welke buis voor warmtebank?
Moderator: Moderators
-
willem
Re: welke buis voor warmtebank?
Om rendement en profijt te krijgen van de buiswarmte kan je ook houten roosters gebruiken
ipv planken. Heb je ook geen ophoping van warmte en zg oververhitting.
Bij te veel warmte aan je kont is het te reduceren met een kussentje of deken.
Als je google zijn de roosters te kust en te keur te koop.
De buizen kan je ook op glas of steenwol dekens/platen leggen en zo ook de hoogte bepalen.
ipv planken. Heb je ook geen ophoping van warmte en zg oververhitting.
Bij te veel warmte aan je kont is het te reduceren met een kussentje of deken.
Als je google zijn de roosters te kust en te keur te koop.
De buizen kan je ook op glas of steenwol dekens/platen leggen en zo ook de hoogte bepalen.
-
midas
Vandaag weer wat verder gekomen.
De riser is ingepakt en volgestort met vermaculiet. Alles wat ik tot nu toe heb gebouwd staat nog los omdat ik hem pas vast metsel als alles blijkt te werken.
Vandaag werkte het in ieder geval. Echt brullen doet hij niet, maar geen rook en ook de horizontale buis was te warm om je hand op te leggen.
Nu nog eens bedenken hoe ik heel die bank ga maken. Ik heb ook geen zin om 3ton aan zooi mijn tuin in te slepen.
Ook eens kijken of ik het op de planken ga bouwen of die toch ga verwijderen.
Ook wil ik hem wel isoleren naar de bodem toe. Glaswol een goed idee? Daar dan puin op, daar de buizen op, en dan een afwerkingslaag van......

plankje er even uit, je ziet dan de balken en daaronder de aarde

De riser is ingepakt en volgestort met vermaculiet. Alles wat ik tot nu toe heb gebouwd staat nog los omdat ik hem pas vast metsel als alles blijkt te werken.
Vandaag werkte het in ieder geval. Echt brullen doet hij niet, maar geen rook en ook de horizontale buis was te warm om je hand op te leggen.
Nu nog eens bedenken hoe ik heel die bank ga maken. Ik heb ook geen zin om 3ton aan zooi mijn tuin in te slepen.
Ook eens kijken of ik het op de planken ga bouwen of die toch ga verwijderen.
Ook wil ik hem wel isoleren naar de bodem toe. Glaswol een goed idee? Daar dan puin op, daar de buizen op, en dan een afwerkingslaag van......

plankje er even uit, je ziet dan de balken en daaronder de aarde

-
gerard
Nee, geen goed idee, glaswol met puin erop wordt plat geperst en verliest isolatiewaarde. Wat dacht je van gestabiliseerde vermiculite? =vermiculite met een beetje cement 10:1 (volume) of anders Ytongblokkenmidas schreef:Glaswol een goed idee? Daar dan puin op, daar de buizen op, en dan een afwerkingslaag van......
groet,
Gerard
-
ritsaert snijder
Perliet en vermiculiet zijn in de tuinbouw vaak nog wel goedkoop te krijgen, ik heb hier ook nog een overschot (stuur maar een PB). Een laag massa van 5 a 10 cm gaat toch geen 3 ton opleveren?
Hittebestendig materiaal wat zacht zit, is lastig. Maar kussentjes en een warme bips leveren veel op!
Hittebestendig materiaal wat zacht zit, is lastig. Maar kussentjes en een warme bips leveren veel op!
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
midas
Ik kan vermaciet bij de bouwmaat kopen voor zon 17 euro de 100l. Wel irritant dat er toch veel mensen zijn zeggen dat er asbest in kan zitten. Zelfs onze schoorsteenmannen verwerken t met witte pakken aan en mondkapjes op. En ik zitbeen lekker in te roeren.... Zondag ga ik weer aan t bouwen!
-
ritsaert snijder
Die discussie heeft hier ook al een keer plaats gevonden...conclusie was dat er in NL echt geen asbest zit in vermiculiet. Is daarnaast ook nog eens verboden...
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
gerard
Midas, gewoon lekker in roeren, is niks mis mee, spookverhalen blijven zichzelf altijd herhalen.. En mannetjes in witte pakken en met mondkapjes vangen doorgaans een hoger uurloon!midas schreef:Wel irritant dat er toch veel mensen zijn zeggen dat er asbest in kan zitten. Zelfs onze schoorsteenmannen verwerken t met witte pakken aan en mondkapjes op. En ik zitbeen lekker in te roeren....
Als je vermiculite gaat mengen met cement ga je ook veel water nodig hebben. Houdt er dus rekening mee dat je de bank liefst zo lang mogelijk open laat staan, zodat het kan drogen (evt. ventilator).
Ter verduidelijking: vermiculite wordt aan potgond toegevoegd omdat het zo goed vocht vasthoudt, dat zegt genoeg lijkt me.
groet,
Gerard
-
midas
Vandaag even getest met alle buizen er aan vast. werkte prima

-
ritsaert snijder
Mooi!
Fors stuk buis en een beperkte schoorsteen zo te zien! Hoe heet wordt de pijp?
Fors stuk buis en een beperkte schoorsteen zo te zien! Hoe heet wordt de pijp?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
midas
Het eerste stuk buis is te heet om je hand op te laten liggen, je blijft niet plakken overigens. De schoorsteen is amper warm en 3.5m lang.
Ben blij dat het tot nu toe gewoon werkt.
Vandaag eens wat massa aan de bank gaan toevoegen.
Ben blij dat het tot nu toe gewoon werkt.
Vandaag eens wat massa aan de bank gaan toevoegen.
-
midas
Vandaag nog wat geknutseld. Eerst wat gasbetonplaten neergelegd met een dun laagje perliet. Helaas net iets te weinig gasbeton.
Morgen dus ff bijhalen. Ook aan de rommel geweest met de 'massa'. Gaat toch een ingewikkelde puzzel worden ben ik bang.
Het mengen van de fermaculiet met het cement heeft toch alleen als doen gewichtsbesparing?

[/url]
Morgen dus ff bijhalen. Ook aan de rommel geweest met de 'massa'. Gaat toch een ingewikkelde puzzel worden ben ik bang.
Het mengen van de fermaculiet met het cement heeft toch alleen als doen gewichtsbesparing?

[/url]-
gerard
Nee, stabiliseren van de vermiculite, anders gaat de vermiculite aan de wandel.midas schreef:Het mengen van de fermaculiet met het cement heeft toch alleen als doen gewichtsbesparing?
groet,
Gerard
-
ritsaert snijder
Als je schoorsteen niet warmer wordt dan amper warm dan zul je stevig condenseren. Dat condens moet ergens heen kunnen (geen lekker spul) en het vreet je metalen buis op. Het dunwandige spirobuis zal redelijk rap verdwijnen.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
midas
dat condens had ik al gemerkt, even zien wat er gaat gebeuren met bank. Anders laat ik hem onder aan de schoorsteen leeglopen.
-
ritsaert snijder