Dat is het 2 spades diep idee,
ik geloof ik er wel in maar gezien de ruimte die ik beschikbaar heb is het voor mij niet zo intressant, de klei onder de "eerste spade spit" is meestal verschrikkelijk taai (daarom is het losmaken een goed idee). ik vind het teveel werk, tweemaal per jaar dik mest of compost aanbrengen(10cm) en daarna de lokale pensionado met zijn spit machine erover (gaat ongeveer 30cm diep) is een makkelijkere oplossing. Het kost dan wel een kratje bier, maar bespaart wel 2 dagen zwoegen en een week spierpijn
Als ik minder ruimte zou hebben zou ik sowieso voor bakken van een meter breed en 30 tot 60 cm hoog kiezen. Zo ben ik ooit begonnen met moestuinen in mijn achtertuin. De opbrengsten die daar uit te halen zijn zijn fenomenaal en je loopt nooit het gevaar je aarde weer te verdichten door zware regen of belopen van de aarde.
Steek sowieso veel aandacht in je bodem, alles wat je eet komt er immers uit.
Gras mag meegespit worden, de laag die afsteekt met het gras is waarschijnlijk het vruchtbaarste stukje grond wat je beschikbaar hebt. Daarna mulchen is een goed idee, het zal je veel schoffelwerk schelen en je grond verbeteren.
Groeten,
..