nadineadriaensens schreef:
Zouden we dan best een verse leemlaag met stro leggen en daarboven een planken vloer?
Is de leemlaag nog grotendeels intact ? Zo ja, dan kan die eenvoudig hersteld worden.Nadat het vuil er af is, gewoon licht bevochtigen en met een nieuwe dunne leemlaag egaliseren. Alle barsten verdwijnen en de krimpscheuren aan de balken worden terug dichtgesmeerd. Als je dat in dit seizoen gaat doen, zou ik niet te veel water gebruiken en slechts een dunne reparatielaag aanbrengen.
Is het verder nog de bedoeling de vloer te isoleren of wordt dit een ruimte die dezelfde temperatuur gaat krijgen als de ruimte eronder ?
Als de toekomstige temperatuur hierboven lager zou zijn dan in de ruimte eronder zou je nog een isolatiemateriaal kunnen storten op de leemlaag.
Nu heb je al een cm of 3à5 plaats boven het leem.
Ik zou voor volgende opbouw kiezen:
- In de ecowinkel vind je lange henneprollen van 1 cm dik en 10cm breed. Die rol je af op je balken.
- Hierop leg je een flinke plank (minstens 2,5 cm dik) over de hele lengte van de balk. Aan de muren plooi je de henneprol omhoog zodat de plank vast ligt, maar de muur zelf niet raakt.(1cm , dikte van de hennep, speling) (misschien kunnen een aantal oude planken hiervoor herbruikt worden).
-Dwars op deze planken schroef je de nieuwe planken. Zorg dat de schroeven zeker niet verder dan enkele mm doorheen de eerste plank geraken (vandaar minstens 2,5 cm).
-Daarmee heb je goedkoop een zwevende vloer gecreëerd.
-Door de hennep (1cm) en de montageplank (3cm) heb je nog een extra 4 cm, dus in totaal een 7à8 cm om te vullen met isolatie.(in totaal tussen leemlaag en planken) Persoonlijk zou ik er houtsnippers droog bepoederd met luchtkalk voor gebruiken. Maar dit is experimenteel. Een Japanner zou kiezen voor een dunne laag houtskool (owv de uitstekende lucht, geur, ontsmettende, zeer goede lambda enz waardes. Eigenlijk een superprodukt)
Persoonlijk ben ik echter wat terughoudend owv ontbranding bij houtskool. Met luchtkalk behandelde houtsnippers ontbranden in principe zeer moeilijk.
-Als je niet experimenteel bent , kan je natuurlijk ook voor een klassiek produkt gaan: Cellulose kan met de hand losgestort worden .Kurkkorrels doen het ook prima. Vermiculiet of perliet kan ook.
G