Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gesloten
rastaman

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door rastaman »

Aanmelding voor nog een vrijwilliger.

ik ben handig en kan met elk materiaal wel wat, heb redelijk wat kachelervaring, alleen metselen is niet mijn sterkste kant.
Ik heb wel wat troffels, voegspijkers, etc die mee kunnen, haakse slijper groot en klein, accuboren,en ander gereedschap
U vraagt misschien heb ik het wel.

Qua materiaalsponsoring evt een zak Perlite (aangebroken maar over van een schoorsteenrenovatie).

Ik kan trouwens ook wel een internetverbinding regelen als dat op locatie niet aanwezig is, dan kunnen we live streamen :lol:

Ga ik kijken of qua planning gelijk met 12much kan, dan zien we elkaar nog eens :wink:
Groeten Menno
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Kijk eens aan, nog een vrijwilliger!
Op de lijst van vuile handen is geen plek meer, anders wordt dit spreekwoord van toepassing:"vele handen maken licht werk zwaar".
Maar bij meewerkende toeschouwers geldt voorlopig hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
migjes

Bericht door migjes »

peterberg schreef:Die tegels van 40x60 cm zijn heel interessant, daar leg ik graag alvast een claim op. De chamotte is merkwaardig genoeg ruim vertegenwoordigd, maar ik wil toch graag de maten weten. De betonstenen blijven over als optie, Kockie heeft er al veel staan maar ik weet nog niet of die toereikend zijn want de ontwerpen moeten nog komen.
ik heb nu 5 stoeptegels van 60x40x5cm gevonden.
had wel het idee dat het een handigere maat zou zijn.
de chamotte weet ik nog niet. (liggen bij een maat achter een hele berg ander materiaal.)
peterberg schreef: Mogelijk wel, voor de warmte wisselaar van kachel2. Maar daar hebben we ook flink wat materiaal voor nodig wat nog niet aangeboden is.
de warmte wisselaar. heb eigenlijk geen idee over wat voor temperaturen we het bij dat project hebben?
dat maakt aardig verschil natuurlijk bij de keuzes.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

rastaman schreef:
Ik kan trouwens ook wel een internetverbinding regelen als dat op locatie niet aanwezig is, dan kunnen we live streamen :lol:
Die is er al wel, maar als je een glas-verbinding kunt regelen mag ie na de tijd gewoon blijven liggen....

Het ziet er naar uit dat er een schoorsteen gekocht is door mij. Heb eens op een ebay veiling geboden en heb er een mooie prijs uitgesleept. Orka heeft me beloofd om 'm op te halen, hij gaat binnenkort bij de zelfde leverancier een schoorsteen aanschaffen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

migjes schreef:ik heb nu 5 stoeptegels van 60x40x5cm gevonden.
de warmte wisselaar. heb eigenlijk geen idee over wat voor temperaturen we het bij dat project hebben?
OK, hou de tegels vast, die hebben we nodig.
De uitgangs temperaturen van de riser bij dit project zijn minimaal 500 graden, maar dat kan met een beetje gek doen ook 850 graden worden. De wisselaar wordt natuurlijk watergekoeld en mag onder geen voorwaarde gaan koken dus de omvang van het ding is veel voornamer dan de vuur bestendigheid.

@Kockie,
Ik zet je meteen op de lijst met schoorsteen.
groeten, Peter
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik hoop wel dat er nog wat sponsorgelden op binnen komen :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
12much

Bericht door 12much »

Ga ik kijken of qua planning gelijk met 12much kan, dan zien we elkaar nog eens
@Rastaman:

ben tussen kerst en oud&nieuw nog tevergeefs bij je aan de deur geweest....dus dat matchen regelen we gewoon :D Leuk!!
Never burn faster than your Wocket.
12much

Bericht door 12much »

@Peter:

Ben ik met mijn beste vriend en zijn vriendin eindelijk weer eens een keer uit eten, heb ik mijn tablet meegenomen om ze de foto's te laten zien omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat ik aan het maken ben. Zegt zij, ik ken nog iemand in Den Haag die héél veel verstand heeft van dat soort kachels en die ze altijd aan het bouwen was....

Je krijgt de hartelijke groeten van Erna ten Broeke :D
Never burn faster than your Wocket.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Kockie,
Ik hoop wel dat er nog wat sponsorgelden op binnen komen
Misschien kunne we Essent vragen om een donatie.
8500 euro voor één jaar logo op de site.
Wellicht de Koninklijke Shell om donatie vragen, die participeren ook in zonnepaneel projecten. 15000 euro logo op de site. :mrgreen:
Het is meer een taak voor Rits om sponsors te benaderen, ik ben daarvoor te direct, en bovendien ik ben geen (php) mod. :mrgreen:
Verwijderd
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

12much schreef:Je krijgt de hartelijke groeten van Erna ten Broeke :D
Hoe bestaat het! Jazeker, die ken ik nog, doe haar vooral de hartelijke groeten terug. En ja, ik was er altijd mee bezig, op elke verjaardag was ik anderen aan het doorzagen over dit onderwerp vrees ik...
groeten, Peter
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Orka belde me net, hij gaat zo de schoorsteen ophalen. Wat een service!
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Pietje schreef:Michel, heb je een ander idee dat het uitproberen waard is...? :D
Wat denk je van een vat-in-vat zoals van Holtere? Als we aannemen dat we de vloerverwarming van de schuur willen gebruiken als afname systeem dan hebben we onvermijdelijk een pomp nodig. Dat vat-in-vat moet dan over de heat riser geplaatst worden, water in de ruimte tussen binnen- en buitenvat. Maar ik ben bang dat we dan ook een Laddomat, buffervat, enzovoort nodig gaan hebben. :(

Het kan ook met een open vat dat van onder door de rocket wordt verhit, met een wisselaar in het water waarmee warmte afgetapt kan worden. Waar heb ik dat ding nou weer gezien...
Ah, hiero!
Het lijkt mij een betrekkelijk simpel ding, het water dat wordt verhit staat niet onder druk.
groeten, Peter
migjes

Bericht door migjes »

peterberg schreef: OK, hou de tegels vast, die hebben we nodig.
De uitgangs temperaturen van de riser bij dit project zijn minimaal 500 graden, maar dat kan met een beetje gek doen ook 850 graden worden. De wisselaar wordt natuurlijk watergekoeld en mag onder geen voorwaarde gaan koken dus de omvang van het ding is veel voornamer dan de vuur bestendigheid.
oke ik zit nu met 5x een stoeptegel op mijn schoot achter de computer te grommen naar iedereen die er naar wijst.

en dat zijn nog flinke temperaturen om iets voor te maken.

het zijn maar mijn 5ct.(onthou heb totaal geen ervaring.)
maar is het geen idee om er een massa kachel van te maken en die tegen een radiator te bouwen.
dan heb je meteen te maken met een stuk lagere temperaturen en veel simpelere materialen.
ook is het dan makkelijker te combineren met de vloerverwarming.

(ik heb nog een warmte wisselaar liggen voor eigenlijk olie, zal eens kijken waar en wat dat kan)
deleted

Bericht door deleted »

peterberg schreef:
Pietje schreef:Michel, heb je een ander idee dat het uitproberen waard is...? :D
Wat denk je van een vat-in-vat zoals van Holtere? Als we aannemen dat we de vloerverwarming van de schuur willen gebruiken als afname systeem dan hebben we onvermijdelijk een pomp nodig. Dat vat-in-vat moet dan over de heat riser geplaatst worden, water in de ruimte tussen binnen- en buitenvat. Maar ik ben bang dat we dan ook een Laddomat, buffervat, enzovoort nodig gaan hebben. :(
Niet noodzakelijk,
Maar dan moet je met grotere diameters werken en met plaatradiatoren (T10) aan het plafond in dalende lijn steeds verder van de hittebron.
Retour terug over de grond naar de Holtere-wisselaar.
Radiant ceiling heating. Geen opzet voor een namiddagje natuurlijk.

Nog andere mogelijkheid: kleine buffer aan het plafond met tapspiraal voor douches. Een simpele thermometer op de retourleiding geeft aan wanneer je stopt met stoken. Op natuurlijke circulatie met grote leidingdiameters.

Maar ik had nog een andere vraag:
Als je met twee branders werkt: één in het fornuis en één in een water-warmtewisselaar kunnen die dan beide op dezelfde bell of bankje aangesloten en vervolgens naar de schoorsteen ?

G
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Als je met twee branders werkt: één in het fornuis en één in een water-warmtewisselaar kunnen die dan beide op dezelfde bell of bankje aangesloten en vervolgens naar de schoorsteen ?
Liever niet, denk er aan dat het een demonstratie project is. Als het erg ingewikkeld wordt zijn er niet veel mensen die het navolgen, een van de redenen waarom ik het graag simpel en overzichtelijk wil houden. Bovendien: de wisselaar heeft, zeker bij opstart, een veel lagere eind temperatuur dan de fornuis/oven combi wat betekent dat ze tamelijk ongelijk zijn. Nu is het wel mogelijk om dat weer op te lossen met kortsluit kleppen etc, met als gevolg dat de simpelheid weer geweld wordt aangedaan en de kosten oplopen. Een willekeurig persoon kan er dan voor kiezen om een model na te maken of functies te combineren. Simpel houden is vaak veel moeilijker dan ingewikkeld maken.

En dan nog: met beide systemen op dezelfde schoorsteen kun je er altijd maar eentje gebruiken, de andere moet dan weer afgesloten worden met een klep ofzo. Dan wordt het kiezen: eten of warmte, allebei tegelijk gaat niet. Het demo model staat er ook nog, we kunnen er voor kiezen om die te upgraden met een wat echter rookkanaal.

Als alles braaf gescheiden is, is het mogelijk om een van de drie of allemaal tegelijk te demonstreren. Of functioneel te gebruiken tijdens een forumdag om maar wat te noemen.
groeten, Peter
Gesloten