Beste molotov, Atze,
Ik ga na deze post een hele lap met antwoorden op jouw vragen plaatsen.
Mijn complimenten voor het schrijven, maar voor het lezen met de dyslexie:
Print het uit, en onderstreep waar jij antwoord op moet geven, en dat is al heel veel.
Lees en print het ook van het begin nog is af, want ik merk dat je belangrijke dingen mist.
En log wat vaker in!
Groet, Cp
stook les?
Moderator: Moderators
- Chicken Power
Re: stook les?
Verwijderd.
- Chicken Power
Re: stook les?
Raar verhaal! Heb zwaar mijn bedenkingen bij de veiligheid van dit concept.molotov schreef:Ik heb het gevonden! Het was de boiler. Aangezien ik nog in een verbouwing zit heb ik nog geen warm water nodig en de boiler dus helemaal dicht gezet. Nu ik de boiler op 60 graden heb gezet, stook ik deze dus eerst warm en daarna het water voor de vloerverwarming.
Mooi, ga ik me niet mee bemoeien.molotov schreef:Qua stoken ben ik ook al weer wat verder.
molotov schreef:Heb nog twee vragen:
- Waarom komt de temperatuur niet hoger dan 65 graden?
- Bij iedere stookbeurt gaat de kachel zich op een gegeven moment koelen door koud water erdoorheen te spoelen.
Heb je al primair antwoord op, maar daar kunnen we met meer en goede detailinformatie pas echt wat zinnigs over zeggen.
Atze, dit is een algemeen schema. Gemaakt door iemand die wel de klok heeft horen luiden, maar totaal geen besef heeft waar de klepel zou moeten hangen.molotov schreef:Wat betreft het schema, deze heb ik van de leverancier gekregen. Bij mij zit er dan nog een boiler voor douchewater tussen en een eenvoudige gasketel. Deze laatste zit tussen de buffervaten en de vloerverwarming in. Als deze merkt dat het water niet op temperatuur is schakelt hij in.
Dankzij adequaat ingrijpen van onze veterinair, zie ik dit op mijn netvlies komen en kan ik het ook interpreteren:
De ketel met mengunit, hier kan 'voorlopig' weinig aan fout.
Dan de buffers, en vooral hun aansluiting. Met name de tekst erbij is leuk: “met twee buffertanks alle leidingen naar het midden brengen”. Dat is het aloude en zeer beproefde Tichelmann systeem! En dat zien we dan ook op het plaatje. Zowel de aanvoer van de ketel, als wel de aanvoer naar je afnemende systeem perfect in het midden. Meer parallel kan dat niet aangesloten zijn!
Maar dan de retouren. Met die naar de ketel blijft men consequent. Bij die van je afnemende systeem gaat het helemaal fout, en worden de meeste eerder behaalde voordelen weer teniet gedaan.
En dan staat er radiatoren of verwarming. Als dat de echte keus was valt het mee, alhoewel het goed aansluiten van VV de meeste plaatsers ook niet helder is. Worden het beiden, meer dan genoeg leeuwen en beren op de weg! Duidelijk en compleet schema toevoegen!
Dan de buffervaten. Kan me voorstellen dat er in een dergelijke installatie inblokafsluiters geplaatst worden. In die zin kan ik snappen dat de aansluiting ter hoogte van de buffer wordt aangesloten. Maar dan wel per buffer! En niet zoals nu op een punt. Die expansievaten zijn dan berekend per buffer. Om de uitzetting van de rest van de installatie te dekken zou ik je VV circuit dan ook een eigen buffer geven, en het ketel- en radiatorencircuit een buffer op het hydraulische nulpunt net voor de ketel in de retour.
Zo zou het moeten. Nou heb ik er niet echt verstand van of voor op school gezeten, maar zijn die buffers toevallig van HS Tarm uit Denemarken?
Atze, maak daar een aparte draad voor, met je dyslexie mis je nu al de jouw gestelde vragen in deze draad.molotov schreef:Een hele andere vraag/ opmerking. Ik ben ook bezig met het gebruik van warm water naar mijn wasmachine en vaatwasser. Er zijn hier veel meningen over.
Dat is nu net de meest onhandige vorm van bouwmanagement die je maar verzinnen kunt. En wie heeft het bestek daarvoor geschreven?molotov schreef:@cp. De architect heeft (gelukkig) niets met de houtvergasser te maken. Deze is geinstalleerd door de leverancier en een loodgieter heeft de gasketel er bij gehangen.
Ja, maar we doen het altijd zo. Ja maar, dan moet u bij die andere leverancier zijn.
Niet slim dus.
Graag, ik had al een verlanglijst ingediend.molotov schreef:Ik ga binnenkort een aantal foto's plaatsen.
Meer dan genoeg, maar dan moeten we betere info hebben. Teruglezen!molotov schreef:Ik ben overigens wel van plan om nog een aantal radiatoren in het systeem te hangen, zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Je noemde het gebruik van radiatoren in mogelijke problemen!
Hoe, wat en waar? Verhaal zonder kop.molotov schreef:De koeling snap ik ook niet helemaal. Heb het retourwater op 60 graden staan (stand 6) Deze stond op stand 7 maar aangezien de temp niet hoger dan 65 graden komt heb ik het retourwater iets naar beneden gezet. Zal ik deze weer terug zetten op 7? Ga ook even naar de knop kijken. De meters geven 60 gr retour om 70 graden. Iets hoger dus dan dat de kachel zelf aangeeft (65)
Ook hier, beantwoord eerst al mijn eerdere vragen.molotov schreef:Wat betreft het niet kwijt kunnen van zijn warme water. Als het huis nog niet op temperatuur is gaat het warme water als eerste naar de vloerverwarming. Hier zit echter een thermostaat die op 40 graden staat ingesteld, dit schijnt de beste temperatuur te zijn voor vloerverwarming.
molotov schreef: Kan het zijn dat de kachel dus zijn warmte niet helemaal kwijt kan omdat deze wordt tegen gehouden door de vloerverwarmingsthermostaat?
Of die het is, is maar de vraag. Maar het kan maar zo. Goed schema!
Ja, dat voorspelde ik al, niet goed Tichelmann- en (? geen idee van de werkwoordsvorm)molotov schreef:De kamerthermostaat stuurt de warmte continu naar de vloerverwarming en niet naar de buffertanken, ook al wordt de eerste te warm.
Laat hem deze draad nog maar even niet lezen.molotov schreef:Heb de koeling vraag bij de leverancier gelegd. Helaas nog geen antwoord.
Hoor graag van je!
Groet, Cp
Verwijderd.