet happig op.

Ik zie de meeste mogelijkheden om langzaam uit te breiden op een bestaande woonbestemming, legaal, gedoogd, illegaal, afhankelijk van de tijdgeest ;-) Camping met beheerderswoning is een prima uitgangspunt, maar hoe vergaar je het beginkapitaal?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John

Post by Dutch John »

Wat is de toegevoegde waarde van het zo dicht bijeen wonen? Voor oude stammen die nog met speren jagen, kan ik dat begrijpen, maar de moderne individualistische mens zal nog lange tijd waarde hechten aan privacy. Een paar weken camping vindt iedereen prachtig, maar alleen omdat het tijdelijk is en het gaat om vrije tijd. In krottenwijken woont men onvrijwillig dicht bijeen en zal daar noodgedwongen in berusten.

Ik kijk liever naar de geografische en culturele historie. Als je dan de onze neemt, dan kom je uit bij dorpen en gehuchten. Niet bij campings.

Dan is er nog het aspect van zeggenschap. Mijn idee daarover is dat je zoiets moet leiden als een bedrijf of een dorp. Een paar gekozen leiders die de dagelijkse gang van zaken regelen. Over de grote lijn mag de groep stemmen, maar niet over elk wissewasje.

Pietje heeft zeker een punt wat betreft het kapitaal. Grond, gemeten in oppervlaktes waar je iets op kunt starten, is eigendom van een steeds kleinere groep. Dus kunnen we lang filosoferen en dromen, maar een feodaal stelsel lijkt me een realistischer toekomstbeeld, dan een ecologische samenleving. Uitzonderingen daargelaten. Historisch gezien is een feodaal stelsel in de lage landen ook niet onbekend.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Tim

Post by Tim »

John,

Juist vanwege het (aankoop) vermogen is mi een camping de enige betaalbare optie. Ben het met je eens dat het niet ideaal is. Andere optie zou emigreren zijn

Iemand die al goed woont zal weinig drang voelen tot verandering.

Tim
Sputnik

Post by Sputnik »

https://www.youtube.com/user/techman2015/videos

Troy van "the diy-world and the off-grid project" is vanuit deze filosofie ook gaan bouwen. Deze Youtuber woonde in New York, maar wou off-grid z'n bestaan opbouwen. Via wonen in trailers, is hij begonnen met bouwen van een tiny house. Supergeïsoleerd, kachel er in, leuke materialen etc. etc. Niet te moeilijk, maar wel onafhankelijker.

In z'n video's beschrijft hij precies hoe hij alles bouwt, wat z'n motivaties zijn, hoe hij goedkoop/gratis z'n materialen regelt en hoe hij z'n inkomsten op peil houdt. Leuk om iemand met zo'n insteek te volgen. Hij huurt van een landlady en zit midden in de bossen tussen New York en pak 'em beet Michigan.
jwardenier

Post by jwardenier »

Ik heb dit lijntje een beetje gevolgd , daar we al een paar keer een vorm van hebben proberen mee op te zetten even het volgende .
Een woongebouw met 5 woonplaatsen een winkel en gezamenlijke werkplaats kinderopvang en bostuin en perma tuin zal binnen de mogelijkheden vallen , ook het houden van dieren en de vorm van zorgboer .Wij zijn altijd gestruikeld over de vraag wie brengt wat in [geld] de aankoop en verbouwing , dan zit je met het probleem als iemand de woongroep wil verlaten hoe los je dit op [geld]
Dan zul je moeten weten wat en hoe je gaat leven ,voor de een is ecologisch leven een paar zonnepanelen op het dak , een ander wil zelfvoorzienend .
Dan zul je het probleem van de grote ego s tegenkomen , schaapje heeft doorgeleerd , aapje niet en het wedstrijdje ver pissen is begonnen , we zien het al vaak voorbijkomen op dit forum x komt met een idee ij berekend allerlei bezwaren of gewoon omdat hij anders denkt of doet het niet ziet zitten en de stelling aanneemt dat het plan waardeloos is .
Deze situaties zullen in een woonvorm kunnen leiden tot ontbinding de achterblijvers zitten van met de kater vooral financieel en 1 baasje in een voorhuis hebben we gezien bij de heren boeren ,dit gaat ook niet werken .
Met het volk wat naast ons woont konden we goed opschieten totdat ik er eentje betrapte die mijn paard een klap met een touw over zijn snuit gaf , wat bij mij een woede reactie gaf ,sindsdien is die verkering uit .En wil ik maar aangeven hoe dikwijls je situaties tegenkomt dat je elkaar toch even niet zo aardig vind en het liefst kop en romp gaat scheiden , maar als je dan aan elkaar verbonden bent zal het niet snel opgelost zijn ,dan moet er 1 of meerderen weg .
Een camping zal uitkomst bieden voor tijdelijke bewoning ,hoe mooi het ook lijkt je mag er niet permanent wonen en er zal dus een woning bij gehuurd of gekocht moeten worden ,financieel niet erg aantrekkelijk.
Ik geef dit maar aan ,we hebben de vergunningen voor deze vormen maar nooit uitvoerbaar kunnen maken . gr John
pelletpower

Post by pelletpower »

Zo is het John. Mensen zijn sociale dieren. De dingen die je beschrijft horen daar bij. Je moet echter zelf voor je gezin zorgen, dat kan een commune niet doen. Het is dan beter samen te werken met een buur die hetzelfde denkt maar toch zelfstandig is. Dat zouden naar mijn idee de uitgangspunten moeten zijn. Als je weer uit elkaar gaat is dat makkelijker op te lossen. Verder hebben mensen weinig op ecologisch vlak toe te voegen als ze zelf niet financieel onafhankelijk kunnen zijn.
Pietje
Moderator

Post by Pietje »

http://www.ecovillagenews.org/wiki/inde ... Ecovillage

Heel belangrijk is de manier waarop mensen met elkaar om gaan. Sociocratie als basis besluitvorming + mind set methoden zijn ontontbeerlijk om steeds de opgelopen spanningen uit te werken. Een groot voordeel van dit proces is wel dat iedereen van elke ervaring leert, en daarmee groeit en meer verbinding met elkaar krijgt. Iets dat we in onze samenleving een beetje kwijt zijn...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted

Post by deleted »

Mij komt het voor dat de investeringskost voor een geschikt stuk land met bijbehoren gewoon erg hoog ligt in De Lage Landen.
Dat is een probleem voor zowel een individueel als een gemeenschappelijk project.

Hier kost zelfs een gedeeltelijke instap een arm en een been. En bij onenigheid spelen de (vrij grote) financiële risico's al snel een verlammende rol.
Als je naar buitenlandse projecten kijkt blijken de instapkosten vaak maar enkele maandlonen te zijn.
Dat maakt alles natuurlijk veel relaxter.

pelletpower wrote:Verder hebben mensen weinig op ecologisch vlak toe te voegen als ze zelf niet financieel onafhankelijk kunnen zijn.
De vraag is of de financiële onafhankelijkheid wel kan op ecologische basis bij ons. Of moet je eerst financieel onafhankelijk worden via het grijs systeem om dan daarna of daarnaast bij wijze van vrijetijdsinvulling nog een beetje ecologisch te zijn ?

G
pelletpower

Post by pelletpower »

Tsja, eigenlijk wel, dat laatste. Ecologie valt niets mee te verdienen.

Ik bedoelde het meer als: in de huidige samenleving besteed je je tijd aan een werkgever. Inruil daarvoor krijg je salaris voor de supermarkt. Als dat teveel moeite is, ga je woon naar de Macdrek.
Wil je een zelfvoorzienend/ ecologisch leven dan moet je ineens voor de meest basale zaken zelf gaan zorgen.
Maw financieel onafhankelijk vereist weinig creatieviteit. Als dat teveel gevraagd is, is een creatieve benadering op ecologisch vlak waarschijnlijk ook teveel gevraagd.
Dutch John

Post by Dutch John »

Klopt, je hebt de creativiteit in je of niet. Je bent bereid omgerekend voor minder dan een euro per uur te werken of niet. Je bent bereid om hedendaags comfort op te geven, of niet. Je hebt een dik vel en een gladde rug, of niet. Je bent statusongevoelig, of niet. Je denkt ruim en hebt een zuiver doel, of niet.
Nogal wat keren "of niet" op jou van toepassing? Gewoon in de "veilige" grijze economie blijven.

Maar goed, nu ga ik mij te buiten aan academisch geleuter, omdat het uitgangspunt vrijwilligheid is. Tussen praten of dromen en daadwerkelijk doen zit een grote stap. De verleiding om -als het even tegenzit- terug te keren naar het oude leven is groot. Ik geloof niet dat er ooit op vrijwillige basis een grootschalige ecologische samenleving zal ontstaan. Eerder zal die gedreven worden door armoede of noodzaak. Tot die tijd zal de gemiddelde westerse mens vasthouden aan zijn zekere en comfortabele bestaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower

Post by pelletpower »

Tsja, voorlopig is ecolgie voor ons hobby. De mindset is er, het omschakelen gaat tergend langzaam. Dingen doen voor 1 euro per uur kan ik me simpelweg niet veroorloven.

In zekere zin geeft dit forum vorm aan een ecologische samenleving. Dat hoeft misschien niet als directe buur, maar kan anno 2015 heel goed op deze manier. Uiteindelijk moet je de dingen toch echt zelf doen, niet de buurman.
Pietje
Moderator

Post by Pietje »

pelletpower wrote:Dingen doen voor 1 euro per uur kan ik me simpelweg niet veroorloven.
Ik denk dat je jezelf het meest helpt door allereerst en met groots doorzettingsvermogen hieraan te werken. Weg met je vaste lasten, en zorg voor een baan die werk heeft op de momenten dat jij dat wilt. (Ehm, zelfstandig worden dus ;-) )

(Peter, ervaringsdeskundige, staat een dag 40m2 oud dakbeschot uit te zoeken en te ontspijkeren ipv een dag werken en een meer nieuw te kopen)
pelletpower

Post by pelletpower »

Pietje, die vorige link gaf een aantal punten om op te letten. Die struikelpunten zie ik hier in dit draadje ook terugkomen.

Verder zal de ING niet akkoord gaan met verlaging van mijn tarieven. Zelfstandig ben ik al. Loondienst heb ik een kleine 6 maanden volgehouden, toen had ik het al gezien. En verder heb je het zo druk als je klanten willen dat je druk bent. Helemaal zelfstandig is dat dus niet, het blijft toch een wisselwerking.

Verder, als je genoeg zou hebben aan 1 e/uur en dan blijkt dat ecologie toch niet je ding is. Dan is het lastig terugschakelen. Voorlopig blijf ik dus een beetje heen en weer slingeren. Simpelweg omdat het veruit de makkelijkste weg is. Blijft voor ons natuurlijk nog wel een experiment open staan waar we erg enthousiast over zijn. Qua planning zal dit echter wel langer gaan duren dan 10 jaar. Geeft ook niet, als we onderweg maar schik hebben.
Post Reply