Verbrandingslucht voorverwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Chicken Power

Re: Verbrandingslucht voorverwarmen

Bericht door Chicken Power »

Ha John,
Dutch John schreef:Elektrische protheses zijn zeker gerechtvaardigd. En toch houd ik bij gewone houtstook daar een dubbel gevoel bij....
Zeg, ik heet geen Bauwens! :wink:

Ik zat meer te denken aan zowel de gewone primaire, secundaire- als tertiare luchttoevoer dan helemaal dicht, en maximaal gebruik maken van de thermische trek van de dan warme schoorsteen.

En op die onderdruk een beperkt debiet aan super voorverwarmde lucht (uit/via de massa van de hete kachel), maar wel met een hoge stroomsnelheid , te injecteren in het resterende koolstof- gloeibed.

Desnoods middels een handje van die gemodificeerde M8 bouten. :D

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Ja,ja Cp....

En hoe doe je dat met een geïsoleerde dunwandige RVS schoorsteen? Geen massa, geen warmteaccumulatie, geen trek. Het het forceren van voorverwarmde lucht naar beneden heft de trek in de schoorsteen naar boven deels op en er blijft en geen snelheid over om te injecteren in een vrij dicht gloeibed. Vier keer mis. Op te lossen met een 20 watt ventilator en luchttuyeres.

Voordat iemand op de boze gedachte komt om dit bij zijn eigen kachel te proberen. Doe het niet. Eén lek en de lamp gaat uit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Dutch John schreef:Ja,ja Cp....
Uiteraard, ik zou eens beticht kunnen worden van het schenden van een patent, haha! :lol:
Dutch John schreef:En hoe doe je dat met een geïsoleerde dunwandige RVS schoorsteen? Geen massa, geen warmteaccumulatie, geen trek.
Hee John,
Ik ging wel uit van een ‘massakachel’. Zoals jij het nu stelt, zou de afkoelingsproblematiek na de stook via de schoorsteen dus niet aan de orde zijn?
Dutch John schreef:Het het forceren van voorverwarmde lucht naar beneden heft de trek in de schoorsteen naar boven deels op en er blijft en geen snelheid over om te injecteren in een vrij dicht gloeibed.
Hallo, een massakachel, daar zal toch een meter of 5 schoorsteen minstens aan te pas komen. Direct aanvolgend aan de stook, zal dat nog echt trek genereren met alle andere luchttoevoeren dicht. Voorverwarmingskanalen onder en tegen de branderruimte, die tijdens normaal bedrijf de verbrandingstemperatuur niet beïnvloeden. Mogelijk dat de maat van de injectoren groter moet zijn dan die M8. Hoogste niveau hoeft niet meer dan 40 centimeter te verschillen met de laagste luchtinlaat. Dit aspect lijkt me weinig structurele invloed te hebben op de natuurlijke trek van de schoorsteen.

Een trogvormig uitbrandrooster waarin de houtskool zich verzameld zal ook bijdragen aan de laatste verbranding, maar dat lijkt me lastig om dat werkend te realiseren. Valt er eenmaal een gat in de houtskoollaag, dan is het aanjaageffect immers goeddeels weg.

Er is dan geen verdunning meer, de temperatuur van het gloeibed gaat omhoog terwijl gashoeveelheid door de schoorsteen afneemt. Temperatuur zou wel op niveau blijven.

Mijn stuivertje, dat nog geen kwartje is.
Dutch John schreef:Vier keer mis. Op te lossen met een 20 watt ventilator en luchttuyeres.
Die punten staan m.i. nog niet op het score bord.
Dutch John schreef:Voordat iemand op de boze gedachte komt om dit bij zijn eigen kachel te proberen. Doe het niet. Eén lek en de lamp gaat uit.
Of het deurframepje vliegt eruit, dak van de kachel af, of de kachel is geheel en al ongeregeld gereduceerd tot een verzameling losse onderdelen. Dat kan ook nog.

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Oké Cp,

Laat ik me even beperken tot vergassing, daar weet ik tenminste iets van. Een paar feiten op een rijtje:

-1-Het gloeibed in een houtgasgenerator heeft normaliter een drukval van rond 0,5 kPa, het is dan ook dikker dan in een kachel.
-2-Om voldoende bedpenetratie te krijgen is nog eens 0,5 kPa over de luchttuyeres (injectors) nodig.
-3-Het gloeibed moet ten alle tijde egaal van structuur zijn. Er mogen geen gaten in vallen en het hout en houtskool moet uniform van maat zijn.

Ad -1- en -2-: Normale schoorsteen: 10-20 Pa? Dat scheelt factor 50 tot 100. Nou hoeft een kachel geen smidsvuur te worden, maar het verschil is wel erg groot.
Ad -3-: Lukt alleen met egaal, relatief klein hout met een groot reactieoppervlak. Niet met haardhout van verschilend formaat, dat bovendien aan één kant verkoold kan zijn en aan de andere kant rauw.

In een andere topic heb ik m'n houtgaskachel beschreven. Ik wil niet zeggen dat het een fiasko is geworden, maar het ding brandt alleen redelijk indien alles klopt. En dat doet het in een gewone kachel maar zelden. Een toetsing aan de praktijk, bewijzend dat de theorie klopt. Trek is het allergrootste probleem, kun je aan het verschil tussen een schoorsteen en vraag van een vergasser wel zien. Grof hout laat gaten vallen en rook is je deel. Een hoge, trogvormige uitbrandrooster kan dit opvangen, maar vraagt weer om meer trek.
Voorverwarmingskanalen onder en tegen de branderruimte, die tijdens normaal bedrijf de verbrandingstemperatuur niet beïnvloeden.
Als je warmte steelt van de verbranding, heeft het geen zin om die warmte terug te voeren in dezelfde verbranding. Mijn inziens moet je warmte herwinnen voorbij de verbranding, dus hoger. Of mis ik hier iets?
Hallo, een massakachel, daar zal toch een meter of 5 schoorsteen minstens aan te pas komen. Direct aanvolgend aan de stook, zal dat nog echt trek genereren met alle andere luchttoevoeren dicht.
Lucht een twee- driehonderd graden voorverwarmen en die een meter omlaag brengen naar de verbrandingsruimte contra 5 meter schoorsteen met een temperatuurverschil van ? graden. Ik ben geen schoorsteen expert, maar het lijkt me lastig. Zonder voorverwarming is het uiteraard geen probleem. Koude lucht heeft zijn nadeel. Maar ook een voordeel, nl bij geringe trek kun je toch veel massa naar het bed krijgen. Ik weet echter te weinig van thermodynamica af om af te kunnen wegen wat het grootste voordeel bij atmosferische verbranding oplevert: voorverwarmde "ijle" zuurstof of "meer" koude zuurstof.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
chathanky

Bericht door chathanky »

Even ter ondersteuning wat lucht van 300 graden celcius weegt:
594,4 gram/kg.
Voor lagere temperaturen kun je terug vallen op bv. het mollierdiagram.
Neem eens een berekening van 300 graden met een overbrugging van 50 cm en een schoorsteenlengte van 5 meter.
Aan het eind hou je 40 graden over. Buitentemperatuur 0 graden.
Voor het gemak mag je de kanaalweerstand achterwegen laten.

Veel plezier met het rekenen. :mrgreen:
Met een goed antwoord ga je door voor de koelkast. :lol:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Brit

Bericht door Brit »

chathanky schreef:Met een goed antwoord ga je door voor de koelkast.
En ik zat nog wel te hopen op een kleuren magnetron...... :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

kleurenmagnetron==eet-tv?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie