Houtkachel met turbo
Moderator: Moderators
-
holtere
Re: Houtkachel met turbo
Ik volg jullie vorderingen (Michel en Robert) al even met veel belangstelling. In de nabije toekomst willen wij ook onze kachel gaan vervangen en aansluiten op de cv (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1815).
In eerste instantie had ik de indruk dat de kachel van Robert buiten zou komen te staan en dat dit ontwerp vooral bedoelt was om voluit te branden. Nu zie ik dat Michel grote vorderingen maakt maar ook de kachel binnen heeft staan! Ben dus eigenlijk nieuwsgierig hoe die zich gedraagt: kun je de kachel ook rustig wat zachter laten branden?
We bewaren al 20 jaar een rvs-keteltje (50 x 65 cm) met de ambitie om erin te gaan stoken. Dit lijkt het moment èn het goede ontwerp? We zoeken wel een mix van warmteafgifte door de kachel aan de kamer èn de cv.
Groet,
Holtere
In eerste instantie had ik de indruk dat de kachel van Robert buiten zou komen te staan en dat dit ontwerp vooral bedoelt was om voluit te branden. Nu zie ik dat Michel grote vorderingen maakt maar ook de kachel binnen heeft staan! Ben dus eigenlijk nieuwsgierig hoe die zich gedraagt: kun je de kachel ook rustig wat zachter laten branden?
We bewaren al 20 jaar een rvs-keteltje (50 x 65 cm) met de ambitie om erin te gaan stoken. Dit lijkt het moment èn het goede ontwerp? We zoeken wel een mix van warmteafgifte door de kachel aan de kamer èn de cv.
Groet,
Holtere
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
account verwijderd
@Holtere,
heeft ervoor gezorgd dat er toch een mooi kachel principe ontwerp is uitgekomen. Of de kachel nu
vierkant, rond of ovaal is, het principe is goed.
maar je kunt hem ook erg lang laten branden op een laag pitje, de kachel is dan erg zuinig in verbruik.
Wat ik doe is de kachel vullen met hout en dan vanaf boven af aansteken met papier. Hetzelfde als Peter vd berg met zijn badges
doet in de rocket bell.
Het rvs keteltje is een mooie basis om als stook kamer te gebruiken.
De kachel hoeft niet helemaal van rvs te worden, rvs laat zich goed lassen i.c.m. staal.
Leuk om te horen. Het principe ontwerp is te danken aan alle leden die commentaar hebben gegeven, de discussieIk volg jullie vorderingen (Michel en Robert) al even met veel belangstelling.
heeft ervoor gezorgd dat er toch een mooi kachel principe ontwerp is uitgekomen. Of de kachel nu
vierkant, rond of ovaal is, het principe is goed.
Leuk, ik zie dat het schema al voor elkaar is.In de nabije toekomst willen wij ook onze kachel gaan vervangen en aansluiten op de cv (viewtopic.php?f=3&t=1815).
Over mijn kachel die binnenstaat, deze kun je heel zachtjes laten branden. Hij wordt echt heel erg heet als je hem voluit stookt,In eerste instantie had ik de indruk dat de kachel van Robert buiten zou komen te staan en dat dit ontwerp vooral bedoelt was om voluit te branden. Nu zie ik dat Michel grote vorderingen maakt maar ook de kachel binnen heeft staan! Ben dus eigenlijk nieuwsgierig hoe die zich gedraagt: kun je de kachel ook rustig wat zachter laten branden?
maar je kunt hem ook erg lang laten branden op een laag pitje, de kachel is dan erg zuinig in verbruik.
Wat ik doe is de kachel vullen met hout en dan vanaf boven af aansteken met papier. Hetzelfde als Peter vd berg met zijn badges
doet in de rocket bell.
Je kunt vast een tekening maken van jouw kachel met de dimensies die je voor ogen hebt.We bewaren al 20 jaar een rvs-keteltje (50 x 65 cm) met de ambitie om erin te gaan stoken. Dit lijkt het moment èn het goede ontwerp? We zoeken wel een mix van warmteafgifte door de kachel aan de kamer èn de cv.
Het rvs keteltje is een mooie basis om als stook kamer te gebruiken.
De kachel hoeft niet helemaal van rvs te worden, rvs laat zich goed lassen i.c.m. staal.
Verwijderd
-
holtere
Dat klinkt goed!
Het lijkt me wat lastig om te bepalen wat voor een voering je nu binnen zo'n kachel gaat zetten. Ook geen ervaring mee.
We stoken nu in gietijzer (Dovre) gevoerd met vermiculietplaat.
Ik ben wat proefjes aan het doen met steengoedklei, die heb ik gemengd met vermiculiet. Doel is om niet al te zware maar toch sterke stenen te maken in het model van het vat. De proefstenen zijn 3 cm. dik.
Ik heb geen zaagsel genomen want de stenen worden gebakken in een electrische oven en pottenbakkers zijn niet gecharmeerd van aanslag op de spiralen.
Hopelijk lukt dat bakken. Heeft iemand daar ervaring mee? Welke temperatuur kun je stoken?
Ik zag eerder in het draadje vuurvaste cement genoemd.
Groet,
Holtere
Het lijkt me wat lastig om te bepalen wat voor een voering je nu binnen zo'n kachel gaat zetten. Ook geen ervaring mee.
Ik ben wat proefjes aan het doen met steengoedklei, die heb ik gemengd met vermiculiet. Doel is om niet al te zware maar toch sterke stenen te maken in het model van het vat. De proefstenen zijn 3 cm. dik.
Ik heb geen zaagsel genomen want de stenen worden gebakken in een electrische oven en pottenbakkers zijn niet gecharmeerd van aanslag op de spiralen.
Hopelijk lukt dat bakken. Heeft iemand daar ervaring mee? Welke temperatuur kun je stoken?
Groet,
Holtere
-
account verwijderd
@Holtere,
de cv wisselaar stroomt, hoe minder de wartme afgifte wordt in de ruimte waar de kachel staat. Hoe compacter het vuur,
hoe beter, de isolatie verminderd immers de grootte van de stookruimte.
Valt wel mee, je kunt alle kanten op. En het mooie is, hoe meer isolatie in de vuurkamer, hoe meer energie er doorHet lijkt me wat lastig om te bepalen wat voor een voering je nu binnen zo'n kachel gaat zetten. Ook geen ervaring mee.
de cv wisselaar stroomt, hoe minder de wartme afgifte wordt in de ruimte waar de kachel staat. Hoe compacter het vuur,
hoe beter, de isolatie verminderd immers de grootte van de stookruimte.
Verwijderd
-
holtere
Tijdens de opbouw van het draadje werd de primaire en secundaire luchttoevoer aangestipt. @ Michel, ik zie dat nog niet helemaal terug bij jouw kachel. Maakt de schuifdeur twee vliegen in een klap of wil ik te snel?
Ik heb wat tekeningen gemaakt met daarin verwerkt wat ik er van begrepen heb. De bedoelde vortexbeweging kan ik niet helemaal thuisbrengen.
Primaire lucht gaat via een spleet over het vuurbed. De secudairelucht gaat via twee kanalen opgewarmd langs de deur omhoog tot boven het vuurbed. Daar buigen de kanalen af naar het midden naast de afvoerpijp. Via lange spleten kan de lucht er dan uit.
De bell moeten jullie er maar bij denken.
Groet,
Holtere
Ik heb wat tekeningen gemaakt met daarin verwerkt wat ik er van begrepen heb. De bedoelde vortexbeweging kan ik niet helemaal thuisbrengen.
Primaire lucht gaat via een spleet over het vuurbed. De secudairelucht gaat via twee kanalen opgewarmd langs de deur omhoog tot boven het vuurbed. Daar buigen de kanalen af naar het midden naast de afvoerpijp. Via lange spleten kan de lucht er dan uit.
Groet,
Holtere
-
account verwijderd
@Holtere,
De vortexbeweging Komt in jouw tekening ten goede als je de primaire luchtinlaat aan het einde iets afbuigt. Als bijvoorbeeld deze kachel in de juiste windrichting staat met de deur open, dan heb je gelijk een vortex.
De vortex waar ik het over heb is kunstmatig gemaakt. De basis van dit verhaal is op youtube te zien. Op youtube is een
inlaat en uitlaat rotor werkzaam. Als je hier halverwege leischoepen op maakt, dan heb je een kunstmatige vortex centraal in of
onder de heat riser. Je hoeft je hier niet mee bezig te houden, dit is in testfase van mijzelf. Bij verbrandings systemen die
op stof draaien, is dit handig. Voor echte vaste brandstoffen zoals hout, pakt het minder voordelig uit.
zo heb ik de kachel gemaakt. Dit om ook het verschil aan te kunnen tonen met of zonder.
Zonder verlengde heat riser kun je groter stukken hout laden, wat zeker niet de schoonheid van de verbranding ten goede komt.
Mijn complimenten, nogmaals heel erg goed gedaan.
Goed gezien.Tijdens de opbouw van het draadje werd de primaire en secundaire luchttoevoer aangestipt. @ Michel, ik zie dat nog niet helemaal terug bij jouw kachel. Maakt de schuifdeur twee vliegen in een klap of wil ik te snel?
Je hebt het volkomen goed begrepen, meer dan goed zelfs.Ik heb wat tekeningen gemaakt met daarin verwerkt wat ik er van begrepen heb. De bedoelde vortexbeweging kan ik niet helemaal thuisbrengen.
De vortexbeweging Komt in jouw tekening ten goede als je de primaire luchtinlaat aan het einde iets afbuigt. Als bijvoorbeeld deze kachel in de juiste windrichting staat met de deur open, dan heb je gelijk een vortex.
De vortex waar ik het over heb is kunstmatig gemaakt. De basis van dit verhaal is op youtube te zien. Op youtube is een
inlaat en uitlaat rotor werkzaam. Als je hier halverwege leischoepen op maakt, dan heb je een kunstmatige vortex centraal in of
onder de heat riser. Je hoeft je hier niet mee bezig te houden, dit is in testfase van mijzelf. Bij verbrandings systemen die
op stof draaien, is dit handig. Voor echte vaste brandstoffen zoals hout, pakt het minder voordelig uit.
De heat riser kun je ook nog opdelen. Het stuk wat in de verbrandingskamer is, kun je dan uitwisselen, zegmaar uitwisselbaar slijtdeel,Primaire lucht gaat via een spleet over het vuurbed. De secudairelucht gaat via twee kanalen opgewarmd langs de deur omhoog tot boven het vuurbed. Daar buigen de kanalen af naar het midden naast de afvoerpijp. Via lange spleten kan de lucht er dan uit.
zo heb ik de kachel gemaakt. Dit om ook het verschil aan te kunnen tonen met of zonder.
Zonder verlengde heat riser kun je groter stukken hout laden, wat zeker niet de schoonheid van de verbranding ten goede komt.
Mijn complimenten, nogmaals heel erg goed gedaan.
Verwijderd
-
deleted
Michel,
Je zet misschien een aantal navolgers onbedoeld op het verkeerde been.
Nu koel je de vuurhaard via het ongeïsoleerde staal. Dit gaat misschien (waarschijnlijk) ook het effect van de heatriser beïnvloeden....
Ga je dat nog toepassen, of vind je hem intussen te mooi voor verdere experimenten ?
Dan maak je toch nog een andere mét de isolatie rondom ? Dat gaat waarschijnlijk een heel ander beeld geven. Rustig kunnen branden is dan wel gedaan (of dat verwacht ik toch) ...
G
Je zet misschien een aantal navolgers onbedoeld op het verkeerde been.
Nu koel je de vuurhaard via het ongeïsoleerde staal. Dit gaat misschien (waarschijnlijk) ook het effect van de heatriser beïnvloeden....
Ga je dat nog toepassen, of vind je hem intussen te mooi voor verdere experimenten ?
Dan maak je toch nog een andere mét de isolatie rondom ? Dat gaat waarschijnlijk een heel ander beeld geven. Rustig kunnen branden is dan wel gedaan (of dat verwacht ik toch) ...
G
-
account verwijderd
@Gandalf,
Dit drukverschil en het temperatuursverschil bepaalt het rendement van het totale verwarmings systeem inclusief de schoorsteen.
De plaatselijke warmte afgifte van het staal in de ruimte waar de kachel staat, kan een vermogen zijn van 3 tot 10 kw, dat is
net wat de klant heeft aan m3 vertrek. Deze kachel moet zo geisoleerd worden dat de ruimte comfortabel blijft.
Zo is het ook een consideratie per woning tussen convectie/straling en cv zijdige warmteafgifte.
Ik ga nu niks overhaasten, heb een dikke middelvinger met afgebroken pezen dat nog 12 weken gaat duren gvd gvd.
Het enigste wat telt is tempatuur binnen (luchtaanzuigtemperatuur) en de temperatuur buiten + de hoogte van de schoorsteen.Je zet misschien een aantal navolgers onbedoeld op het verkeerde been.
Dit drukverschil en het temperatuursverschil bepaalt het rendement van het totale verwarmings systeem inclusief de schoorsteen.
De plaatselijke warmte afgifte van het staal in de ruimte waar de kachel staat, kan een vermogen zijn van 3 tot 10 kw, dat is
net wat de klant heeft aan m3 vertrek. Deze kachel moet zo geisoleerd worden dat de ruimte comfortabel blijft.
Zo is het ook een consideratie per woning tussen convectie/straling en cv zijdige warmteafgifte.
Mooi is hij niet, foeilelijk. De expirementen gaan verder, maar eerst een tijdje stoken met de naked version.Ga je dat nog toepassen, of vind je hem intussen te mooi voor verdere experimenten ?
Ik ga nu niks overhaasten, heb een dikke middelvinger met afgebroken pezen dat nog 12 weken gaat duren gvd gvd.
Verwijderd
-
deleted
En heb je ook niet even geprobeerd met een isolatiedeken (glaswol) rond de verbrandingskamer ?
Dus enkel rond de onderste helft.
de afgifte van de Bell is in deze binnenhuisopstelling inderdaad geen verlies.
Ps wel sneu voor je die vinger. Is dat opnieuw of waar je al een tijdje geleden al mee zat ?
G
de afgifte van de Bell is in deze binnenhuisopstelling inderdaad geen verlies.
Ps wel sneu voor je die vinger. Is dat opnieuw of waar je al een tijdje geleden al mee zat ?
G
-
account verwijderd
@Gandalf,

Nee nog niet geprobeerd. Wel heb ik de bodem geisoleerd, maar het isoleren komt nog.En heb je ook niet even geprobeerd met een isolatiedeken (glaswol) rond de verbrandingskamer ?
Ja al 6 weken nu plus de aankomende 12 weken.Ps wel sneu voor je die vinger. Is dat opnieuw of waar je al een tijdje geleden al mee zat ?
Verwijderd
- hotglass
De baktemperatuur van steengoedklei en vermiculiet mengsels is afhankelijk van de baktemperatuur van je klei zolang het onder de 1200 graden blijft.holtere schreef:Dat klinkt goed!
Groet,
Holtere
Vermiculiet is immers bestand tegen temperaturen tot 1200 graden.
Overweeg eens of je voor je steengoedklei een witbakkende hoge temperatuurklei (richting porselein) met zaagsel kunt gebruiken, die je als ongebakken massa
in je eigen kachel modelleert om hem daarna met de eerst volgende stookbeurt te bakken. Past altijd, krimpt maar een klein beetje en het verbrande zaagsel gaat als rook de schoorsteen uit zonder pottenbakkers te plagen.
-
holtere
Ik heb mooie steengoedklei met grove chamotte die zeer hoge temperaturen kan hebben zeker tot boven 1250 graden. Zo heet wil ik niet gaan, de krimp zal dan ook groot zijn. 1100 graden om mee te beginnen is denk ik mooi genoeg. De scherf is dan voldoende gesinterd. Het resultaat zal ik nog laten weten.
@ Michel, Je bedoelde het filmpje waar er een ventilatortje boven de kachel hing? De vlammetjes gaan ook draaien!
Mooi gezicht. In eerste instantie stelde ik me de draaibeweging vertikaal voor maar die is horizontaal. Heb ik dat goed?
Net als een cycloon zuigt ie in het midden.
Om dan deze beweging te stimuleren zou je de primaire luchttoevoer maar naar een kant van de kachel moeten sturen.
De secundaire luchttoevoer wellicht tegen de zijde van de kachel aan, misschien zelfs in de isolatie opnemen om zo min mogelijk de ronddraaiende luchtstroom te verstoren. Zie schetsje.
Draait de boel rechts of linksom op ons halfrond of draai ik nu door?
Groet,
Holtere
@ Michel, Je bedoelde het filmpje waar er een ventilatortje boven de kachel hing? De vlammetjes gaan ook draaien!
Mooi gezicht. In eerste instantie stelde ik me de draaibeweging vertikaal voor maar die is horizontaal. Heb ik dat goed?
Om dan deze beweging te stimuleren zou je de primaire luchttoevoer maar naar een kant van de kachel moeten sturen.
De secundaire luchttoevoer wellicht tegen de zijde van de kachel aan, misschien zelfs in de isolatie opnemen om zo min mogelijk de ronddraaiende luchtstroom te verstoren. Zie schetsje.
Draait de boel rechts of linksom op ons halfrond of draai ik nu door?
Groet,
Holtere
-
account verwijderd
@Holtere,
met de inlaatrotor. Zo werkt een turbo. Als je tussen een algemene turbo een verbrandingskamer inbouwt, dan het je een
vliegtuigmotor.
Het schuine schotje kan dan vervallen.
Mooi werk alvast!!!
Ja, klopt. De rotor boven aan de kachelbuis gaat draaien door de thermiek (drukverschil) en staat 1 op 1 in verbindingJe bedoelde het filmpje waar er een ventilatortje boven de kachel hing? De vlammetjes gaan ook draaien!
met de inlaatrotor. Zo werkt een turbo. Als je tussen een algemene turbo een verbrandingskamer inbouwt, dan het je een
vliegtuigmotor.
Om in een ronde kachel een cycloon te maken idd. de primaire lucht toevoer uit het midden plaatsen.Om dan deze beweging te stimuleren zou je de primaire luchttoevoer maar naar een kant van de kachel moeten sturen.
Niet in de isolatie opnemen, het profiel moet juist erg heet worden en bij de heat riser zitten. Recht, in jouw geval een L vorm is eenvoudiger en beter. Er zijn nog andere mogelijkheden om de secundaire lucht toevoer te realiseren, maar hier kom ik later op terug.De secundaire luchttoevoer wellicht tegen de zijde van de kachel aan, misschien zelfs in de isolatie opnemen om zo min mogelijk de ronddraaiende luchtstroom te verstoren. Zie schetsje.
Je tekent nu in het midden een ronde regelaar voor de primaire lucht toevoer, wil je een cycloon kunnen sturen en een meer verdeelde luchtinlaat krijgen over het gloeibed, dan zou ik 2 van deze regelaars naast elkaar plaatsen.Draait de boel rechts of linksom op ons halfrond of draai ik nu door?
Het schuine schotje kan dan vervallen.
Mooi werk alvast!!!
Verwijderd
-
holtere
Mooi zo, ga verder met verzamelen van de materialen. Denk dat het wel mooi gaat worden zo!
Groet,
Holtere
Groet,
Holtere
-
Erikvr
Grappig, het ontwerp van Michel heeft wel iets weg van een oude potkachel. Ik heb foto's gezien van dergelijke antieke gietijzeren kachels uit oost Europa die ca 2 meter hoog waren, de afvoer zat ook lager. Blijkbaar waren ze al eerder aan het experimenteren 
groet,
Erik
Erik