Oké Cp,
Laat ik me even beperken tot vergassing, daar weet ik tenminste iets van. Een paar feiten op een rijtje:
-1-Het gloeibed in een houtgasgenerator heeft normaliter een drukval van rond 0,5 kPa, het is dan ook dikker dan in een kachel.
-2-Om voldoende bedpenetratie te krijgen is nog eens 0,5 kPa over de luchttuyeres (injectors) nodig.
-3-Het gloeibed moet ten alle tijde egaal van structuur zijn. Er mogen geen gaten in vallen en het hout en houtskool moet uniform van maat zijn.
Ad -1- en -2-: Normale schoorsteen: 10-20 Pa? Dat scheelt factor 50 tot 100. Nou hoeft een kachel geen smidsvuur te worden, maar het verschil is wel erg groot.
Ad -3-: Lukt alleen met egaal, relatief klein hout met een groot reactieoppervlak. Niet met haardhout van verschilend formaat, dat bovendien aan één kant verkoold kan zijn en aan de andere kant rauw.
In een andere topic heb ik m'n houtgaskachel beschreven. Ik wil niet zeggen dat het een fiasko is geworden, maar het ding brandt alleen redelijk indien alles klopt. En dat doet het in een gewone kachel maar zelden. Een toetsing aan de praktijk, bewijzend dat de theorie klopt. Trek is het allergrootste probleem, kun je aan het verschil tussen een schoorsteen en vraag van een vergasser wel zien. Grof hout laat gaten vallen en rook is je deel. Een hoge, trogvormige uitbrandrooster kan dit opvangen, maar vraagt weer om meer trek.
Voorverwarmingskanalen onder en tegen de branderruimte, die tijdens normaal bedrijf de verbrandingstemperatuur niet beïnvloeden.
Als je warmte steelt van de verbranding, heeft het geen zin om die warmte terug te voeren in dezelfde verbranding. Mijn inziens moet je warmte herwinnen voorbij de verbranding, dus hoger. Of mis ik hier iets?
Hallo, een massakachel, daar zal toch een meter of 5 schoorsteen minstens aan te pas komen. Direct aanvolgend aan de stook, zal dat nog echt trek genereren met alle andere luchttoevoeren dicht.
Lucht een twee- driehonderd graden voorverwarmen en die een meter omlaag brengen naar de verbrandingsruimte contra 5 meter schoorsteen met een temperatuurverschil van ? graden. Ik ben geen schoorsteen expert, maar het lijkt me lastig. Zonder voorverwarming is het uiteraard geen probleem. Koude lucht heeft zijn nadeel. Maar ook een voordeel, nl bij geringe trek kun je toch veel massa naar het bed krijgen. Ik weet echter te weinig van thermodynamica af om af te kunnen wegen wat het grootste voordeel bij atmosferische verbranding oplevert: voorverwarmde "ijle" zuurstof of "meer" koude zuurstof.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-