Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Tim

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door Tim »

ZIZD,

Okay, relais ertussen?

Groet,
Tim
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Een relais laten werken op even simpel gezegd een h-brug chip.

Een h-brug chip is vergelijkbaar met een vermogensversterker die op een microchip of plc is aangesloten die een motor zowel links als rechtsom kan laten draaien d.m.v. een snelle pulstrein aansturing. Als je de pulstrein niet gebruikt en een maximale current/stroom laat lopen, is de motor niet in toerental regelbaar en draait hij gelijk het toerental dat bij het aangeboden voltage hoort. Deze laatste oplossing werkt goed in combinatie met een hoog vermogen relais. Je hebt dan wel een suntracker die een beetje
houterig beweegt. Een echte suntrack liefhebber bouwt een modulerende functie in.
D.w.z. slow motor start up, full speed, slow end. Als je het goed doet, zie je de suntracker niet bewegen als ie draait, hij draait in de zon per graad op een slow motor startup, perfect.

Bij robots programmeren doe je niet anders dan de beweging zo maken dat de robot en de constructie
waar de robot op staat er weinig last van heeft. Als je dit wel doet, dan gaat alles naar de klte.

H-bruggen in serie zetten doe je door het schema te veerveelvuldigen. Copy/paste.
Je pulstrein van je core processor/microchip wordt vertakt naar meerdere h-brug chips. De uitgangen
van de h-bruggen kun je bij elkaar knopen. Als beveiliging zou je bij elke h-brug uitgang een diode kunnen plaatsen zodat er bij een defecte h-brug geen rook- of fikvorming onstaat.
Verwijderd
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Bij de vertragingen die gebuikt worden bij een tracker (paar graden per minuut is meer dan genoeg) lijkt mij een softstart nogal overkil. Langzaam wordt dan alleen nog langzamer. Ik zou het zo simpel mogelijk willen houden. Alle elektronica kan kapot!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd

@kockie,

De softstart is puur een programmeercode die de chip gebruikt tijdens zijn programma afloop.
Daar kan verder niks aan kapot en is meestal een paar regels wiskunde.

Een voorbeeld, geen officiële code:

De main screen, waar je de variabele ingeeft, meest gebruikelijke manier:

versnellingsfactor = 1
toerental = 0

Je moet ook eerst je variabelen een geheugen ruimte geven in de chip.
Je kunt e.v.t. ook zonder variabelen programmeren.
dim x as bit (1 bit kan alleen maar een 0 of een 1 zijn, is niet goed voor deze toepassing)
dim y as byte (1 byte is 8 bit, hier kun je al 8 nullen of ééntjes combineren, deze is wel goed)
Je hebt ook nog word, integer, float etc.

x=versnellingsfactor
y=toerental
(x is een variabele en heeft waarde 1)
(y is ook een variabele en heeft waarde 0)

y=0

Loop
If y =< 100 then
y=x+1
Endloop
(dit is bijvoorbeeld een soft motorstart code)

Nu draait deze code op processorsnelheid, standaard 20,000 Hz/sec.
Dit wil zeggen dat hij de code 20,000 keer afloopt per seconde.
1 regel code is te vergelijken met 1 of 2 nano seconde.

Dus als je een programma wilt vertragen doe je dit:

Loop
If y =< 100 then
y=x+1
wait 20ms (wacht 20 milliseconden)
Endloop
(Nu zit je op windows besturings systeem snelheid)

In kockies geval zou ik een extra vertraging inbouwen.

The Sleep functie, deze werkt ook nog stroom besparend maar
is wel een expert functie.
Verwijderd
account verwijderd

Dit is een programmeervoorbeeld van een handshake tussen robots.
Eéntje die het aangeeft en vasthoudt. De andere robot is voor het lassen.

Deze installatie is in eigen beheer gebouwd en geprogrammeerd.

Niets is onmogelijk!!!! Just do It.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
zininzelfdoen
Contacteer:

Bericht door zininzelfdoen »

Michel schreef: Bij robots programmeren doe je niet anders dan de beweging zo maken dat de robot en de constructie
waar de robot op staat er weinig last van heeft. Als je dit wel doet, dan gaat alles naar de klte.

H-bruggen in serie zetten doe je door het schema te veerveelvuldigen. Copy/paste.
Je pulstrein van je core processor/microchip wordt vertakt naar meerdere h-brug chips. De uitgangen
van de h-bruggen kun je bij elkaar knopen. Als beveiliging zou je bij elke h-brug uitgang een diode kunnen plaatsen zodat er bij een defecte h-brug geen rook- of fikvorming onstaat.
Ik denk dat er inderdaad wat in zit dat je je installatie en motoren wel spaart als je werkt met een gemodeleerde stroom. Of je gebruikt een stappermotor/servo, maar dan houdt je hetzelfde schok verhaal. Goed punt, had ik helemaal nog niet aan gedacht.

IK snap hem nu, gewoon meerdere h-bruggen! Goed idee, tja waarom niet. Enige is dat die h-bruggen redelijk aan de prijs zijn en dat je er veel van nodig hebt. Wellicht beter om een h-brug van componenten bouwen ipv zoals nu als IC.
Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
zininzelfdoen
Contacteer:

michel schreef:@kockie,

De softstart is puur een programmeercode die de chip gebruikt tijdens zijn programma afloop.
Daar kan verder niks aan kapot en is meestal een paar regels wiskunde.

In kockies geval zou ik een extra vertraging inbouwen.

The Sleep functie, deze werkt ook nog stroom besparend maar
is wel een expert functie.
Werkt dit stukje code ook in de Arduino? Lijkt me wel interessant, het lijkt me wel. Gaaf trouwens die robot!
account verwijderd

@zinzelfdoen,

Als je 1 h-brug chip gebruikt, bijvoorbeeld een L293, dan kun je verder in je schema op de uitgangen van je h-brug chip gewoon mosfets laten knipperen.
Voor type's van (snelle halfgeleider)-vermogensversterkers kun je beter op circuitsonline kijken.
A.s. zaterdag kun je ook bij de dichtsbijzijnde gemeentewerf vragen of je even in de container met electronica mag kijken. Voor jullie waarschijnlijk een goudmijn!!

De sleep functie wordt genoemd in de pdf file van de desbetreffende chip die bijvoorbeeld op de site van microchip.com is te downloaden. Bv. 18F2550, dit is geloof ik een usb interface chip.
In deze file's kun je de opbouw van een microchip zien. Zeer complex al
die databanken en registers. Niet for dummy's, als je het doorleest wordt je nooit dommer, je gaat begrijpen hoe een computer eigenlijk werkt en hoe complex opbouw van een chip eigenlijk is.

Die robots best leuk, Dit zijn kuka robots en werken op een gecombineerd besturings systeem. Aan de ene zijde een windows omgeving en aan de andere zijde een real time omgeving.
De beste huidige robots van de wereld zijn van staubli. Deze werken op C++.
Hier kun je werkelijk alles mee uithalen en ze zijn super zuiver. Ze kunnen alleen geen 1000kg payload aan wat de kuka serie wel kan.

Ik heb veel robots geprogrammeerd maar de ultieme code is een code waarbij de robot zichzelf leert.
Probeer die code is te verwoorden.
Verwijderd
zininzelfdoen
Contacteer:

michel schreef:@zinzelfdoen,

Ik heb veel robots geprogrammeerd maar de ultieme code is een code waarbij de robot zichzelf leert.
Een poging: neurale netwerken?
Tweede poging: kunstmatige intelligentie
account verwijderd

Zelf een inteligente code schrijven.
Geen windows broncode, maar een universele code die zichzelf kan upgraden.
Je hebt primair de microchips, in deze databanken en registers moet je de code zien te plaatsen.
Het werkt enigzins wel multitasking. Dit vanwege de complexiteit voor zelflerende programma's.

Als ik deze code vertel, dan kan ik geen octrooi meer aanvragen toch?

Van de week heb ik octrooi gekregen voor een andere uitvinding. Super dik en heeft niks
met kuntmatige intiligentie te maken.
Voordat je een kwartje kunt verdienen moet je eerst een dubbeltje uitgeven.
Verwijderd
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Misschien al wel bekend:

Suntrackers

www.yokogawa.com/nl
en zoek eens op HXS10

Absoluut geen commercieel belang of verbintenis, kwam het tegen in een krantje en voor de techneuten wellicht interresant.
zininzelfdoen
Contacteer:

michel schreef:Zelf een inteligente code schrijven.
Geen windows broncode, maar een universele code die zichzelf kan upgraden.
Je hebt primair de microchips, in deze databanken en registers moet je de code zien te plaatsen.
Het werkt enigzins wel multitasking. Dit vanwege de complexiteit voor zelflerende programma's.

Als ik deze code vertel, dan kan ik geen octrooi meer aanvragen toch?

Van de week heb ik octrooi gekregen voor een andere uitvinding. Super dik en heeft niks
met kuntmatige intiligentie te maken.
Voordat je een kwartje kunt verdienen moet je eerst een dubbeltje uitgeven.
Dit gaat mij een beetje boven de pet. Eigenlijk niet een beetje :-). Het gaat mij om de schakeling. Om precies te zijn om de uitbreiding op de schakeling die er al ligt op een eerdere pagina. Het regelsysteem werkt prima, alleen het vermogen is dus te beperkt. Relais werken maar een kant op. Verdubbelen h-bruggen vind ik niet al te charmant eigenlijk. Weet iemand nog een concreet schema dat ik kan gebruiken?
zininzelfdoen
Contacteer:

michel schreef:@zinzelfdoen,

Als je 1 h-brug chip gebruikt, bijvoorbeeld een L293, dan kun je verder in je schema op de uitgangen van je h-brug chip gewoon mosfets laten knipperen.
Voor type's van (snelle halfgeleider)-vermogensversterkers kun je beter op circuitsonline kijken.
A.s. zaterdag kun je ook bij de dichtsbijzijnde gemeentewerf vragen of je even in de container met electronica mag kijken. Voor jullie waarschijnlijk een goudmijn!!

De sleep functie wordt genoemd in de pdf file van de desbetreffende chip die bijvoorbeeld op de site van microchip.com is te downloaden. Bv. 18F2550, dit is geloof ik een usb interface chip.
In deze file's kun je de opbouw van een microchip zien. Zeer complex al
die databanken en registers. Niet for dummy's, als je het doorleest wordt je nooit dommer, je gaat begrijpen hoe een computer eigenlijk werkt en hoe complex opbouw van een chip eigenlijk is.

Die robots best leuk, Dit zijn kuka robots en werken op een gecombineerd besturings systeem. Aan de ene zijde een windows omgeving en aan de andere zijde een real time omgeving.
De beste huidige robots van de wereld zijn van staubli. Deze werken op C++.
Hier kun je werkelijk alles mee uithalen en ze zijn super zuiver. Ze kunnen alleen geen 1000kg payload aan wat de kuka serie wel kan.

Bedankt voor de tips! Leuk idee, die gemeentewerf!
wouter a

Bericht door wouter a »

Wat ik zelf zou doen voor de besturing is het volgende:

- eerst de electronica werkend maken voor de basis
- ziekenhuisbed kopen

http://diversen.marktplaats.nl/zorg-ver ... ind=2&df=1

hier de verstelling af slopen en deze gebruiken om het mechanisch gedeelte te maken, deze cilinders zijn oersterk en nagenoeg onverwoestbaar.

Maar het mooiste is dat ze volledig instelbaar zijn in tegenstelling tot pneumatische cilinders die alleen maar volledig ingeschoven of volledig uitgeschoven kunnen worden en daartussen onnauwkeurig zijn.

Misschien een ideetje voor de handige klusserts onder ons.

met vriendelijke groet,
Wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
account verwijderd

Dat ziekenhuisbed, ideaal. Ik bouw hem uit met een klapfunctie.
Een soort walking frigde alleen dan anders.
Als mijn wekker gaat, klapt het bed om en laat mij op de grond laten vallen. Ben ik gelijk wakker.

Over de gemeentewerf gesproken,

Ik had 2 weken terug een Sony Surround set 5.1 brandnieuw.
(ik moest een karretje puin voor iemand wegbrengen).
Deze heb ik weggegeven aan een jongen die op zichzelf gaat wonen.
Je kunt mensen blij maken met dingen die op je pad komen.
Zo kunnen mensen ook wat voor je terug doen.
Een natuurlijke balans vinden in geven en nemen is belangrijk.
Zelf moet je soms meer geven als nemen. Als je hier goed mee om kan gaan en in een later stadium niet over in zit, dan heb je een mooi bestaan.
Verwijderd
Plaats reactie