krekel schreef:Maar wat is langzaam? Een eerste batch verloren moeite of langzaam in de zin van slecht opstarten?
Ik zou denken, allebei.
krekel schreef:Ik had al eens een J-tube gebouwd uit betonnen straatklinkers (16 op 16 vierkant ). Het ding nam meteen op en dat volledig in open lucht. Achteraf een tegenstroomkanaal op gemaakt en de trek bleef verbazingwekkend. Een plafond op gelijk aantal cm'ers van de riser als de afstand tot de tegenstroomkanalen ( oppervakte riser opgedeeld in 3 stuks. Dus zo goed als geen bell. Op en al 100 cm vanaf einde tegenstroomkanalen tot bovenkant mini-schoorsteentje.
Natuurlijk, het hangt er maar vanaf wat je interpreteert als verbazingwekkend. Ik heb de lat waarschijnlijk veel hoger liggen dan jij omdat ik inmiddels ruime ervaring heb en de verschillen uit eigen ervaring ken. En die verschillen zijn aanzienlijk kan ik je vertellen. Maar ga gerust je gang, het is jouw feestje en ik hoor graag wat de resultaten zijn.
Een tip: hou de eind temperatuur in de gaten. Liefst tussen 80 en 100 graden bij de uitgang. De werking van dit ding hangt zwaar op een hoge gas snelheid en een wat hogere schoorsteen temperatuur komt de verbranding dus ten goede.
Ik moet die schuin gezaagde stenen zagen maken die dienstdoen als asgeul.
Is het een verstandig idee om deze uit te voeren in roze chamotte? De rest van de kern is opgetrokken uit gele chamotte. Ik heb er nog een aantal liggen en zou het zonde vinden om ze te laten liggen.
De vraag rijst of deze verschillende uitzettingskarakteristieken een probleem kunnen vormen?
Het zou mijn vuurkamerwanden onder druk kunnen zetten.
image.jpg
Misschien zijn ze wel geschikt als bodemsteen?
Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bij twijfel zou je kunnen overwegen om de stenen wel zijdelings te verlijmen en de schuine delen, als het ware, "los" in de verbrandingsruimte te schuiven. Die gaan echt nergens naar toe!
Je moet er bij dit soort kacheltjes altijd rekening mee houden dat stenen vroeger of later los gaan liggen en ze zo zetten dat de boel constructief op hun plaats blijft.
Ik denk de "roze" chamotte steen te herkennen als afkomstig van o.a. de Castorama bouwmarkt.
Mijn ervaring daarmee is dat ze de temperatuur wel aankunnen maar na verloop van tijd de neiging
vertonen om door midden te scheuren.
holtere schreef:Bij twijfel zou je kunnen overwegen om de stenen wel zijdelings te verlijmen en de schuine delen, als het ware, "los" in de verbrandingsruimte te schuiven. Die gaan echt nergens naar toe!
Je moet er bij dit soort kacheltjes altijd rekening mee houden dat stenen vroeger of later los gaan liggen en ze zo zetten dat de boel constructief op hun plaats blijft.
Grz,
Holtere
Nog zo geen slecht idee....maar dan zowel zijdelings als de onderkant.
Of nog extremer ; een kier tussen vuurkamerwand en schuine steen waarbij het schuine vlak en de onderkant van die respectievelijke steen wel verlijmd zijn.
Ik denk de "roze" chamotte steen te herkennen als afkomstig van o.a. de Castorama bouwmarkt.
Mijn ervaring daarmee is dat ze de temperatuur wel aankunnen maar na verloop van tijd de neiging
vertonen om door midden te scheuren.
Groet,
Ed
Hotglass,
Zou goed kunnen al ken ik de Castorama niet.
Ze zijn van spaanse makelij en te koop in de Makro (be).
Ze lijken wel gevoeliger op beschadiging en 'klinken' helderder.
Poreuzer en minder vol dan die "gele" al is dat eerder subjectief.
Eigenlijk een antwoord op mijn eigen vraag als je het zo bekijkt.
Precies..........het lijkt een contradictie maar het is wel zoals het is.
De "roze" steen is veel dunner en is een goed gebakken fijne chamotte steen.
Als die niet mooi helder klinkt dan zit er vast al een scheur in.
De gele vuurvaste stenen zijn veel zwaarder en dikker klinken daardoor veel minder helder.
In het filmpje ( onderaan de draad ) zie ik vrij dikke vuurkamerwanden.
Je zou kunnen denken dat dit in eerste instantie warmte onttrekt aan het proces en vooral de opstart bemoeilijkt.
Anderzijds geeft ie na enige tijd een positief effect aan de verbranding met vooral in de winterperiode bij een ietwat warm staand kachel een makkelijkere opstart?
Kort door de bocht : " ze reflecteren de warmte meer dan ze op te nemen dus is de hitte hoger bij de verbranding diep in de vuurkamer alvorens ie door de poort trekt"
Zou het m.a.w. een goede keuze zijn om de chamottestenen op hun breedste kant te leggen?
Ik zie zowat alle 177 de revue passeren met een vuurkamer op smalle kant opgemetseld.
krekel schreef:In het filmpje ( onderaan de draad ) zie ik vrij dikke vuurkamerwanden.
Dat klopt, bestaande uit vierkante chamotte buis en vuurvaste isolatie stenen. Vooral die laatste zijn hier heel belangrijk, Max steekt er terecht de loftrompet over. Er is een groot verschil tussen chamotte (zwaar, kan veel warmte opnemen) en isolatie stenen (licht, sterk isolerend). Dikke wanden van isolerend materiaal kunnen niet verruild worden voor dito wanden van sterk warmte opnemend materiaal en de kachel het zelfde karakter laten houden.
krekel schreef:Zou het m.a.w. een goede keuze zijn om de chamottestenen op hun breedste kant te leggen? Ik zie zowat alle 177 de revue passeren met een vuurkamer op smalle kant opgemetseld.
Dat laatste, daar is een reden voor. Het is geen goede keuze om chamotte voor deze toepassing plat te leggen. Dan duurt het nog veel langer voordat het ding op temperatuur komt. De vuurbeton kernen die tot nu toe gebouwd zijn hebben allemaal een kleine wand dikte, meestal 3 cm. Met als doel zo min mogelijk massa in de kern te stoppen. Als je dikke wanden wilt maken, doe dat dan in de mantel van de kachel.
Als ik heel wat rmh-heaters bekijk, zijn die uitlaatpijpen bijzonder aan de korte kant......voornamelijk nogal wat amerikaanse bouwers zijn hier nogal bedreven in.
Ik versta hieruit dat zij snel overgaan tot condenseren door heel wat massa toe te voegen.
Toch slagen zij er in om voldoende trek te genereren op lage hoogte me dunkt.
Mijn vraag :
Is een batch type in staat om met horizontale/vertikale uitgang op laat ons zeggen " manshoogte" te werken?
Moest men hem niet laten condenseren en een afgas van laat ons zeggen 120° Behouden op vb: 3 meter hoogte?
krekel schreef:Is een batch type in staat om met horizontale/vertikale uitgang op laat ons zeggen " manshoogte" te werken?
Nee, stap daar maar vanaf, dat gaat niet werken. Het ding heeft gewoon een schouw nodig van meerdere meters lang, geïsoleerd, rond en glad, dat zijn de beste. Die schouw moet ook boven de nok van het dak uitkomen. Horizontale uitlaten willen alleen werken als de wind nooit op die kant staat, het huis niet hoger is dan begane grond en absoluut geen enkele opening boven in het huis heeft.
krekel schreef:Moest men hem niet laten condenseren en een afgas van laat ons zeggen 120° Behouden op vb: 3 meter hoogte?
Het is beter om het ding niet te laten condenseren. Overigens heb ik nu een batch box rocket in mijn werkplaats die een afgas temperatuur kan handhaven van 80 graden Celsius op 3 meter hoog. Als ik heel erg mijn best doe dan kan het ook 120 graden worden maar dan moeten de deuren open want dan wordt het te warm.
En wanneer ga jij er eentje in de tuin bouwen om te proberen?
peterberg schreef:Overigens heb ik nu een batch box rocket in mijn werkplaats die een afgas temperatuur kan handhaven van 80 graden Celsius op 3 meter hoog. Als ik heel erg mijn best doe dan kan het ook 120 graden worden maar dan moeten de deuren open want dan wordt het te warm.
En wanneer ga jij er eentje in de tuin bouwen om te proberen?
Strikt genomen moet een afgas van 120° op 3 meter hoogte dus bevorderlijk zijn voor de trek
Ik probeer je een pb te sturen van mijn buitensituatie.......