Deze week met het systeem gereden. Even zoeken naar de juiste instelling om de temperatuur van het geheel contant te houden.
Ondertussen ook via de OBD diverse meetwaardes gemeten.
Er zijn diverse modificaties te koop om de MAP sensor (manifold absolute pressure sensor) te tweaken omdat de auto door een afwijkende meetwaarde (na toevoegen van Waterstof/zuurstof) meer brandstof zou inspuiten.
Echter of ik de Brandstof cel nu aan of uit zet op vol vermogen ziet de sensor geen verschil. Dus dit is naar mijn menig een broodje aap
Er is maar één meetwaarde die verandering aangeeft en dat is de motorbelasting. Duidelijk is het inschakelen van de Cel op vol vermogen te zien in een ca 6% toegenomen motorbelasting bij stationair toerental.
Dit is ook verklaarbaar door het toegenomen stroomverbruik van ca 15Ampere.
Inschakelen van de verlichting laat het zelfde effect zien. Inschakelen Airco geeft dik 15% belasting extra!
Op vol vermogen gaat de Cel aan de kook. Uiteindelijk kom ik op een instelling van de PWM uit op ca. 30%. Dit is geeft een extra belasting van ca 1-2%.
Het is nu nog te kort om een conclusie te trekken of het werkt. Deze week had ik de pech dat ik maandag en dinsdag door ongelukken en pechgevallen flink in de files gestaan heb. Ook de laatste de dagen heb ik s'middags met de Airco aan gereden.
Met tanken kwam ik echter toch op het zelfde verbruik uit als ik mijn best heb gedaan om zuinig te rijden (zonder files en Airco)!
Dus een negatief effect heeft het systeem sowieso niet echt.
We gaan dus vrolijk door met testen. Zal dit weekeinde even wat foto's maken hoe het systeem in de auto is ingebouwd.
gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk
project ---