gas/damp flessen (lpg, butaan etc)
Moderator: Moderators
-
Dirk Bauwens
-
chathanky
Wat wil je graag weten Dirk. Mijn kant is alleen om voor de gevaarlijke kanten te waarschuwen om lpg als dampvorm te gaan gebruiken.
Die campingflesjes worden zomrs veel al gebruikt en niet met -10.
Bergbeklimmers gaan zeker niet met zo`n flesje op pad.
Ik kan je genoeg links aangeven van oa. de brandweer en gasleveranciers waar op de risico`s wordt gewezen.
2 dingen Dirk wat scheelt, je bent m`n buurman niet en het staat ook niet bij mij thuis.
Ik hoop wel voor je dat het niet mis gaat. Ik zal ook wel op z`n tijd risico`s nemen maar voor gas en houtvuur in en om het huis wil ik wel heel zeker zijn dat het in orde is. Het komt regelmatig voor dat je niet thuis bent of slaapt. Op deze momenten is er dus geen toezicht en kunnen levensbedreigende situaties ontstaan waar je simpelweg te laat bent om te reageren.
Persoonlijk heb ik hier wel wat meer kosten voor over om dit risico te verkleinen.
Bergbeklimmers gaan zeker niet met zo`n flesje op pad.
Ik kan je genoeg links aangeven van oa. de brandweer en gasleveranciers waar op de risico`s wordt gewezen.
2 dingen Dirk wat scheelt, je bent m`n buurman niet en het staat ook niet bij mij thuis.
Ik hoop wel voor je dat het niet mis gaat. Ik zal ook wel op z`n tijd risico`s nemen maar voor gas en houtvuur in en om het huis wil ik wel heel zeker zijn dat het in orde is. Het komt regelmatig voor dat je niet thuis bent of slaapt. Op deze momenten is er dus geen toezicht en kunnen levensbedreigende situaties ontstaan waar je simpelweg te laat bent om te reageren.
Persoonlijk heb ik hier wel wat meer kosten voor over om dit risico te verkleinen.
-
Dirk Bauwens
Waarom dan zegt een wereldfirma als Campingaz, overgenomen door het nog grotere Coleman, het volgende op hun website:chathanky schreef:Wat wil je graag weten Dirk. Mijn kant is alleen om voor de gevaarlijke kanten te waarschuwen om lpg als dampvorm te gaan gebruiken.
Bergbeklimmers gaan zeker niet met zo`n flesje op pad...
Deze mensen mogen niet zomaar iets uit hun duim zuigen. Alles wat ze zeggen zal ongetwijfeld moeten beantwoorden aan allerlei Europese normen.?Omdat Butaan en Propaan verschillende proporties hebben. U kunt geen Butaan gebruiken onder de -5?C; het gas komt simpelweg niet uit de brander bij deze temperatuur. Propaan mixen stellen u in staat om u apparatuur te gebruiken in lage temperaturen. Met 20% Propaan en 80% Butaan, kunt u een product gebruiken tot -20?C. Met 30% Propaan en 70% Butaan, kunt u een product gebruiken tot -25?C.
Isobutaan kan gebruikt worden tot -10?C.
Dirk
-
Dirk Bauwens
-
Dirk Bauwens
Chatanky,chathanky schreef:...Ik zal ook wel op z`n tijd risico`s nemen maar voor gas en houtvuur in en om het huis wil ik wel heel zeker zijn dat het in orde is. Het komt regelmatig voor dat je niet thuis bent of slaapt. Op deze momenten is er dus geen toezicht en kunnen levensbedreigende situaties ontstaan waar je simpelweg te laat bent om te reageren...
Je betrekt nu naast gas ook houtvuur in de discussie!!! Hoogst interessant!
Zoals je wellicht weet, ben ik ??n van de grootste voorstanders van finovens. Ik sta er daarom erg voor open om te vernemen hoe deze kachels levensbedreigende situaties kunnen veroorzaken.
Dirk
-
chathanky
Dat klopt Dirk dat zou niet mogen. Wat hun product betreft gaat het om campinggas met als doel dat het in de zomer gebruikt wordt. (mag je van uit gaan, Uitzonderlijk geruik heb je altijd wel)
Voordeel voor hun is ook dat ze kunnen besparen op materiaal en je hebt lagere keuringseisen.
Als het nou niks zou uitmaken. Waarom worden grote propaantanks toegepast voor huishoudelijk gebruik (verhouding dampgebruik warmte onttrekking = klein)
Een verkoper van gas zelf beter af is om lpg aan jou te verkopen. 1: het is goedkoper te leveren, je hoeft het niet te splitsen in twee producten. (arbeids intensief, extra kosten) 2: belastingtechnisch maakt het geen verschil in inkomsten 3: opslag is veel voordeliger omdat je met 1 product te maken hebt en niet met 1 van de 2 producten op gescheept blijft zitten om dat de vraag niet gelijk zal zijn.
Hier een link van de brandweer. Die zouden ook niet uit hun duim zuigen en zitten ook niet te wachten op ellende als je het mij vraagt.
Ps. een deel van hun zienswijze is met jou fles ondervangen.
Voordeel voor hun is ook dat ze kunnen besparen op materiaal en je hebt lagere keuringseisen.
Als het nou niks zou uitmaken. Waarom worden grote propaantanks toegepast voor huishoudelijk gebruik (verhouding dampgebruik warmte onttrekking = klein)
Een verkoper van gas zelf beter af is om lpg aan jou te verkopen. 1: het is goedkoper te leveren, je hoeft het niet te splitsen in twee producten. (arbeids intensief, extra kosten) 2: belastingtechnisch maakt het geen verschil in inkomsten 3: opslag is veel voordeliger omdat je met 1 product te maken hebt en niet met 1 van de 2 producten op gescheept blijft zitten om dat de vraag niet gelijk zal zijn.
Hier een link van de brandweer. Die zouden ook niet uit hun duim zuigen en zitten ook niet te wachten op ellende als je het mij vraagt.
Ps. een deel van hun zienswijze is met jou fles ondervangen.
-
Dirk Bauwens
Ik heb net even hun 'wettelijke eisen' gelezen. Die zijn helemaal niet overeenkomstig de wet.chathanky schreef:...Hier een link van de brandweer. Die zouden ook niet uit hun duim zuigen...
De flessen die ik heb, mogen wel degelijk bij LPG-tankstations gevuld worden!! Sommige tankstationeigenaars vinden dit vullen misschien niet zo leuk omdat zijzelf, volgens de wet, deze flessen moeten vullen!
De 'wettelijke eisen' op deze brandweersite zijn dus wel degelijk uit de duim gezogen!
Ook de rest van hun verhaal klopt niet met de werkelijkheid. Wie maakt er zich immers zorgen om een gasfles met butaan, die ook in de winter buiten staat? Welke wet verhindert dat?
Een beetje gezond verstand zonder wetten is nog altijd beter dan 1000 wetten zonder verstand.
Dirk
-
Dirk Bauwens
Morgen stop ik ??n van mijn gasflessen in de diepvriezer als test.chathanky schreef:Dat klopt Dirk dat zou niet mogen. Wat hun product betreft gaat het om campinggas met als doel dat het in de zomer gebruikt wordt. (mag je van uit gaan, Uitzonderlijk geruik heb je altijd wel)
Ik vind het wel nogal extreem dat ik dit moet doen. Ik ben niet zo'n lichtgelovig iemand, maar ik geloofde w?l de cijfers van de Campingaz-site.
Een test kan echter wel geen kwaad.
Dirk
-
Dirk Bauwens
Niet die maar drie kalkoenen bedoel je? 15 kinderen, een echtgenote, ikzelf en nog wat bezoek...chathanky schreef:Die kalkoen is er nu toch uit wil je zeggen?![]()
Op dit punt zit je er naast Chatanky, op dezelfde wijze als je het verkeerd had bij je uitleg over het destilleren van alcohol. Mengsels hebben een specifiek kookpunt dat los staat van het kookpunt van de componenten!chathanky schreef: En wat dan Dirk als je hem er uit haalt? Er zit ook propaan in en je zal dan toch de fles leeg moeten laten lopen om na te gaan of na de dat de druk weg is butaan achter blijft.
Naar gelang het percentage propaan varieert het kookpunt van een mengsel butaan/propaan tussen ongeveer 0 en -40 graden Celcius. Campingaz hanteert mengsels met kookpunten tussen de -20 en -25 graden Celcius. LPG heeft een nog veel hoger propaan-gehalte dan de Campingaz-mengsels.
Ik vermoed, afgaande op de cijfers van Campingaz, dat bij een gehalte van 60 percent propaan, het kookpunt lager is dan -30 graden Celcius. Naar gelang de fles leeg geraakt, zal dit kookpunt geleidelijk aan wel stijgen, maar zeker niet naar 0 graden.
Campingaz verklaart in overeenstemming te zijn met de Europese normen. Hoe zou het dan kunnen dat, wanneer zij verklaren, dat hun gasflesjes kunnen gebruikt worden tot -25 graden, dat in feite niet zo is??
Maar goed, ik ken veel meer idiote regelgevingen die geen voeling hebben met de realiteit. Zelf testen dan maar en ik laat de gasfles voor de hele testduur in de diepvries zitten!
Daarnet heb ik even gevraagd of er een volle fles beschikbaar was. Niet dus. E?n volle in gebruik, twee lege die pas morgenavond gevuld zullen zijn. De test wordt dus iets verschoven.
Groeten,
Dirk
-
chathanky
-
Dirk Bauwens
Inderdaad. Ook wegen, ervoor en erna.chathanky schreef:...Ik begrijp dat je het in de vriezer laat staan en de fles gebruikt naar de dagelijkse behoefte. Zodra deze leeg is haal je de fles er uit.
Na ondooien van de fles is het dan checken of er dan nog gas uit komt.
Als iemand nog aan iets anders denkt, hoor ik het graag!
Dirk
-
kees
-
Dirk Bauwens
Het waren er echt 'maar' drie. We kunnen er zelfs verschillende dagen van eten.kees schreef:dan heb je er vier nodig...... Heb je een vrieskist of vriescel? Dit gezien de volumes waarin jij denkt.Dirk Bauwens schreef: Niet die maar drie kalkoenen bedoel je? 15 kinderen, een echtgenote, ikzelf en nog wat bezoek...
Helaas heb ik nog geen dievriescel.
Een dievriescel zou veel zuiniger met electriciteit omspringen dan de twee diepvrieskoffers die ik nu gebruik.
Dirk