Tonny vraagt eigenlijk niet of hij zijn spouw geventileerd moet houden of niet. Hij verteld enkel dat dak en spouw geisoleerd zijn.
Voorts vraagt hij advies om de scheidingsmuur in een binnensituatie te isoleren. Voor mijn gevoel heeft Tonny het daar niet over een buitengevel, maar een muur tussen 2 woongedeeltes is.
Over het algemeen hoef je daar geen ventilatiespouw toe te passen. Dergelijke wanden zijn niet erg onderhevig aan heel grote temperatuurschommelingen bij nachtelijke afkoeling. De schommeling in een woonruimte is dermate weinig dat eventuele condensatie doorgaans probleems in- en uitgeademd kan worden door gips en pleisterlagen e.d.
Een dampdichte folie laag zou zelfs overbodig zijn.
Een andere redenatie kan wel de keus om een dunne spouw te realiseren doorslaggevend maken, en dat is geluidsoverdracht. Die harde schuimplaten al dan niet met een afwerklaag er op zijn erg buigstijve platen. Die absorberen weinig aan geluid. Door een kleine spouw te maken, voorkom je contactgeluiden immers de oplegvlakken maak je relatief erg klein ten opzichte van een volledig contactvlak.
Daarnaast is de luchtmassa van een kleine spouw weer te weinig om geluidstrillingen van de ene kant om dan nog die buigstijve isolatie met bekleding in beweging te brengen.
buitenmuur isoleren van huis uit 1968
Moderator: Moderators
-
JantjeV8
-
deleted
Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968
Ik had juist de andere vrijstaande muren begrepen:JantjeV8 schreef:Tonny vraagt eigenlijk niet of hij zijn spouw geventileerd moet houden of niet. Hij verteld enkel dat dak en spouw geisoleerd zijn.
Voorts vraagt hij advies om de scheidingsmuur in een binnensituatie te isoleren. Voor mijn gevoel heeft Tonny het daar niet over een buitengevel, maar een muur tussen 2 woongedeeltes is.
Vandaar het misverstand waarschijnlijk.tonny schreef: Gezien het een halfopen huis is, had ik graag de muren die niet aanleunen tegen mijn
buur geïsoleerd.
En inderdaad die geventileerde spouw had ik ook niet van Tonny begrepen , maar van jou:
De ruimte tussen de rachels is toch een spouw neem ik aan. En omdat je het in de zin erboven had over ventileren ...JantjeV8 schreef: Schimmel is goed te voorkomen door het goed te ventileren, en goed beoordelen hoe condensdruppels afgevoerd worden.
Die binnenmuur isoleren werkt prima. Zoek naar een harde schuimplaat die je niet tussen de houten rachels, maar aaneengesloten er voor langs op kunt zetten.
Nu ja het is natuurlijk een ander verhaal als je er vanuit gaat dat het een warme binnenmuur betreft.
Misschien kan Tonny een en ander ophelderen?
-
tonny
Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968
ik ga eens enkele foto's nemen en tekst en uitleg hier plaatsten, het is nogal ingewikkeld om te beschrijven, maar heel simpel om aan te tonen via foto !
alvast bedankt al voor de reacties, ik probeer in de loop van volgende week deftige update te doen !
groeten
alvast bedankt al voor de reacties, ik probeer in de loop van volgende week deftige update te doen !
groeten