Kleine vordering, maar wel leuk om te zien omdat het geheel zo al meer in beeld komt.
inbouw-1.jpg
inbouw-2.jpg
frans schreef:Nu is de kans groot dat het hout grotendeels in het uiteinde aan zijn "eindjes" komt, en dat de rest van het mes alleen als geleider gaat werken.
Toch is dit de enig juiste analyse van de werking die ik van het begin af aan in gedachten heb. De trommel is wel snijdend, maar alleen als "hulpsnijkant". De hoofdfunctie is inderdaad het werken als een geleider die het materiaal naar het werkelijke mes dwingt.
Dit mes staat dus buiten de trommel met de bedoeling dat het vlot demontabel is in verband met het slijpen of opnieuw oplassen met snijmateriaal.
Een tweede reden is de vrij grote radiale reactiekracht die optreedt. Die is naar boven gericht en belast mijn asdragers "verkeerd om". Nu kan ik de axiale reactiekracht veel makkelijker opvangen met een taatsblok o.i.d. want ik heb namelijk een stilstaande as.
gerard schreef:Zeg Jan, je hebt toch bewust voor kinderen gekozen....Probleempje opgelost.
Dit is ook de reden dat ik een vrij kleine motorzaag heb. (Stihl ms 170) Daarmee kan mijn elfjarige dochter probleemloos mee in de bak van de kraan blijven staan om de eiken op te kronen. Klein gordeltje om de snelwissel van de bak en verder niet zeuren. Kan ik mooi in de cabine zitten en mij elke keer weer verbazen hoe snel zo'n meissie een boom kaal zaagt.
Morgen verder.
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.