Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door account verwijderd »

Holtere,

Brand die van jouw ook zo warmpjes? Vanavond had ik een koper, maar ik sloeg het bod af.
Is die van jou e.v.t. te koop?
Verwijderd
holtere

Bericht door holtere »

Ik kan je wel zeggen dat we er warmpjes bij zitten (bij de kachel dan)
Verkoop is voorlopig geen optie :-)

We hebben wel een mooie Dovre 300 in de aanbieding! Da's voorwaar ook een lekker kacheltje :fff

Groet,
Holtere
deleted

Bericht door deleted »

@Holtere,

Heb je de heatriser al geïsoleerd ?

En heb je een idee hoeveel water er in de dubbele wand kan ?

holtere schreef:We hebben wel een mooie Dovre 300 in de aanbieding! Da's voorwaar ook een lekker kacheltje :fff
Toch maar een belabberde kachel als je hem naast een Holtere001 zet.

G
holtere

Bericht door holtere »

Heb je de heatriser al geïsoleerd
Nee, niets meer mee gedaan als flink gestookt van de week. Ervaringen tot nu toe zonder water erin:
Kachel stookt fantastisch op en is in no time flink aan het branden. Hij geeft echt veel warmte en is zuinig. Als er water in komt zal die wel minder warmte af gaan geven, het bovenste deel wordt dan niet meer zo heet!
Heeeel fijn kacheltje tot nu toe!

Het waterdeel gaat naar schatting 11 liter in. Ik ben nu spullen aan het verzamelen voor de leidingen, buffervat enz. Zal wel pas na de kerst op de CV zitten. Ben erg nieuwsgierig. De metingen zal ik doorgeven!
Toch maar een belabberde kachel als je hem naast een Holtere001 zet
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Grzz,
Holtere
deleted

Bericht door deleted »

De heatriser isoleren zal (normaal gezien) nog een serieus merkbaar verschil moeten maken...

Ben zeer benieuwd naar de metingen.

Zie eigenlijk nog een paar variaties mogelijk:

1. Maak van de ruimte tussen de 2 wanden een watervolume van >200 liter en je kan hem in badgen tot 70°C stoken. Dus een als een massakachel zijn warmte laten afgeven. Met afgesloten schoorsteen.
Zal nog zuiniger zijn. En een stand-alone-oplossing. Een verplaatsbare massakachel. Met de goedkoopste massa ter wereld: water.

2. Maak er een boilervolume van 100l van en je hebt een verbeterde versie van badeofen( waar er wereldwijd nog erg veel van verkocht worden).

Voor kleine ruimtes: blokhutten, berghutten, buitenverblijven, woonboten enz kan het zelfs de twee functie gelijktijdig vervullen ... (Ongeïsoleerde boiler) die zowel als massakachel dienst doet, als waar warm tapwater uit betrokken kan worden ...

G
holtere

Bericht door holtere »

Ik zal het zeker nog proberen om de heatriser te isoleren. Ik ben er wel nieuwsgierig naar!
Met de ervaringen tot nu toe zou ik de volgende keer ook proberen om de onderste stookruimte nòg beter te isoleren dan met de 4 cm. dikke steenlaag die er nu in zit. Ik had in eerste instantie het idee om er een dun laagje vuurvast vilt tussen de stenen en het staal te leggen. Doel: Dan kun je de kachel harder laten branden om meer warm water te krijgen zonder dat je de kamer uitloopt van de warmte!
Peter maakt een opmerking dat de warmte uiteindelijk toch door de isolatie heen gaat. Is een kwestie van tijd!

Ik heb naast jouw suggesties, Gandalf, ook nog een update in petto voor de bell!
Mocht de warmteopbrengst wat tegenvallen en de rookgassen niet voldoende koel zijn dan zou ik een dubbele versie willen proberen. Het contactoppervlak wordt dan verdubbeld! Zie tekening!
Misschien ook iets voor de superwisselaar van Michel, die kan hetzelfde principe volgen!
Veel mogelijkheden met deze basis!

Grz,
Holtere
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
deleted

Bericht door deleted »

Inderdaad. Een goede basis om verschillende varianten uit te proberen.

Als er teveel warmte de kamer in gaat en te weinig naar het water kan je ook eerst even proberen met (glaswol)isolatie rond de waterbell.

Als je het puur als CV bedoelt, kan je het geheel isoleren. Inclusief de stookruimte. Buitenom.

G
holtere

Bericht door holtere »

Weer wat kleine stapjes gemaakt:
Overloopvat gemaakt: een 80 liter boiler, stuk er tussenuit en zo weer aansluiten op de oude koppelingen :)
Buffer naar de bovenverdieping getakeld en op stalen balken gezet.
Veel boodschappen gedaan, mooi Laingpompje, energieklasse A, In drie dagen bezorgd van onze oosterburen voor 140,- incl. isolatie! Verder veel koppelingen, kleppen, fittingen enz.
Tussen Kerst en Nieuw vrij en kan ik goed aan de slag!
In dat verband ben ik benieuwd hoe de watergekoelde wand van de Bell in de kachel van Holtere het gaat doen. Die gaat in principe veel meer warmte per tijdseenheid kunnen slikken.
Even geduld nog Gandalf!

Grz, fijne dagen èn warme dagen!
Holtere
holtere

Bericht door holtere »

Laatste dagen weer goed bezig geweest en we stoken nu ook het water warm met de kachel!
Bij de eerste vulling bleek het laswerk niet helemaal dicht! Teveel haast gehad en niet afgeperst, dat straft af natuurlijk :roll:
Mooie gelegenheid om de boel even te demonteren en na twee maanden stoken te zien hoe het bovendeel er van binnen uit ziet. Zie foto's.
Ben benieuwd naar jullie kennersblik betreffende de aanslag!

Verder een overzichtje van de pijpenboel van kachel naar buffer met overloop. Het thermosifondeel van warmtewisselaar naar buffer lijkt prima te werken met 28 mm. pijp! Dank CP!

Gisteren dus de eerste stook: we hebben drie uur goed gestookt (maar kan echter veel harder) en de buffer was van 14 graden naar 34 graden gemiddeld. Zou dus waterzijdig 12 kw zijn als ik het goed heb, 4 kw per uur (buffer =500l).
Valt niet tegen lijkt me. Met vol stoken en alle isolatie zou het dus wel meer zijn. Kamerzijdig zaten we in het T-shirt (175 m3 inhoud met de deur open). De kg hout hebben we niet gemeten maar het ding geeft echt wel warmte voor wat je er in stopt!

Groet,
Holtere
deleted

Bericht door deleted »

Holtere,

Ziet er allemaal erg netjes uit !
Maar ook via de ongeïsoleerde leidingen verlies je nog veel warmte zie ik.

Ga je de de heatriser en buitenkant Bell nog isoleren ? Dat laatste zal vooral in functie zijn van hoeveel warmte je in de kamer wil houden.
En heb je de mogelijkheid om de temperatuur van de rookgassen te meten ?
Zo'n warmtewisselaar in een dubbelwandige bell lijkt aardig te functioneren op het eerste zicht.

G
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Holtere,
Bij de eerste vulling bleek het laswerk niet helemaal dicht! Teveel haast gehad en niet afgeperst, dat straft af natuurlijk
Het spreekt ook niet vanzelf om een vloeistofdichte las te maken, mij lukt het vaak in één keer met professonele lasapparatuur en als je kettinglassen maakt
om bijvoorbeeld trekken van materiaal zoveel mogelijk te voorkomen (ei vorming), dan de lassen toch zeker 0.5 tot 1cm laten overlappen.
Mooie gelegenheid om de boel even te demonteren en na twee maanden stoken te zien hoe het bovendeel er van binnen uit ziet. Zie foto's.
Ben benieuwd naar jullie kennersblik betreffende de aanslag!
De aanslag is toch vrij groot. Temper je hem vaak op de luchtinlaat en laat je hem wel is echt heet worden de laatste tijd?
Hoe is het met de as die is neergestreken op de bodem van de bell, dit viel zeker alles mee?
Verder een overzichtje van de pijpenboel van kachel naar buffer met overloop. Het thermosifondeel van warmtewisselaar naar buffer lijkt prima te werken met 28 mm. pijp! Dank CP!
Cp weet wel hoe je dingetjes moet construeren en op elkaar kan afstemmen. :roll:
Wat dat betreft heeft er een genie aan jouw kachel cv zijdige systeem meegedacht.
Gisteren dus de eerste stook: we hebben drie uur goed gestookt (maar kan echter veel harder) en de buffer was van 14 graden naar 34 graden gemiddeld. Zou dus waterzijdig 12 kw zijn als ik het goed heb, 4 kw per uur (buffer =500l).
Delta T 20 graden op 500 liter. Heb je puur en alleen op de buffer gestookt en kun je de komende stook iets exactere meetwaarden doorgeven svp.
Zelf moet ik dat ook doen. :D Kun je bijhouden hoeveel kg gedroogd hout je in de kachel stopt en daarbij de temperatuursverhoging als je
alleen de buffer laadt?

Het probleem is dat je de buffer niet kunt roeren. Je hebt gelaagdheid en zou eigenlijk pas met temperatuur sensoren in de buffer kunnen zien wat je eigenlijk hebt geladen qua warmte energie. Hoe je een exacte meting met gesloten buffer moet doen weet ik niet. Ik zelf roer altijd met een stok het water tot één gelijke temperatuur. Misschien dat iemand weet hoe je een exacte meting kan doen.
Valt niet tegen lijkt me. Met vol stoken en alle isolatie zou het dus wel meer zijn. Kamerzijdig zaten we in het T-shirt (175 m3 inhoud met de deur open). De kg hout hebben we niet gemeten maar het ding geeft echt wel warmte voor wat je er in stopt!
Daar had ik het gisteren nog met CP over. Het gaat niet om stoken waarbij je veel energie verloren laat gaan.
Het optimale powerpoint van je kachel kun je zoeken door een paar testen te doen.
Als je deze testen eenmaal hebt gedaan weet je wanneer en waarbij de kachel het beste rendement geeft.
Je Kunt de buffer laden op 10 kg hout vol gas, maar je kunt het ook met 50% lucht toevoer doen.
Dit geeft het uiteindelijke rendement met dezelfde hoeveelheid brandstof. Het kan zijn dat de Holtere rocket het beste werkt / presteert
met 20% luchtinlaat. (referentie oppervlakte rookgasbuis)

Al met al heb je hopelijk weer een een paar inzichten waarop je verder kunt borduren. :mrgreen:

Mooi project, ook je nieuwe concept bell wisselaar is mooi en doordacht, deze tekening heb je eerder gepost. :mrgreen:
Verwijderd
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

holtere schreef:Ben benieuwd naar jullie kennersblik betreffende de aanslag!
Ziet er goed uit. De aanslag is helemaal lichtgrijs, en op de koudere oppervlakken is wat meer aangroei. Dat betekent dat er tijdens de start wel wat (onvermijdelijke) aanslag is, die tijdens de verdere stook weer verbrandt. Je vermeldt niets over wat er uit de schoorsteen komt, maar ik stel me voor dat het niet veel kan zijn. Waarschijnlijk zou het met een geisoleerde heat riser nog beter gaan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere

Bericht door holtere »

@ Gandalf,
Ga je de de heatriser en buitenkant Bell nog isoleren ? Dat laatste zal vooral in functie zijn van hoeveel warmte je in de kamer wil houden
Zie foto :)
We hadden hier dezelfde gedachten! Wat je met deze bell van binnen warm stookt verlies je (gedeeltelijk) weer aan de buitenkant. Niet gekeken of het wat oplevert trouwens. Misschien een jasje van Armacell maken 8)
De afgifte kamerzijdig is echter met watervulling wel minder dan voorheen. Ook merk je dat de kachel trager is. De schoorsteentemperatuur heb ik tussen de 120 en 160 graden gehouden bij het testen. Geen afname van de buffer door de cv natuurlijk.
Vermeldenswaard is dat we ook gedurende twee uur de laddomatpomp afgezet hebben. Ik was nog wel even bang vanwege de geringe tussenruimte van het waterdeel. Geen kookgeluiden, geen opkoken, de boel blijft circuleren op thermosifon naar de platenwisselaar en die weer naar de buffer. Dat geeft een veilig gevoel!
@ Michel,
Temper je hem vaak op de luchtinlaat en laat je hem wel is echt heet worden de laatste tijd?
Hoe is het met de as die is neergestreken op de bodem van de bell, dit viel zeker alles mee?
Klopt wat je zegt. De kachel staat in de huiskamer en dan stook je anders dan met een hout-cv in de stookruimte achteraf. Je stookt op kamertemperatuur / comfort en dat is vaak toch wat knijpen zeker met de temperaturen van de laatste weken. Er lag misschien 2 mm. poeder op de bodem.
Ik moet even wennen aan de nieuwe configuratie en spelen met de instellingen van primaire, secundaire lucht en schoorsteensleutel. Eerste ervaring is bijna vol lucht secundair, meer lucht primair (schroef 3-4 mm i.p.v. 1 mm.) en de sleutel helemaal dicht als de boel op temperatuur is. uitproberen dus en leren. Verder eerst de pijpenboel isoleren en dan een nieuwe test met gewichtsopgave!
@ Peter,
Ja, de heatriser moet nog. Eigenlijk weer vergeten want ik had de boel toch uit elkaar :?
De rvs-heatriser is aan de buitenkant de onderste helft volkomen schoon en roetvrij! Zou deze zo heet worden dat er niets aan vastplakt?

Groet,
Holtere
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

holtere schreef:De rvs-heatriser is aan de buitenkant de onderste helft volkomen schoon en roetvrij! Zou deze zo heet worden dat er niets aan vastplakt?
Kan goed kloppen. Doordat er geen isolatie op zit is dat gedeelte aan de buitenkant net zo heet als de binnenkant. Dan heb je al snel 400 graden of meer en dan krijg je geen aanslag.

Ik ben wel benieuwd wat betrouwbare meetapparatuur van je schepping zou vinden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere

Bericht door holtere »

@peter,
Ik ben wel benieuwd wat betrouwbare meetapparatuur van je schepping zou vinden
Van meten heb ik helaas geen kaas gegeten, noch apperatuur :?
Bij dezen ben je van harte uitgenodigd, ik ben ook nieuwsgierig wat zo'n kachel nu doet! Als ik het goed heb zitten we onder de rook van Dutch John.

Groet,
Holtere
Plaats reactie