Zonneboilers; de diverse systemen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Joost

Re: Zonneboilers; de diverse systemen

Bericht door Joost »

Ik heb zelf veel gebruik gemaakt van een amerikaans blad: Home Power Magazine.
Hier staat ook een zeer uitgebreide informatie over Solar Hot Water http://homepower.com/basics/hotwater/

@Nono Ik heb een artikel uit bovenstaand blad over welke keuze men het beste kan maken uit de bestaande boilers. Deze is 18 mb groot en posten duurt lang. Kan hem je via de mail sturen??

@Gandalf, Nee woon in noord Groningen met uitzicht op de verschrikkelijke in aanbouw zijnde kolencentrales van RWE en Nuon.

@Dutch John, Heb al allerlei gedachten gehad over het gebruik van de 'restwarmte' uit de boiler. Zo hen ik verregaande contacten gehad met een Japans bedrijf welke sterling motoren maakt voor lage temperaturen. Helaas wordt een moter voor deze temperatuur zo groot, dat mijn garage dan direct voor de helft in beslag wordt genomen. Ook het vermogen is dan maar 80 watt. Voor mij geen succes dus.
Ik ben werkzaam in de chemie en kan makkelijk aan zeolieten komen. Ik ben momenteel aan het experimenteren met het 'chemisch'opslaan van warmte in de zomer om deze in de winter weer te gebruiken. Ik gebruik hiervoor een zeoliet welke nat is gemaakt met water. Dit water is te verwijderen met warmte (van de zonneboiler). Wanneer het droge zeoliet weer wordt bevochtigd, gaat het warmte afstaan. Dit alles heeft natuurlijk wel een laag rendement!! Maar het experiment alleen al is erg leuk. Met kleine hoeveelheden (5 kg) lukt eea wel aardig. Vindt het alleen lastig om de warmte te reguleren bij grote hoeveelheden.
Ook heb ik wel eens nagedacht om een soort van adsorptie koeling te gebruiken voor het koelen van bv een slaapkamer (werkt ook 's nachts dus in de zomer is dat wel lekker).
Nog genoeg te experimenteren hier in N Groningen!

@GW, Niet iedere dag wordt al het water verbruikt. Probeer wel rekening te houden met waneer de gehele familie gaat badderen. Nee ik verwarm de zonneboiler niet na, wel te lage temperaturen met de CV als naverwarmer.
171 heatpipes?? Welk systeem is dat, ken alleen panelen van 24 of 30 pijpen per keer.
Grtx Joost
G.W.

Re: Zonneboilers; de diverse systemen

Bericht door G.W. »

Hey Joost,

ik heb 2 collectoren van 30 en 1 van 20 heatpipes, en een set van 3x 27 heatpipes van Riversolar. 161 in totaal, dus geen 171, dat was de bedoeling maar had ik geen plaats voor.

Ik verbruik per dag ong. 500 liter water, voornamelijk voor het douchen, voor 1 woonhuis en 3 appartementen.

Ik zit nu te wachten op een Vat in vatbuffer van 1000 liter voor het onderste appartement zodat ik in totaal 700 liter ww heb en een buffer voor de opvang van te veel warmte en voor de bewolkte dagen te overbruggen.

gr Ger
Plaats reactie