Ben echt nog wel even over je nadere vraag aan het denken geweest, maar ik zit nog even met een ander probleem.
Dit is een ecologieforum. Dat betekent dat je de Trias Energetica respecteert. Heel kort komt dat er op neer dat , je niet meer energie gebruikt dan je nodig hebt, ongeacht de herkomst.
Eerste horde die je daarvoor te nemen hebt, is zeer goed isoleren.
Ik moet ruiterlijk bekennen dat ik te voetstoots met je vraag ben meegegaan, waar het hydraulische schakelen van componenten betreft.
Maar met het inpassen van je Buderus, werd ik weer wakker.
Maar liefst 32 kW! Dit deed me beseffen, dat het met je isolatieniveau waarschijnlijk ook niet zo best is.
En dan wordt die buffer van zelfs 2500 liter ook maar een betrekkelijke aftopper als je houtketel maar 25 kW levert. Daar ga je het ook geen dag mee volhouden!
Voor ik ook maar iets zinnigs kan zeggen hoe de zaak verder te schakelen, is een degelijke beschrijving van je gebouw en de daarbij behorende warmteverliesberekening de eerste voorwaarde.
De tweede is een gepast voorstel om je warmte verlies zeer structureel te gaan beperken. I.q. wat ga je investeren in zeer degelijke isolatie?
Ik hoop dat je begrijpt, dat we niet slimmeriken gaan ondersteunen die alleen hun energierekening willen beperken door het overswitchen naar houtstook, en vervolgens een even verkwistend gedrag blijven vertonen.
De ecologische gedachte moet natuurlijk wel gerespecteerd worden.
Zolang daar geen helder uitsluitsel over is, alleen advies tegen een zeer marktconform tarief, met commissie ter instandhouding naar deze site.
Groet, Cp
Edit:De ecologische gedachte moest natuurlijk wel gerespecteerd worden.>De ecologische gedachte moet natuurlijk wel gerespecteerd worden.