meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen?
Moderator: Moderators
-
le_pilaf
Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen
Even terzijde ik zag dat er een heffing op het omvormervermogen wordt ingevoerd.
dit is voor de onkosten van het salderen hier kan ik het mee eens zijn.
waar ik wel moeite mee heb dat het word berekend over het omvormervermogen.
stel dat je een omvormer heb van 5 kwh en door slim je energie te managen verbruik je 2 kwh.
betaal je 3 kwh voor nop.
groet Frank
dit is voor de onkosten van het salderen hier kan ik het mee eens zijn.
waar ik wel moeite mee heb dat het word berekend over het omvormervermogen.
stel dat je een omvormer heb van 5 kwh en door slim je energie te managen verbruik je 2 kwh.
betaal je 3 kwh voor nop.
groet Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
-
JantjeV8
Pelletpower: Wat we omgerekend in WP hebben liggen weet ik niet.
Wij koken (nog) op gas, voor de rest doen we er niets mee, het verbruik de afgelopen jaren bedraagt 25 kuub voor een gezin van 4. Ik las hier ergens 135 kuub voor koken, lijkt mij wat veel.
Antivries uit de autoshop: € 15,00 per 5 liter kant en klaar, of ongeveer € 6,00 puur die je 1:3 moet aanmengen.
Ik heb 2 pv-paneeltjes. 1 voor de zonneboiler, direct op de pomp dus niks met netwerken, salderen en omvormervermogensbelastingen van doen. De andere pv-paneel doet hetzelfde, direct op een pomp, kleine collector voor op het zwembad.
Kortom, er zijn zat zaken in en rond het huis die je off-grid kunt instellen. Denk daar eens over na.
Die belasting op het vermogen van omvormers (Belgie), voor die € 780,00 die als voorbeeld werd genoemd, koop je een stuk of 6 150A zware accu's die een jaar of 5 mee gaan.
Wij koken (nog) op gas, voor de rest doen we er niets mee, het verbruik de afgelopen jaren bedraagt 25 kuub voor een gezin van 4. Ik las hier ergens 135 kuub voor koken, lijkt mij wat veel.
Antivries uit de autoshop: € 15,00 per 5 liter kant en klaar, of ongeveer € 6,00 puur die je 1:3 moet aanmengen.
Ik heb 2 pv-paneeltjes. 1 voor de zonneboiler, direct op de pomp dus niks met netwerken, salderen en omvormervermogensbelastingen van doen. De andere pv-paneel doet hetzelfde, direct op een pomp, kleine collector voor op het zwembad.
Kortom, er zijn zat zaken in en rond het huis die je off-grid kunt instellen. Denk daar eens over na.
Die belasting op het vermogen van omvormers (Belgie), voor die € 780,00 die als voorbeeld werd genoemd, koop je een stuk of 6 150A zware accu's die een jaar of 5 mee gaan.
-
pelletpower
JantjeV8, voor koken zie ik hier meestal een kleine 50 m3 voorbij komen. 135m3 is erg veel. Nog niet over naar flessen dus?
Als ik zo eens google over vermogen vaccuumbuizen kom ik voor 20 buizen op een 1200 kWh. Dat is dan voor optimale ligging. Met 2 keer 18 buizen zit ik dus goed. Heb je enig idee wat je bijverwarmt en wanneer?
Als ik zo eens google over vermogen vaccuumbuizen kom ik voor 20 buizen op een 1200 kWh. Dat is dan voor optimale ligging. Met 2 keer 18 buizen zit ik dus goed. Heb je enig idee wat je bijverwarmt en wanneer?
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Even over het gemopper over de "Belgische toestand". Hoeveel krijg je daar voor je teruggeleverde kWh?.
Verder vind ik het absurd dat je met stroom standaard je water gaat verwarmen. Als incident kan ik inkomen, maar dat je daar eens systeem voor gaat inrichten niet.
Verder vind ik het absurd dat je met stroom standaard je water gaat verwarmen. Als incident kan ik inkomen, maar dat je daar eens systeem voor gaat inrichten niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
pelletpower
Gegevens komen van sunsystems 4,3 Gj /jaar voor 20 buizen a 580 euro. Zo van de site getrokken en omgerekend naar kWh.
-
pelletpower
Ja die gedachte had ik aanvankelijk ook. Na een discussie met Ingir en wat surfen op diverse sites is het het overwegen waard. Om de zaken wel helder te houden zou in principe de stroom direct naar een verwarmingselement moeten gaan. Bij een overschot zou een omvormer ingeschakeld moeten worden. De levensduur van pv schat ik toch hoger in dan die van vaccuumbuizen.
Maar ja, die laatste heb ik al, ze liggen te wachten op plaatsing. Mocht het beter/voordeliger/ecologischer/enz zijn om pv te plaatsen dan heb ik geen oogkleppen, maar ben bereid daar naar te kijken.
Maar ja, die laatste heb ik al, ze liggen te wachten op plaatsing. Mocht het beter/voordeliger/ecologischer/enz zijn om pv te plaatsen dan heb ik geen oogkleppen, maar ben bereid daar naar te kijken.
-
Ingir
Als het SWW-verbruik zeer laag is is elektrische verwarming van het SWW goed te verantwoorden. We zijn echter gewend aan idioot grote boilers die dan ook een hoog stroomverbruik geven.kockie schreef:Verder vind ik het absurd dat je met stroom standaard je water gaat verwarmen.
-
JantjeV8
pelletpower schreef:JantjeV8, voor koken zie ik hier meestal een kleine 50 m3 voorbij komen. 135m3 is erg veel. Nog niet over naar flessen dus?
Ik heb 72 buizen liggen.
Denk dat met die eerder gestelde 125 nachten, 2 uur op 1 kW, totaal dus 250kWh best dicht in de buurt komt.
Zijn er metertjes die ik daar tussen kan zetten om het verbruik van m'n systeem te meten? Het gedoetje zit op 1 stopcontact, als ik daar een metertje tussen zet, weet ik precies wat daar in gaat zitten op jaar.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Er is een verschil tussen een centrale die kolen staat te verstoken om tegen 40% rendement stroom te maken, rendementsverlies (en lelijke leidingen) om de stroom in huis te krijgen, en dan water warm maken.kockie schreef:Verder vind ik het absurd dat je met stroom standaard je water gaat verwarmen. Als incident kan ik inkomen, maar dat je daar eens systeem voor gaat inrichten niet.
Maar een zonnepaneel wat stroom "over" heeft is een ander verhaal.
Wat blijft is dat je in de winter toch die kolencentrale gaat gebruiken...
In deze discussie zijn de economische motieven nog steeds te belangrijkste. Nog veel goedkoper is het om minder warm water te gebruiken... Of alleen te gebruiken op de momenten dat het er is. (Ik kijk uit naar de zomer: sinds kerst heb ik me niet meer kunnen wassen
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Dat is hier ook het geval. Als de hele dag de zon heeft geschenen komt vaak de vraag van de jonge heren of ze in bad mogen. Bij weer zoals vandaag (nogal vochtig) komt die vraag nooit....Pietje schreef:of alleen te gebruiken op de momenten dat het er is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
sfj
Het 'eco' moet ook iets hebben. Dat is een feit. Ieder maakt voor zich uit hoe ver hij hiermee wilt gaan en op welke manier natuurlijk.
Ik kan eenvoudig de parameters aanpassen. Als jullie een berekening willen zien met andere volumes bvb. zeg het maar.
Ik kan eenvoudig de parameters aanpassen. Als jullie een berekening willen zien met andere volumes bvb. zeg het maar.
-
Ingir
Voor een korte douche (5 minuten) met een waterbesparende douchekop (5 liter/minuut) heb je slechts 25 liter van 40°C nodig. Als je dan ook om de andere dag doucht verbruik je 185 kWh per jaar per persoon. Door een zo klein mogelijke elektrische boiler te nemen kan het water relatief snel opgewarmd worden zodat er geen noodzaak is om SWW in voorraad te houden. Als je wilt douchen zet je de boiler aan en 26 minuten later kun je douchen. Om 25 liter op te warmen is 0,87 kWh nodig.
Met 2 personen is het SWW-verbruik dan zo'n 370 kWh per jaar, on-grid af te dekken met 2 zonnepanelen. Off-grid zou je dan 8 panelen nodig hebben (voor voldoende vermogen) die na het verwarmen van de boiler gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld het opladen van de accu's.
Met 2 personen is het SWW-verbruik dan zo'n 370 kWh per jaar, on-grid af te dekken met 2 zonnepanelen. Off-grid zou je dan 8 panelen nodig hebben (voor voldoende vermogen) die na het verwarmen van de boiler gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld het opladen van de accu's.
-
MaartenB
Voor alleen SWW vind ik een zonnecollector niet interessant, het kreeg wel mijn interesse toen ik dit las: viewtopic.php?f=3&t=3467&start=10
Door slim je grote buffervat te gebruiken voor LTV is er volgens 'JW te R' veel meer energie uit te halen. Nu klopt het dat de efficiency stijgt wanneer de watertemperatuur door je collector lager is, maar 1200m^3 gas met 65 buizen klinkt wel erg goed. Heeft iemand vergelijkbare resultaten, of kan iemand dit narekenen/simuleren? Ik heb wat pogingen gedaan, maar niets komt in de buurt van deze resultaten.
Door slim je grote buffervat te gebruiken voor LTV is er volgens 'JW te R' veel meer energie uit te halen. Nu klopt het dat de efficiency stijgt wanneer de watertemperatuur door je collector lager is, maar 1200m^3 gas met 65 buizen klinkt wel erg goed. Heeft iemand vergelijkbare resultaten, of kan iemand dit narekenen/simuleren? Ik heb wat pogingen gedaan, maar niets komt in de buurt van deze resultaten.
-
deleted
Hangt van de rest van de installatie af.MaartenB schreef:Voor alleen SWW vind ik een zonnecollector niet interessant
Als je je zonneboiler ook kan verwarmen vanuit een massakachel, dan heb je een redelijk goede match naar timing en materiaalgebruik.
Als alles met natuurlijke circulatie zou werken heb je een vrijwel onderhoudsvrije installatie.
Als je de zaak eerst op de noemer 'euro' brengt krijg je een heel ander verhaal.
Maar ligt dat aan de installatie of aan het systeem 'euro' ?
G
-
MaartenB
Ja, als je je boiler of buffervat deelt met een kachel dan scheelt het kwa euros in investering. Maar zonder LTV en slim gebruik van het beetje warmte wat de collectoren in herfst, lente en ook winter geeft wordt er veel energie die het ding kan leveren niet gebruikt, dat is zonde van zo'n apparaat en je investering.
Alleen hoeveel energie er uit te halen is is wat lastig te achterhalen, het scenario van JW klinkt goed. 1200 kuub gas per jaar besparen met 65 buizen. Dat is 1200 cuub * 8kwh/kuub / 356 dagen / 5 uur zon / 10m^2 = 526 W/dag/m^2 gemiddeld (met vrij optimistische getallen!), dan zou het hele systeem zo'n 50% efficient zijn, maar of dat echt haalbaar is betwijfel ik.
Alleen hoeveel energie er uit te halen is is wat lastig te achterhalen, het scenario van JW klinkt goed. 1200 kuub gas per jaar besparen met 65 buizen. Dat is 1200 cuub * 8kwh/kuub / 356 dagen / 5 uur zon / 10m^2 = 526 W/dag/m^2 gemiddeld (met vrij optimistische getallen!), dan zou het hele systeem zo'n 50% efficient zijn, maar of dat echt haalbaar is betwijfel ik.