Houtkachel met turbo

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere

Re: Houtkachel met turbo

Bericht door holtere »

Langzaamaan begint er hier ook wat garen op de klos te komen!
Laatste weken wat tijd gehad om aan het kacheltje te werken. Er rijzen dan natuurlijk altijd weer vragen en twijfels als de boel definitief wordt.
- De beluchting heb ik denk ik rond maar wat bevestiging van de experts zou mooi zijn. Zie tekening. De primaire lucht is een ronde pijp 48 mm buitenmaat. Is dat voldoende of moet er meer lucht in?
- De secundaire lucht ben ik wel uit gezien eerdere reacties. Maat is tweemaal 43 mm.
- De raambeluchting gok ik. Ik heb nooit zoiets bekeken. Gezien de verhalen voor onderstaande constructie gekozen. Inlaat heeft diameter 30mm. en zit aan de onderzijde van de deuropening (zie tekening). Schoonblijvend ruitje zou mooi zijn!

Voor de bell gebruik ik een oude gascylinder. Twee kleinere gascylinders worden doorgezaagd en weer aan elkaar gelast zodat er een kleinere bell gevormd wordt die in de eerste cylinder past. Dichtlassen de boel en de klaar! Ik volg hierin het advies van Peter om een dubbelwandige bell te maken maar het is constructief ook heel makkelijk (ik heb alleen een slijptol en lasapparaat). De schoorsteenaansluiting spreekt voor zich, zie afbeelding.
- De tussenruimte van de twee cylinders is echter vrij klein. Zo’n 6 mm. rondom. Er kan dus niet zoveel water circuleren. De inlaat is onderaan opzij, bovenop is de afvoer. De totale inhoud is grofweg 10 liter. Door de binnenste cylinder wat minder hoog te plaatsen kan ik de ruimte bovenin wel wat vergroten (meer liters). Zou de tussenruimte voldoende zijn of moet ik op zoek naar kleinere cylinders voor de binnenste bell?

- Het stookgedeelte wil ik gaan inmetselen met chamottestenen. Ik maak me echter zorgen over het uitzetten van de stenen in de stalen mantel. Ik heb daar geen zicht op / ervaring mee. Kan ik de stenen strak inmetselen of moet ik ruimte reserveren om uitzetten mogelijk te maken? M.a.w. zet de steen meer/sneller uit dan het metaal?

Toegevoegd: Inmiddels uitzetting gevonden: rvs 304 = 16 en baksteen (chamottesteen) = 6. Betekent dat het staal 2,5 maal meer uitzet dan de voering! Als de warmte gelijkmatig door zou dringen dan kun je strak inmetselen maar gebeurt dat ook in werkelijkheid? Ervaringsdeskundige?

M.v.g.
Holtere
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wouter a

Bericht door wouter a »

@Holtere

Ziet er goed uit die tekening, ik zou alleen de ruitbeluchting ietsjes aanpassen.

Het probleem wat je nu zou kunnen hebben is dat de stroming bedoeld voor de ruitbeluchting enorm makkelijk verstoord raakt.

Ik zou hem wat dat betreft iets lager geleiden zodat de stroming gedwongen recht omlaag gaat en dit door een kleinere kier sturen om de snelheid omhoog te brengen.

Zoiets als hier:
beluchting ruit.JPG
Het verschil in bouwen is minimaal, maar het effect is groot.

Met vriendelijke groet,
Wouter A.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
holtere

Bericht door holtere »

Oké, da's makkelijk te doen
Dank je Wouter, wordt aangepast!

Groet,
Holtere
Plaats reactie